Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cantiljudet på CX-tävlingar är mycket trevligare än det hemska genomskärande skivbromsljudet :-)båtbensbudet sa:Jo såklart. Ingen har ju hört talas om skrikande skivbromsar i väta om man bara har lite fart.
Cantisar kan ju iofs i skrika/.../
Jag hoppas för din skull att du inte svettas brom. ?JTF sa:Bruka bromsvett!
me.I.am sa:Är skivbromsar bättre än fälgbromsar?
Bengt-re sa:me.I.am sa:Är skivbromsar bättre än fälgbromsar?
Nä.
Att vara en tjockis som åker nerför jätteberg med cf fälgar så är svaret ja.
Tror nog någon nästan hade kissat på sig när dom kom på att de kunde bygga en lättare hoj med lättare fram och baktriangel, med lättare nav, med lättare bromsar, med styvare hjul trots lättare fälgar och ekrar och istället lägga vikten på styvhet när det gör nytta.JTF sa:Men om man leker med tanken högst hypotetiskt; att det aldrig funnits fälgbromsar, utan att även lvg-åkarna alltid haft skivbromsar, då tror jag inte man börjat fundera på att uppfinna och utveckla fälgbromsar så här år 2018.
Okej.emmer sa:Tror nog någon nästan hade kissat på sig när dom kom på att de kunde bygga en lättare hoj med lättare fram och baktriangel, med lättare nav, med lättare bromsar, med styvare hjul trots lättare fälgar och ekrar och istället lägga vikten på styvhet när det gör nytta.JTF sa:Men om man leker med tanken högst hypotetiskt; att det aldrig funnits fälgbromsar, utan att även lvg-åkarna alltid haft skivbromsar, då tror jag inte man börjat fundera på att uppfinna och utveckla fälgbromsar så här år 2018.
me.I.am sa:Tack alla ni på Happy som ändå försökt stoppa den vulgära vågen. Påhejade av etablissemanget har pöbeln slutligt vunnit kampen.
Vad blir nästa steg, MTB-shorts i klungan?
me.I.am sa:Tack alla ni på Happy som ändå försökt stoppa den vulgära vågen. Påhejade av etablissemanget har pöbeln slutligt vunnit kampen.
Drosa sa:Skärm på hjälmen måste man ha. Passar perfekt i skogen så då måste det göra det på lvg också.
Lejon sa:Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu, så alla bakåtsträvare kan vara lugna åtminstone denna säsong.
Är det korkat att ha samma regler i Sverige som Internationellt?Konkret sa:Dom är sådana jävla döskallar.Lejon sa:Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu, så alla bakåtsträvare kan vara lugna åtminstone denna säsong.
emmer sa:Är det korkat att ha samma regler i Sverige som Internationellt?Konkret sa:Dom är sådana jävla döskallar.Lejon sa:Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu, så alla bakåtsträvare kan vara lugna åtminstone denna säsong.
Känns som om ett gäng pellejönsar tror att det handlar om pendling i SCFs och UCIs regi
Lejon sa:Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu, så alla bakåtsträvare kan vara lugna åtminstone denna säsong.
Trevlig som alltid...emmer sa:Är det korkat att ha samma regler i Sverige som Internationellt?Konkret sa:Dom är sådana jävla döskallar.Lejon sa:Scf har dock som synes valt att inte hoppa på den här nya flugan ännu, så alla bakåtsträvare kan vara lugna åtminstone denna säsong.
Känns som om ett gäng pellejönsar tror att det handlar om pendling i SCFs och UCIs regi
Det är väl bara att ha samma regler och undantag som vid UCI-tävlingar (WT,C1,C2 osv).Lejon sa:Hur du definierar internationellt är upp till dig....
Tack för vettig ton!emmer sa:Det är väl bara att ha samma regler och undantag som vid UCI-tävlingar (WT,C1,C2 osv).Lejon sa:Hur du definierar internationellt är upp till dig....
Och det är precis det SCF gör - tar reglerna med UCIs temporära tillägg och temporära lösningar rakt upp och ner.
Att förbunden får bestämma som de vill för nationella tävlingar (som kan vara öppna, men inte ge UCI-poäng) har alltid gällt.
Det är det som att ha olika regler i Sverige och Internationellt.
Hur tänkte du definiera egentligen?
Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.Lejon sa:Kanske mest en semantisk diskussion
Tex utseende, vikt, finns inget behov förutom möjligtvis i alperna, slippa kladda med luftning av bromsar + fruktan att cykeltillverkarna skall börja med samma axelstandardcirkus som på mtb.Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Kristoffer R sa:Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Tradition, respekt för sporten och allmänt bakåtsträvande.
