Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Fast dom hade ju rätt i den där tråden, ingen frisk människa kör ju med v-bromsar längre. Det måste ju bero på att dom var för farliga!

Bruka Allvar!
D3DDA26A-D784-4B34-817F-5AB43AB61173.jpg

Boonens cykel för Omloop. Om du inte är med Tomeke är du på fel sida historien.

Bruka Allvar!
Efter nästan ett helt år kände jag att det var bara ett måste att korrigera det här:

maxel sa:
På min CX är skivan platt som ett skridskoskär i kanten så den är ganska vass och skulle nog kunna bli ett problem i en krasch.
Skridskoskär är skålade, så man får två vassa "eggar" som biter i isen, med ett mellanrum, som fylls med smältvatten. Platta skär är inge bra, helt odugliga att åka på...
B!

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:

Har länge varit skeptisk till skivbromsar på racercyklar pga det estetiska, men när jag såg Colnagos V1-R disc... Oh la la :-) http://road.cc/content/buyers-guide/217641-20-2017s-hottest-disc-brake-equipped-road-bikes

Fast får förnuftet styra bara en smula mer än fåfängan lite blir det nog en CAAD12 eller BMC Roadmachine (för ska man vara riktigt förnuftig är väl typ en Canyon Endurace CF SL eller motsv Rose "rätt" val).

Bruka Allvar!
Mr B sa:
Efter nästan ett helt år kände jag att det var bara ett måste att korrigera det här:

maxel sa:
På min CX är skivan platt som ett skridskoskär i kanten så den är ganska vass och skulle nog kunna bli ett problem i en krasch.
Skridskoskär är skålade, så man får två vassa "eggar" som biter i isen, med ett mellanrum, som fylls med smältvatten. Platta skär är inge bra, helt odugliga att åka på...
B!

Är det inte så att hockeyrör är skålade men lågfärdsskridskor är plana?

Bruka Allvar!
NLC sa:
Henrik_E sa:

Har länge varit skeptisk till skivbromsar på racercyklar pga det estetiska, men när jag såg Colnagos V1-R disc... Oh la la :-) http://road.cc/content/buyers-guide/217641-20-2017s-hottest-disc-brake-equipped-road-bikes

Fast får förnuftet styra bara en smula mer än fåfängan lite blir det nog en CAAD12 eller BMC Roadmachine (för ska man vara riktigt förnuftig är väl typ en Canyon Endurace CF SL eller motsv Rose "rätt" val).
Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
Mr B sa:

maxel sa:
B!

Är det inte så att hockeyrör är skålade men långfärdsskridskor är plana?
Jo.

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:

Jag lät inte förnuftet segra och har en Aeroad på väg hem. Bara 5 watt sämre än med fälgbromsar sägs det...

Också ett bra val! Vilken kulör?

Bruka Allvar!
NLC sa:
Henrik_E sa:
NLC sa:
Henrik_E sa:

Också ett bra val! Vilken kulör?
Har köpt en lös ram så det fanns bara svart att välja på.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
velonews tar det vetenskapligt, försöker skära skor, kycklingben och grisfot med en roterande bromsskiva. ser väl ut som det krävs avsevärd kraft och tid för att åsamka någon skada. men rundade ytterkanter är säkert en bra ide, ska ta en runda i garaget någon kväll iveckan..

http://www.velonews.com/2017/02/vid..._campaign=7223965&utm_content=022517_VeloNews

Nänä. Du förstår inte. Man måste själv ha varit med i en masskrasch på WC-nivå för att förstå det magiska som kan inträffa där skivorna förvandlas till rotwrande knivblad, samtidigt som allt annat på cykeln är som att landa på vadderad bomull.

Det är därför en del toppåkare väljer att köra med sämre bromsar av respekt för sina medtävlande - därför att de likt många andra elitidrottare är vidskepliga och tror på hokus pokus.

Bruka Allvar!
Att prata om hur farliga klingor och ekrar är är bara löjligt. De är nödvändiga, det är inte skivbromsar.
Vilka olyckor är det skivbromsar ska förhindra? När det är blött är det oftast däckets grepp som sätter gränserna. I klungvurpor är nog cyklisternas reaktionstid en stor orsak och det skulle bara bli värre med skivbromsar.

