Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
görveln sa:
Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?

Hur vanligt är det att hela klungan är samlad, kör i hög hastighet och kraschar i TdF? Måste ha missat något när jag följt touren, men det ska erkännas att jag hoppat över rätt mycket av plattetapperna. Redan krascher med över 10 personer skulle jag klassa som relativt ovanligt.

Bruka Allvar!
Jag vet inte men så det är i alla fall vanligt med klungcrasher i höghastighet i början av touren. Om det är 10 eller 50 som crashar vet jag inte.

Contador hade väl en tour där han krashade 3 gånger i början. En del år har det varit minst en crash per dag om jag kommer ihåg rätt.

Bruka Allvar!
Jag tror inte det är så mycket mer krasher i landsväg än vad det är i MTB. Det syns bara mer medialt. Det man oftast ser ifrån mtb är när det kraschas i downhill när man kör ensam men vi kan bara ta som exempel Cykelvasan där har det kraschats ganska hej vilt i stora klungor och ganska fort också men det syns inte lika mycket på TV.
Skivbromsar har vad jag vet inte orsakat några skador där.

Bruka Allvar!
wobblie sa:
görveln sa:
Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?

Hur vanligt är det att hela klungan är samlad, kör i hög hastighet och kraschar i TdF? Måste ha missat något när jag följt touren, men det ska erkännas att jag hoppat över rätt mycket av plattetapperna. Redan krascher med över 10 personer skulle jag klassa som relativt ovanligt.

Inte alls ovanligt under första veckan innan GC-listan satt sig, t.ex. Etapp 3 under 2015 år TdF

Bruka Allvar!
FB89DDCA-0143-4122-977D-91DA9F0528EA.jpeg

Bruka Allvar!
Det är väl inte bara vid klungkrascher skivorna är otäcka. Stora klungspurter kan vara rejält tajta, ofta med närkontakt mellan cyklisterna, där skulle då inte jag vilja att det sitter i princip sågklingor på konkurrentens hjul som jag kan råka toucha i stridens hetta.

Bruka Allvar!
marten_larsson sa:
Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.
Har man kassetter på båda hjulen? Har en 11-21, ok då, 11-23 kassett mindre eller större diameter än 160mm?

Bruka Allvar!
Båda kassett och skivor sitter innanför ramen så det är nog lika stor risk att man klipper armen eller foten i ekrarna först:-) har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Av egen personlig erfarenhet väljer jag lätt skivbromsar alla dagar i veckan.
Har ett exempel där jag tävlade på landsväg i den nationella cupen när det regna. Där var det en stackare utan skivor där det inte hände så mycket när han bromsa och han flög rakt in i en rondel, tror det hade gott lite bättre där med skivor.

Bruka Allvar!
Folk tror på väsen och spöken i Det okända på tv så det är väl inte så konstigt att folk även tror på bromsskivornas förbannelse...

Bruka Allvar!
Per K sa:
Jag tror inte det är så mycket mer krasher i landsväg än vad det är i MTB. Det syns bara mer medialt. Det man oftast ser ifrån mtb är när det kraschas i downhill när man kör ensam men vi kan bara ta som exempel Cykelvasan där har det kraschats ganska hej vilt i stora klungor och ganska fort också men det syns inte lika mycket på TV.
Skivbromsar har vad jag vet inte orsakat några skador där.

Krascher i skogen hanteras väl enligt principen skjut, gräv och tig?
Det publiken inte ser lider de inte av.

Bruka Allvar!
En av mina klungkracher som jag själv blev inblandad i var just på MTB i runt 60 blås med ca 500 pers runt omkring mig så ja ligger man där framme kan det gå fort.
ooms sa:
Per K sa:
...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?

Bruka Allvar!
Konkret sa:
ooms sa:
Per K sa:
...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?

Alla kör inte singelklinga vettö!
Va? Jag har fått lära mig av mtb-folket här att singelklinga, hydrauliska skivbromsar, rakt och tokbrett styre, flack geometri, etc, alla är optimala lösningar whatsoever som borde införas på alla cyklar, oavsett användningsområde?

Bruka Allvar!
emmer sa:
marten_larsson sa:
Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.

...borde... ...alltså... Bondläpp :-)

Du får gärna hitta en källa som säger att det är statistiskt mycket vanligare att man skadar sig på en skiva i farten (dvs samtliga inblandade sittande på cykeln utan samtidig krasch) jämfört med kassett. Eller att det hänt överhuvudtaget.

Bruka Allvar!
marten_larsson sa:
emmer sa:
marten_larsson sa:

...borde... ...alltså... Bondläpp :-)

Du får gärna hitta en källa som säger att det är statistiskt mycket vanligare att man skadar sig på en skiva i farten (dvs samtliga inblandade sittande på cykeln utan samtidig krasch) jämfört med kassett. Eller att det hänt överhuvudtaget.

