Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
ForesterGuy sa:
42Hz sa:
wobblie sa:
De överlevde utan växlar och hjälm och en massa annat helt onödigt tjafs förr också.

Ja, det har konstant gått utför sedan det kommit växlar och pneumatiska däck!

Downhill?

Det har konstant gått utför sedan liftar och gondoler?

Tänk vad pengar det finns att tjäna i LVG när alla måste byta sina hjul, reglage och ANNAT. Givetvis måste alla ha olika placering på ok och diameter på skivorna. Och olika axlar.

Man måste ju ha möjlighet att sälja små gängade aluklossar med till ca 500ggr tillverkningskostnaden.

Sen kommer Cannondale med en unik lvg-lösning på pressat bromsfäste vilket direkt följs av ännu en ny G2 navdesign från Trek och lite senare kommer Specialized med sin aerovariant.

Jag väntar bara på Wakis karikatyrer

Jo - en undring: Är Ylva nån slags variant av diktatorn på tredje sidan?

Bruka Allvar!
Kristoffer R - jag har Peter Sagans wingman i familjen. Han kan knappt justera sina bromsar och växlar, han kan inte byta vevparti... han har kraschad (för tredje gång i karriären) efter hans framdäck har exploderats pga fälg broms som har kokat up felgen. Det hade hänt till honom vid ca 60km/h. Han cyklar på serpentiner i Alperna. Och han är helt emot skivbromsar. Han tror att de är jätte farliga.

Det finns inga ord som kan beskriva hur sorgligt är det att höra sånt från intelligenta och trevliga manniskör. Som jag tror det är inte roligt altså. Att folk inte fattar detta med skivbromsar, med dämpning i gaffel och ramen och flera andra själv klara fördelar.

Ärligen, om man cyklar på platt då kan man lika bra ha en jävla fotbroms på en lvg cykel. Men de mesta, får en bättre, snabbare och säkrare cykel om de kör med välvårdade skivbromsar.

Bruka Allvar!
Kristoffer R sa:
ForesterGuy sa:
42Hz sa:
wobblie sa:
De överlevde utan växlar och hjälm och en massa annat helt onödigt tjafs förr också.

Downhill?

Tänk vad pengar det finns att tjäna i LVG när alla måste byta sina hjul, reglage och ANNAT. Givetvis måste alla ha olika placering på ok och diameter på skivorna. Och olika axlar.

Man måste ju ha möjlighet att sälja små gängade aluklossar med till ca 500ggr tillverkningskostnaden.

Sen kommer Cannondale med en unik lvg-lösning på pressat bromsfäste vilket direkt följs av ännu en ny G2 navdesign från Trek och lite senare kommer Specialized med sin aerovariant.
?

Vad jag har förstått så kommer det ingen lagstiftning som tvingar någon att köpa skivbromsad lvg-cykel, så du kan vara lugn.

Bruka Allvar!
emmer sa:
kais01 sa:
för fälgbromsar är ju höjden av skönhet:)
Teknik är skönhet. Väger 1/3 av DuraAce skivbromsar.

Är det där inte en cammilio broms? E tremt dåligt rykte runt det företaget. Många som blivit lurade av ägaren till märket.
Då är ee snyggare. Men man köper väll inte skivor för att spara vikt?

Känns lite som om uci ska dra öron åt sig vid minsta lilla misstanke, ofta utan grund, dax för ekerskydd och kedjeskydd

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
JPL sa:
Kristoffer R sa:
ForesterGuy sa:
42Hz sa:
wobblie sa:

Downhill?

?

Vad jag har förstått så kommer det ingen lagstiftning som tvingar någon att köpa skivbromsad lvg-cykel, så du kan vara lugn.

Haha helt sant men det behövs inte någon lag - man måste inte heller köra 27,5 eller 29 på mtb,

26" finns ju begagnat i överflöd och även nytt om man nöjer sig med juniorcyklar, varuhusnivå. Med lite flyt kanske man kan hitta en helt ny brantgafflad 100mm FS XC i ramstorlek XXL som värmt hyllan sedan 2013.

Lita på att samma sak kommer hända på lvg-sidan, det kommer bara ta några säsonger.