Jag har skivbromsar på mina cx och skulle aldrig köpa något annat och om jag bara hade en cykel och inte tävlade skulle den ha skivbromsar.

Jag har heller inte något emot om det skulle vara tillåtet med skivbroms i våra Svenska gubbtävlingar men om något skulle införa något onödigt på min arbetsplats som kan vara farligt, även om risken är liten, skulle jag bli förbannad. 80% av proffsklungan är emot skivbromsar.

Allt bara för att sälja ytterligare en cykel till motionärer.

Bruka Allvar!
Nu vill jag ha förklaring på vad det är för olyckor/vurpor som "vetenskapligen" förhindras i ett lvglopp om man kör med skivbromsar? Gärna från någon som själv tävlar på elitnivå inom lvg.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
det handlar väl om att skivbromsarna är bättre? om man behöver dom kan man diskutera.

så länge det gäller landsväg inom sverige gör jag det inte personligen. men dom är ju en klar fördel i vått före och nerför varje alpetapp.

när paradigmskiftet väl skett kommer man att längta efter klämbromsar inom landsväg lika lite som en mtb-åkare gör idag.

att inte tillåta dom ger ett löjets skimmer över cykelsporten. lika löjligt som en gång växelförbudet inom tdf.

men att använda dom ser jag som helt frivilligt. inom cx har det ju inte varit något strömhopp direkt.

låt folk göra som dom önskar så länge bromsarna fungerar som dom ska. cyklisterna och marknaden är fullt kapabla att hantera en sån här fråga på egen hand. så som vi förväntas kunna gör med det mesta i övrigt på cykeln.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det handlar väl om att skivbromsarna är bättre? om man behöver dom kan man diskutera.

så länge det gäller landsväg inom sverige gör jag det inte personligen. men dom är ju en klar fördel i vått före och nerför varje alpetapp.

när paradigmskiftet väl skett kommer man att längta efter klämbromsar inom landsväg lika lite som en mtb-åkare gör idag.

att inte tillåta dom ger ett löjets skimmer över cykelsporten. lika löjligt som en gång växelförbudet inom tdf.

men att använda dom ser jag som helt frivilligt. inom cx har det ju inte varit något strömhopp direkt.

låt folk göra som dom önskar så länge bromsarna fungerar som dom ska. cyklisterna och marknaden är fullt kapabla att hantera en sån här fråga på egen hand. så som vi förväntas kunna gör med det mesta i övrigt på cykeln.

Töntigt, fult, tungt, onödigt och farligt. Varför i hela fridens namn skulle man tillåta något sådant?

Det är en fluga som går över.

Bruka Allvar!
Om det bara är dåligt borde ju ingen i eliten vilja ha skivbromsar, för oavsett vad sponsorerna önskar så vill de väl iaf inte försämra chanserna till bra prestationer hos deras åkare. Då hittar de nog andra marknadskanaler.

Med andra ord borde det inte vara något problem - eftersom det är värdelöst med skivbromsar på lvg kommer ingen vilja ha det.

Vad gäller frågan om det äe nösvändigt med skivbromsar? Nej, det är det inte. Men det är ytterst lite av teknikutvecklingen inom cykling de senaste typ 100 åren som är nödvändiga för att kunna ägna sig åt sporten. Likväl är situationen sådan att cykling är en materialsport. Oavsett om man gillar det eller ej.

Framtiden kommer bli en utmärkt domare i det här fallet.

Bruka Allvar!
Pfaff sa:
eketjall sa:
Vore det inte bättre att se till att bilar och motorcyklar inte kör på cyklisterna; om man tänker på säkerheten alltså?

Det gör dom nog för att dom har skivbromsar. Kör på cyklister alltså. Tror jag.

En ekvation som inte går ihop?? De har skivbromsar som är en gudagåva till mänskligheten och ändå sker det olyckor och påkörningar. Det kan ju inte hända?

Bruka Allvar!
Och egentligen är det klungcyklingen som är farlig... Går dessutom diskutera om det är lämpligt på en vanlig trafikerad väg där vi har lagar för vilket avstånd det ska vara mellan (tyngre) fordon... Tänk vad många olyckor vi kunde slippa om ingen cyklade i klunga...

