Bromstjut när bromsen inte används

Jossan83

Ny medlem
Det tjuter om min mtb (Focus med skivbromsar) konstant när jag cyklar. Inte varit så förut utan kommit den senaste veckan. Slutar att thuta så fort som jag klämmer åt vänster bromsen bara litegran.
Fruktansvärt irroterande och dtör friden. Någon som vet vad det beror på och vad jag skall göra åt det?

Kanske behövs lite massage av kolvarna. händer att dom kärvar lite när dom stått en hel vinter och inte fjädrar tillbaka tillräckligt mycket.

tredje och sista budet är att du behöver centrera om oket.
görs genom att lossa liiite på skruvarna som håller bromsoket i adaptern, se till att oket kan röra sig lite, bromsa ganska hårt och dra åt skruvarna med bromsen anslagen.

konstigt att ingen föreslått att både broms, hjul och ram måste bytas, happy blivit ödmjukt i kristider?

Mitt tips, prova och ta av hjulet och sätt dit det igen! bruka funka på min gamla hoj i alla fall, när det dammat ihop.

Hade samma problem med ett ocentrerat ok. Skivan skavde mot själva oket (metall mot metall). För att sedan tystna när bromsen användes då den flyttade skivan lite åt sidan och bort från själva oket. Så prova att centrera oket som slhap beskriver så skall det nog ordna sig.

/Erik

Tillbaka
Topp