Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
fhloston sa:
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg? I en del inlägg och artiklar hänvisas till masscrasher i klungor. Men sådana förekommer väl i MTB också, åtminstone i motionslopp så är det ju värdigt rörigt i fältet ganska långt efter start.
Det kan hända olyckor pga av skivbromsar på MTB också. Jag har dessvärre personlig erfarenhet...
finger.JPG

Bruka Allvar!
Rolig tråd ....men när det gäller själva sakfrågan tycker jag BjörnR är på rätt spår, att ligga och "knö" med massa andra i 40km/h och då ha skivorna roterande i lagom vadhöjd känns onekligen riskabelt. Klingan är ju vanligen täckt av cuklistens ben och snurrar inte riktigt med samma fart. Samt nödvändig på ett helt annat sätt.

Men det är ju utvärdering som pågår så vi får väl se vad resultatet blir till slut. Att sätta tillfälligt stopp för försöket med skivor medan man utvärderar läget är helt rimligt tycker jag.

Bruka Allvar!
emmer sa:
fhloston sa:
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg?
Kunde man cykla i 50km/h (7varv per sekund på hjulen) på MTB-banan med decimetrar mellan hojarna och bara ben så skulle det nog bedömmas som möjligen inte helt ofarligt då oxå.
Nu cyklar man ju i knapp styrfart med rejäla mellanrum och massa baggy byxor.

Det görs väl varje år på cykelvasan?

Bruka Allvar!
Det går ju att snabbt och enkelt HELT eliminera alla (långsökta men ändå teoretiskt möjliga) risker. Inför krav på en fritt roterande glidskena som täcker kanten på skivan. Det kräver iofs en mindre ändring i konstruktionen av bromsoken, men det löser tillverkarna på ett år. Alternativt så accepterar man att cykling är en riskfylld sport och den promille ökad risk som skivbromsarna kanske ger är försumbar. Asfalten är bra mycket jävligare.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
geologen sa:
Så jävla korkat. De kan ju börja med att förbjuda framdrev då. En jävla bromsskiva är rena mjukisdjuret jämfört med ett vanligt framdrev.

UCI visar än en gång att de fullkomligt saknar kontakt med verkligheten.

Nja.. skillnaden här är väl att en bromsskiva kan snurra BETYDLIGT mycket snabbare än ett framdrev. Och blir dessutom väldigt varmt. En kassett hade jag kunnat köpa om du använt som argument, men definitivt inte ett framdrev. Både kassett och framdrev slutar ju dessutom snurra tillsammans med pedalerna, vilket inte en rotor gör.

Nåja. Jag är av åsikten att proffsen bör veta bättre än elitpendlare, som sagt. Visst att man kan framhålla att proffsen framför sponsorernas agenda, men då får de väl också skylla sig själv i slutändan om sponsorernas agenda gör deras arbete osäkrare? Och just att detta händer två gånger i ett av de första loppen med (endast 32 st) skivbromsar bör väl visa att de hade en poäng till att börja med.

Dessutom har väl både Shimano och SRAM lösningar för skivbroms? Och Campagnolo har gått ut med information förra året att de skulle ha skivbromsar på plats för proffsen (http://www.cyclingnews.com/news/cam...be-ready-for-disc-brakes-in-2016-pro-peloton/) - så då borde det väl faktiskt ligga i sponsorernas intresse också nu? Eller menar ni att de inte är intresserade av att kränga ny teknik till SUB-gubbar på Vättern? :)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
stefan. sa:
Med tanke på att jag sett fler skador orsakade av följebilar än skivor hoppas jag de också förbjuds då..

Du har definitivt en poäng där, varje år är det incidenter med följebilar, men detta året är första gången man hör talas om en skada p.g.a. skivbroms i en proffsklunga - nånsin.

Bruka Allvar!
Presta sa:
Tänker osökt på denna händelse, apropå följebilar och motorcyklar;

När det gäller följebilar o motorcyklar så tänker jag på det som hände nyligen. En krasch uppstod och en motorcykel hann inte väja för högen av cyklister o Antoine Demoitié blev träffad/fick motorcyklen över sig vilket gjorde att han avled av skadorna.

Bruka Allvar!
Pluttis sa:
Presta sa:
Tänker osökt på denna händelse, apropå följebilar och motorcyklar;

När det gäller följebilar o motorcyklar så tänker jag på det som hände nyligen. En krasch uppstod och en motorcykel hann inte väja för högen av cyklister o Antoine Demoitié blev träffad/fick motorcyklen över sig vilket gjorde att han avled av skadorna.

