Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
kais01 sa:
H,

(ot) kan lägga till 10 och 11-delat när man har två klingor fram. ett bra sätt att få fler dubblerade växlar liksom ökat och dyrare slitage.

men skivbromsar är enligt min mening en avgörande och välkommen framgång. för övrigt är just detta inte vad jag uppfattat att trådens ironiska rubrik handlar om, utan att man med oärlig statistik och argumentation vill förbjuda dessa vid tävling.

Drosa är rolig. du kan ju börja med att läsa tråden.

Självklart skall skivbromsar förbjudas. De är ju onödiga och farliga.

Bruka Allvar!
H. sa:
Vilka andra tekniska framsteg är bara en skrivbordsprodukt för att tillverkarna ska tjäna mer pengar?

Jag menar, om produkter tas fram utan att det tillför värde lär det ju inte vara första gången det sker.

Här är två jag kom på:
- Elväxlar
- Nya vevvlagerstandarder

Fast nu är ju Di2 så in i h-vete mycket bättre/skönare än vanliga Shimanoväxlar så att kalla det en skrivbordsprodukt för att få in mer deg känns inte rätt.

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
kais01 sa:
H,

(ot) kan lägga till 10 och 11-delat när man har två klingor fram. ett bra sätt att få fler dubblerade växlar liksom ökat och dyrare slitage.

men skivbromsar är enligt min mening en avgörande och välkommen framgång. för övrigt är just detta inte vad jag uppfattat att trådens ironiska rubrik handlar om, utan att man med oärlig statistik och argumentation vill förbjuda dessa vid tävling.

Har jag skrivit något om eventuella skaderisker med skivbromsar eller? Du verkar ju inte kunna läsa och motargumentera på ett vettigt sätt överhuvud taget. Så det är ju inte lönt att ställa dig frågan om vilken den stora fördelen är på lvg.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Bengt-re sa:
kais01 sa:
H,

Har jag skrivit något om eventuella skaderisker med skivbromsar eller? Du verkar ju inte kunna läsa och motargumentera på ett vettigt sätt överhuvud taget. Så det är ju inte lönt att ställa dig frågan om vilken den stora fördelen är på lvg.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Drosa sa:
Lustigt är att om man ber om att få väl underbyggda argument som kan verifieras osv så blir det helt tyst? Kan det kanske vara så att det egentligen inte finns några mer än att industrin självklart vill att vi ska ha det så de kan håva in lite mer dollars till sina aktieägare. Skivor där behovet finns- ja. Där det inte är nödvändigt-varför?

Men på vilket sätt är bättre modulaktion inte bra? som exempel.
med din argumenation skulle man ju kunna diskutera 11-delat. elväxlar, direct mount bromsar, inbyggda aero bromsar, ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.

och DU kanske inte ska snacka om att läsa från början i tråden, då argument kommit, så som modulation (tror jag nämnt det minst 3 gånger), och ändå sitter du o snackar om att ingen argumenterar emot. Sen är det ju lite som att stånga huvudet blodigt mot en vägg, du vill ju tex inte ha skivbromsar, spelar ju ingen roll vad jag säger, hur bra jag än motiverar det, du vill helt enkelt inte ha :D.

det respekterar jag och det är ju inget problem, du köper helt enkelt bara en hoj med fälgbromsar, det kommer du kunna göra bra länge till.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Och så ballar citeringen ur för Drosa som vanligt... :-)

- - - - - - - -

För övrigt:
656497913.jpg

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Drosa sa:
Lustigt är att om man ber om att få väl underbyggda argument som kan verifieras osv så blir det helt tyst? Kan det kanske vara så att det egentligen inte finns några mer än att industrin självklart vill att vi ska ha det så de kan håva in lite mer dollars till sina aktieägare. Skivor där behovet finns- ja. Där det inte är nödvändigt-varför?

med din argumenation skulle man ju kunna diskutera 11-delat. elväxlar, direct mount bromsar, inbyggda aero bromsar, ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.
Att dagens bromsar har tillräckligt bra modulation som den är och eventuella brister i regn nerför alperna med kolfiberhjul är att hitta problemet i fel ände. Då är det ju i så fall fälgens beskaffenhet som borde utvecklas.