Bruka Allvar!
Kristoffer R sa:
Lita på att samma sak kommer hända på lvg-sidan, det kommer bara ta några säsonger.
Jo, kommer de bara ner i vikt, får reglage som inte är helt miffo ergonomiskt (börjar komma), hjulen blir lite fler att välja på utan att de väger hekton mer (s amt bromsar som ligger helt fritt även tre kvarter bort från LBS) så har de sin givna plats.
Tvivlar dock på att det är rena tävlingshojar utan mer långfärd/koforträser - men där kommer det.
Men vi får se.
Bromscaliprar, belägg och bromsyta på kolfiberfälgar har hostat upp sig rejält de senaste åren, men det finns ju annat som spelar in.

Bruka Allvar!
Är inte viktargumentet ganska löjligt?

Svårt att komma under 6.8kg? Alla kör ju till och med med balast på cykeln för att inte cyklarna ska väga under gränsen.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Kristoffer R sa:
Jo, kommer de bara ner i vikt, får reglage som inte är helt miffo ergonomiskt (börjar komma), hjulen blir lite fler att välja på utan att de väger hekton mer (s amt bromsar som ligger helt fritt även tre kvarter bort från LBS) så har de sin givna plats.
Tvivlar dock på att det är rena tävlingshojar utan mer långfärd/koforträser - men där kommer det.
Men vi får se.
Bromscaliprar, belägg och bromsyta på kolfiberfälgar har hostat upp sig rejält de senaste åren, men det finns ju annat som spelar in.

Är reglagen utformade annorlunda för skivbroms jmf m fälgbromsade alternativ?
Att det inte skulle dyka upp på tävlingshojar känns orimligt eftersom det är den vägen ny teknik säljs in. Det var väl där det började dyka upp när olyckan/olyckorna hände och flera aktiva av yppersta eliten satte sej emot skivbromsar???

Bruka Allvar!
JPL sa:
Att det inte skulle dyka upp på tävlingshojar känns orimligt eftersom det är den vägen ny teknik säljs in. Det var väl där det började dyka upp när olyckan/olyckorna hände och flera aktiva av yppersta eliten satte sej emot skivbromsar???

Skivbromsar har funnits i evigheter, proffsen är jättesent ute. Precis som med mycket annat.

Bruka Allvar!
Om man cyklar omkull kan man skada sig även om varken en själv eller någon i närheten skulle ha skivbromsar.
Naturligtvis tråkigt om någon skadar sig på dem.
Men jag tror ändå att skivbromsar har mer positivt än negativt. Kanske inte just för Fran Ventoso, men för cykling som helhet.

Bruka Allvar!
Hej.. Jag tror inte att det finns något automatiskt motstånd mot nya pryttlar hos yrkesåkarna. Bromsar är ett speciellt kapitel, har nån, så måste ALLA ha. För att den som har kör olikt de som inte har. Med skiva så kan du bromsa senare, (alltså köra fortare in i) vid kurvor, om åkaren bakom inte har skiva, så smäller det. Samma sak om vi låter åkarna byta plats. Varför skulle en yrkesåkare acceptera det här?? Rytmen i klungan förstörs alltså. Sen tror inte jag att komponenttillverkarna gör guld å gröna skogar på RED/DuraAce/Super Record. Proffsen testar ut grejor, vars teknik sen sipprar ner till medelprisgrupper, dvs, de som säljs mest. Dvs, de som ger pengar.. mvh borano20

Bruka Allvar!
AddeN sa:
Är inte viktargumentet ganska löjligt?

Svårt att komma under 6.8kg? Alla kör ju till och med med balast på cykeln för att inte cyklarna ska väga under gränsen.

Dessutom har de rätt goda marginaler för att inte riskera att UCIs vågar visar mindre än mekanikernas. Och eliten verkar inte bry sig så mycket:
:)

Bruka Allvar!
Skönt med en tråd som, när all annan skit händer i världen, ständigt tuggar på i svart eller vitt, utan nyanser eller gråzoner.