Drosa sa:Kristoffer R sa:Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Bullshit! Men räkna upp sakerna som gör att skivbromsar är en nödvändighet på lvg.
Bengt-re sa:Drosa sa:Kristoffer R sa:Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Bullshit! Men räkna upp sakerna som gör att skivbromsar är en nödvändighet på lvg.
Tillverkarnas behov av julbonus?
Jag böjar här:emmer sa:Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.Lejon sa:Kanske mest en semantisk diskussion
Böja här:
....
....
....
....
Lejon sa:Jag böjar här:emmer sa:Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.Lejon sa:Kanske mest en semantisk diskussion
Böja här:
....
....
....
....
Canada
Storbritannien
Australien
USA
Belgien
Nederländerna
Dessa tillåter, vad jag förstår enligt British cycling (se länk ovan) skivbromsar nationellt. Se även http://www.cyclingnews.com/news/canada-legalizes-road-disc-brakes-in-non-uci-events/ angående Canada. Om det finns fler länder har jag inte ork eller intresse att ta reda på.
Dessutom ALLA länder som har UCI-tävlingar (just under dessa tävlingar) som du ju själv skrev - det blir rätt många länder sammanlagt....
Jag ser inte ens några starka fördelar för skivor för svenska förhållanden, men jag tror utvecklingen är oundviklig och argumentationen för motståndet är ju rent löjeväckande. Det hade varit rimligare om förbudet var bara formulerat som ”av respekt för traditionen” eller ”bara för att”. Så är ju många regler uppbyggda och det har jag egentligen inget emot - sporter måste ha regler som dras någonstans, men det blir som sagt fånigt när man argumenterar med orimliga argument (men den diskussionen om säkerhet orkar jag inte gå in i - den är ju redan avhandlad och där har icke-konsensus mellan traditionalister och andra redan konstaterats.)
Bengt-re sa:Paco sa:En nyfiken fråga om vad motståndet till skivbroms på lvg-cyklar beror på? Är det pga vikt, utseende eller vad?
Ökad vikt, tyngre hjul, fulare hjul, stelare oskönare gafflar, sämre livslängd på hjulen. Fult. Läckade hydraulik, behöva lufta hydualilskit, svårmeckat i fält, går inte byta ekrar i fält på framhjulet med verktyg som man har med sig - och till råga på allt så ökar skivbromsar antalet ekerbrott på framhjulen. Skivor som skär sönder folk i olyckor och skär av folks fingertoppar vid meck.
Och det enda som är bättre än effekttåligheten i alperna, jämnare effekt i regn (speciellt på CF fälgar) och möjlighet att köra 35mm däck på racer (om det nu är någon fördel).
Men logik har inget med saken att göra.
Bengt-re sa:Lejon sa:Jag böjar här:emmer sa:Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.Lejon sa:Kanske mest en semantisk diskussion
Böja här:
....
....
....
....
Canada
Storbritannien
Australien
USA
Belgien
Nederländerna
Dessa tillåter, vad jag förstår enligt British cycling (se länk ovan) skivbromsar nationellt. Se även http://www.cyclingnews.com/news/canada-legalizes-road-disc-brakes-in-non-uci-events/ angående Canada. Om det finns fler länder har jag inte ork eller intresse att ta reda på.
Dessutom ALLA länder som har UCI-tävlingar (just under dessa tävlingar) som du ju själv skrev - det blir rätt många länder sammanlagt....
Jag ser inte ens några starka fördelar för skivor för svenska förhållanden, men jag tror utvecklingen är oundviklig och argumentationen för motståndet är ju rent löjeväckande. Det hade varit rimligare om förbudet var bara formulerat som ”av respekt för traditionen” eller ”bara för att”. Så är ju många regler uppbyggda och det har jag egentligen inget emot - sporter måste ha regler som dras någonstans, men det blir som sagt fånigt när man argumenterar med orimliga argument (men den diskussionen om säkerhet orkar jag inte gå in i - den är ju redan avhandlad och där har icke-konsensus mellan traditionalister och andra redan konstaterats.)
Du har fel, men det vet du redan så den intressanta frågan är varför du argumenterar emot logiken och dig själv?
Lejon sa:Dessa tillåter, vad jag förstår enligt British cycling (se länk ovan) skivbromsar nationellt.emmer sa:Och istället för att bladdra generellt ospecificerat lite löst sådär så lista länderna istället.Lejon sa:Kanske mest en semantisk diskussion
Böja här:
....
....
....
....
Konkret sa:Har det kommit ett enda argument från en pelotonryttare för att köra skivbromsar?