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:

Att dagens bromsar har tillräckligt bra modulation som den är och eventuella brister i regn nerför alperna med kolfiberhjul är att hitta problemet i fel ände. Då är det ju i så fall fälgens beskaffenhet som borde utvecklas.

då frågar jag, har du kört skivbromsar på racer eller hydrauliska fälgbromsar på racer? :D eftersom du verkar veta. o då menar jag inte fram o tillbaka på en parkering utanför butiken

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
sen "fälgens beskaffenhet", ja man löser inte problemet förän man kommit fram med ett resin till kolfiber som inte smälter vid hög friktion. Man har blivit bättre på senare år, men man är ju heller inte där att man löst det problemet heller.

de proffs som verkligen kört skivor säger ju alla att det är bättre, MEN många av dem anser att alla då borde köra det, JUST för att de är bättre och att det annars blir farligt, JUST för att de är bättre.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Jensen sa:
Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:

då frågar jag, har du kört skivbromsar på racer eller hydrauliska fälgbromsar på racer? :D eftersom du verkar veta. o då menar jag inte fram o tillbaka på en parkering utanför butiken

Nej, jag har inte kört med skivbromsar eftersom det inte behövts! Jag kan faktiskt bromsa med vanliga fälgbromsar vilket du tydligen inte kan!

Motfråga: Har du tävlat på lvg eftersom du VET att det är en nödvändighet?

Bruka Allvar!
drosa, du får ha fälgbromsar så länge du vill. men akta dig för kombinationen kanttrådsdäck, kolfiberfälgar och långa undanlöpor med kurvor som kräver mycket bromsning. det är farligt på riktigt.

tråden är i övrigt full av argument för skivbromsar. låt de som önskar använda dem. de är inte farliga på riktigt.

Bruka Allvar!
Den här tråden är det som är sämst med happyride.se. Människan som var med om det, och är en kunnig person ska ifrågasättas, oftast med en jämförelse som är hål huvudet och dessutom irrelevant. En reflektion av vårt samhälle? Amatörproffstyckare........

Bruka Allvar!
Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:
Jensen sa:
Drosa sa:

Nej, jag har inte kört med skivbromsar eftersom det inte behövts! Jag kan faktiskt bromsa med vanliga fälgbromsar vilket du tydligen inte kan!

Motfråga: Har du tävlat på lvg eftersom du VET att det är en nödvändighet?

Har tävlat på landsväg ja.

det roliga i denna situation är ju att du är så säker på att det inte är en fördel, utan att du ens har prövat. Ännu roligare är att du uttalar dig om vad jag kan och inte kan, utan att känna mig. Säger ju mer om dig än mig. Modulation handlar inte om du kan bromsa eller inte bromsa, utan hur du tar dig dit, känslan, hur mycket kraft som behövs osv osv. men det vet du ju tydligen inte något om, eftersom du inte testat.
Eller du vet, för du kan ju bromsa, eller hur var det.

Jag kan ju bara konstatera att jag faktiskt prövat och kan ha en egen uppfattning, medan du sitter bakom tangentbordet och gissar. HUR kan du veta att det inte ger en fördel om du inte testat?
det är MYCKET på en hoj som inte är nödvändigt om man nu ska hårdra det. man kunde köra touren på hojar där man i backarna fick stanna och vända hjulet för att få en annan utväxling, eller stanna och lägga om kedjan på annat drev. det gick oxå, på den tiden.

Du snackar mycket om argument hit eller dit, men du ger ju egentliga inga mer argument själv annat än att "det är inte nödvändigt", det är ju inte mycket till argument egentligen.

har sagt det förut och säger det igen, hela denna diskussion hade man inom mtb för 18 år sen. vi vet alla vart det slutade, skillnaden mot idag är att internet då, inte är vad internet är idag. folk satt inte bakom tangentbord och gissade.

jag ger mig där, tråden är full med argument, du vill bara inte se dem. och då är det ingen mening att jag levererar dem till dig för hundrade gången. Det är som sagt som att stånga sig blodig mot en vägg. Fortsatt du att köpa hojar med fälgbromsar. De kommer fortsätta finnas bra länge (som jag redan skrivit), jag kan bara konstatera att skivbromsar kommer, vare sig du vill det eller inte. men de kommer leva parallellt ett bra tag till.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
stervelo, personen som tråden ursprungligen handlar om visade sig fara med osanning.

i det enda fallet som tycks bekräftat säger den drabbade kvinnliga cx-åkaren att skivor ändå är bäst och i princip shit happens.

