Bromsfunderingar, slx m7000

trampapådå

Aktiv medlem
hade tidigare enkla deorebromsar som funkade kanon men hamnade på frugans cykel. Jag kikade runt lite på nätet och fick mycket tips om att slx var mycket broms för pengarna. Bromsstyrka osv är jag nöjd med men gillar inte riktigt känslan i handtaget. På mina deore började bromsarna ta ganska tidigt och hade ok modulation tills man tröck in handtaget hårt då låste dem. Men med m7000 så börjar inte bromsarna ta förens de är typ 15 mm ifrån handtagen, vet att de inte finns bitepoint adjust på dessa men många menar att att de inte gör någon skillnad iaf.
när jag har bleedblocket i och luftar tar dem längre ut men inte med skivor i, pumpar jag ut oken lite innan jag sätter i hjulet blir det lite bättre men bara för stunden.
Fler med m7000 med samma problem?
funderar även om de är något fel med dem för efter varje dag med lite hårdare åkning måste jag toppa upp olja och lufta dem.
skivor är xt icetech som byttes samtidigt som bromsarna (i vintras)

Slx har längre lever throw än deore. Tror det beror på större kolvar i oket. Vilket också rimmar väl med att bromskraften är större än hos deore. Bite point adjust gör skillnad men tror inte alla fattar vad inställningen faktiskt gör..

Om du behöver lufta bromsarna efter varje hårdkörning är det ju defenitivt ngt fel med dom!
Många Shimano-bromsar har haft problem med vandrande bromspunkt. Steg ett brukar vara att göra ett komplett oljebyte och få bromsarna ordentligt luftade. Blir det inte bättre så är det reklamation som gäller!!

Gör en luftning uppe vid handtaget med bromsarna på plats med belägg och skiva istället för bleed blocks. Jag tycker blocken verkar vara för tjocka för det blir aldrig bra känsla om jag luftar med dem i.

Rattnalle sa:
Gör en luftning uppe vid handtaget med bromsarna på plats med belägg och skiva istället för bleed blocks. Jag tycker blocken verkar vara för tjocka för det blir aldrig bra känsla om jag luftar med dem i.

de är så jag brukar göra, får göra de 1 gång i veckan typ för det minskar med olja. misstänker att dem läcker någonstans men har inte sett något klädd. har skickat ett mail till bike24 Ang det men inte fått något svar än. ska bli kul att se hur dem behandlar reklamationer

trampapådå sa:
Rattnalle sa:

de är så jag brukar göra, får göra de 1 gång i veckan typ för det minskar med olja. misstänker att dem läcker någonstans men har inte sett något klädd. har skickat ett mail till bike24 Ang det men inte fått något svar än. ska bli kul att se hur dem behandlar reklamationer
Ja det är helt klart för ofta. Jag kan få lufta om mina någon gång extra om året utöver det årliga bytet av all oljan.

Rattnalle sa:
trampapådå sa:
Rattnalle sa:

Ja det är helt klart för ofta. Jag kan få lufta om mina någon gång extra om året utöver det årliga bytet av all oljan.

ja det känns som de, endast gått den här sommaren också. får testa byta all olja och göra ett spec verktyg för att kunna skruva på bp justeringen och se om de blir bättre.

Free stroke är spärrat med en skruv med Snake bite(?) skaffa en bit eller offra en gammal skruv-mejsel.
Plocka bort "spärren" och sätt dit en M4x14 (Har för mig att det är det) skruva inte in den för långt, har för mig att saker kan gå sönder, där av att XT-skruven har en lite bricka.

Vill man vara säker på att den inte är för lång köper man reservdelen Y8VC98070 (XT skruven)

Jag har en snyggt matchande svart insexskruvar på mina.

(Edit: Stafning)

2019-08-13_15-40-08.png

Senast ändrad:
om man ändå fixar en bits som passar så kan man väl lika gärna ha den skriven kvar? eller?

Maakus sa:
Free stroke är spärrat med en skruv med Snake bite(?) skaffa en bit eller offra en gammal skruv-mejsel.
Plocka bort "spärren" och sätt dit en M4x14 (Har för mig att det är det) skruva inte in den för långt, har för mig att saker kan gå sönder, där av att XT-skruven har en lite bricka.

Vill man vara säker på att den inte är för lång köper man reservdelen Y8VC98070 (XT skruven)

Jag har en snyggt matchande svart insexskruvar på mina.

(Edit: Stafning)

Finns en video med en kille som mäter effekten av skruven. Jag har testat och det funkar på mina m8000. Det gör skillnad men ingen skillnad jag tyckte att jag hade nytta av.

Tillbaka
Topp