Bruka Allvar!
borano20, det smäller inte i kurvor för att några där framme med bättre bromsar gör det senare.

dom som har bättre bromsar gör det senare, men då har dom som har sämre bromsar redan börjat använda sina och alltså kommit efter. ingen krasch kan uppstå.

dom som eventuellt skulle kunna köra in i någon på grund av skillnad i bromseffekt är dom som ligger bakom och har bättre bromsar, och av misstag undviker att läsa att den som bromsar in framför i förtid faktiskt gör det.

men varför skulle dom göra det? dom är ju proffs. och dom har bättre bromsar. använd dom! så det blir ingen krasch då heller.

det potentiella problemet i en klunga om man någonsin alls skall bromsa där, är alltså dom med sopiga bromsar, och som lägger på dom sas i onödan och i förtid.

Bruka Allvar!
NLC sa:
Skönt med en tråd som, när all annan skit händer i världen, ständigt tuggar på i svart eller vitt, utan nyanser eller gråzoner.

Vadå, det är ju skitkul med skyttegravstrådar där argumenten haglar från båda sidor och i slutändan är det absolut ingen som kommer att byta åsikt ändå..

Bruka Allvar!
kais01 sa:
borano20, det smäller inte i kurvor för att några där framme med bättre bromsar gör det senare.

dom som har bättre bromsar gör det senare, men då har dom som har sämre bromsar redan börjat använda sina och alltså kommit efter. ingen krasch kan uppstå.

dom som eventuellt skulle kunna köra in i någon på grund av skillnad i bromseffekt är dom som ligger bakom och har bättre bromsar, och av misstag undviker att läsa att den som bromsar in framför i förtid faktiskt gör det.

men varför skulle dom göra det? dom är ju proffs. och dom har bättre bromsar. använd dom! så det blir ingen krasch då heller.

det potentiella problemet i en klunga om man någonsin alls skall bromsa där, är alltså dom med sopiga bromsar, och som lägger på dom sas i onödan och i förtid.

Allt detta vet du för du tävlar själv på lvg?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Kristoffer R sa:
Men vi får se.

Måste ge lite cred för ett bra och nyanserat inlägg. Allt är inte skyttegravskrig ändå.

Bruka Allvar!
borano20 sa:
Hej.. Jag tror inte att det finns något automatiskt motstånd mot nya pryttlar hos yrkesåkarna. Bromsar är ett speciellt kapitel, har nån, så måste ALLA ha. För att den som har kör olikt de som inte har. Med skiva så kan du bromsa senare, (alltså köra fortare in i) vid kurvor, om åkaren bakom inte har skiva, så smäller det. Samma sak om vi låter åkarna byta plats. Varför skulle en yrkesåkare acceptera det här?? Rytmen i klungan förstörs alltså... mvh borano20
Du får det att låta som om man inte kan låsa hjulen med fälgbromsar. Det borde väl snarare vara däck med mer grepp som borde förbjudas med de argumenten.

Bruka Allvar!
Snackat om olika bromseffekt i klungan börjar bli tjatig o borde inte vara relevant. Redan idag har de olika bromsar som tar olika beroende på broms, belägg, fälg osv. De måste redan idag anpassa sin åkning efter det.

I framtiden me en klunga med blandat med fälg och skivbromsar. Ponera att en med skivbroms (med bättre bromsverkan) ligger bakom en med fälgbroms. Han med fälgbroms bromsar tidigare än vad han med skivor hade behövt. Men eftersom han ligger bakom har han ju inget val med att bromsa han med. Säg att det är tvärt om. Han med fälgbroms ligger bakom. Är han smart bromsar han när han inser att han behöver och inväntar inte när han framför bromsar om han framför uppenbarligen tänker bromsa senare pga bättre bromsar. Den ända gången det blir farligt är när han bakom med sämre bromsar inte enser att han passerat den punkt då han borde börja bromsa. Men då kanske man heller inte ska köra. Om man bara kör följa John på han framför :-)

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Snackat om olika bromseffekt i klungan börjar bli tjatig o borde inte vara relevant. Redan idag har de olika bromsar som tar olika beroende på broms, belägg, fälg osv. De måste redan idag anpassa sin åkning efter det.
Och som tur var så är inte bromsar av/på utan det går bromsa mer eller mindre med dom då bromseffekten finurligt nog är hyfsat proportionell mot hur hårt man nyper på bromsreglagen.