Bruka Allvar!
Drosa sa:

För att det numera är närmast löjligt billigt?

Bruka Allvar!
kais01 sa:
Vi har förstått det. du har tjôtat om det. Det hat änna framgått. Det finns ett och annat inlägg av den sorten från dig.
Men du har inte på något vettigt sätt över huvud taget lyckats ens kunnat förmedla hur du på egen hand kom fram till det.
Det vore kul att höra istället för flosklerna du städse rapar upp likt en guldfisk med hicka.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Modulation är väl bra men har ju inte med bromstyp att göra.
Modulation sitter i styvhet, vilo- kontra rörelsefriktion och de krafter man jobbar med och utväxlingen på dessa.
(Alternativt - hjälp, jag behöver en mek...)

Jensen sa:
med din argumenation skulle man ju kunna diskutera 11-delat. elväxlar, direct mount bromsar, inbyggda aero bromsar,
ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.[/quote]
Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.

Jensen sa:
ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.
Så det är ju det.
Men att införa något som inte tillför något men inför en ny skaderisk är en annan femma.

Bruka Allvar!
emmer sa:
kais01 sa:
Vi har förstått det. du har tjôtat om det. Det hat änna framgått. Det finns ett och annat inlägg av den sorten från dig.
Men du har inte på något vettigt sätt över huvud taget lyckats ens kunnat förmedla hur du på egen hand kom fram till det.
Det vore kul att höra istället för flosklerna du städse rapar upp likt en guldfisk med hicka.

trevligt inlägg emmer

Bruka Allvar!
kais01 sa:
emmer sa:
kais01 sa:
trevligt inlägg emmer
Jo det är ju inte utan man blir lite less på idioter som bara rapar eget ounderbyggt tyckande hela tiden.
Lite som att lyssna till lattemorsor på fiket - inget upplyftande.

Bruka Allvar!
Det vore kul att höra istället för flosklerna du städse rapar upp likt en guldfisk med hicka.[/quote]

trevligt inlägg emmer[/quote]

Jag hade två guldfiskar en gång båda dog! Men dom fick ingen LP-skiva,cd fanns inte då men
kanske hade räddat dom?

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
Modulation är väl bra men har ju inte med bromstyp att göra.
Modulation sitter i styvhet, vilo- kontra rörelsefriktion och de krafter man jobbar med och utväxlingen på dessa.
(Alternativt - hjälp, jag behöver en mek...)

Jensen sa:
med din argumenation skulle man ju kunna diskutera 11-delat. elväxlar, direct mount bromsar, inbyggda aero bromsar,
ja listan kan göras lång på saker som man i vissa lägen skulle kunna skippa eller inte behöver i större utsträckning.
Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.

Jensen sa:
Så det är ju det.
Men att införa något som inte tillför något men inför en ny skaderisk är en annan femma.[/quote]

Jag skulle säga att det modulationen ligger i hydrauliken.

Och visst skapar inte de sakerna jag nämnde nån större skaderisk. Men med begreppet ”inte nödvändigt” så faller de ju där under även de. Risk för skador eller inte ?

O jag har av en annan åsikt om det tillför något. Jag skulle ha svårt att gå tillbaka till något vajerstyrt. Inte för att jag inte skulle kunna bromsa med sådan, låst hjul är ett låst hjul, utan för att jag skulle sakna modulationen.

Däremot kan jag ju tänka mig att köpa (ändra mig) argumentet att alla i så fall borde ha det.

Sen skulle man ju vilja veta om senaste fallet skedde med den avrundade skivan eller inte. Skulle ju vara intressant att veta.
Har ju även sett liknande skador orsakade av klingor, alltså sett på nära håll ?

Över huvudtaget kan jag ju tycka det är konstigt att ens diskutera om det tillför något. När det i så fall snarare handlar om det är värt det kontra nackdelarna och där kommer ju åsikterna alltid gå isär. Dock kan man ju konstatera att skivorna kommer oavsett, så blir ju rätt meningslöst att gnälla över det.
Extra löjligt blir det ju när man kommer med vad nån annan kan eller inte kan, när man själv inte har egen faktisk erfarenhet av det man kritiserar (syftar inte på dig emmer?)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Jag fattar inte varför någon någonsin skulle föredra fälgbromsar framför skivbromsar. Det vore som att föredra sin gamla lada med trumbromsar i aluminium.

Har cyklat med fälgbromsar, väldigt länge för att jag hade en gammal hoj och fälgbromsar är inte bättre på någonting.

Bruka Allvar!
Knuppe sa:
Jag fattar inte varför någon någonsin skulle föredra fälgbromsar framför skivbromsar. Det vore som att föredra sin gamla lada med trumbromsar i aluminium.

Har cyklat med fälgbromsar, väldigt länge för att jag hade en gammal hoj och fälgbromsar är inte bättre på någonting.

Lite lättare är de väl i alla fall.

Jag har cyklat med båda och tycker inte att det är så stor skillnad. Jag tror dock aldrig att jag har saknad bättre bromsar på bilen trots att jag aldrig haft en ny och dyr bil. Bromsarna på ladan kanske är tillräklig bra de med?

Bruka Allvar!
fhloston sa:
Om skaderisken ökat signifikant på grund av skivbromsar borde det väl finnas statistik från mtb? Hur ser den statistiken ut?
Är du allvarlig?
Finns det EN signifikant likhet som gör att det går att jämföra klunga med 100 pers på lvg i +60 km/h utför, med mtb? Skiva i bägge fallen, sen är det slut, går inte att dra en enda slutsats från det.
Du har inte bara otur när du tänker.

Det är väldigt få olyckor med cirkelsågar, så alltså kan barn använda dem, lika relevant jämförelse.

Bruka Allvar!
GCN Tech 25jan 2018
tid 14:55 - 17:10

Där pratar man om Wall of Fame
1990 visade John Radar sin idé, A-headset på Mountainbike World Championships
http://www.cyclist.co.uk/news/139/game-changer-aheadset
1992patent

1994 börja användas
1997 första vinst på TdF
Varför tog det så lång tid att börja anväbda det på racers?
Ställ samma fråga om skivbromsar om 10år när vi har med dem på Wall of Fame..
Landsvägs cyklister har svårt att ta till sig nya saker.
Då sa man varför ska man ha en massa spacers för styrhöjden, det är skräp.. Nu säger man spacers är jättenkelt.

Bruka Allvar!
Själv kör jag med skivbromsar på alla mina cyklar, Bytte till skivbromsar på min racer till i år. Anledningen till att jag vill ha skivbromsar på racern är bättre bromsverkan när det är blött, bättre modulation, sliter inte på fälgen (kostar fläsk med nya kolfiberfälgar) nya bromskivor som man bytter vart tionde år kostar bara några hundringar.

Då jag tävlar i cyclocross också kan jag ha samma hjul där lika med ännu mindre kostander för ett extra hjulpar. Har tävlat på både MTB, landsväg de senaste 25 åren i både elit och veteranklass och kan faktiskt inte se något bra argument till varför man inte skulle få tävla med skivromsar på landsväg.

Kan man köra över 1000 pers i 60 blås på hala slingrande grusvägar på ett låglopp i MTB ska det nog gå att köra på en fin landsväg i en betydligt mindre grupp med skivbromsar.

På landsväg tävlar vi oftast var klass för sig där erfarenheten i klungkörning oftast är lite bättre än vad det kan vara på MTB där alla klasser startar samtidigt och alla vill ha en bra position på långloppen.
Det har fungerat bra för MTB i över 20 år så jag ser inte varför det inte skulle fungera för landsväg.

