Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Nu har det ju körts med skivor i proffsklungan i ett par år och det främsta argumentet från skivförespråkarna var/är? att det skulle bli såå mycket säkrare och att det inte skulle bli en massa klungkracher etc etc. Blev det så? ?

Bruka Allvar!
Nu har det ju körts med skivor i proffsklungan i ett par år och det främsta argumentet från skivförespråkarna var/är? att det skulle bli såå mycket säkrare och att det inte skulle bli en massa klungkracher etc etc. Blev det så? ?
Det är inte skivornas fel, det är skit bakom spakarna. :LOL:

Bruka Allvar!
Jag orkar inte bry mig längre men var det inte precis tvärtom? Dvs att de som var negativa till skivor som pratade om klungkrascher osv men menade då att folk skulle krascha till höger och vänster och var och varannan skulle se ut som en pulled pork när cirkelsågarna gått loss på åkarna?

Skivförespråkarna sade väl mest att det borde innebära att man kan köra snabbare och bromsa bättre i dåligt väder?

Bruka Allvar!
har inte heller hört argumentationen att skivbromsar skulle förhindra klungkrascher. däremot att skivor skulle vara farliga i klungkrascher. och någon epidemi av skärsår har mig veterligen inte uppstått.

retrokramare har det inte på topp just nu; gårdagens vinnare i touren hade kanttrådsdäck:)

Bruka Allvar!
Körde man snabbare och bromsade bättre i regnet i lördags? Jag kunde inte se nån skillnad mellan de med skivbroms och caliperbroms, varken på tv-sändningen eller i resultatlistan... Däremot kunde jag se hur thru-axlarna krånglar till och fuckar upp servicen, precis som förväntat.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Körde man snabbare och bromsade bättre i regnet i lördags? Jag kunde inte se nån skillnad mellan de med skivbroms och caliperbroms, varken på tv-sändningen eller i resultatlistan... Däremot kunde jag se hur thru-axlarna krånglar till och fuckar upp servicen, precis som förväntat.

Vilket är obegripligt eftersom genomgående axel är enklare. Tränar de inte på att byta inför ett lopp?

Bruka Allvar!
Krånglande skruvdragare är en anledning att köra fälgbroms...
Börjar se sambandet mellen lbs meckarnas bakgrund i sporten och hur bra det går för dem

Bruka Allvar!
ja qr är ju bara ett under av smidighet:(

det är sen gammalt.

Bruka Allvar!

Jag har aldrig förstått vad det är TA skulle ställa till med på vägcykling? För skogscykling har jag bara sett fördelar.

Bruka Allvar!
Varför kör dom inte med QR på sina TA?

Körde dom med bultade QR också?

(Nu känner jag att namngivningen inte alls håller. QR vs TA är ju inte uteslutande mot varandra. Öppna vs slutna dropouts är det vi talar om här, eller hur? )

Bruka Allvar!
om de brukat allvar hade de behållit den manuella varianten på spak även på TA.

hur svårt kan det vara?
En del har snabbkopplingsspak på sina TA-axlar, sa herr Vacchi tidigare idag medan kameran pedagogiskt zoomade in just ett sånt handtag på ett bakhjul på en skivbromscykel. Tror det var DT Swiss.

Bruka Allvar!
sista utposten har fallit...

tidsmässigt tog skiftet ungefär så länge man kunde räkna med?
.

Bruka Allvar!
Ja, det var ju bara en tidsfråga, komponenttillverkarna trycker ju på. Men slutsatsen efter att de nu funnits parallellt i proffscirkusen några år måste ju bli det som vi många här sagt hela tiden, nämligen att skivbromsar tillför i princip nada på lvg. Vuelta Espana nu i höstas var väl den första Grand Tour som vanns på skivbromsar, trots att allt fler team bytt för varje år. Ett tecken så gott som något att caliperbromsar räcker till gott och väl. På touren i somras kunde vi ju t.o.m. se att segraren Pogacar som hade tillgång till både och faktiskt valde caliperbroms framför skivbroms på de värsta bergsetapperna, dvs när man skulle kunna tro att skivbromsar faktiskt skulle kunna tillföra nåt.

Bruka Allvar!
Uppfattade det som att Dogman var så tung att de var tvungna att fortsätta med fälgbroms för att inte skrämma skiten ur cyklisterna.

De var till och med tvungna att köpa Lightweight-hjul till nån GT för att cykeln inte skulle skämma ut dom.

Antingen har de i nått avtal att de ska gå över till disk, eller så har Pinarello på något magiskt vis fått bantat Dogman så den går att använda uppför med disk.

Bruka Allvar!
Vore det inte bättre att inte krascha från första början? Och om man lyckas bli träffad av en skivbromsrotor i hjälmen, är inte näsan läskigt nära ekrarna då?

Bruka Allvar!
Det skulle vara mycket enkelt att ändra standarden för bromsskivorna så att de har en helt rundad och slätpolerad kant, kanske till och med lite grövre än skivan. Ny standard för bromsok behövs också i det senare fallet, så klart, så den extra tjockleken går fri inne i oket.

Bruka Allvar!
Sådär ja!

Skivbromsar är ju livsfarliga på landsvägen ändå!

Tillbaka
Topp