Spacekitty
Aktiv medlem
Bromsskivor fram, vilken storlek?
Många (lvg) cyklar säljs med 160 mm skivor framtill, ett fåtal med 140 mm. När behövs det 160 mm, är det för tjockisar eller/eller snabbisar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spacekitty sa:Många (lvg) cyklar säljs med 160 mm skivor framtill, ett fåtal med 140 mm. När behövs det 160 mm, är det för tjockisar eller/eller snabbisar?
Varför inte en lättare 160-skiva?Spacekitty sa:Adaptern till mitt bromsok klarar 140 och 160, större än så blir det alltså inte. Om Raggamuffin klarar sig på 140 så borde jag också göra det, jag är både långsammare och lättare.
Rattnalle sa:Skillnaderna mellan skivstorlekar är snarare värmetålighet (yta och massa) och lite skillnad i modulation än bättre/sämre bromsförmåga.
Makten sa:Rattnalle sa:Skillnaderna mellan skivstorlekar är snarare värmetålighet (yta och massa) och lite skillnad i modulation än bättre/sämre bromsförmåga.
Jag upplevde rätt ordentligt förbättrad bromsförmåga när jag gick från 180 till 203 mm fram på stigcykeln. Inte för att det behövs, men det skadar inte. Hellre för mycket än för lite. Bromsar känns som det sista man ska tumma på för att spara några gram.
Vettefan det alltså. Landsvägsdäck på asfalt är ju jäkligt greppigt.Jensen sa:Makten sa:Rattnalle sa:Skillnaderna mellan skivstorlekar är snarare värmetålighet (yta och massa) och lite skillnad i modulation än bättre/sämre bromsförmåga.
Jag upplevde rätt ordentligt förbättrad bromsförmåga när jag gick från 180 till 203 mm fram på stigcykeln. Inte för att det behövs, men det skadar inte. Hellre för mycket än för lite. Bromsar känns som det sista man ska tumma på för att spara några gram.
Fast du har nog lite mer friktion mot marken oxå än på en lvg. Så kraften blir inte den begränsande faktorn på racer. 160 är väll dock standard idag på lvg om jag inte minns fel
Mer massa och yta ger bättre värmetålighet. Samma princip som ligger bakom att det är gött med 200 mm på alp- och DH-cyklar.Jensen sa:Tycker mig läst att man valde 160 för lvg pga att de hanterar hetta bättre vid mycket utförs. Shimano har väll kört 160 rakt av oxh sram rekommenderar väll 160 för lvg och 140 för cx eller gjorde det, om jag nu inte minns fel
Rattnalle sa:Jag är inte fysiker utan mer praktiskt lagd men i min värld är större anliggningsyta lika med större friktionskraft (eller vad det nu heter på korrekt tekniskt språk). Räcker att dra handen mot en bordsskiva med handflata respektive handlov för att känna det.
Sen fyller hålen också en funktion men för bästa bromsprestanda ligger sweet spot knappast över gränsen när det är mer hål än skiva.
ooms sa:Jag håller med Sixten. Ju större diameter, desto snyggare och bättre. Allra bäst är väl 700mm ?
Bengt-re sa:ooms sa:Jag håller med Sixten. Ju större diameter, desto snyggare och bättre. Allra bäst är väl 700mm ?
Yepp - mindre än så går ju bort! Och så kan ju montera den så där ballt så att bromsoket greppar över hjulet - symetriskt och vackert! Bra ide! Varför gör man inte så?!
Man kan väl inte montera däcket på bromsskivan, hur skulle det se ut?Bengt-re sa:Yepp - mindre än så går ju bort! Och så kan ju montera den så där ballt så att bromsoket greppar över hjulet - symetriskt och vackert! Bra ide! Varför gör man inte så?!ooms sa:Jag håller med Sixten. Ju större diameter, desto snyggare och bättre. Allra bäst är väl 700mm ?
Mina cyklar med symmetriska 700 mm bromsskivor går väldigt stabilt. Men du kanske har problem med dina?geologen sa:Bromsskiva på 700 mm? Det kan bli en vinglig färd...
ooms sa:Mina cyklar med symmetriska 700 mm bromsskivor går väldigt stabilt. Men du kanske har problem med dina?geologen sa:Bromsskiva på 700 mm? Det kan bli en vinglig färd...