Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:
Lustigt är att om man ber om att få väl underbyggda argument som kan verifieras osv så blir det helt tyst? Kan det kanske vara så att det egentligen inte finns några mer än att industrin självklart vill att vi ska ha det så de kan håva in lite mer dollars till sina aktieägare. Skivor där behovet finns- ja. Där det inte är nödvändigt-varför?
Men på vilket sätt är bättre modulaktion inte bra? som exempel.
med din argumenation skulle man ju kunna diskutera 11-delat. elväxlar, direct mount bromsar, inbyggda aero bromsar, ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.
Att dagens bromsar har tillräckligt bra modulation som den är och eventuella brister i regn nerför alperna med kolfiberhjul är att hitta problemet i fel ände. Då är det ju i så fall fälgens beskaffenhet som borde utvecklas.
då frågar jag, har du kört skivbromsar på racer eller hydrauliska fälgbromsar på racer? :D eftersom du verkar veta. o då menar jag inte fram o tillbaka på en parkering utanför butiken
Nej, jag har inte kört med skivbromsar eftersom det inte behövts! Jag kan faktiskt bromsa med vanliga fälgbromsar vilket du tydligen inte kan!
Motfråga: Har du tävlat på lvg eftersom du VET att det är en nödvändighet?
Har tävlat på landsväg ja.
det roliga i denna situation är ju att du är så säker på att det inte är en fördel, utan att du ens har prövat. Ännu roligare är att du uttalar dig om vad jag kan och inte kan, utan att känna mig. Säger ju mer om dig än mig. Modulation handlar inte om du kan bromsa eller inte bromsa, utan hur du tar dig dit, känslan, hur mycket kraft som behövs osv osv. men det vet du ju tydligen inte något om, eftersom du inte testat.
Eller du vet, för du kan ju bromsa, eller hur var det.
Jag kan ju bara konstatera att jag faktiskt prövat och kan ha en egen uppfattning, medan du sitter bakom tangentbordet och gissar. HUR kan du veta att det inte ger en fördel om du inte testat?
det är MYCKET på en hoj som inte är nödvändigt om man nu ska hårdra det. man kunde köra touren på hojar där man i backarna fick stanna och vända hjulet för att få en annan utväxling, eller stanna och lägga om kedjan på annat drev. det gick oxå, på den tiden.
Du snackar mycket om argument hit eller dit, men du ger ju egentliga inga mer argument själv annat än att "det är inte nödvändigt", det är ju inte mycket till argument egentligen.
har sagt det förut och säger det igen, hela denna diskussion hade man inom mtb för 18 år sen. vi vet alla vart det slutade, skillnaden mot idag är att internet då, inte är vad internet är idag. folk satt inte bakom tangentbord och gissade.
jag ger mig där, tråden är full med argument, du vill bara inte se dem. och då är det ingen mening att jag levererar dem till dig för hundrade gången. Det är som sagt som att stånga sig blodig mot en vägg. Fortsatt du att köpa hojar med fälgbromsar. De kommer fortsätta finnas bra länge (som jag redan skrivit), jag kan bara konstatera att skivbromsar kommer, vare sig du vill det eller inte. men de kommer leva parallellt ett bra tag till.