Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
H. sa:
Det har visats i tester att skivbromsarna ger kortare bromssträcka. Kanske inte världens mest vetenskapliga tester men det är iaf mer substans än att haspla ur sig saker bara för att man ogillar det.

Annars får ni gärna motbevisa mig.

Det finns folk som påstår att det landar ufon i hamnarbybacken också. Jag tror inte på dem heller...

Det är bara rent skitsnack helt utan minsta antydan till verklighetsförankring att påstå att skivbromsar skull ge kortare bromssträcka än fälgbromsar. Sen att det finns bra och dåliga bromsar av båda sorterna är en annan sak. Men bra fälgbromsar tar så att de utan ansträngning kan låsa hjulen och de går att moderera minst lika bra som fälgbromsar.

O hur var det nu, du hade testat hydrauliskt?
Bromssträcka säger jag inget om. Låst hjul är låst hjul oavsett broms. I alla fall i torrt väder är jag tveksam till att skivor ger en väldigt stor skillnad annat än utförs. Men moderera, alltså modulation, stt den skulle vara lika, det skulle jag inte alls vela påstå, efter att testat skivbromsar, hydrauliska fälgbromsar och mekaniska fälgbromsar. Inte ens mellan de två sistnämnda är det lika.

Bruka Allvar!
Man undrar ju vad folk använder för belägg? när de får bättre modulation i en kompressibel oljepelare i en mjuk plastslang och tätningar med slip-stick än med en styt ståltråd i ett hölje med styva längsgående ståltrådar och nästan friktionsfria vridpunkter.

Bruka Allvar!
sen var det här med två bekräftade skadade. den första visade sig vara bluff eller missuppfattning. gängse uppfattning tycks vara att den kan avföras.

den andra katie compton har lyckats få ett sår rätt långt på insidan av höger knäskål. på bilden nedan ser man ett äldre ärr som visar att det rör sig om höger knä.

ganska skicklig akrobatik som krävs för att få ett sår från en bromsskiva just på den platsen. antingen måste hon in med knäskålen in mellan några av ekrarna i en medtävlares eller sin egna burna cykel bakifrån. eller också byter hon grensle riktning på t ex sin egen cykel för att kunna få kontakt med bromsskivan sittandes baklänges. kan ju ha grenslat en medtävlares cykel på ett motsvarande sätt baklänges eller underifrån

man kan komma att tvivla på att en bromsskiva monterad på vänster sida haft mer än en avlägsen teoretisk chans att orsaka denna skada.

Bilagor

• IMG_0127.JPG
    IMG_0127.JPG
    56.1 KB · Besök: 80
  • IMG_0126.JPG
    IMG_0126.JPG
    254.3 KB · Besök: 73
Bruka Allvar!
Katie har säkert en agenda mot skivbromsar trots att hon e sponsrad med sådan utrustning och troligen gärna skyller på allt annat än just utrustningen pga just sponsen.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
det verkar inte så. det är hennes man som lagt in ett magsurt inlägg på twitter.

själv säger hon till bicycling

But Compton’s injury hasn’t changed her favorable opinion on disc brakes. “I like disc brakes and find that the injuries incurred aren’t that bad in the whole scheme of things,” she said. “Broken bones and road rash hurt way more. At least the cuts are clean and can be sewed up easily enough.”

She maintained that rider behavior, not equipment, is what more often causes dangerous conditions during a race.

“Disc brakes are much safer on the road and the trails since you can stop and have more control,” she said. “It’s the individual riders within the group that affect the safety of everyone more than anything. It only takes one person not paying attention or trying to fit into a hole that’s not there to cause a crash and the pileup that ensues.”

Bruka Allvar!
Precis hon kan ju såklart inte säga ngt negativt. Men hon säger ändå att skadan orsakades av skivan. Men du verkar spekulera att hon själv har fel även om hon och hennes stal nog tyckt det varit toppen att säga att det inte hade med utrustningen att göra.

Bruka Allvar!
jag tycker det snarare är en spekulation att en bromsskiva på egen eller medtävlares hoj skulle kunna ge en sårskada på den här i sammanhanget väldigt osannolika platsen.

skivbromsar är ju väletablerat inom cx.

Bruka Allvar!
det kan man förstås diskutera.

men Compton berättar också att hon fortsatte racet omedveten om skadan, som hon alltså märkte först efteråt. man/hon/hennes man försöker då dra slutsatser om varifrån skadan kommer, och kommer att hävda att det var en bromsskiva.

det kallar jag för att spekulera. och slutsatsen verkar med den placeringen av såret ska vi säga en smula osannolik.

