brillor

brillor
Rudy Projekt gör finfina glas och robusta bågar. Känns mycket välgjorda. Kerosene heter modellen som pryder min näsa när det inte är allt för mörkt.

brillor
Gillar det mesta utom Oakley. ;)

Har haft Oakleys två gånger, båda paren har spruckit i bågarna osv. Fått dem lagade på garranti men de har pajjat igen. Lessnade efter andra paret.

Men de gör säkert bättre bågar än de jag hade (Eye Jacket).

brillor
Undvik oakley om du har behov av slipat glas (dvs med glasögon styrka)
Köpte ett par O scar och ville ha slipat glas... Fick en chock när glasögona
dök upp, 4210:-!!! Visade sig att båge +glas 2200:- +Nytt slipat glas kostade mig 2010:- Försäljaren var rättså luddig i förklaringen när
jag beställde kan tilläggas.

Men dom sitter störtskönt :)

brillor
Om du vill ha ett par brillor för cykling och inte enbart styling så köp Rudy Project. Mycket bra kvalité och hållbarhet, linserna håller länge! Är man sponsrad finns ingen anledning att inte använda Oakley. :-P

/Leo

brillor
Jag köpte förra året ett par PRO SWIFT. Väldigt nöjd med dessa. Enda nackdelen är att det inte finns med mörka glas.
Köpte mina på Cykekraft, men jag hittade dom i Cyklopedin 2004 också.
pro_swift.jpg

Dom levereras med gula, blå och klarglas. Enkelt att byta glas och dom ger ett gediget intryck. Jag kör nog mest med blått glas eftersom jag tycker det ger bra kontraster, även när det är mörkt. Eller varför inte vara lite crazy och köra med ett bått och ett gult! HEJA SVERIGE!
/Erik

brillor
Såg precis att PRO även har en modell med "mörka" glas, orange och klarglas ingår också. 325 pengar kostar denna. Ganska human priser om man inte måste ha det finaste.

pro_mach.jpg

/Erik

brillor
Flikar in en till brillrelaterad fråga...

Jag behöver slipade cykelglasögon. Vill inte använda linser.
Har sett att Rudy Project har sitt RX-system, men det verkar lite otympligt. Det påminner starkt om de små "dualmonoklarna" som armén tillhandahåller till skyddsmasken.

Har jag fel? Någon som använder Rudy Project + RX som vill kommentera?

Finns det bra och mindre dyra alternativ till +4000 kr Oakleys?

Nödlösning annars vore att installera slipade, fotokromatiska glas i mina gamla militärglasögon, men det vore roligt att kunna ha lite snyggare/smidigare bågar.

brillor
Vad sägs om förhängen till dina vanliga glasögon, har själv glasögon och använder polaroid förhängen med ordentliga fästkrokar (flipup modellen är inte att rekomendera, allt för känslig konstruktion) både till cykling och på sjön, funkar utmärkt och när mörkret faller så är det bara att ta av det och köra med vanliga "klarglaset" med full skärpa hela tiden.

Bosse

brillor
Min filosofi när det gäller glasögon för cykling är att man ska kunna tappa dem och köra över dem med bakhjulet utan att bli särledes ledsen för det.

Det händer faktiskt, speciellt på lergia långlopp när man ger upp "ögonen" och ska lägga dem i bakfickan i farten.

Det blir naturligtvis en annan femma om man använder slipade glas.

brillor
Jag kör med Adidas EvilEye Explorer! Sånna som Magda Forsberg körde med i WC.

Glasen är utvecklad i samarbete med NASA. 2 par glas ingår och även ett band som man kan byta ut istället för skalmarna.

En bra funktion med brillorna är att det ingår ett svettskydd som man lätt fäster på överkanten av glasögonen, skyddet som är gjort i nåt luftigt skum-material ligger mot pannan och förhindrar att svetten rinner ner i ögonen!

Om dom håller för ett bakhjul vet jag ej...

www.adidas.com/eyewear

Post Ändrad (04-03-23 09:18)

brillor
Funderar på om det finns något system för att ta bort smuts från glasen under tävling. Typ stripes som motorkrosskillarna använder bla.
Någon som har testat något för detta problem?

För övrigt gillar jag Bolé Vapor.

brillor
Kör själv sedan 2,5 år med Briko Sprinter m klara linser för mörkret och mörkare för dagsljus. Linsbytet går snabbt och smidigt. Vissa närstående tycker att dem är inte världens snyggaste (Pappa, du ser ut som Kalles pappa! Var e Hobbe?), men jag är tillräckligt nöjd med funktionen att jag skiter i utseendet. Betydligt bättre linsbytesystem än Oakley Blades och M-Frames (i plast) som jag hade gratis i många år.

brillor
BBB har bågar med utbytbara siktskivor, mörka, gula och klara. Lätt att byta skiva på. Har själv kört med dessa i 2 år både på mtb och racer. Funkar även i skidpisten. Är nöjd. Inte världens ballaste eller kanske bästa, kostar dock en spottstyver jämfört med ovanstående brillor. Max 250 spänn, så slipper man att ha gråten i halsen om olyckan är framme...
Alla är ju inte sponsrade...

/steen

brillor
Mattias: "Man kan få ett par Nike Vision om man vill...." Det var väl ändå att sträcka sanningen lite väl långt. eller är det så att alla som signar upp sig kommer få testa ett par?

Det låter mer som ett bra och billigt sätt för synsam att samla in mailadresser från intresserade kunder tycker jag. Men trots allt ett bra initiativ.

Ta det inte på fel sätt, jag har själv signat upp mig för en testkörning :)

Angående lersprutskydd på glasen a la mx så fanns det förut på vissa modeller. Men det var lite svårt att ta av siktskivorna i farten, och dom som tävlade hade ingen lust att stanna för att ta bort ett lager. Går fortare att rycka upp vattenflaskan och spruta sig i ansiktet. Iofs inte lika bra sikt men betydligt snabbare och billigare.

/Mattias

brillor
the_TnT skrev:

> Vi får väl se, knappade in uppgifterna. I värsta fall får jag
> bara mer papper att bära till pappersåtervinningen...

Inte papper än, men väl ett mail:

"Hej Tobbe Arnesson

Tack för din ansökan om att bli testpilot för Nike. Intresset var enormt och tyvärr måste vi meddela att du inte tillhör en av de som blev uttagna.
Som ett bevis på vår uppskattning vill vi erbjuda dig en rabatt om 10% på valfri Nike Vision-båge. Rabatten gäller t.o.m den 1/6-2004 och endast hos den butik som du valde för att hämta ut eventuella testbågar."

brillor
Daner skrev:

> Fick samma mail själv. Tror någon att det fanns fler än 10st
> brillor att dela ut?

Så många?

Daner, kan inte du fixa en liknande "tävling" för någon av dina democyklar? Den som får äran att testa får behålla cykeln som tack för hjälpen sen ;)

Skulle tro att det blir fler som anmäler sig än till någon Nike-sak.

Fast det kanske är svårt att få ekonomi i en sådan "publicity stunt".

brillor
TnT - yea right!

Måste få alla democyklar igång igen först. Smoothie Blend har lånat sin bakväxel och Handjob sin styre och gaffel till en av Dr. Spoke-sponsrad tävlingscyklist. Även om jag hade haft tid att vara med på turen i Hellas i sondags har jag ingen lämplig cykel just nu!

"A horse, a horse, my kingdom for a horse!" - Richard III

brillor
Förstår konsumenter att Oakley-brillor o.dyl. är så dyra bara för att tillverkarna skall ha råd att satsa så pass mycket på marknadsföring att vi konsumenter skall tycka att glasögonen är värda sitt höga pris?

Jag har ett par Oakley Straight Jackets och ett par No-Namebrillor, och jag märker absolut ingen skillnad, förutom att Oakley-brillorna inte är lika sköna som No-Namebrillorna.

brillor
Köpte Shimanos brillor på nätet.
Heelt ok. 400 spänn ungefär, har jag för mig.
Kommer ändå att tappa/krascha/sätta mig på dem snart så några värstingbrillor kommer jag inte att köpa.

Tillbaka
Topp