Bruka Allvar!
Bra, då kanske cyklisterna hinner kissa anständigt, och sluta slafsa som idag.Miss Lycka sa:Service på vanliga landsvägstävlingar tar längre tid med skivbromshjul.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra, då kanske cyklisterna hinner kissa anständigt, och sluta slafsa som idag.Miss Lycka sa:Service på vanliga landsvägstävlingar tar längre tid med skivbromshjul.
görveln sa:Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?
wobblie sa:görveln sa:Så klung krasher med 180 cyklister i riktigt höghastighet är lika vanligt på långloppet som i tex tour de france?
Hur vanligt är det att hela klungan är samlad, kör i hög hastighet och kraschar i TdF? Måste ha missat något när jag följt touren, men det ska erkännas att jag hoppat över rätt mycket av plattetapperna. Redan krascher med över 10 personer skulle jag klassa som relativt ovanligt.
marten_larsson sa:Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.
Har man kassetter på båda hjulen? Har en 11-21, ok då, 11-23 kassett mindre eller större diameter än 160mm?marten_larsson sa:Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.
Per K sa:Jag tror inte det är så mycket mer krasher i landsväg än vad det är i MTB. Det syns bara mer medialt. Det man oftast ser ifrån mtb är när det kraschas i downhill när man kör ensam men vi kan bara ta som exempel Cykelvasan där har det kraschats ganska hej vilt i stora klungor och ganska fort också men det syns inte lika mycket på TV.
Skivbromsar har vad jag vet inte orsakat några skador där.
Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?Per K sa:...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
ooms sa:Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?Per K sa:...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
ooms sa:Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?Per K sa:...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Va? Jag har fått lära mig av mtb-folket här att singelklinga, hydrauliska skivbromsar, rakt och tokbrett styre, flack geometri, etc, alla är optimala lösningar whatsoever som borde införas på alla cyklar, oavsett användningsområde?Konkret sa:ooms sa:Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?Per K sa:...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Alla kör inte singelklinga vettö!
emmer sa:marten_larsson sa:Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.
...borde... ...alltså... Bondläpp :-)
marten_larsson sa:emmer sa:marten_larsson sa:Att träffa en skiva i farten borde vara ungefär lika vanligt som att man stöter på en betydligt mer sågtandad kassett. Ganska ovanligt alltså.
...borde... ...alltså... Bondläpp :-)
Du får gärna hitta en källa som säger att det är statistiskt mycket vanligare att man skadar sig på en skiva i farten (dvs samtliga inblandade sittande på cykeln utan samtidig krasch) jämfört med kassett. Eller att det hänt överhuvudtaget.
Maakus sa:När ska ni inse att fälgbromsar är farliga? Man kan ju fan klämma sig i mellan dem!
Tramsbromsar är det nya!
Miss Lycka sa:Service på vanliga landsvägstävlingar tar längre tid med skivbromshjul.
ooms sa:Va? Jag har fått lära mig av mtb-folket här att singelklinga, hydrauliska skivbromsar, rakt och tokbrett styre, flack geometri, etc, alla är optimala lösningar whatsoever som borde införas på alla cyklar, oavsett användningsområde?Konkret sa:ooms sa:Minst lika fort? Så du menar på allvar att det förekommer klungspurter i 60-70 km/h på MTB? Vad håller de då för kadens?Per K sa:...har som sagt fungerat för MTB i över 20 år där det går minst lika fort och är större klungor och halare väglag.
Alla kör inte singelklinga vettö!
Trumpetbromsar? ;)Maakus sa:När ska ni inse att fälgbromsar är farliga? Man kan ju fan klämma sig i mellan dem!
Trumbromsar är det nya!
Det moderna CX-ljudet :-)Lingon sa:Trumpetbromsar? ;)Maakus sa:Trumbromsar är det nya!
Per K sa:En av mina klungkracher som jag själv blev inblandad i var just på MTB i runt 60 blås med ca 500 pers runt omkring mig så ja ligger man där framme kan det gå fort.
Maakus sa:När ska ni inse att fälgbromsar är farliga? Man kan ju fan klämma sig i mellan dem!
Trumbromsar är det nya!
Jensen sa:Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.
N_sandstrom sa:Jensen sa:Skulle man?
11-delat - ger ingen annan skaderisk än 7/8/9/10 -delat så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad - ger ingen annan skaderisk än vajerstyrda så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount - ger ingen annan skaderisk än centralt monterade så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar - ger ingen ökad skaderisk, snarare tvärt om, så länge de bromsar tillräckligt.
Nu är jag ingen expert på LVG, så spekulerar mest. Men brukar inte dom flestas resonemang ligga mer i dessa banor?
11-delat, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Elväxlad, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Direct mount, syns inte på håll, så det spelar lixom ingen roll.
Inbyggda aerobromsar, syns knappt på håll, så det spelar lixom ingen roll, så länge de bromsar tillräckligt.
Knappast troligt. Eller snarare: Varför skulle de göra det?me.I.am sa:Men skivbromsar ger väl kortare bromssträcka?
emmer sa:Knappast troligt. Eller snarare: Varför skulle de göra det?me.I.am sa:Men skivbromsar ger väl kortare bromssträcka?
me.I.am sa:Men skivbromsar ger väl kortare bromssträcka?
Torde vara olagligt för allmänt bruk och därmed inte i linje med 1.3.007, 1.3.022 och 1.3.025 :-)BjornR sa:Beror på vad man jämför med. Har man inga bromsar alls så ger skivbromsar kortare bromssträcka.emmer sa:Knappast troligt. Eller snarare: Varför skulle de göra det?me.I.am sa:Men skivbromsar ger väl kortare bromssträcka?
H. sa:Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.
Annars får ni gärna motbevisa mig.
Bengt-re sa:H. sa:Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.
Annars får ni gärna motbevisa mig.
Det finns folk som påstår att det landar ufon i hamnarbybacken också. Jag tror inte på dem heller...
Det är bara rent skitsnack helt utan minsta antydan till verklighetsförankring att påstå att skivbromsar skull ge kortare bromssträcka än fälgbromsar. Sen att det finns bra och dåliga bromsar av båda sorterna är en annan sak. Men bra fälgbromsar tar så att de utan ansträngning kan låsa hjulen och de går att moderera minst lika bra som fälgbromsar.