Han skulle haft skivbromsar så hade han kunnat stanna i tid... Motorcykeln alltså.

Bruka Allvar!
Helvete! Det sitter två DÖDSKIVOR på varje cykel!

"En av de totalt 32 skivorna (två på varje cykel) i tävlingen. En fråga slår mig omedelbart: Vad kommer hända när det blir 396 skivor i tävlingen samtidigt som 198 cyklister slåss frenetiskt om positioner i klungan?”."

Bruka Allvar!
42Hz sa:
Helvete! Det sitter två DÖDSKIVOR på varje cykel

Visst serru.
Serru mig schwischa fram på småvägarna så fly för ditt liv för jag har två 160mm ninjadödsstjärnerotorer spinnandes på "slice-you-all-like-a-salami" varvtal på hojen...

Var jag inte en trafikfara förut så är jag det nu :-)

Bruka Allvar!
Nu fick vi ju bara en översättning av vad han skrev i sitt "öppnade" brev, bland annat att det "inte inte" gjorde ont. Det är ju dubbla negationer och betyder väl att det gjorde ont. Undrar vad han skrev i den oöppnade brevet.

Bruka Allvar!
RobK sa:
fhloston sa:
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg? I en del inlägg och artiklar hänvisas till masscrasher i klungor. Men sådana förekommer väl i MTB också, åtminstone i motionslopp så är det ju värdigt rörigt i fältet ganska långt efter start.
Det kan hända olyckor pga av skivbromsar på MTB också. Jag har dessvärre personlig erfarenhet...

Ajajaj, ryser!

Hur hände det?

Bruka Allvar!
Angående motorcyklar och följebilar var det under under årets Paris-Robaix betydligt fler som skadades pga dessa, tex killen som fick den vältande motorcykeln på sig, han prisade sin skyddande ängel att han inte skadades mera! Han som blev träffad av backspegel och blev liggande och säkert några till som inte täcktes av en kamera. Men ingen krävde bort dessa efter loppet, nu har fokus flyttats över till skivorna (Jämfört med debatten som följde efter kraschen där Antoine Demoitié fick motorcykel över sig och dog av skadorna, ett 25 årigt liv släcktes i hans livs andra world-tourlopp, men den händelsen är bortglömd nu).

Med det inte sagt att skivor inte kan vara vassa och bli varma och kan orsaka andra skador vid en masskrasch än vad man är van vid men ett visst perspektiv kanske.

Bruka Allvar!
fhloston sa:
RobK sa:
fhloston sa:

Ajajaj, ryser!

Hur hände det?
Jag och en polare körde MTB på en för oss välkänd stig och laddade på rätt bra. Jag låg och jagade. Direkt efter en kurva så låg ett träd tvärs över stigen, kompisen såg trädet och stannade. Jag hann inte uppfatta att han tvärstannade, så jag bromsade först försiktigt för att sen bromsa fullt. Så jag hann inte flytta bak vikten utan for över styret och ramlade in i kompisens cykel med vänstra handen i hans bakhjul och långfingret in i bromsskivan.
Hjulet/bromsskivan snurrade inte och kapade av finget, utan det slets av pga mitt fart/tyngd framåt. Trodde först att jag brutit fingret, så det var lätt chockartat att ta av handsken och upptäcka att fingertoppen låg kvar i handsken.

Bruka Allvar!
RobK sa:
fhloston sa:
RobK sa:
fhloston sa:

Ajajaj, ryser!

Hur hände det?
Jag och en polare körde MTB på en för oss välkänd stig och laddade på rätt bra. Jag låg och jagade. Direkt efter en kurva så låg ett träd tvärs över stigen, kompisen såg trädet och stannade. Jag hann inte uppfatta att han tvärstannade, så jag bromsade först försiktigt för att sen bromsa fullt. Så jag hann inte flytta bak vikten utan for över styret och ramlade in i kompisens cykel med vänstra handen i hans bakhjul och långfingret in i bromsskivan.
Hjulet/bromsskivan snurrade inte och kapade av finget, utan det slets av pga mitt fart/tyngd framåt. Trodde först att jag brutit fingret, så det var lätt chockartat att ta av handsken och upptäcka att fingertoppen låg kvar i handsken.

