Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
geologen sa:
Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.

Har inte du gjort detta så länge nu att du kan hantverket?

Justera fälgbromsar är det ojämförligt jobbigaste och svåraste mekjobbet på en normal cykel, anser jag. Då har jag ju ändå satt ihop mina cyklar från lösa delar, byggt ett antal hjul, lagat växelfästen, pressat lager, lagat ett Shimano-STI-reglage + ANNAT. Tvåa på besvärlighetslistan kommer att linda styrlinda. Resten är så mycket lättare än de två att de inte finns på samma skala.

Bruka Allvar!
geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:
Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.

Justera fälgbromsar är det ojämförligt jobbigaste och svåraste mekjobbet på en normal cykel, anser jag. Då har jag ju ändå satt ihop mina cyklar från lösa delar, byggt ett antal hjul, lagat växelfästen, pressat lager, lagat ett Shimano-STI-reglage + ANNAT. Tvåa på besvärlighetslistan kommer att linda styrlinda. Resten är så mycket lättare än de två att de inte finns på samma skala.

Oki. De momenten har jag inget emot. Däremot är det absolut svåradste man kan göra att montera stänkskärmar. DET är banne mig en hel vetenskap!

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Oki. De momenten har jag inget emot. Däremot är det absolut svåradste man kan göra att montera stänkskärmar. DET är banne mig en hel vetenskap!

Du, där kan vi faktiskt nästan vara överens. Det blir nog topp tre på min lista. Hade förträngt det! :)

Bruka Allvar!
jag tycker inte det är besvärligt, men gärna ogjort göra att byta ut slitna fälgar på någon av pendlarcyklarna, drabbar mig typ vart 4e år. tar en onödig timme varje gång. och kostnaden av en ny fälg.

skulle alltså inte tveka att kalla bromssystem med fälgbromsar självförstörande på ett närmast otidsenligt sätt. tyvärr är det svårt att transplantera in skivor på brompton, men undrar om det inte skulle vara värt besväret åtminstone på vinterhojen, den som drabbas oftast.

det ivriga bromsandet beror på hipsomhap-inställda rödljus på mina pendlingsturer, och en hel del branta backar som slutar med korsningar.

kör med kool salmon. andra klossar sliter ännu mer. om någon har tips om klossar som funkar i väta och som sliter mindre tas det tacksamt emot.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
jag tycker inte det är besvärligt, men gärna ogjort göra att byta ut slitna fälgar på någon av pendlarcyklarna, drabbar mig typ vart 4e år. tar en onödig timme varje gång. och kostnaden av en ny fälg.

skulle alltså inte tveka att kalla bromssystem med fälgbromsar självförstörande på ett närmast otidsenligt sätt. tyvärr är det svårt att transplantera in skivor på brompton, men undrar om det inte skulle vara värt besväret åtminstone på vinterhojen, den som drabbas oftast.

det ivriga bromsandet beror på hipsomhap-inställda rödljus på mina pendlingsturer, och en hel del branta backar som slutar med korsningar.

kör med kool salmon. andra klossar sliter ännu mer. om någon har tips om klossar som funkar i väta och som sliter mindre tas det tacksamt emot.

Åas ger sig hydrualbromsade ok regelbundet, läcker, måste luftas, hjulen drabbas av ekerbrott, skiten skall luftas, de får av och till för sig att skrika som vält gristransport. Skivor slits, belägg slits ut på en långrunda i regn.... Nä - underhållfritt är inte skrikbromsar inte.... Och då är ändå inte underhållet den största nackdelen....

Bruka Allvar!
Jag tycker hydrauliska bromsar är överlägsna mekaniska bromsar på alla tänkbara sätt utom ett, installationen av hydrauliska skivbromsar är verkligen pissjobbig. Tur att man inte gör det så ofta.

Bruka Allvar!
Mitt problem med fälgbromsar är att det blir svart överallt.
Har glömt svaret sedan jag ställde frågan sist (gjorde inget åt det då iaf)
Är det svarta rester av Shimano original bromsklossar eller är det aluminium från fälgarna?
Finns det klossar som gör att det blir mindre skitigt?

Bruka Allvar!
Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar

Delar på cykeln som tyder på att man har tummen mitt i handen om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Allt annat

Bruka Allvar!
emmer sa:
me.I.am sa:
Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?
Jag är skeptisk...

Om du är ny i tråden rekommenderar jag att du läser genom några sidor bakåt, det har klart framkommit att underhållet av skivbromsar är extremt jobbigt.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
- Skivbromsar
Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?
Jag är skeptisk...
Om du är ny i tråden rekommenderar jag att du läser genom några sidor bakåt, det har klart framkommit att underhållet av skivbromsar är extremt jobbigt.
Visst är det jobbigare (räcker ju inte med "ikeaverktyg" för att få bort svamplighet).

Bruka Allvar!
emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
- Skivbromsar
Jag är skeptisk...
Visst är det jobbigare (räcker ju inte med "ikeaverktyg" för att få bort svamplighet).

Exakt, det var det jag menade med mitt tidigare inlägg som du lite snyggt bara tog med del av. Så här lägger jag in det igen i all sin glans:

me.I.am sa:
- Skivbromsar

Delar på cykeln som tyder på att man har tummen mitt i handen om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Allt annat

Bruka Allvar!
ooms sa:
dardos sa:
För övrigt finns det snart bara 2 sorters trådar här. Vilken cykel ska jag köpa och hur får jag tyst på tjutande bromsar.
Precis! Man blir ju inte direkt sugen på att skaffa skivbromsar. Trots alla lovord fr de frälsta, så ser man ju verkligheten. När såg vi senast en tråd där nån har problem med sina caliper-bromsar (ok, det var nån för ett par veckor sedan, men innan dess)? Jag minns inte... Skivbromsproblem kommer det ju däremot minst en tråd i veckan om. Verkar ju vara samma bök med dem som att justera in gamla cantilever-bromsar... Nej tack.

Det är bara föredettingar som kör fälgbroms. Föredettingar är i de flesta fall inte aktiv på cykelforum.

Bruka Allvar!
Just nu pågår Amstel Gold Race. Hur många kör med skivbroms? Jag har inte sett någon än så länge. Men det är ju bara världens bästa cyklister som tävlar, så de har väl ingen koll på "vad som gäller"...

Bruka Allvar!
Den här tråden spårade ju ur för en 40-45 sidor sedan, så nu undrar jag bara vad "bruka allvar" egentligen betyder. Uttrycket ger 5000 träffar på Google, så visst används det, men för mig låter det ändå som en katakres (dvs. ett uttryck av typen "vi hade dem på gaffeln men vi glömde knyta åt" eller "här ligger en gravad hund").

Bruka Allvar!
NAnders sa:
Den här tråden spårade ju ur för en 40-45 sidor sedan, så nu undrar jag bara vad "bruka allvar" egentligen betyder. Uttrycket ger 5000 träffar på Google, så visst används det, men för mig låter det ändå som en katakres (dvs. ett uttryck av typen "vi hade dem på gaffeln men vi glömde knyta åt" eller "här ligger en gravad hund").
Försök inte fråga (miss)brukaren av uttrycket. Har försökt och det gav ingen användbar respons.

Bruka Allvar!
Jag har skivbromsar på bilen och canti på pendlarcykeln. Det tar nästan alltid längre tid att åka bil än att cykla till jobbet i rusningstrafik. Det borde ju vara bevis nog att skivbromsar är helt onödigt!

Tillbaka
Topp