Bruka Allvar!
emmer sa:
Man undrar ju vad folk använder för belägg? när de får bättre modulation i en kompressibel oljepelare i en mjuk plastslang och tätningar med slip-stick än med en styt ståltråd i ett hölje med styva längsgående ståltrådar och nästan friktionsfria vridpunkter.

i mitt fall de belägg tillhandahållna av tillverkaren av fälgarna. Och vad menar du med mjuk, är ordet du letar efter böjbar? en hydraulslang är ju en helt annan konstruktion, ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.

och att påstå att vajer är nästan friktionsfritt, när man samtidigt pratar om hydrauliskt, knappt värt att kommentera ;-) gör en kraftig böj på din bromshölje me vajer i och se vilken friktion du får, gör sen samma med något hydrauliskt och du märker rätt snart vad som genererar friktion och vad som inte gör det i samma grad. visst kan man få vajerinstallation att gå bra, väldige bra, men jämfört med hydrauliskt, skulle inte tro det.

frågan går även till dig, har du ens prövat hydrauliskt på racer? mer än på parkeringen utanför en affär (om ens det).

Man behöver ju inte gilla hydrauliskt, skivor eller vad som, ja man kan ju till o me anse att den extra modulationen inte behövs, men det blir ju lite intressant med kommentarer om hur det är, när det sen visar sig att folk inte ens testat.

Kan ju säga att där jag behövde tvåfingersgrepp med vajerstyrt eller där jag var tvungen att ligga i bocken för att orka ha full kraft och kontroll på bromsen vid långa utförs (läs inte Sverige) kunde jag utan problem bromsa med en hand och med handen uppe på reglagen med hydrauliskt. O då pratar vi inte ens om skivor. Nödvändigt? Ja det får ju var o en avgöra. O som sagts tidigare, vad är nödvändigt, finns massa funktioner på en cykel som vi körade oss bes utan tidigare med :-)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
emmer sa:

Kompressibel? Ja, allt är förstås relativt...

Bruka Allvar!
Jensen sa:
ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.
Nu var det ju inte alls det jag avsåg men det där gör det tydligt att ingenjör är du i vart fall inte.
(Sen kan man ju som ingenjör tala om varför man löser det på annat sätt på riktig hydraulslang, men det är OT.)

ForesterGuy sa:
Självklart, men jämfört med stål så är det en faktor hundra (eller vad var det? det var ju en tråd om det. Som f:ö dog väldigt fort efter att det börjat bli fakta och fysik inblandat).

Bruka Allvar!
jensen, du kan lugnt dra dig tillbaka. när argumenten tryter ser vi vederbörande istället för sakfrågan gå över till att tala om din person.

endast några få av alla de ingenjörer jag mött i mina dagar kännetecknas av briljans i att lösa vardagliga tekniska problem.

Bruka Allvar!
Här är en som gjort lite sammanställningar av olika tester av fälgbroms vs skivbroms.

Hur bra den är kan jag dock inte avgöra. (kanske varit uppe tidigare?)

Bruka Allvar!
emmer sa:
Jensen sa:
ja den har inga längsgående ståltrådar, varför? för att den inte utsätt för den sortens krafter.
Nu var det ju inte alls det jag avsåg men det där gör det tydligt att ingenjör är du i vart fall inte.
(Sen kan man ju som ingenjör tala om varför man löser det på annat sätt på riktig hydraulslang, men det är OT.)

ForesterGuy sa:
Självklart, men jämfört med stål så är det en faktor hundra (eller vad var det? det var ju en tråd om det. Som f:ö dog väldigt fort efter att det börjat bli fakta och fysik inblandat).

Men har du testat? Jag utgår ju från att du inte gjort det eftersom du flyr frågan som pesten ?

Bromsa med vajerstyrt, kän hur reglaget känns, ofta ”svampar” det lite oavsett hölje. Kan ju säga att det ”svampar” mindre med hydrauliskt. Vilket skulle vara helt ologiskt med ditt resonemang att att bara jämföra materialet stål mot olja utan att väga in hela konstruktionen. o nej jag ä inte ingenjör, men jag tvivlar på att du heller är det ?

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
’alla’ vet ju att en 1,6 mm ståltråd är stum som bara den. det är den som indirekt håller emot 75 kg cyklist. kan ju inte bli någon tänjning då - eller?

jensen. under kan hända, men oddset för en pudel nu är ändå högt:)

Bruka Allvar!
Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:

ForesterGuy sa:

Men har du testat? Jag utgår ju från att du inte gjort det eftersom du flyr frågan som pesten ?

Bromsa med vajerstyrt, kän hur reglaget känns, ofta ”svampar” det lite oavsett hölje. Kan ju säga att det ”svampar” mindre med hydrauliskt. Vilket skulle vara helt ologiskt med ditt resonemang att att bara jämföra materialet stål mot olja utan att väga in hela konstruktionen. o nej jag ä inte ingenjör, men jag tvivlar på att du heller är det ?

Snälla, kan inte någon tipsa en biltillverkare om den hör tråden så att de slutar upp med allt hydrauliskt skit och börjar köra vajrar igen? ?

Bruka Allvar!
Om jag förstår diskussionen om vajer vs. hydraulik rätt så kan man göra följande antaganden:
- vajer är bättre, men bara om det är fälgbroms.
- skivbroms med hydraulik har inte fattat att det skall bromsa sämre, vilket givetvis inte är bra.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Om jag förstår diskussionen om vajer vs. hydraulik rätt så kan man göra följande antaganden:
- vajer är bättre, men bara om det är fälgbroms.
- skivbroms med hydraulik har inte fattat att det skall bromsa sämre, vilket givetvis inte är bra.

