emmer sa:
Jensen sa:
Grejen me skivor på racer är inte att kunna låsa hjulet mer utan känslan, modulationen det ger, som är överlägsen fälgbromsar.
Har du inte kört fälgbroms sen första modellerna då skivor ersatte V-broms på MTB så har du nog ingen känsla för känslan öht.
Du menar att v-bromsarna utvecklats sen dess? :-) kört mtb med cantilever 1995, 1996-1997 körde jag v-bromsar, bland annat avid arch supreme som har ansetts som bland de bästa v-bromsarna som gjorts, 1998 körde jag magura hs33, 1999 och framåt x antal skivbromsar. På mtb alltså.
Kan säga att på fälgbroms så var hs33 överlägsna. Men de käkade fälg. Vilket ju blir resultatet om du gör en broms för stark.
På racer har jag sen 1998 kört nå billigare bromsar först, sen shimano 600, sen första sram rival, sen sram force, sen shimano 7900, sen plamet-x, sen sram red och nu sram s-700 hydroR.
På hjul så har jag kört diverse hjul med bromssida i Alu med olika beläggningar så som mavics ceramic. Mavic ultimate kolfiberbromsyta. Reynolds assault, och nu enve 6.9.
Så jag borde ha en rätt okay uppfattning om vad som är ok och inte ok. ?
Bland fälgbromsar och racer så är sram hydroR de klart bästa hittils. Som jag sa, låsa hjul är låsa hjul, det är vägen dit som är intressant. Om man nu inte bara ska kolla på att skivor tar bättre och har bättre modulation, så är bromsverkan alltid lika oavsett väder. För att inte tala om mindre slitage på fälgar och ingen risk att överhetta bromsyta i kolfiber.
Sätter en slant på att du inte kört något (eller inså fall väldigt lite) med hydrauliska fälgbromsar. Så jag kan nog faktiskt tycka att om du inte gjort det så kanske du inte ska sticka ut huvudet som en som vet hur det är ?. För bara där är steget stort från vajerstyrda bromsar i känsla och kraft. Skivor kommer inte göra den känslan sämre. Så sluta kasta sten i glashus.
Du får ha din personliga åsikt, den gör mig inget. Jag tänker inte tvinga dig att byta. Men du kanske ska tänka dig för innan du häver ur dig något som det ovan om nån annan, speciellt när du inte har så mycket på fötterna.
Just ja, haft cross med cantilever sen dess med.
Pratat med folk inom industrin, skivor kommer vare sig uci och proffsen gillar det eller inte :-)
Därmed inte sagt att fälgbromsar behöver dö ut. Men jag personligen tror det kommer se annorlunda ut om 10-15 år