Sen kan det såklart bli lite logistiska problem för landsväg om följebilar skall behöva ha olika hjul men nu verkar det ha blivit standard med 12mm genomgående axlar så det borde inte vara så stora problem heller
Det var mina 5 cent

Bruka Allvar!
Per K sa:
Kan man köra över 1000 pers i 60 blås på hala slingrande grusvägar på ett låglopp i MTB ska det nog gå att köra på en fin landsväg i en betydligt mindre grupp med skivbromsar.

På landsväg tävlar vi oftast var klass för sig där erfarenheten i klungkörning oftast är lite bättre än vad det kan vara på MTB där alla klasser startar samtidigt och alla vill ha en bra position på långloppen.

För dig kanske det blir så men klung krasher bland proffsen är ju rätt vanligt. Hur vanligt är det att en klunga på 1000 pers krashar på ett långlopp?

Bruka Allvar!
Det händer nog lika ofta. Förra året var det ganska många krasher på långloppscupen och vad jag vet har det inte varit några skador ifrån skivbromsar där, mer brutna nyckelben och skarpsår.
görveln sa:
Per K sa:

För dig kanske det blir så men klung krasher bland proffsen är ju rätt vanligt. Hur vanligt är det att en klunga på 1000 pers krashar på ett långlopp?

Bruka Allvar!
Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?

Nu var det länge sedan jag var med i något långlopp men att ritten och crasherna på något sett liknar en mass crash på landsvägen har jag inget minne av.

Bruka Allvar!
görveln sa:
Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?

Nu var det länge sedan jag var med i något långlopp men att ritten och crasherna på något sett liknar en mass crash på landsvägen har jag inget minne av.
Finns ingen likhet alls.

En mtb har dessutom ett rejält mycket fetare däck, det skyddar skivan mer, den är mer exponerad för racer. Skillnaden har väl minskat med boostade bredder på mtb, men skivan är ändå mer skyddad.

Bruka Allvar!
Vi får hoppas att det dröjer med skivbroms, att klungkrascher i 60+ helt plötsligt ska bli farliga är ju verkligen inte en utveckling man vill se.

Bruka Allvar!
görveln sa:

Så logiken är alltså som följer:
"Klungkrascher med 180 pers i 60 blås på landsväg är livsfarligt därför att folk kan skada sig på skivorna. Vi propagerar för att förbjuda skivbromsar. Det är uppenbarligen livsfarligt."

Ser du problemet i det resonemanget?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Ja, det är problem med det resonemanget men varför frågar du mig om det? Jag har aldrig kommit med något sådant resonemang.

Jag har väl knappt skrivit i denna tråden och det senaste jag skrev handlade bara om att jag inte ser någon stor likhet mellan långlopp på mtb och proffs ritt på landsvägen.

Jag tror inte att det är något stor fara med att ha skivbromsar på landsvägen men i ritt som tour de france är det rätt ofta stora klungkrasher i hög fart där cyklar och cyklister flyger runt om kring. I denna typen av crasher kan nog bromskivor göra en skillnad och det är en typ av crash som jag sällan tror händer på långlopp i mtb.

Bruka Allvar!
görveln sa:
Ja, det är problem med det resonemanget men varför frågar du mig om det? Jag har aldrig kommit med något sådant resonemang.

Jag har väl knappt skrivit i denna tråden och det senaste jag skrev handlade bara om att jag inte ser någon stor likhet mellan långlopp på mtb och proffs ritt på landsvägen.

Jag tror inte att det är något stor fara med att ha skivbromsar på landsvägen men i ritt som tour de france är det rätt ofta stora klungkrasher i hög fart där cyklar och cyklister flyger runt om kring. I denna typen av crasher kan nog bromskivor göra en skillnad och det är en typ av crash som jag sällan tror händer på långlopp i mtb.

Ok, my bad. Men som sagt tycker jag det är märkligt bland motståndarna att masskrascher tycks vara ett naturligt tillstånd. Sen är jag för dåligt insatt, man kanske har gjort massa förebyggande arbete i reglementet för att minska risken för krascher, men det känns inte som man jobbat särskilt hårt på att minska skaderisken i övrigt?

Tillbaka
Topp