Bromsskrik!

Bromsskrik!
Hjälp! Jag har problem med min nya skivbroms,(XT), som jag fått monterat bak. Det skriker alldeles förbaskat.... Är det normala inkörningsproblem? Det är de "mjuka" beläggen som sitter på!

Bromsskrik!
Har ingen erfarenhet av just Shimanos bromsar, men min Hayes skrek när dom var nya. Det togs till och med upp i instruktionsboken att det är normalt.

Bromsskrik!
Mina Magurabromsar skrek inte när dom var nya, men vissa bromsar kanske skriker under inkörning. Om bromsarna fortsätter skrika efter att dom borde vara inkörda kanske du ska se över montage, beläggen och skivan.

Bromsskrik!
Tja!

Prova att göra rent skivan med en mjuk trasa/toapapper med någon smörj medel på. Du kommer förmodligen hitta en massa löst skit på skivan som försämrar greppet avsevärt och även generar ljud.

Bromsskrik!
Smörjmedel och bromsskiva? Det är väl inte första april igen, redan?

Oljor mm. ska hållas på behörigt avstånd från såväl skivor som belägg! Lite isopropanol däremot kan nog göra susen.

Bromsskrik!
Därför att oljor mm försämrar bromsverkan. Varför har man olja på kedjan? Jo för att minska friktionen. Vad vill man ha vid bromsarna? Hög friktion.

Finns ett tips om kopparpasta på baksidan av beläggen som medicin mot skrikande bromsar, vet inte om det funkar men kan ju vara värt ett försök...

Edit: Citerar What Mountainbike:

"Discs and the pads are easily contaminated. Even the oil from your fingers can affect them adversely, so keep lubes well clear of the disc and pad surfaces."

Senast redigerad av en moderator:
Bromsskrik!
Jag menade att man kan använda det för att göra rent skivan.

"Du kommer förmodligen hitta en massa löst skit på skivan som försämrar greppet avsevärt och även generar ljud."

Detta kan man säkert torka rent och torrt med samma "mjuk trasa/toapapper".

Bromsskrik!
Om du har olja på skivan kommer den lämna en hinna även om du torkar väldigt torrt... Alltså, använd vatten alt. bromsskiverengöring eller isopropanol för att göra rent skivan.

Bromsskiverengöring för bilar och motorcyklar sägs också lämna en bromsförsämrande hinna...

Bromsskrik!
Isopropanol är en sorts alkohol som inte lämnar några spår efter sig och löser fett och annat mysigt.

Förresten, borde det inte funka med ren aceton också?

Edit: Kanske heter det isopropylalkohol föresten....?

Senast redigerad av en moderator:
Bromsskrik!
Jo säkert.

Men jag tar ändå på mig att jag var först med tipsen om att rengöra skivan.

Sista ordet.

ordet.

Bromsskrik!
Aceton innehåller olja Muerto. ;o) Det bästa som finns är hett vatten och dikmedel för att sedan sköljas av ordentligt med hettvatten, FRIKTION !

/S

Bromsskrik!
Skogling: Inte ren aceton väl? Den man köper för att göra rent naglar etc. innehåller olja. Men inte den man kper på dunk hos färghandlaren va?

Bromsskrik!
Jag löste problemet genom att byta till resin-beläggen som medföljde,såg vid bytet att de andra beläggen vart indränkta med mineralolja....!! Inte konstigt att det skrek å hade sig!?

Bromsskrik!
Isopropanolalkohol heter det..
Används också för att göra rent tonhuvuden på bandspelare.
Finns på apoteket.

Min bakbroms skriker också sen jag bytte belägg.
Har säkert misslyckats med justeringen..

Bromsskrik!
-ol är ändelsen för alkoholer! alltså behöver man inte säga propanol-alkohol, i så fall ska du säga propanalkohol men det är inte helt korrekt. alltså: isopropanol heter det (vad apotekstanterna har skrivit på flaskan kan dock variera..)

Tillbaka
Topp