Jensen sa:
I framtiden me en klunga med blandat med fälg och skivbromsar. Ponera att en med skivbroms (med bättre bromsverkan)
Ooops... där sket sig resonemanget :-)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Och som tur var så är inte bromsar av/på utan det går bromsa mer eller mindre med dom då bromseffekten finurligt nog är hyfsat proportionell mot hur hårt man nyper på bromsreglagen.

I framtiden me en klunga med blandat med fälg och skivbromsar. Ponera att en med skivbroms (med bättre bromsverkan)
Ooops... där sket sig resonemanget :-)[/quote]

I framtiden finns inga skuvbromsar på lvg-cyklar. Lika lite som det inte förekommer snökedjor på F1-bilar.

Bruka Allvar!
Personligen tror jag skivorna kommer finnas där oavsett vad som sägs nu.

Vet hur negativt det vet mot skivor på mtb när det kom. Var bland de första att köra xc med det 1999 och fick ofta höra "det där kommer aldrig slå, det är inte framtiden" och se vart vi är idag. Många säger att det inte är samma då fördelarna är större på mtb. Ja kanske. Men de fördelarna såg inte kritikerna då heller när det gäller mtb.

Grejen me skivor på racer är inte att kunna låsa hjulet mer utan känslan, modulationen det ger, som är överlägsen fälgbromsar.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Personligen tror jag skivorna kommer finnas där oavsett vad som sägs nu.

Vet hur negativt det vet mot skivor på mtb när det kom. Var bland de första att köra xc med det 1999 och fick ofta höra "det där kommer aldrig slå, det är inte framtiden" och se vart vi är idag. Många säger att det inte är samma då fördelarna är större på mtb. Ja kanske. Men de fördelarna såg inte kritikerna då heller när det gäller mtb.

Grejen me skivor på racer är inte att kunna låsa hjulet mer utan känslan, modulationen det ger, som är överlägsen fälgbromsar.

Enda anledingen att köra skivor på gatan är att man är snål på fälgar. Plåtskivor är billigt, fälgar lite dyrare.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Har du inte kört fälgbroms sen första modellerna då skivor ersatte V-broms på MTB så har du nog ingen känsla för känslan öht.

Bruka Allvar!
emmer, du skriver mycket som är bra, men kan inte du och andra bespara oss härskarbeteende-poster som den här ovan.

för övrigt tycker jag inte modulationen är huvudgrejen med att välja skivbromsar före fälgbromsar. och det är inget större fel på fälgbromsar för landsvägsbruk i platta landskap i torrt väglag.

men att förbjuda skivbromsar ser jag som ett dumt beslut. hur dumt kommer framtiden att utvisa.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Har du inte kört fälgbroms sen första modellerna då skivor ersatte V-broms på MTB så har du nog ingen känsla för känslan öht.

Du menar att v-bromsarna utvecklats sen dess? :-) kört mtb med cantilever 1995, 1996-1997 körde jag v-bromsar, bland annat avid arch supreme som har ansetts som bland de bästa v-bromsarna som gjorts, 1998 körde jag magura hs33, 1999 och framåt x antal skivbromsar. På mtb alltså.
Kan säga att på fälgbroms så var hs33 överlägsna. Men de käkade fälg. Vilket ju blir resultatet om du gör en broms för stark.

På racer har jag sen 1998 kört nå billigare bromsar först, sen shimano 600, sen första sram rival, sen sram force, sen shimano 7900, sen plamet-x, sen sram red och nu sram s-700 hydroR.

På hjul så har jag kört diverse hjul med bromssida i Alu med olika beläggningar så som mavics ceramic. Mavic ultimate kolfiberbromsyta. Reynolds assault, och nu enve 6.9.

Så jag borde ha en rätt okay uppfattning om vad som är ok och inte ok. ?
Bland fälgbromsar och racer så är sram hydroR de klart bästa hittils. Som jag sa, låsa hjul är låsa hjul, det är vägen dit som är intressant. Om man nu inte bara ska kolla på att skivor tar bättre och har bättre modulation, så är bromsverkan alltid lika oavsett väder. För att inte tala om mindre slitage på fälgar och ingen risk att överhetta bromsyta i kolfiber.

