Stumpy
Aktiv medlem
Bruka Allvar!
På landsväg?janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.
Edit: Lade till citat, pga ny sida.
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På landsväg?janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.
Ja, att spela lite hård dödsmetall från 80-talet med trimmade elgitarrer innan loppen är alltid peppande och släpper loss testosteronnivån i halsen!janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället?
janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.
janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.
Stumpy sa:På landsväg?
HåkanC sa:janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.Stumpy sa:På landsväg?
För den som har singelklinga på sin MTB är inte steget långt till att även skaffa det på sin lvg.
Så om(när?) cyklar som 3T Strada blir populära även bland motionärer är vi snart där..
https://www.3t.bike/en/3t-bikes/strada-1.html
/Håkan
kais01 sa:nu vet jag inte vad det gör i gram räknat, men så här ser mina 40i fälgar ut. på dessa vore fälgbromsar otänkbart.
dels är sidorna lägre, hälften kanske, dels är godset i sidoväggarna sparsamt, totalt ca 1,7 mm, men då består bortåt hälften av en hook som griper tag i däcket inåt. på 29+ däcken nedre bilden kör jag utan gucka.
theBrand sa:Tänk vad mycket onödig tjafs och säkerhetsnoja vi hade sluppit om bara italienarna varit lite mer med i svängarna.
Synd och lite onödigt, landsvägscykling har nog aldrig framståt som så töntigt och mossigt som det gör idag.
Bengt-re sa:theBrand sa:Tänk vad mycket onödig tjafs och säkerhetsnoja vi hade sluppit om bara italienarna varit lite mer med i svängarna.
Synd och lite onödigt, landsvägscykling har nog aldrig framståt som så töntigt och mossigt som det gör idag.
Det enda "töntiga" är folk som inte inser att alla gruppaktiviteter måste begränsas. Utan regler hade givetvis vi haft kåpförsedda liggcyklar eftersom det är det optimala om det skall gå fort. F1 bilar hade gått i 600 km/h och discus börjar med lättare kolfiberdiskus då den flyger bättre...
Själva iden bakom att tävla i något är att sätta upp begränsande regler och sedan är utmaningen att innom givna ramar prestera så bra som möjlig.
Bengt-re sa:theBrand sa:Tänk vad mycket onödig tjafs och säkerhetsnoja vi hade sluppit om bara italienarna varit lite mer med i svängarna.
Det enda "töntiga" är folk som inte inser att alla gruppaktiviteter måste begränsas. Utan regler hade givetvis vi haft kåpförsedda liggcyklar eftersom det är det optimala om det skall gå fort. F1 bilar hade gått i 600 km/h och discus börjar med lättare kolfiberdiskus då den flyger bättre...
Själva iden bakom att tävla i något är att sätta upp begränsande regler och sedan är utmaningen att innom givna ramar prestera så bra som möjlig.
Stumpy sa:På landsväg?janolle sa:Nu är det väl döds kassetter i stället? När många kör 1klinga fram,då är ju största i bak större än skivan.
Ja på landsväg. Sram 12delat.
Kristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
Oavsett om det var ironi eller okunskap så fick det mig att skratta högt.
/Ingenjör och fd bromsprovare som haft nöjet att köra vajrar i riggprov
Bama sa:Det verkar som att folk som cyklar mtb (och cykeltillverkarna) vill att vi som cyklar landsväg ska köpa en cykel till.
Kan vi inte helt enkelt bara konstatera att människor som cyklar lvg och mtb är helt olika.
Mtb vill rulla nerför, bromsa mycket och helst inte trampa alls.
Lvg vill cykla uppför, trampa och bromsa så lite som möjligt.
wobblie sa:Bama sa:Det verkar som att folk som cyklar mtb (och cykeltillverkarna) vill att vi som cyklar landsväg ska köpa en cykel till.
Kan vi inte helt enkelt bara konstatera att människor som cyklar lvg och mtb är helt olika.
Mtb vill rulla nerför, bromsa mycket och helst inte trampa alls.
Lvg vill cykla uppför, trampa och bromsa så lite som möjligt.
