Man kan ju också fråga sig varför det blir så många masskrascher inom lvg, kan det ha att göra med ineffektiva bromsar att folk kör in i och över varandra? Bromssträckan är otroligt längre med fälgbroms, det är iaf fakta. Mass-krasher kommer minska betydligt. Varför är det så få dito inom cx liksom?
Bromsträckan är sällan beroende på bromstyp åtminstone på racers.
Det som begränsar är däckens friktion mot asfalten, mina fälgbromsar är fullt tillräckliga för att låsa hjulen.
Det är en helt annan femma på MTB där man har så oändligt mycket mer gummi i marken, dessutom ofta med grovt mönster till hjälp.
En racer har några kvadratcentimeter däcksgummi per hjul i asfalten oftast med helt obetydligt mönster, mer bromskraft kan sällan utnyttjas och på min Camparacer är t.o.m bakbromsen klenare byggd än den i fram just därför att man inte behöver mer bromskraft bak då man likväl inte har någon nytta av den.
Jag har aldrig under mina mer än 20 år på racern hamnat i en situation där bromskraften i fälgbromsarna inte varit tillräcklig, däremot har det hänt att däckens friktion varit undermålig dock.