Brooklyn machineworks

planetx

Medlem
Brooklyn machineworks
Är de någon här på det gigantiska forumet som äger en Brooklyn MachineWorks?
Har varit lite fascinerad av märket länge men inte sett någon irl. Finns de någon som kört, känt eller ägt en? Är de så bra som de sägs, säljs de nya fortfarande?

Kneecap

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
planetx sa:
Har varit lite fascinerad av märket länge men inte sett någon irl. Finns de någon som kört, känt eller ägt en? Är de så bra som de sägs, säljs de nya fortfarande?
Tjena!

Kalle TL är den som har klart bäst koll på BMW. Han äger fler än vad som är hälsosamt.
Säljs inte nya längre och begpriserna är uppe i taket.

jolov

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Kneecap sa:
planetx sa:
Tjena!

Kalle TL är den som har klart bäst koll på BMW. Han äger fler än vad som är hälsosamt.
Säljs inte nya längre och begpriserna är uppe i taket.

Nyproducerade v4 säljs numera.

Däremot är det rätt ocharmigt med bromsfästen och kinatillverkning

Henrik_E

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Köp nått 10-15 år gammalt dh-kronvrak på blocket och svetsa på lite extra järnskrot för att få upp vikten så kan du nog approximera en BMW.

planetx

Medlem
Brooklyn machineworks
Hitta priserna på ebay på tex pedaler, helt otroligt högt satta priser. 12 000 kr är inte hälsosamt för ett par plattisar.

tmalm

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
planetx sa:
Hitta priserna på ebay på tex pedaler, helt otroligt högt satta priser. 12 000 kr är inte hälsosamt för ett par plattisar.
Det är inte priset på pedalerna, det är vad din olycksfallsförsäkring kommer att kosta i månaden om du sätter de där på cykeln.
#vaddåvassakanter?
/T

Tomcaten

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
En inte som är lika finlemmad som BMW men ändå förtjänar lite rampljus är ju Karpiel Armageddon.

Var det Benders ram med Super Monster T på?

Den gaffeln borde med ha ett pris som BMWn har idag.

planetx

Medlem
Brooklyn machineworks
Sätter man de i benet så blir de helt klart vad dem heter med. Shinburgers är ju vad de heter, så de ska ju göra rättvisa för namnet 😉

Kneecap

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Tomcaten sa:
En inte som är lika finlemmad som BMW men ändå förtjänar lite rampljus är ju Karpiel Armageddon.

Var det Benders ram med Super Monster T på?

Den gaffeln borde med ha ett pris som BMWn har idag.
Tjena!

SMT står rätt högt i kurs ja..

Knasse

Medlem
Brooklyn machineworks
Gå med i FB gruppen ”Vintage Downhill bikes” sjukt kul med mycket som säljs.
Bland annat någon som frågat efter ett deemax bakhjul och får svaret från någon annan ”jag har femton par” 😳

Tomcaten

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Knasse sa:
Gå med i FB gruppen ”Vintage Downhill bikes” sjukt kul med mycket som säljs.
Bland annat någon som frågat efter ett deemax bakhjul och får svaret från någon annan ”jag har femton par” 😳
Hehe. Som Kneecap skrev om KT att det är ohälsosamt med för mycket av såna här varor, det var så sant så sant.

Old skola deemax var snygga o grymma så självklart finns det stort sug efter de här grejerna.

Varg

Ny medlem
Brooklyn machineworks
För några år sedan gjorde jag slag i saken och uppfyllde en gammal dröm. Jag köpte en Brooklyn Machine Works Racelink av en samlare i Köpenhamn.
Priset var helrätt men cykeln behövde lite kärlek, vilket jag gav den. Främst i form av en ny gaffel och nya bromsar. Det var en mäktig känsla att ha något som man suktat efter så länge. Men smolket i bägaren är tudelat, dels så är jag ingen DH eller huckhjälte och dels så har alla åren med hardtailcykling gjort att jag åtminstone tror att jag har mer finess i mitt cyklande än vad man (jag) kan nyttja på en Racelink. Då den cykeln är så förlåtande att man kan ploga in och igenom i princip vad som helst. Så efter att nyhetens behag lagt sig och projektet med att rusta upp cykeln var klar, så sålde jag den till en samlare från Tyskland.

I somras gjorde jag slag i en annan gammal dröm och köpte en Ellsworth Truth... Ni kanske kan ana ett mönster här. Men jag kan säga att Ellsworthen är mer "lagom" och den kommer nog att få stanna hos mig några år till.

Tomcaten

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Måste vara värt bra mycket dineros!

Fan vad kul kuriosa.

Men vad skiljde de två åt?
En bild som jag har var att minilinken hade en SC gaffel och oftast en Totem. Så det var deras "Enduro-bajk" eller?

Varg

Ny medlem
Brooklyn machineworks
Minilinken är en pyttevariant av Racelinken. Allt är nedskalat, kortare slaglängd, gjord för 24" hjul bak, singelkrona etc. Medans Racelinken har extra allt. Men det är samma typ av länkage på båda.

