Brutet båtben vad att göra?[facit]

Boman

Ny medlem
Var ute och gled i dirtbanan för ca en månad sedan. Samtidigt som den bästa låten i mp3en, så dyker en tjej upp och jag tänker att nu jäklar ska hon få se.

Detta resulterar i att jag missar hela landningen och landar på framhjulet. Fick ont i handen och en misstänkt krökning i framgaffeln.

Tänker inte mera på det utan lindar in handen i bandage och fortsätter att köra enduro och cykla. Efter ca en månad så gör det fortfarande ont och jag pallrar mig till läkaren och röntgen. Detta visar att jag har ett brutet båtben och detta ska opereras. Som jag förstog så ska dom ta ben från överarmen och sätta in i handledan samtidigt som dom ska skruva ihop mitt båtben, varefter gips i en evighet väntar.

Vad jag förstår så är det ganska vanligt med trasiga båtben så ni kan väl ge mig lite bra tips? Har köpt en gyroboll samt handledsskydd från crc för att få igång handleden igen. Har förstått att man ska röra på fingrarna mycket för att få bra blodcirkulation.

Så kom med era erfarenheter!

Mvh

Senast redigerad av en moderator:
Båtbenet är väl inte så lång läkning på? Jag hade 6 veckor först, men pga att jag jobbat mycket fysiskt med den så åkte jag på 6 veckor till.

Vill inte skrämmas men båtbenet är vad jag förstått inget lyckat ben att bryta/spräcka.

Har en bekant vars hela hand riskerar "gå förlorad" bara på grund av ett spräckt båtben.
Orsaken sägs vara att blodtillförseln inte är den bästa just i detta område och att läkningsprocesser går långsamt - eller inte alls med risk för kallbrand som följd.

Det finns alldeles säkert variation i hur skadorna se ut och hur de kan repareras så kanske det inte alltid måste vara någon fara på taket.

Jag gick med Helgips upp till axeln i en månad och sedan två månader till med gips till armbågen. Först efter ett halvår började handen kännas okay utan smärtor.

Hoppas att det går snabbare för dig, men det är tydligen som andra har skrivit ett svårläkt ben.

Lycka till /Mats

Ojdå inte bra.
Jag har haft mycket strul med mitt båtben och de ska nu operera det.
Den vanligaste operationen är att de tar ben från höften och lappar i det trasiga med.
Gips 3-4 månader sedan rehab räkna med totalt 6-8 månader minst.
Och det viktigaste är att du vilar handen under gipstiden då det är dålig blodgenomströmning i båtbenet så det är viktigt att det ej utsätts för stress.

Du kanske skulle tala med en läkare föreslagsvis en ortoped istället för att låta folk på ett mtb forum berätta för dig hur det står till med din hand....

Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske skulle tala med en läkare föreslagsvis
> en ortoped istället för att låta folk på ett
> mtb forum berätta för dig hur det står till med
> din hand....

Boman/
Lyssna inte på det där.
Alla vet vi hur läkare och ortopeder är. ...En bunt typer som tror de vet något bara för att de påstår sig ha läst något medan de egentligen spenderade tiden i läkarhögskolan med att dricka ur alla flaskor märkta med brandvarningsetiketter.

Det här fixar vi.

:D

Nej men. Får verkligen hoppas att det reder sig utan problem.

Os scaphoideum(dvs båtbenet) är ganska otacksamt att bryta av. I regel får man gips kring tumme och underarm i 12 veckor(Standardbeh.) pga att båtbenet är dåligt blodförsörjt. Att inte gipsa direkt ger kroppen dåliga läkningsbetingelser och medför ökad risk för komplikationer, som i vissa fall leder till bentransplantation(från tarmbenet dvs höften) pga att båtbenet går under. Vad gäller övningar så skall du ha en remiss till en sjukgymnast som är erfaren inom fältet.
Ps. det där med "spenderade tiden i läkarhögskolan med att dricka ur alla flaskor"har jag ingen kommentar till Ds.

6 veckor i gips fick jag och då var det bara en spricka i båtbenet.
Kan forfarande inte böja handleden fullt inåt nu 7 år senare.

3 månader i gips blev min dom. Fick leva med en mindre snygg namnteckning på mitt körkort, som förnyades under tiden, i 10 år. I övrigt inga problem.

Var försiktig med båtbenet.

Såja, många olyckskorpar här nu...
Det BEHÖVER ju inte gå illa. Visst, båtbenet är ett av de sämsta benen att bryta just pga den dåliga blodgenomströmningen.

Jag bröt båtbenet för en himla massa år sen (1992 för att vara exakt). Den snälla doktorn formade gipset efter ett stavhandtag så att jag kunde fortsätta åka skidor under tiden. 6 veckor senare plockades gipset av och jag har inte haft ett enda problem med handen sen dess.

Så det finns båtben som överlever också...

Kom precis hem från operation med en fläskig svindyr titanträskruv genom båtbenet. Nu ser båtbenet mycket bättre ut och det sitter ihop :-)

Fick bilden efter operation på ett papper men här är före:

pic00041.jpg ht=650

Senast redigerad av en moderator:
en kompis som bröt båtbenet tog me sig styre ner till sjukhuset o fick handen gipsad så att det passade runt styre :D:D prefekt :D:D kanske inte superstadigt, men bättre än inget :D:D

Hmm, nu blir jag fundersam...

Crashade på (moto)crossen för typ en månad sen, stukade tummen tyckte jag då men nu vete fan...

Kan köra MX och cykla nu utan större problem men kan knappt och med stor möda lyfta (klämma fast) ett mjölkpaket, det gör ont.
Nånting som känns igen av båtbensbrytare?

Tummens "förlängning" ner mot handleden gör mest ont men det gör ont om man klämmer på båtbenets plats också.

Fan, orka akuten... annars blir det ju husläkare, sen remiss o.s.v.
jaja, får ringa nån i morgon.. suck..

NH prova att göra ett vanligt bunnyhopp med cykeln, bada eller köra med crossen på en skumpig stig. För mig gjorde detta skitont.

Vad har du för crolle? :-)

Fan nu kliar det under gipset igen

En lagomt stor kattstrypare är suverän för att komma åt o klia under gips.

det dumma är bara att andra områden börjar klia samtidigt nästan.

OK, allt detta går bra (typ). Kanske inget båtben ändå?
Får nog kolla i allafall, kallbrand lät inget kul...

Arlandas crossbana är "skumpig" (x 1000) :-)
Kör Suzuki RMZ450 2007 (till salu).

IMG_4072.jpg ht=484

Har själv brutit båtbenet jag också och eftersom det är dert mnsta benet i kroppen så är det även det som tar längst tid att läka. För mig tog det 8 veckor...
Se till att få fram någon form av skumgummi boll som du kan gå och klämma på. Men jag tror att du ska vänta lite med tränandet till det läkt!

Båtbenet ska man se upp med. Om jag förstått saken rätt är det ett enda blodkärl i det, varför brott på det kan vara väldigt besvärliga att få att läka.

Vill inte spä på eländet, men som jag har fattat det är syftet med handledsskydd (såna man har när man skatar, inlines etc) att man ska bryta ett annat ben än båtbenet - inte att man undviker brott helt och hållet. Detta därför att det är så svårt att läka jämför med ett brott på armen.

Oscar_biker skrev:
> Har själv brutit båtbenet jag också och
> eftersom det är dert mnsta benet i kroppen så
> är det även det som tar längst tid att läka.

Det minsta benet i kroppen är stigbygeln i örat.

Han borde kanske lagt till, det minsta benet som går att bryta? Antar att om man får stigbygelsbrott så har man rätt så grova skador i huvudet så brottet är det minsta att oroa sig för?

Haha, det var ingen fraktur på varken tumme eller båtben!
Kraftig stukning och lite ansträngda muskelfästen och ligament, inget annat.

Skönt!

En dum fråga kanske, men om nu båtbenet helt saknar blodförsörjning, hur får det då det då näring för att kompensera för normalt slitage?

Vidare: om det nu är ett så dumt ben att bryta, och man ändå ska öppna handen för en transplantering av annan benväv från kroppen, varför kan man inte uppgradera till starkare prylar, titan eller liknande? Då skulle man ju "på köpet" spara ingreppet för att ta ut reservbenvävnad. Bara nyfiken alltså.

Hoppas hur som helst att det fixar sig!

/Janne

JH2 skrev:
> Vidare: om det nu är ett så dumt ben att bryta,
> och man ändå ska öppna handen för en
> transplantering av annan benväv från kroppen,
> varför kan man inte uppgradera till starkare
> prylar, titan eller liknande? Då skulle man ju
> "på köpet" spara ingreppet för att ta ut
> reservbenvävnad. Bara nyfiken alltså.

Det där är en intressant fråga. Jag hörde i samband med att Kajsa Bergkvist slet av hälsenan, att hälsenan blir starkare när den läker ihop igen än den var innan. Frågan är då varför inte alla höjdhoppare drar av hälsenan direkt och läker ihop dom till starkare hälsenor från början?

JT skrev:
> Det där är en intressant fråga. Jag hörde i
> samband med att Kajsa Bergkvist slet av hälsenan,
> att hälsenan blir starkare när den läker ihop
> igen än den var innan. Frågan är då varför
> inte alla höjdhoppare drar av hälsenan direkt
> och läker ihop dom till starkare hälsenor från
> början?

Jag gissar att det kräver mer mod än de flesta av oss besitter ... Men det är en intressant tanke. Kontrollerad avskärning/avslitning under narkos? Fast jag skulle nog inte våga chansa ändå - det är antagligen något av ett lotteri hur bra läkningsprocessen utfaller.

/Janne

Update:

Sitter och gnager på väggarna, har inte kört någon form av hojj annat än lite enhandsenduro (var tvungen) och cykeln till skolan. Har fått av mig gipset, och allt som finns kvar är ett ärr. Kan tyvärr inte röra handleden neråt och bara lite uppåt, men rörlighet är överskattat :-) Nu har jag förhoppningsvis bara en månad kvar av sjukgymnastik sen ska jag köra brett som aldrig förr.

Summan av kardemumman bryt aldrig båtbenet... ;-)

Update2:

Nu är det ca 5 månader sen jag bröt mitt båtben och börjar kunna cykla som vanligt igen :-) Den rörligheten som jag inte hade i början har jag nästan helt fått tillbaka. Dock så kan jag forfarande inte belasta handen alltför mycket uppåt eller neråt. Typ armhävningar

Så detta är mina erfarenheter:

Ta det lungt i början, gör dom övningar som sjukgymnasten säger. Jag körde också med gyroboll, som jag tyckte var grym. Kan vara lite svårt i början men efter ett tag så går det fint.

När du känner att "fjollövningarna" inte hjälper längre så belasta lite lagom på något sätt. Det var först när jag åkte ut och cyklade som jag märkte att handen blev mycket bättre på en gång. När handen kändes lite öm efteråt så kör med gyrobollen så blir det genast bättre.

Köp handledskydd på crc (den långa varianten).

Mitt båtben är fortfarande inte ihopläkt. Men det är på god väg så det tar tid... Tror också att det är bättre att få benet ihopskruvat, annars så skulle det säkert ha tagit evigheter innan jag var på banan igen.

Som sagt, bryt något annat ben :-)

Blev utskriven igår!! :-) Kan forfarande inte göra armhävningar och det kan kännas ömt när man gör vissa saker. Men det är inget jag bryr mig om.

Tyvärr så har jag brutit fingret (fick jag se på båtbensbilden) istället. Men men, det är ju fint väder så nu är jag ute och hojjar med min nya bitch :-)

happy.JPG ht=448

Hojja.jpg ht=544

rback skrev:
> Vill inte skrämmas men båtbenet är vad jag
> förstått inget lyckat ben att bryta/spräcka.

Om jag förstått saken rätt finns det vara ett blodkärl i båtbenet, vilket gör att det tar lång tid att läka.

Nu sitter jag här med brutet båtben. Lyckades köra avalanchetävlingen och jobba 2 veckor innan jag kom iväg för att röntga mig. Ska ha gips i 3 månader. Hur ska jag göra. Ska jag glömma handen helt under läkperioden eller är det ok att försöka använda den lite?

Bilagor

• DSC00259.JPG
    DSC00259.JPG
    68.6 KB · Besök: 1,599
Bra att du fått gips hela vägen upp över biceps iaf.
När jag gipsades på akuten fick jag bara till handleden och då låg hela gipsets tyngd på handen, Ingen lyckad kombo. När jag sedan kom till ortopeden visade det sig sen att jag bara hade en liten spricka så det räckte med en stödhandske med skena.

Den kan jag varmt rekomendera när du får ta av gipset! Bra rörlighet i den handsken samtidigt som den stödjer handen mkt bra, dessa kommer i custom fit utan extra kostnad vilket kanske kan tilltala en cyklist. Jag cyklade med en sådan ett par veckor.

Tillbaka
Topp