Sätter en slant på att du inte kört något (eller inså fall väldigt lite) med hydrauliska fälgbromsar. Så jag kan nog faktiskt tycka att om du inte gjort det så kanske du inte ska sticka ut huvudet som en som vet hur det är ?. För bara där är steget stort från vajerstyrda bromsar i känsla och kraft. Skivor kommer inte göra den känslan sämre. Så sluta kasta sten i glashus.
Du får ha din personliga åsikt, den gör mig inget. Jag tänker inte tvinga dig att byta. Men du kanske ska tänka dig för innan du häver ur dig något som det ovan om nån annan, speciellt när du inte har så mycket på fötterna.

Just ja, haft cross med cantilever sen dess med.

Pratat med folk inom industrin, skivor kommer vare sig uci och proffsen gillar det eller inte :-)
Därmed inte sagt att fälgbromsar behöver dö ut. Men jag personligen tror det kommer se annorlunda ut om 10-15 år

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Sätter en slant på att du inte kört något (eller inså fall väldigt lite) med hydrauliska fälgbromsar.
Inte hydrauliska men kan för mitt liv inte påstå att de skivorna tar lika oavsett väder. Hur hydrauliken påverkar det får du gärna förklara.

Så du har inte kört med hydrauliska bromsar, men du är övertygad om att det inte behövs?

Inser du hur komisk du framstår i ditt missriktade korståg mot skivbromsar?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Sätter en slant på att du inte kört något (eller inså fall väldigt lite) med hydrauliska fälgbromsar.
Inte hydrauliska men kan för mitt liv inte påstå att de skivorna tar lika oavsett väder. Hur hydrauliken påverkar det får du gärna förklara.

Spela inte dum. Jag syftade på skivbromsar. Har aldrig påstått att hydraulik, bara hydraulik, skulle bidra till att bromsarna tar lika i alla väder. Läs om och läs rätt.
Citerar mig själv, notera ordet skivor i texten:
"Om man nu inte bara ska kolla på att skivor tar bättre och har bättre modulation, så är bromsverkan alltid lika oavsett väder. "

Hydrauliken spelar in i modulation och kraft. Skivor i att de tar mer lika oavsett väder än vad fälgbromsar gör. Två helt olika saker ?

Har som sagt inget emot om du gillar fälgbromsar och föredrar det. Men du kanske inte ska antyda att jag inte har nån känsla, speciellt inte pga att jag inte testat något annat. Verkar ju som om jag testat mer än vad du gjort.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Påstår man att top-of-the-line fälgbromsar är lika bra att bromsa med som dito top-of-the-line skivor har man antingen inte provat båda, eller så har man målat in sig så i ett internetpositioneringshörn att man lyckas ljuga för sig själv.

Sen kan det naturligtvis finnas goda skäl för proffsklungan att köra med fälgbromsar. Vikt, hjulbyte och estetik är väl de bästa argument jag kan komma på.

Bruka Allvar!
theBrand sa:
emmer sa:
Jensen sa:

Så du har inte kört med hydrauliska bromsar, men du är övertygad om att det inte behövs?

Förklara då för mig och andra varför hydrualiska skivbromsar på lvg är en livsnödvändighet. Antar att du tävlar på lvg också så du kan förklara närmare hur det ligger till.

Personligen tycker jag att de som mest förespråkar skivbroms på lvg tydligen aldrig har tävlat i dito. Har flera gånger frågat i denna tråd om personen som är (soffexpert) och vet hur det ligger till har eller tävlar på lvg men aldrig fått något svar att så är fallet.

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
Påstår man att top-of-the-line fälgbromsar är lika bra att bromsa med som dito top-of-the-line skivor har man antingen inte provat båda, eller så har man målat in sig så i ett internetpositioneringshörn att man lyckas ljuga för sig själv.

Sen kan det naturligtvis finnas goda skäl för proffsklungan att köra med fälgbromsar. Vikt, hjulbyte och estetik är väl de bästa argument jag kan komma på.

Precis. Finns mycket som kan avgöra att man väljer bort skivor. Men just bromsförmågan är inget man kan klanka ner på.