Att skivor är ett så känsligt område tycker jag bara är löjligt! Man är ganska nära att få in foten bland ekrar om man är på skivan, då skulle jag bara betydligt mer orolig för ekrarna ...

Bruka Allvar!
emmer sa:
Maakus sa:
Förbjud framklingor!!!! Livsfarligt ju!!!
Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.

Hela ämnet för tråden är ju rätt infantilt så varför inte bara lägga ner helt?

Utvecklingen kommer oavsett om ni vill det eller inte. Lite som elcyklar.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
emmer sa:
Maakus sa:
Kan inte någon ändra rubriken så man slipper den här infantila kommentaren två gånger per sida från någon som inte begriper att man cyklar 90% med kedjan på storklingan.
Hela ämnet för tråden är ju rätt infantilt så varför inte bara lägga ner helt?
Utvecklingen kommer oavsett om ni vill det eller inte. Lite som elcyklar.
Måste man ha elcykel tar jag bilen istället.
Skivor har jag redan så det gör mig inget om det kommer men skulle aldrig köpa en vägcykel med skivor idag. Så dum är jag inte.
(Oops! Nu upprepade ju även jag något jag skrivit tidigare :-) )

Bruka Allvar!
H. sa:
emmer sa:
Maakus sa:
Kedjan kan ju hoppa. Ursäkta men har du överhuvudtaget varit med i en masskrasch på världselitnivå?
Nej jak klotar inte på vägen :-) och visst kan kedjan hoppa så halva klingan blir fri. Men griper du inte efter halmstrå? Klotar emellanåt under CX och även om storklingan inte är 90% direkt så är kedjehoppen obefintliga (mer än vid nedsättning).

Bruka Allvar!
Poängen var att belysa två saker.

1. Din argumentationsteknik. "Har du inte varit med om det har du inget att komma med."
2. Långsiktiga resonemang om varför nåt kan vara farligt.

Nej. Jag tror inte klingor är farliga. Men heller inte att bromsskivor med rundad profil kommer göra slarvsylta av varenda lvg-cyklist.

Bruka Allvar!
H. sa:

1. Din argumentationsteknik. "Har du inte varit med om det har du inget att komma med."

Nej. Jag tror inte klingor är farliga. Men heller inte att bromsskivor med rundad profil kommer göra slarvsylta av varenda lvg-cyklist.

Har du läst mina inlägg?

Bruka Allvar!
emmer sa:
H. sa:

Har du läst mina inlägg?

Ja.

emmer sa:
H. sa:
Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.
Ut och prova så märker du.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Lägg ner era löjliga hittepå argument om att skivbromsar är farliga, ni är som 3-åringar som vägrar inse att ni har fel, det finns ju uppenbarligen filmer på när man trycker in skor och andra föremål in i en fullt roterande skiva tills däcket stannar utan större skada, och en så extreme situation kommer aldrig inträffa det är självklart, visst att man kan stöta emot i någon sekund, Max

Bruka Allvar!
H. sa:
emmer sa:
Har du läst mina inlägg?
Ja.
emmer sa:
H. sa:
Du vet ben, armar och hojar far runt lite när man klotar i grupp.
Ut och prova så märker du.
Jo, har man svårt att föreställa sig det så är det väl enda alternativet?
Inte ett krav på att man faktiskt provat.
Bara att har man svårt för deduktion så får man ta till empiri...

Bruka Allvar!
Simon89 sa:
Lägg ner era löjliga hittepå argument om att skivbromsar är farliga, ni är som 3-åringar som vägrar inse att ni har fel, det finns ju uppenbarligen filmer på när man trycker in skor och andra föremål in i en fullt roterande skiva tills däcket stannar utan större skada, och en så extreme situation kommer aldrig inträffa det är självklart, visst att man kan stöta emot i någon sekund, Max

De riktiga cyklisterna delar inte din övertygelse.

Bruka Allvar!
Simon89 sa:
emmer sa:
Maakus sa:
"Kan vi inte ändra rubriken så det inte är så uppenbart att jag har fel"
Okey - då är jag väl ohemult stark och snabb då.
Får be om ursäkt för att jag är så mycket elajtare än eliten.

Tillbaka
Topp