Bromsbelägg inkörning?

MangeB

Ny medlem
Bromsbelägg inkörning?
Precis satt på nya Guld EBC belägg, några tips på hur jag ska köra in dom. Har kört några timmar men det är fortfarande inte riktigt bra och pålitligt bromsverkan.

Bromsbelägg inkörning?
Kör några timmar till, i skogen och i lervälling. Sen tar dom helt ok. Sintrade belägg(metall/guld), kräver lite längre inkörning men tar bra sedan. Alternativt kör du nerför en lång backe och bromsar hårt.

Kolla även att bromsarna är rätt justerade, centrerade över skivan och att de inte skrapar emot när du snurrar hjulet.

/Leo

Bromsbelägg inkörning?
Centrerade å så är det, dock är bakskivan inte helt perfekt, men den ligger inte emot, kanske lite fågelkvitter ibland.

Men jag tror på dig, lite lervälling vore bra, har bara hunnit med lite rullande på stan och så, men nu lär det ju blir massa fix med mitt knakande vevarm/lager. :-(

Leo vad har du för erfarenheter kring lite dyrare belägg typ sintrade etc ? längre livslängd eller bättre allround?

Bromsbelägg inkörning?
Sintrade belägg har längre livslängd, mycket längre än organiska/resin. De utvecklar mer värme så en del bromstillverkare rekommenderar inte sintrade belägg för DH.

Kör själv Saintbromsar 205/205mm med XTR metalliska/sintrade belägg på Bulliten, riktigt bra bett i bromsarna och inget gnissel. Däremot tar organiska belägg ändå lite bättre och utvecklar inte lika mycket värme, så vid downhill kör jag sådana.

Kör även XTR metalliska belägg på vintercykelns LX skivbromsar och får ut mycket bättre livslängd med dom, bra bett i bromsarna även där trots 160mm skivor fram/bak.

En del bromsar kan nog skrika mer med metalliska belägg, ibland när de blir blöta, ibland alltid, men det är till stor del en inställningsfråga.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp