Bromsvajerproblem (nybörjare)

skarp

Medlem
Halloj!
Är ny på detta med tvåhjuliga fordon. Erhöll en gammal skrotcykel och bakbromsen slutade fungera.
Fick snabbt ett problem dock och tänkte kolla om någon här kunde hjälpa!
Ser ut som att bromsvajern har blivit för kort plötsligt. Jag är totalnovis på detta med cykelmek men skulle vilja fixa detta själv för att lära mig lite; det är säkert något helt banalt.
Har googlat runt på videor men allt handlar bara om frambromsen.

Här är två bilder:
http://tinypic.com/r/ofzqyv/8
Så såg den ut när det slutade fungera (sorry för asdassig bildkvalitet). Det gröna är höljet och det gula är exponerad vajer. Uppenbarligen har den glidit ur sitt fäste (blå), men när jag försöker sätta tillbaka den blir det såhär istället:
http://tinypic.com/r/125jdjm/8
Då måste jag ta loss höljet från det bakre (röda) fästet för att kunna sätta fast det främre höljet i det främre blå fästet. Vafan? Det är som att den exponerade vajern plötsligt är för kort för att räcka mellan de båda fästena.

Kan också nämna att det går inte att dra ut vajern mer framåt från det bakre höljet för vajern sitter fast i det (är det normalt?).
Och det främre höljet tar ju i bromsen och där sitter vajern fast i handtaget osv. så där kan man inte heller göra något.

Måste jag köpa ny vajer med hölje och allt eller vad göra?

kolla så höljena sitter där de ska i bromsreglage och mellan ram och bakbroms-"böjen"..

Kolla om det finns någon liknande hoj i cykelrummet och titta på den cykeln.
Wirar brukar inte bara gå sönder spontant, de brukar oftast bara lossna.

Hej och tack för tips!
Det bakre höljet sitter fint (jag lossade det dock för att ta den andra bilden, eftersom det krävdes för att sätta det främre höljet i sin hållare) normalt.

Det främre höljet sitter OK i bromshandtaget (där man spänner fast det med en liten snurrgrej), men det går inte att sätta i dess fäste under ramen, där jag antar att det borde sitta, utan att koppla loss det bakre höljet för den exponerade vajerdelen är för kort. Den är alltså för kort för att räcka mellan fästena för främre och bakre höljet. Fattar inte hur det kunnat hända.

Får erkänna att jag inte tittat närmare på hur det såg ut innan problemet uppstod, men det finns två fästen under ramen som passar höljena så jag antar att de skall sitta där. :) Om man kollar på Kalkhoffs nyare cyklar verkar vissa Moonriders ha det så (med exponerad vajer under ramen). Dålig design?

De andra cyklarna i det här cykelrummet verkar bara ha ett helt hölje. :/

Det här med att man inte kan ta ur vajern ur det bakre höljet, är det normalt? Tänker att om jag köper en ny vajer så sitter bakre höljet ändå kvar på gamla.

Känner mig dum.

Antar att det är en V-broms? tryck i så fall ihop bromsarmarna manuellt vilket gör att du kommer kunna skjuta höljet lite längre bak och förhoppningsvis få i det rätt

Du är inte dum, men orutinerad! Bäst resultat är att köpa ny wire och hölje när du ändå rycker i dom. Se bara till att spara dom gamla wirehöljena så du vet hur långa du skall kapa de nya höljena. Bromsarna kommer att fungera bättra med nya wirar och höljen.

Internet svämmar över av mekguider, Parktool hemsida brukar alltid vara ett bra starttips.

Andreas

Ja det är en V-broms. Såg faktiskt ut lite som att det var lite mycket vajer bak vid bromsen, bakom bakre höljet (var väldigt stort gap mellan bromsarmarna).
Försökte med att trycka ihop bromsarmarna manuellt för att trycka fram vajern eller trycka bak höljet lite, men vajern går inte att pressa genom bakre höljet. Det är som att det är något stopp i, rör sig knappt ens en millimeter. Ryckte och slet som attan utan resultat.

Av alla mekguider jag glott på så har jag fattat det som att vajern skall glida igenom höljena och det gör den inte i bakre (främre glider bra), så det har väl hänt något i den. Vad som hänt kan man ju undra, men nåja.

Tack för hjälpen alla, jag köper ny vajer och hölje imorgon så får vi se. Bra att man får pilla lite själv, kanske lär man sig något. :)

Tillbaka
Topp