BJS
Aktiv medlem
Bruka Allvar!
s sa:Skivbromsar har bara ett verkligt problem och det är att att alla olyckor som undvikits tack vara dem aldrig kommer skapa rubriker.
Skivbromsat är fjantigt - oki!?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
s sa:Skivbromsar har bara ett verkligt problem och det är att att alla olyckor som undvikits tack vara dem aldrig kommer skapa rubriker.
H. sa:Det blir ju allt tydligare hur de konservativa fälgbromskramarna snart inte har några argument som håller kvar.
Skridskoskär är skålade, så man får två vassa "eggar" som biter i isen, med ett mellanrum, som fylls med smältvatten. Platta skär är inge bra, helt odugliga att åka på...maxel sa:På min CX är skivan platt som ett skridskoskär i kanten så den är ganska vass och skulle nog kunna bli ett problem i en krasch.
Henrik_E sa:Boonens cykel för Omloop. Om du inte är med Tomeke är du på fel sida historien.
Mr B sa:Efter nästan ett helt år kände jag att det var bara ett måste att korrigera det här:
Skridskoskär är skålade, så man får två vassa "eggar" som biter i isen, med ett mellanrum, som fylls med smältvatten. Platta skär är inge bra, helt odugliga att åka på...maxel sa:På min CX är skivan platt som ett skridskoskär i kanten så den är ganska vass och skulle nog kunna bli ett problem i en krasch.
B!
Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...NLC sa:Henrik_E sa:Boonens cykel för Omloop. Om du inte är med Tomeke är du på fel sida historien.
Har länge varit skeptisk till skivbromsar på racercyklar pga det estetiska, men när jag såg Colnagos V1-R disc... Oh la la :-) http://road.cc/content/buyers-guide/217641-20-2017s-hottest-disc-brake-equipped-road-bikes
Fast får förnuftet styra bara en smula mer än fåfängan lite blir det nog en CAAD12 eller BMC Roadmachine (för ska man vara riktigt förnuftig är väl typ en Canyon Endurace CF SL eller motsv Rose "rätt" val).
Jo.Luthman Photography sa:Mr B sa:Efter nästan ett helt år kände jag att det var bara ett måste att korrigera det här:
B!
Är det inte så att hockeyrör är skålade men långfärdsskridskor är plana?
Henrik_E sa:Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...NLC sa:Henrik_E sa:Boonens cykel för Omloop. Om du inte är med Tomeke är du på fel sida historien.
Har länge varit skeptisk till skivbromsar på racercyklar pga det estetiska, men när jag såg Colnagos V1-R disc... Oh la la :-) http://road.cc/content/buyers-guide/217641-20-2017s-hottest-disc-brake-equipped-road-bikes
Fast får förnuftet styra bara en smula mer än fåfängan lite blir det nog en CAAD12 eller BMC Roadmachine (för ska man vara riktigt förnuftig är väl typ en Canyon Endurace CF SL eller motsv Rose "rätt" val).
Har köpt en lös ram så det fanns bara svart att välja på.NLC sa:Henrik_E sa:Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...NLC sa:Henrik_E sa:Boonens cykel för Omloop. Om du inte är med Tomeke är du på fel sida historien.
Också ett bra val! Vilken kulör?
kais01 sa:velonews tar det vetenskapligt, försöker skära skor, kycklingben och grisfot med en roterande bromsskiva. ser väl ut som det krävs avsevärd kraft och tid för att åsamka någon skada. men rundade ytterkanter är säkert en bra ide, ska ta en runda i garaget någon kväll iveckan..
http://www.velonews.com/2017/02/vid..._campaign=7223965&utm_content=022517_VeloNews
Drosa sa:Nu vill jag ha förklaring på vad det är för olyckor/vurpor som "vetenskapligen" förhindras i ett lvglopp om man kör med skivbromsar? Gärna från någon som själv tävlar på elitnivå inom lvg.