Usch, det är sånt jag egentligen inte vill läsa.

Bruka Allvar!
Fast för merparten här är det väl strunt samma? De flesta tävlar ju inte och kan väl köra med vad man vill. Det som kan vara lite trist är ju de som nu har köpt racers med skivbromsar och vill tävla i "riktiga" tävlingar. Får de det? SCF lyder väl under UCI?

Fast det kanske inte fick det tidigare heller? Eller var det här testet generellt? Att alla som är under UCI (alla nationella förbund?) ingick i testet??

Bruka Allvar!
Aliide sa:
Angående motorcyklar och följebilar var det under under årets Paris-Robaix betydligt fler som skadades pga dessa
Fast alltjämt.
Dom har ett syfte som är svårt att ersätta.
Skivbromsar (i formen av bromsar) har ett syfte som är jättelätt att ersätta.
Det är ju därför som det finns massa mer eller mindre livsfarliga saker runt omkring oss.
De är svåra att ersätta (teknisk/ekonomiskt/funktionellt/osv)
I de fall det är lätt att ersätta med något mindre farligt så är det i normalfallet gjort för länge sen...

Bruka Allvar!
emmer sa:
Aliide sa:
Angående motorcyklar och följebilar var det under under årets Paris-Robaix betydligt fler som skadades pga dessa
Fast alltjämt.
Det är ju därför som det finns massa mer eller mindre livsfarliga saker runt omkring oss.
I de fall det är lätt att ersätta med något mindre farligt så är det i normalfallet gjort för länge sen...

Är syftet värt alla olyckor då?

Bruka Allvar!
Aliide sa:
Angående motorcyklar och följebilar var det under under årets Paris-Robaix betydligt fler som skadades pga dessa, tex killen som fick den vältande motorcykeln på sig, han prisade sin skyddande ängel att han inte skadades mera! Han som blev träffad av backspegel och blev liggande och säkert några till som inte täcktes av en kamera. Men ingen krävde bort dessa efter loppet, nu har fokus flyttats över till skivorna (Jämfört med debatten som följde efter kraschen där Antoine Demoitié fick motorcykel över sig och dog av skadorna, ett 25 årigt liv släcktes i hans livs andra world-tourlopp, men den händelsen är bortglömd nu).

Med det inte sagt att skivor inte kan vara vassa och bli varma och kan orsaka andra skador vid en masskrasch än vad man är van vid men ett visst perspektiv kanske.
+1

När det gäller svårt att ersätta följebilar så.. Tja, rätt många tar sig runt Vättern utan följebilar och det är väl en längre stäcka tror jag.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
emmer sa:
Aliide sa:
Fast alltjämt.
Är syftet värt alla olyckor då?
Det är en annan femma.
Men är det lätt att undvika utan att behöva värdera syftet, nyttan och faran så borde man ju inte ens behöva diskutera det, eller?
Men tydligen ska det det, och då jämföras med fall där där nytta kontra fara måste värderas.
Vilket ju är väldigt konstigt.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Johan A sa:
Fast det kanske inte fick det tidigare heller? Eller var det här testet generellt? Att alla som är under UCI (alla nationella förbund?) ingick i testet??
http://www.uci.ch/pressreleases/the-uci-continue-disc-brake-trials-206/

Aha... Så skivor var inte ok i våra lokala tävlingar under tiden för testet ändå? Där lärde jag mig något nytt. Inte så många UCI professional road teams i Sverigecupen antar jag????

Bruka Allvar!
Pluttis sa:
Tycker lite att det ser ut som att det är "klorn" från en pedal som träffat/huggt tag i benet då såret/snittet är "u-format"
Med risk för att öppna upp en till burk med mask men en viss poäng där. Jag blev påkörd förra året och vurpade. På nåt sätt så sågade stora klingan upp huden på skenbenet in till benhinnan. Det skar relativt rakt och snyggt och såg inte tillnärmelsvis ut som Ventosos skada.

Olga_crash_01.png

Hur skär en cirkulär bromsskiva upp ett sår som Ventosos här?

Fran-Ventoso-disc-brake-cut-1-1024x6001.jpg

Bruka Allvar!
Japp, ut med alla följebilar och börja införa depåer på Tour de France. Vetebullar och saltgurka till alla, lasagne halvvägs! Klarar sig sub-9 grupper med lite däck-sealant och ett par extra slangar så gör väl Sagan det också, vettja. :)

Tillbaka
Topp