Bromsen slutar skrika när den blir våt, varför? +eventuell lösning

JohanRR

Aktiv medlem
Hej!

Jag fixade upp en kompis barns cykel och bromsarna skriker och har dålig kraft när det är torrt men bra kraft och tysta när jag häller vatten på dem. Varför är då min fråga?

Beläggen brände och slipade jag och bromsarna luftades så jag antar att det har någonting med skivan att göra. Känns ju dock som att det borde vara tvärt om som det är på mina cyklar.

Edit: skivorna rengordes också såklart men inte slipade osv.

Prova att slippa och sen bromsa in igen. Internet påstår att om man bromsar till stopp innan de är inkörda så kan det bli ojämna avlagringar. Kanske det är den resonansen som rubbas.

Sen har barncyklar ofta resin. Det reagera lite bättre på vatten

tvärtom är ju det normala tycker jag också?
skriker och tar dåligt när dom BLIVIT blöta!
är skivan eller beläggen väldigt "gropiga" kanske vattnet fyller igen ojämnheterna och bromsen fungerar bättre därför, men det är bara spekulation, jag vet inte.

Jag ska testa att slipa dem när jag kommer hem igen men jag tror att det blir nya skivor oavsett.

Nya belägg hade nog inte skadat men jag slipade dem på den plana ytan på skruvstädet så det är nog inte problemet

Hej igen!

Jag tror att jag har kommit fram till varför bromsarna skrek. Problemet tror jag var att jag slarvade med att bädda in beläggen. Det jag gjorde var att göra 5-10 rejäla inbromsningar utan att låsa hjulet precis som jag brukar göra med stigcykeln. Det med 160mm skivor och resin belägg tror jag dock bara gjorde att jag "glaze:ade" beläggen istället eftersom att dem rensar värmen betydligt sämre än 200mm skivor och metallbelägg.

Anledningen till att jag kom fram till detta är att jag hade samma problem med en annan cykel jag grejade med som hade nya belägg och skivor som var i fint skick. Efter att ha slipat både skivor och belägg så gjorde jag ca 15-20 lätta långa försiktiga inbromsningar och efter det så funka bromsarna felfritt. Så om ni har samma problem så testa det!

Jag vet fortfarande inte riktigt varför vattnet hjälpte men jag antar att det hade med värmen att göra.

Edit: Glömde säga att det hjälpte en del att köra in en broms i taget. Betydligt mer kontroll i hur hårt man bromsar

Senast ändrad:
Hej igen!

Jag tror att jag har kommit fram till varför bromsarna skrek. Problemet tror jag var att jag slarvade med att bädda in beläggen. Det jag gjorde var att göra 5-10 rejäla inbromsningar utan att låsa hjulet precis som jag brukar göra med stigcykeln. Det med 160mm skivor och resin belägg tror jag dock bara gjorde att jag "glaze:ade" beläggen istället eftersom att dem rensar värmen betydligt sämre än 200mm skivor och metallbelägg.

Anledningen till att jag kom fram till detta är att jag hade samma problem med en annan cykel jag grejade med som hade nya belägg och skivor som var i fint skick. Efter att ha slipat både skivor och belägg så gjorde jag ca 15-20 lätta långa försiktiga inbromsningar och efter det så funka bromsarna felfritt. Så om ni har samma problem så testa det!

Jag vet fortfarande inte riktigt varför vattnet hjälpte men jag antar att det hade med värmen att göra.
Dålig inkörning. framför allt att bromsar till stillastående ska kunna ge omjämna avlagringar på skivan som ger resonans. Vatten kan säkert rubba det

EDIT. Jag hade tydligen redan skrivit det i #3..

Dålig inkörning. framför allt att bromsar till stillastående ska kunna ge omjämna avlagringar på skivan som ger resonans. Vatten kan säkert rubba det

EDIT. Jag hade tydligen redan skrivit det i #3..
Ja, det är ju en rimlig förklaring. Det var dock så att bromsarna skrek igen efter att de torkade.

Kan även ge lite credit till detta inlägg:
Screenshot_20230912_121451_Chrome.jpg

Jag har kommit fram till att det inte var inbromsningen som var problemet utan att jag hade slipat ytan på beläggen ojämt. Det förklarar ju även varför vattnet hjälpte om det är så att det fyllde ut ojämnheterna och stoppade beläggen från att vibrera och göra ljud.

Försiktig inbromsning hjälpte nog också dock.

Tillbaka
Topp