Bruka Allvar!
Det är väl snarare något som visar på ineffektiviteten.kais01 sa:och när blev låsning ett mått som visar effektiviteten av bromsar??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl snarare något som visar på ineffektiviteten.kais01 sa:och när blev låsning ett mått som visar effektiviteten av bromsar??
Bengt-re sa:H. sa:Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.
Annars får ni gärna motbevisa mig.
Det finns folk som påstår att det landar ufon i hamnarbybacken också. Jag tror inte på dem heller...
Det är bara rent skitsnack helt utan minsta antydan till verklighetsförankring att påstå att skivbromsar skull ge kortare bromssträcka än fälgbromsar. Sen att det finns bra och dåliga bromsar av båda sorterna är en annan sak. Men bra fälgbromsar tar så att de utan ansträngning kan låsa hjulen och de går att moderera minst lika bra som fälgbromsar.
emmer sa:Man undrar ju vad folk använder för belägg? när de får bättre modulation i en kompressibel oljepelare i en mjuk plastslang och tätningar med slip-stick än med en styt ståltråd i ett hölje med styva längsgående ståltrådar och nästan friktionsfria vridpunkter.
emmer sa:Man undrar ju vad folk använder för belägg? när de får bättre modulation i en kompressibel oljepelare i en mjuk plastslang och tätningar med slip-stick än med en styt ståltråd i ett hölje med styva längsgående ståltrådar och nästan friktionsfria vridpunkter.
Ja, raka styren är ett otyg som borde förbjudas!H. sa:Förbjud styren!
Nu var det ju inte alls det jag avsåg men det där gör det tydligt att ingenjör är du i vart fall inte.Jensen sa:ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.
Självklart, men jämfört med stål så är det en faktor hundra (eller vad var det? det var ju en tråd om det. Som f:ö dog väldigt fort efter att det börjat bli fakta och fysik inblandat).ForesterGuy sa:Kompressibel? Ja, allt är förstås relativt...
kais01 sa:endast några få av alla de ingenjörer jag mött i mina dagar kännetecknas av briljans i att lösa vardagliga tekniska problem.
fhloston sa:-Broms A är bättre än broms B!
-Har du belägg för det?
emmer sa:Nu var det ju inte alls det jag avsåg men det där gör det tydligt att ingenjör är du i vart fall inte.Jensen sa:ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.
(Sen kan man ju som ingenjör tala om varför man löser det på annat sätt på riktig hydraulslang, men det är OT.)
Självklart, men jämfört med stål så är det en faktor hundra (eller vad var det? det var ju en tråd om det. Som f:ö dog väldigt fort efter att det börjat bli fakta och fysik inblandat).ForesterGuy sa:Kompressibel? Ja, allt är förstås relativt...
Jensen sa:emmer sa:Nu var det ju inte alls det jag avsåg men det där gör det tydligt att ingenjör är du i vart fall inte.Jensen sa:ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.
(Sen kan man ju som ingenjör tala om varför man löser det på annat sätt på riktig hydraulslang, men det är OT.)
Men har du testat? Jag utgår ju från att du inte gjort det eftersom du flyr frågan som pesten ?
Bromsa med vajerstyrt, kän hur reglaget känns, ofta ”svampar” det lite oavsett hölje. Kan ju säga att det ”svampar” mindre med hydrauliskt. Vilket skulle vara helt ologiskt med ditt resonemang att att bara jämföra materialet stål mot olja utan att väga in hela konstruktionen. o nej jag ä inte ingenjör, men jag tvivlar på att du heller är det ?
me.I.am sa:Om jag förstår diskussionen om vajer vs. hydraulik rätt så kan man göra följande antaganden:
- vajer är bättre, men bara om det är fälgbroms.
- skivbroms med hydraulik har inte fattat att det skall bromsa sämre, vilket givetvis inte är bra.
Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
N_sandstrom sa:Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
När vi har två proffs bekräftat skadade av skivbromsar.
me.I.am sa:N_sandstrom sa:Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
Det är väl ändå värre om barn skadas??
Per K sa:Jag har typ bara sett ett ända giltigt belägg till varför det skulle kunna vara problem med skivbromsar för landsväg och det är att det kan ta någon sekund längre att byta vid eventuell punktering.
Sen verkar det mest vara vilda spekulationer men väldigt lite egna erfarenheter ifrån skivbromsmotståndarna.
Hur många har egentligen haft en riktig cykel med skivbromsar och hur många har tävlat på elitnivå på både mtb och landsväg och vet hur det är att sitta i klunga på respektive disciplin skulle vara intressant och veta:-)
Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
Jensen sa:Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
Den dagen bara skivbromsar säljs? ?
me.I.am sa:Per K sa:Jag har typ bara sett ett ända giltigt belägg till varför det skulle kunna vara problem med skivbromsar för landsväg och det är att det kan ta någon sekund längre att byta vid eventuell punktering.
Sen verkar det mest vara vilda spekulationer men väldigt lite egna erfarenheter ifrån skivbromsmotståndarna.
Hur många har egentligen haft en riktig cykel med skivbromsar och hur många har tävlat på elitnivå på både mtb och landsväg och vet hur det är att sitta i klunga på respektive disciplin skulle vara intressant och veta:-)
Du verkar inte vara särskilt påläst, varför testa något som uppenbart är sämre?
Här är mycket intressant info om varför skivbromsar är sämre: synpunkter från proffsen
N_sandstrom sa:me.I.am sa:N_sandstrom sa:Enduro Fredrik sa:När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)
Det är väl ändå värre om barn skadas??
Barnen är ju blivande proffs. Om alla barn skadas så blir det inga nya proffs, det måste ju vara det allra säkraste?
Luktapåblommorna sa:Jag utgår ifrån att så gott som alla på elitnivå, alltså world tour-cyklister inom landsväg som har varit intresserade har provat båda. Däremot har jag inte hört en enda av dessa elitcyklister som kör med fälgbroms klaga över att det är en orättvis fördel att någon får köra med skivbroms. Kan du hitta något sånt uttalande hade det varit fantastiskt.
Varför skulle world tour cyklister gnälla av ekonomiska motiv om mtrl-sponsorerna vill in med nåt nytt? Det är ju mtrl-sponsorerna som står för fiolerna. Däremot kan jag tänka mig att cyklisterna protesterar om de ser allvarliga skaderisker.kais01 sa:Luktapåblommorna sa:Jag utgår ifrån att så gott som alla på elitnivå, alltså world tour-cyklister inom landsväg som har varit intresserade har provat båda. Däremot har jag inte hört en enda av dessa elitcyklister som kör med fälgbroms klaga över att det är en orättvis fördel att någon får köra med skivbroms. Kan du hitta något sånt uttalande hade det varit fantastiskt.
är det inte detta hela debatten hrmm egentligen handlar om. oro för att det nya skulle vara bättre, men den cykel man för sura pengar äger alt har spons på har inte den nya finessen.
så här har det låtit från tävlingscyklister alltsedan hedenhös så fort något nytt dykt upp. nämnts ovan i tråden och som sagt mest flagranta exemplet; växlar hölls borta från tdf till 1937. det började bli löjligt när vilken turist som helst hade bättre grejor, men inte förrän skaparen av tävlingen avled skedde en förändring.