Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.
Bengt-re sa:geologen sa:Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.
Har inte du gjort detta så länge nu att du kan hantverket?
geologen sa:Bengt-re sa:geologen sa:Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.
Justera fälgbromsar är det ojämförligt jobbigaste och svåraste mekjobbet på en normal cykel, anser jag. Då har jag ju ändå satt ihop mina cyklar från lösa delar, byggt ett antal hjul, lagat växelfästen, pressat lager, lagat ett Shimano-STI-reglage + ANNAT. Tvåa på besvärlighetslistan kommer att linda styrlinda. Resten är så mycket lättare än de två att de inte finns på samma skala.
Bengt-re sa:geologen sa:Bengt-re sa:geologen sa:Betydligt enklare att justera än fälgbromsar. För att justera mekaniska skivbromsar krävs två händer. För fälgbromsar behövs 3-4 händer.
Justera fälgbromsar är det ojämförligt jobbigaste och svåraste mekjobbet på en normal cykel, anser jag. Då har jag ju ändå satt ihop mina cyklar från lösa delar, byggt ett antal hjul, lagat växelfästen, pressat lager, lagat ett Shimano-STI-reglage + ANNAT. Tvåa på besvärlighetslistan kommer att linda styrlinda. Resten är så mycket lättare än de två att de inte finns på samma skala.
Oki. De momenten har jag inget emot. Däremot är det absolut svåradste man kan göra att montera stänkskärmar. DET är banne mig en hel vetenskap!
kais01 sa:jag tycker inte det är besvärligt, men gärna ogjort göra att byta ut slitna fälgar på någon av pendlarcyklarna, drabbar mig typ vart 4e år. tar en onödig timme varje gång. och kostnaden av en ny fälg.
skulle alltså inte tveka att kalla bromssystem med fälgbromsar självförstörande på ett närmast otidsenligt sätt. tyvärr är det svårt att transplantera in skivor på brompton, men undrar om det inte skulle vara värt besväret åtminstone på vinterhojen, den som drabbas oftast.
det ivriga bromsandet beror på hipsomhap-inställda rödljus på mina pendlingsturer, och en hel del branta backar som slutar med korsningar.
kör med kool salmon. andra klossar sliter ännu mer. om någon har tips om klossar som funkar i väta och som sliter mindre tas det tacksamt emot.
Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?me.I.am sa:Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
emmer sa:Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?me.I.am sa:Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
Jag är skeptisk...
Visst är det jobbigare (räcker ju inte med "ikeaverktyg" för att få bort svamplighet).me.I.am sa:Om du är ny i tråden rekommenderar jag att du läser genom några sidor bakåt, det har klart framkommit att underhållet av skivbromsar är extremt jobbigt.emmer sa:Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?me.I.am sa:Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
Jag är skeptisk...
Eftersom det är en sanktionerad tävling så är bromsfrågan klarlagd.ForesterGuy sa:https://www.dn.se/sport/atta-skadade-i-olycka-i-ostgotaloppet/
Oklart vad för slags bromsar de hade.
emmer sa:Visst är det jobbigare (räcker ju inte med "ikeaverktyg" för att få bort svamplighet).me.I.am sa:Om du är ny i tråden rekommenderar jag att du läser genom några sidor bakåt, det har klart framkommit att underhållet av skivbromsar är extremt jobbigt.emmer sa:Du menar spruckna kolvar och läckande packningar är ett resultat av att folk är kass på att meka?me.I.am sa:Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
Jag är skeptisk...
me.I.am sa:Delar på cykeln som är dåligt konstruerade om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Skivbromsar
Delar på cykeln som tyder på att man har tummen mitt i handen om man tycker det är krångligt att meka med dom:
- Allt annat
Brukar klippa bort allt som inte har relevans för det blir så svåröverskådliga inlägg annars.me.I.am sa:Exakt, det var det jag menade med mitt tidigare inlägg som du lite snyggt bara tog med del av.
ooms sa:Precis! Man blir ju inte direkt sugen på att skaffa skivbromsar. Trots alla lovord fr de frälsta, så ser man ju verkligheten. När såg vi senast en tråd där nån har problem med sina caliper-bromsar (ok, det var nån för ett par veckor sedan, men innan dess)? Jag minns inte... Skivbromsproblem kommer det ju däremot minst en tråd i veckan om. Verkar ju vara samma bök med dem som att justera in gamla cantilever-bromsar... Nej tack.dardos sa:För övrigt finns det snart bara 2 sorters trådar här. Vilken cykel ska jag köpa och hur får jag tyst på tjutande bromsar.
Den går ju i ett plattland...ooms sa:Just nu pågår Amstel Gold Race. Hur många kör med skivbroms? Jag har inte sett någon än så länge. Men det är ju bara världens bästa cyklister som tävlar, så de har väl ingen koll på "vad som gäller"...
Försök inte fråga (miss)brukaren av uttrycket. Har försökt och det gav ingen användbar respons.NAnders sa:Den här tråden spårade ju ur för en 40-45 sidor sedan, så nu undrar jag bara vad "bruka allvar" egentligen betyder. Uttrycket ger 5000 träffar på Google, så visst används det, men för mig låter det ändå som en katakres (dvs. ett uttryck av typen "vi hade dem på gaffeln men vi glömde knyta åt" eller "här ligger en gravad hund").
.A. sa:Eftersom Allvar skrivs med versal antar jag att det är ett namn ;-)
"My name is Allvar, Bruka Allvar"
Henrik_E sa:Han hade vunnit solo som Van der Breggen om han haft skivor.
bigmollo sa:Det går inte att bromsa sig upp för Mur De Huy.
Det går att bromsa sig till ledning innan muren.bigmollo sa:Det går inte att bromsa sig upp för Mur De Huy.
Henrik_E sa:Det går att bromsa sig till ledning innan muren.bigmollo sa:Det går inte att bromsa sig upp för Mur De Huy.
bigmollo sa:Det går inte att bromsa sig upp för Mur De Huy.