Du glömde:
- Man är bara en ordentlig ingenjör om man är dryg och nedlåtande åt andra, är extremt ändringsoförmögen och samtidigt själv regelbundet levererar sakfel som man sedan inte bemöter.

Bruka Allvar!
Jag har typ bara sett ett ända giltigt belägg till varför det skulle kunna vara problem med skivbromsar för landsväg och det är att det kan ta någon sekund längre att byta vid eventuell punktering.
Sen verkar det mest vara vilda spekulationer men väldigt lite egna erfarenheter ifrån skivbromsmotståndarna.
Hur många har egentligen haft en riktig cykel med skivbromsar och hur många har tävlat på elitnivå på både mtb och landsväg och vet hur det är att sitta i klunga på respektive disciplin skulle vara intressant och veta:-)

Bruka Allvar!
Jag utgår ifrån att så gott som alla på elitnivå, alltså world tour-cyklister inom landsväg som har varit intresserade har provat båda. Däremot har jag inte hört en enda av dessa elitcyklister som kör med fälgbroms klaga över att det är en orättvis fördel att någon får köra med skivbroms. Kan du hitta något sånt uttalande hade det varit fantastiskt.

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Per K sa:
Jag har typ bara sett ett ända giltigt belägg till varför det skulle kunna vara problem med skivbromsar för landsväg och det är att det kan ta någon sekund längre att byta vid eventuell punktering.
Sen verkar det mest vara vilda spekulationer men väldigt lite egna erfarenheter ifrån skivbromsmotståndarna.
Hur många har egentligen haft en riktig cykel med skivbromsar och hur många har tävlat på elitnivå på både mtb och landsväg och vet hur det är att sitta i klunga på respektive disciplin skulle vara intressant och veta:-)

Du verkar inte vara särskilt påläst, varför testa något som uppenbart är sämre?
Här är mycket intressant info om varför skivbromsar är sämre: synpunkter från proffsen

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Per K sa:

Du verkar inte vara särskilt påläst, varför testa något som uppenbart är sämre?
Här är mycket intressant info om varför skivbromsar är sämre: synpunkter från proffsen

Fast man kan ju inte säga att det är sämre med skivor. Skivor har nackdelar ja. Det har ju även fälgbromsar.

Bruka Allvar!
N_sandstrom sa:
me.I.am sa:
N_sandstrom sa:
Enduro Fredrik sa:
När ska den här tråden bara dö ut....? ("När folk som jag slutar att kommentera i dem!" Så, då va de sagt!)

När vi har två proffs bekräftat skadade av skivbromsar.

Det är väl ändå värre om barn skadas??

Barnen är ju blivande proffs. Om alla barn skadas så blir det inga nya proffs, det måste ju vara det allra säkraste?

Om det nu så synd om dessa vägcyklister varför är det ingen som reagerar på alla farliga grejer vi som cyklar downhill och Enduro måste utstå?! Jag kan visa många märken på min kropp som orsakats av styret, pedalerna och inte minst alla gånger jag skadat mig på mina skivbromsar. Gnäller Jag? HALLÅ?! Det är idrott vi sysslar med... Om det nu är så farligt allt så sitt kvqr i soffan och ge fan i cykeln...

Bruka Allvar!
Luktapåblommorna sa:
Jag utgår ifrån att så gott som alla på elitnivå, alltså world tour-cyklister inom landsväg som har varit intresserade har provat båda. Däremot har jag inte hört en enda av dessa elitcyklister som kör med fälgbroms klaga över att det är en orättvis fördel att någon får köra med skivbroms. Kan du hitta något sånt uttalande hade det varit fantastiskt.

är det inte detta hela debatten hrmm egentligen handlar om. oro för att det nya skulle vara bättre, men den cykel man för sura pengar äger alt har spons på har inte den nya finessen.

så här har det låtit från tävlingscyklister alltsedan hedenhös så fort något nytt dykt upp. nämnts ovan i tråden och som sagt mest flagranta exemplet; växlar hölls borta från tdf till 1937. det började bli löjligt när vilken turist som helst hade bättre grejor, men inte förrän skaparen av tävlingen avled skedde en förändring.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
Luktapåblommorna sa:

är det inte detta hela debatten hrmm egentligen handlar om. oro för att det nya skulle vara bättre, men den cykel man för sura pengar äger alt har spons på har inte den nya finessen.

så här har det låtit från tävlingscyklister alltsedan hedenhös så fort något nytt dykt upp. nämnts ovan i tråden och som sagt mest flagranta exemplet; växlar hölls borta från tdf till 1937. det började bli löjligt när vilken turist som helst hade bättre grejor, men inte förrän skaparen av tävlingen avled skedde en förändring.
Varför skulle world tour cyklister gnälla av ekonomiska motiv om mtrl-sponsorerna vill in med nåt nytt? Det är ju mtrl-sponsorerna som står för fiolerna. Däremot kan jag tänka mig att cyklisterna protesterar om de ser allvarliga skaderisker.

Tillbaka
Topp