Öh. Källa? Statistik?

Bruka Allvar!
Det är den enda något giltiga anledningen jag har sett här än så länge. Dock är det alltid en kompromis, hur ofta får man punka, inte allt för ofta och det tar ett par sekunder extra med skivbromshjul då man måste skruva loss de något varv.
Å andra sidan skulle en eker gå av så kan du fortfarande köra med ett skivbromshjul.
Går en eker av på en fälgbroms så måste du byta för att bromsen ligger och tar i så det går nog jämt ut där skulle jag vilja säga.
Miss Lycka sa:
Service på vanliga landsvägstävlingar tar längre tid med skivbromshjul.

Bruka Allvar!
ooms sa:
Konkret sa:
ooms sa:
Per K sa:

Alla kör inte singelklinga vettö!
Va? Jag har fått lära mig av mtb-folket här att singelklinga, hydrauliska skivbromsar, rakt och tokbrett styre, flack geometri, etc, alla är optimala lösningar whatsoever som borde införas på alla cyklar, oavsett användningsområde?

Är det oki att vara:

#oenig

Bruka Allvar!
Per K sa:
En av mina klungkracher som jag själv blev inblandad i var just på MTB i runt 60 blås med ca 500 pers runt omkring mig så ja ligger man där framme kan det gå fort.
ooms sa:
Per K sa:

Nej, det var ju inte i spurten utan mitt i tävlingen inne i skogen. I spurten så spurtar mtbgubbarna omkring 80-90 km/h. Och klungorna är mycket mycket större än på lvg. Han hade ju omkring 500 pers RUNT sig! Undrar hur många det var före och efter? Och så ligger man tätare intill framförvarande cyklist på mtb. Skulle gissa på ca 10-30 milimeter.

Bruka Allvar!
Jensen sa:
Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.

Nu är jag ingen expert på LVG, så spekulerar mest. Men brukar inte dom flestas resonemang ligga mer i dessa banor?

11-delat, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar, syns knappt på håll, så det spelar lixom ingen roll, så länge de bromsar tillräckligt.

Bruka Allvar!
ingen av de där sakerna spelar någon roll när det gäller skaderisk eller för den del framfart. det kan däremot handla om glädjen som många har att köpa något dyrt, eller att inbilla sig själv och motståndaren att man har något som är bättre. psykologisk krigföring.

skivbromsar handlar inte heller om skaderisk. seriöst.

men där finns åtminstone vissa irl fördelar att åtnjuta.

Bruka Allvar!
N_sandstrom sa:
Jensen sa:
Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.

Nu är jag ingen expert på LVG, så spekulerar mest. Men brukar inte dom flestas resonemang ligga mer i dessa banor?

11-delat, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar, syns knappt på håll, så det spelar lixom ingen roll, så länge de bromsar tillräckligt.

+1.

Grejen med (professionell) LVG-cykling är att det måste gå att sälja till sponsorer som genom exponering i media vilket i sin tur betyder att det anses behöva vara både intressant och estetiskt tilltalande där den första delen blir arrangörernas uppgift medan den senare styrs av UCIs regelverk (socklängd, sittställning, antal ekrar i hjulen och nu skivbromsar). Det handla sällan om vad som är bäst för cyklisterna (i termer av säkerhet, hälsa eller bekvämlighet) utan oftast om rent kommersiella värden.

Bruka Allvar!
Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.

Annars får ni gärna motbevisa mig.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
H. sa:
Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.

Det finns folk som påstår att det landar ufon i hamnarbybacken också. Jag tror inte på dem heller...

Det är bara rent skitsnack helt utan minsta antydan till verklighetsförankring att påstå att skivbromsar skull ge kortare bromssträcka än fälgbromsar. Sen att det finns bra och dåliga bromsar av båda sorterna är en annan sak. Men bra fälgbromsar tar så att de utan ansträngning kan låsa hjulen och de går att moderera minst lika bra som fälgbromsar.

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
H. sa:

Det finns folk som påstår att det landar ufon i hamnarbybacken också. Jag tror inte på dem heller...

Det är bara rent skitsnack helt utan minsta antydan till verklighetsförankring att påstå att skivbromsar skull ge kortare bromssträcka än fälgbromsar. Sen att det finns bra och dåliga bromsar av båda sorterna är en annan sak. Men bra fälgbromsar tar så att de utan ansträngning kan låsa hjulen och de går att moderera minst lika bra som fälgbromsar.

Sådär. Nu är det din tur att visa motsatsen.

Tillbaka
Topp