Vad industrin skulle behöva göra är att bestämma sig för enhetliga nått så att hjulbyten i klungan blir bättre. Men som jag förstått det kommer uci sätta upp regler

Bruka Allvar!
när man väl bestämt sig för navstandard och position/storlek på skivan kommer det att bli enklare än idag.

sen slipper vi se scener som nyligen där ett antal cyklister poppade sina däck när följebilen bromsade klungan nerför en backe.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Jensen sa:

Förklara då för mig och andra varför hydrualiska skivbromsar på lvg är en livsnödvändighet. Antar att du tävlar på lvg också så du kan förklara närmare hur det ligger till.

Personligen tycker jag att de som mest förespråkar skivbroms på lvg tydligen aldrig har tävlat i dito. Har flera gånger frågat i denna tråd om personen som är (soffexpert) och vet hur det ligger till har eller tävlar på lvg men aldrig fått något svar att så är fallet.

Livsnödvändigt?
Det är ju en diskussion om de ska förbjudas eller inte. Så, förklara för mig varför de ska förbjudas istället.
För jag antar att du inte är en "soffexpert" utan TdFdeltagare?

Bruka Allvar!
AddeN sa:
Drosa sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Jensen sa:

Livsnödvändigt?
Det är ju en diskussion om de ska förbjudas eller inte. Så, förklara för mig varför de ska förbjudas istället.

Som vanligt så får man inget svar på förespråkarna om de har eller fn tävlar på lvg. Och nej jag är ingen TDFdeltagare men har tävlat i många år på lvg även i elitklass. Och har överlevt detta men tydligen så vet jag inte hur en lvgtävling går till för att jag anser att man inte behöver skivbromsar på lvg. Och att dagens cyklister inte vill ha det spelar väl heller ingen roll? Ge mig ett mycket bra argument varför det är så viktigt för dig att klungan kör med skivbromsar? Blir det kanske roligare att titta på eller är det för att du ska känna dig som ett proffs när du hojjar fram till ett rödljus för att tvärnita?
Eller är det kanske för att du anser att det är cykelindustrin (läs drakarna specialized och shimano) som ska diktera villkoren inom sporten?

Bruka Allvar!
Drosa sa:
AddeN sa:
Drosa sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Jensen sa:

Livsnödvändigt?

Som vanligt så får man inget svar på förespråkarna om de har eller fn tävlar på lvg. Och nej jag är ingen TDFdeltagare men har tävlat i många år på lvg även i elitklass. Och har överlevt detta men tydligen så vet jag inte hur en lvgtävling går till för att jag anser att man inte behöver skivbromsar på lvg. Och att dagens cyklister inte vill ha det spelar väl heller ingen roll? Ge mig ett mycket bra argument varför det är så viktigt för dig att klungan kör med skivbromsar? Blir det kanske roligare att titta på eller är det för att du ska känna dig som ett proffs när du hojjar fram till ett rödljus för att tvärnita?
Eller är det kanske för att du anser att det är cykelindustrin (läs drakarna specialized och shimano) som ska diktera villkoren inom sporten?

Exakt vad är det du inte förstår? Frågan är ju om det ska vara ett förbud eller inte. Vilka skäl finns det för ett förbud?

Bruka Allvar!
Drosa sa:
AddeN sa:
Drosa sa:
theBrand sa:
emmer sa:
Jensen sa:

Livsnödvändigt?

Jag märker att det är skralt med läsförståelsen.

Jag undrade varför de ska förbjudas bara för att de inte är livsnödvändiga.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:
Spela inte dum. Jag syftade på skivbromsar.
Då undrar jag hur du kan få det till "Om man nu inte bara ska kolla på att skivor /../ så är bromsverkan alltid lika oavsett väder."?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:
Då undrar jag hur du kan få det till "Om man nu inte bara ska kolla på att skivor /../ så är bromsverkan alltid lika oavsett väder."?

Jag tror inte att det är någon idé att du fortsätter. Det blir liksom bara fånigt.

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
emmer sa:
Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:
Jag tror inte att det är någon idé att du fortsätter. Det blir liksom bara fånigt.
Antagligen, för skivorna är emellanåt otäcka :-)

Tillbaka
Topp