kais01 sa:det handlar väl om att skivbromsarna är bättre? om man behöver dom kan man diskutera.
så länge det gäller landsväg inom sverige gör jag det inte personligen. men dom är ju en klar fördel i vått före och nerför varje alpetapp.
när paradigmskiftet väl skett kommer man att längta efter klämbromsar inom landsväg lika lite som en mtb-åkare gör idag.
att inte tillåta dom ger ett löjets skimmer över cykelsporten. lika löjligt som en gång växelförbudet inom tdf.
men att använda dom ser jag som helt frivilligt. inom cx har det ju inte varit något strömhopp direkt.
låt folk göra som dom önskar så länge bromsarna fungerar som dom ska. cyklisterna och marknaden är fullt kapabla att hantera en sån här fråga på egen hand. så som vi förväntas kunna gör med det mesta i övrigt på cykeln.
wobblie sa:Ser mörkt ut onekligen :-(
eketjall sa:Vore det inte bättre att se till att bilar och motorcyklar inte kör på cyklisterna; om man tänker på säkerheten alltså?
Pfaff sa:eketjall sa:Vore det inte bättre att se till att bilar och motorcyklar inte kör på cyklisterna; om man tänker på säkerheten alltså?
Det gör dom nog för att dom har skivbromsar. Kör på cyklister alltså. Tror jag.
Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
Luthman Photography sa:Hela ämnet för tråden är ju rätt infantilt så varför inte bara lägga ner helt?
Måste man ha elcykel tar jag bilen istället.Luthman Photography sa:Hela ämnet för tråden är ju rätt infantilt så varför inte bara lägga ner helt?emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
Utvecklingen kommer oavsett om ni vill det eller inte. Lite som elcyklar.
Kedjan kan ju hoppa. Ursäkta men har du överhuvudtaget varit med i en masskrasch på världselitnivå?emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
Nej jak klotar inte på vägen :-) och visst kan kedjan hoppa så halva klingan blir fri. Men griper du inte efter halmstrå? Klotar emellanåt under CX och även om storklingan inte är 90% direkt så är kedjehoppen obefintliga (mer än vid nedsättning).H. sa:Kedjan kan ju hoppa. Ursäkta men har du överhuvudtaget varit med i en masskrasch på världselitnivå?emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
H. sa:Poängen var att belysa två saker.
1. Din argumentationsteknik. "Har du inte varit med om det har du inget att komma med."
2. Långsiktiga resonemang om varför nåt kan vara farligt.
Nej. Jag tror inte klingor är farliga. Men heller inte att bromsskivor med rundad profil kommer göra slarvsylta av varenda lvg-cyklist.
emmer sa:H. sa:Poängen var att belysa två saker.
1. Din argumentationsteknik. "Har du inte varit med om det har du inget att komma med."
2. Långsiktiga resonemang om varför nåt kan vara farligt.
Nej. Jag tror inte klingor är farliga. Men heller inte att bromsskivor med rundad profil kommer göra slarvsylta av varenda lvg-cyklist.
Har du läst mina inlägg?
emmer sa:Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.H. sa:Vänster fot?
Ut och prova så märker du.
Jo, har man svårt att föreställa sig det så är det väl enda alternativet?H. sa:Ja.emmer sa:Har du läst mina inlägg?
emmer sa:Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.H. sa:Vänster fot?
Ut och prova så märker du.
Simon89 sa:Lägg ner era löjliga hittepå argument om att skivbromsar är farliga, ni är som 3-åringar som vägrar inse att ni har fel, det finns ju uppenbarligen filmer på när man trycker in skor och andra föremål in i en fullt roterande skiva tills däcket stannar utan större skada, och en så extreme situation kommer aldrig inträffa det är självklart, visst att man kan stöta emot i någon sekund, Max
emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
Okey - då är jag väl ohemult stark och snabb då.Simon89 sa:"Kan vi inte ändra rubriken så det inte är så uppenbart att jag har fel"emmer sa:Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.Maakus sa:Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!