Det finns så vitt jag vet ingen som vill förbjuda fälgbromsar.
janolle sa:OM!! Cav hade haft skivbromsar igår hade han då klarat sig från salton?
Om du kikar på wikipedia såKristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
/Ingenjör och fd bromsprovare som haft nöjet att köra vajrar i riggprov
.https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressibilitet sa:En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav
Nu blev det roligt!emmer sa:Om du kikar på wikipedia såKristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
/Ingenjör och fd bromsprovare som haft nöjet att köra vajrar i riggprov.https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressibilitet sa:En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav
Sen får man ju ta hänsyn till att vajer dels har ~65% av arean hos motsvarande stålstav och at den iom lindningen har en längre sträcka (unge 1,3ggr) så vajer fjädrar ungefär 2-3 ggr motsvarande stålstav. Så säg att oljepelaren fjädrar ungefär 50ggr så mycket.
Men sen kommer ju det här med kraften i staven/vajern/oljepelaren.
Om vi antar att vi jämför skivbromsar så att vi pratar om samma längder (fälgbromsar behöver ju inte ens halva längden vilket ger under halva deformationen) så rör sig en vajer ungefär 9mm vilket ger F/9 och typisk hydraul är 10mm master och 2ggr 22 slave vilket ger F/10.
Så samma kraft ungefär och 50gg skillnad i styvhet.
(Blandar vi in höjden blir det än värre).
Det var orsaken till ditt (och många andras) skratt förmodar jag?
emmer sa:Om du kikar på wikipedia såKristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
/Ingenjör och fd bromsprovare som haft nöjet att köra vajrar i riggprov.https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressibilitet sa:En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav
Sen får man ju ta hänsyn till att vajer dels har ~65% av arean hos motsvarande stålstav och at den iom lindningen har en längre sträcka (unge 1,3ggr) så vajer fjädrar ungefär 2-3 ggr motsvarande stålstav. Så säg att oljepelaren fjädrar ungefär 50ggr så mycket.
Om vi antar att vi jämför skivbromsar så att vi pratar om samma längder (fälgbromsar behöver ju inte ens halva längden vilket ger under halva deformationen) så rör sig en vajer ungefär 9mm vilket ger F/9 och typisk hydraul är 10mm master och 2ggr 22 slave vilket ger F/10.
wobblie sa:Redan laddat med öl och chips!
H. sa:emmer sa:Om du kikar på wikipedia såKristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
Tack för att du räknat ut att mina hydrauliska skivbromsar borde vara 50ggr soggigare än mina vajerditon. Märkligt nog upplever jag det precis tvärtom när jag använder dem. Jag måste ha felkalibrerade fingrar eller nåt.
emmer sa:Om du kikar på wikipedia såKristoffer R sa:Jag kan inte riktigt släppa tanken på emmers inlägg med:
Vajer = styv
Olja = kompressibel
s sa:Hur är det med fälgbromsens klossar av gummi och den ihåliga fälgen? De om något borde ju öka på styvheten i systemet.
För att inte tala om de oböjliga bromsarmarna.s sa:Hur är det med fälgbromsens klossar av gummi och den ihåliga fälgen? De om något borde ju öka på styvheten i systemet.
H. sa:Tack för att du räknat ut att mina hydrauliska skivbromsar borde vara 50ggr soggigare än mina vajerditon. Märkligt nog upplever jag det precis tvärtom när jag använder dem. Jag måste ha felkalibrerade fingrar eller nåt.
emmer sa:H. sa:Tack för att du räknat ut att mina hydrauliska skivbromsar borde vara 50ggr soggigare än mina vajerditon. Märkligt nog upplever jag det precis tvärtom när jag använder dem. Jag måste ha felkalibrerade fingrar eller nåt.
Det är mer än så tyvärr - 100-150 gånger (om du inte har SRAMS eller Maguras hydrauliska fälgbromsar).
Plus att hydraulslangen är vekare än höljet på vajern (vilket man ju oxå kan räkna ut om man vill).
Däremot lämnade jag en liten felräkning i förra inlägget för att se om det var någon här som begrep något eller om det bara var massa "mountainbikeelitpendlare som tycker strunt" : Och än så länge verkar det mest vara dom som tittat fram från sitt nattbo under stenen.