Enduro var inte uppfunnet när det begav sig och varför någon skulle vilja köra enduro på en pytteliten cykel med 24" hjul är något jag inte kan föreställa mig. Det var väl mer att betrakta som en cafe/buskörnings maskin för den sanna finsmakaren.

planetx

Medlem
Brooklyn machineworks
Känns som BMW trots allt finns kvar i mångas hjärtan som drömcykel. Hade varit kul o få pröva en någon gång. Deras cyklar är mest poppis i usa har jag sett som singlespeedbudcyklar. Har de byggt eller bygger nån 26" för vxl o kort gaffel?

snarkus

Medlem
Brooklyn machineworks
Jag var i New York hösten 2008 och en eftermiddag besökte jag en liten liten fixiebutik i Williamsburg som jag för närvarande fan inte kan minnas namnet på. Slängde käft med butiksbiträdet en stund och nämnde att jag börjat bli sugen på en BMW Gangsta Track. Det visade sig att den andra killen som var i butiken var praktikant på BMW och jag kunde haka på bort till fabriken ett stenkast bort för en guidad visning. Beställde en GT när jag kommit hem och fick vänta på den i ungefär ett år. Sålde den vidare till någon på fixedgear.se efter några månader efter att jag insett att jag inte tyckte om att cykla på den.

Roger

Ny medlem
Brooklyn machineworks
Kul Tråd!

Varg sa:
För några år sedan gjorde jag slag i saken och uppfyllde en gammal dröm. Jag köpte en Brooklyn Machine Works Racelink av en samlare i Köpenhamn.
Priset var helrätt men cykeln behövde lite kärlek, vilket jag gav den. Främst i form av en ny gaffel och nya bromsar. Det var en mäktig känsla att ha något som man suktat efter så länge. Men smolket i bägaren är tudelat, dels så är jag ingen DH eller huckhjälte och dels så har alla åren med hardtailcykling gjort att jag åtminstone tror att jag har mer finess i mitt cyklande än vad man (jag) kan nyttja på en Racelink. Då den cykeln är så förlåtande att man kan ploga in och igenom i princip vad som helst. Så efter att nyhetens behag lagt sig och projektet med att rusta upp cykeln var klar, så sålde jag den till en samlare från Tyskland.
Ha!
Jag gick genom samma resa 2007!

Hade också suttit vid datorn och drömt om dessa ramar sedan slutet av 90-talet. Hittade en RL som legat ute på annons i England ett bra tag. Redan -07 var de rätt föråldrade...

Tveklöst den snabbaste cykeln, rakt nerför över jävlig terräng, men med min kassa teknik kunde jag knappt få den att svänga, eller göra något annat! Supertung och väldigt konstig!

Kan dock delvis berott på att jag körde med 7" gaffel, som jag hade sen innan.
Försökte tweaka till den med att byta till kortare drop-out's, men då blev utrymmet till däcket i svingarmen så kort att enda däcket jag fick i var 2,35" DHR. Inte favorit däcket precis... Hade det varit kul att testa 24" bak? Nej, jag vet inte..

Sålde den till en svensk här på forumet, 6 månader senare. Köpte en Turner DHR för pengarna, 100ggr så rolig att cykla på!

Min Race Link Hösten 2007:
213_1304.jpg

213_1301.jpg

#114 framtriangel och #118 svingarm

Actionbild!
213_1385.jpg

Wheelie droppa gick! :)

Mårten

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Det är synd att inte Superco började producera Silencern... Skulle gärna ha en med lite uppdaterad geometri. En av ytterst få cyklar som på riktigt väcker habegär.

Lillgammal

Aktiv medlem
Brooklyn machineworks
Skriver för att inte tappa bort denna pärla bland trådar!
Känner än idag sorg över att jag inte beställde hem shinburgers och bmw-sadeln.
tror jag såg ett par pedaler på dr spoke nån gång runt 04

Kalle TL

Ny medlem
Brooklyn machineworks
Kul Tråd!

Ha!
Jag gick genom samma resa 2007!

Hade också suttit vid datorn och drömt om dessa ramar sedan slutet av 90-talet. Hittade en RL som legat ute på annons i England ett bra tag. Redan -07 var de rätt föråldrade...

Tveklöst den snabbaste cykeln, rakt nerför över jävlig terräng, men med min kassa teknik kunde jag knappt få den att svänga, eller göra något annat! Supertung och väldigt konstig!

Kan dock delvis berott på att jag körde med 7" gaffel, som jag hade sen innan.
Försökte tweaka till den med att byta till kortare drop-out's, men då blev utrymmet till däcket i svingarmen så kort att enda däcket jag fick i var 2,35" DHR. Inte favorit däcket precis... Hade det varit kul att testa 24" bak? Nej, jag vet inte..

Sålde den till en svensk här på forumet, 6 månader senare. Köpte en Turner DHR för pengarna, 100ggr så rolig att cykla på!

Min Race Link Hösten 2007:
Visa bilaga 397898

Visa bilaga 397899
#114 framtriangel och #118 svingarm

Actionbild!
Visa bilaga 397900
Wheelie droppa gick! :)
Tack Roger för att du sålde mig Gaffelskydden 👌

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer