Brutet båtben vad att göra?[facit]

Åh! Custom helt gratis! Här ska vurpas på väg hem från jobbet! En kollega slog i backen i förrgår, men han fick bara en one-size-fits-all-mitella för sitt nyckelbensbrott. Inte alls lika flådigt.

Båtbenstråden is alive! :-)

Mitt båtben är bara fint nuförtiden. Känner av det ibland om jag belastar för mycket och kan forfarande inte göra armhävningar, men vad gör det. Tyvärr blev mitt finger lite snett efter allt hojjande men det iaf format efter styret. :-)

Hur gick det för Jonze´n?

marst_82 Fråga om du kan få glasfibergips, mycket smidigare, starkare och tål vatten. Måste vara jobbigt att inte kunna röra underarmen...

LassePersson Vettefasiken vad som hände med bruden, tror hon skakade på huvudet och gick vidare.

Senast redigerad av en moderator:
Försökte med att få glasfibergips men dom vill inte lägga glasfiber pga gifter i plasten som uppstår vid gipsningen.

Boman: fick du välja att opereras eller? Mitt ben är ngt försjutet och efter att ha läst om båtben på länken som Daner länkade tycker jag att det är skumt att inte jag får titanskruv och kortare tid i gips.

Jag fick först ett vanligt gips efter operation men efter några veckor, i samband med att jag tog bort stygnen så fick jag glasfiber. Dom visade mig riktiga skräckexempel på båtbensgips som vägde hur mycket som helst. För mig så lade dom en tunnt tyg mellan glasfibret och huden och vad jag förstod så var det inte alls giftigt, kanske något dom kommit på nu?

Låter konstigt att dom inte opererar. För min del var det antingen att låta det vara och steloperera handleden efter några år. Eller sätta in en skruv, vilket var ett lätt val.

Doktorn som fixade min handled var riktigt bra, så bor du i närheten av Västerås så kanske det kan vara ide att ringa honom?

marst_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska ha gips i 3 månader.

Satan i gatan. Tur att jag bara slet av bicepssenan och behöver spendera sex veckor i gips.

Johan A skrev:
> marst_82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska ha gips i 3 månader.
>
> Satan i gatan. Tur att jag bara slet av
> bicepssenan och behöver spendera sex veckor i
> gips.

å andra sidan lär du ha värsta toppen på gymmet!!!

Nu har jag fått gipset avtaget. Så obeskrivligt skönt. Men sjukymnasterna har passat på att ta ledigt fram till 16 januari. Så om ngn har vettiga tips på övningar etc som är bra för att komma igång så är jag tacksam.

Har beställt en session 88 som morot för träningen...

Kan tyärr inte tipsa om någre specifika överningar men om du ska ut och cykla lr liknande så kan det vara mkt skönt med en stödhandske men skena.

Avbelastar mkt bra, men du kanske redan fått en sån? annars är det nog bara att be om en.

Lägg underarmen på ett bord med handen ut över kanten så du kan röra den fritt. Vicka handen sakta upp och ner till ändlägena där du stannar i några sekunder. Flaxa inte, utan vicka långsamt och fint det ska inte göra ont.

När du känner dig starkare så köp en gyroboll och kör med. Först då kände jag riktig förbättring.

Hur mycket rörlighet har du upp och ner?

Ok, Jag har bra rörlighet uppåt, dålig neråt och tummen kan jag böja in mot ringfingret. Har varit befriad från gipset nu i 24h. Ska köpa mig en gyroboll och ett gummiägg att klämma på. Bor i Åre och här kränger vi bara skidor så det får bli ngn webbshop. Klämmer på pungen så länge

Tråden lever igen!

IMG_9757.jpg ht=626

De ser att benet är skadat så de gav mig gips för säkerhets skull...

Mathias skrev:
> Vegas.

Trist, men det går ju över när du åker därifrån: "What happens in Vegas..." ;-)

Precis! Jag sade till mina medpassagerare på flyget att jag ramlat av stripstången.

Doktorn ringde just och meddelade att benet är av for real. Löpträning i fyra veckor således.

Hmm, flög du med gips igen? Eller slapp du åka genom bagageröntgenmaskinen?

Krya på dig!

Senast redigerad av en moderator:
Tackar. Ville inte fastna i det amerikanska sjukvårdssystemet så jag lindade bandage och käkade massa krumelurpiller istället. Sju timmar på akuten igår direkt från Arlanda...

Se bara till att läkarna är säkra på att benet verkligen är brutet. När jag var o rönka sa de först att jag hade brutit det för att sedan ändra sig på en andra rönken som togs efter att jag klagat på att gipset bara förvärrade smärtan.

Det där är inte roligt. Jag minns att jag hade gips i flera månader när jag bröt mitt. Välkommern i klubben och krya på dig.

Mathias skrev:
> Doktorn ringde just och meddelade att benet är av
> for real. Löpträning i fyra veckor således.

Är inte läktiden för ett båtben 12 veckor? Det var i alla fall vad jag åkte på när jag bröt mitt...

Bröt båtbenet för en 6-7år sedan. Var på väg till vår gymhall, när en liten flicka sprang ut mellan två bilar. Nöp frambromsen på min dåvarande merida mattsport. Fälgbromsen trycktes in i ekrarna varpå jag gjorde en superman och landade på händerna.
Kände inget direkt då, gick å gymmade en timma. Det var först på kvällen som det började bulta lite, så jag åkte in. Kom hem med gips och en magnetröntgen rikare. Sjukskriven 8veckor. Känner fortfarande av det ibland, särskilt när det är kallt.

Tack för de uppmuntrande orden. Det är verkligen en frisk bris nu när träningen hamnar lite i stiltje. Jag får väl se när jag Vågar mig upp på cykeln igen. Man vill ju inte bralla ur i förtid. Jag vill ju kunna cykla i gupp som vanligt utan att riskera att man hamnar i säng med fiskarna så att seja.

Skillnad på behandling av frakturer i båtbenet dels beroende på var brottet sitter, dels beroende på hur mycket benbitarna har åkt isär. Mathias fraktur på bilden ovan är en "snäll" typ ur båda de synvinklarna, därför får du ingen skruv.
Båtbenet har en mkt viktig funktion i handleden, om inte läkningen får gå rätt till är risken stor att man förr eller senare får artros i lederna kring båtbenet, viktigast förstås handleden.

Båtbenet blodförsörjs av en artär från distala änden, alltså änden som är längst bort från kroppen. Därför kan en fraktur genom "midjan" på båtbenet, eller ännu närmare handleden, leda till att proximala delen, dvs delen närmast handleden, dör och skrumpnar, och man får naturligtvis en dåligt fungerande handled som följd. Därför skruvas många midjefrakturer och i stort sett alla frakturer som är ännu närmare handleden. Frakturer längst bort i båtbenet är inte alls lika känsliga och kan gipsbehandlas.

Sen kan man ha stora besvär utan fraktur också, om man har råkat sträcka eller ha sönder något av alla ligament som håller ihop benbitarna i handloven, men det är en annan historia.

Och nej, där är ingen distal radiusfraktur på bilden.

Tack för info! Allmänläkaren som tog emot mig på SöS var inte säker på fraktur. På min papperskopia ser man brottet tydligt om man tittar noga så jag är imponerad att du ser det på min dåliga/lilla bild här.

Väcker en gammal tråd till liv. Befarar ett båtbensbrott, så här lagom till våren. Symptomen för båtbensbrott stämmer väl överens med mina egna symptom. Måste förmodligen kika på det och se om det är något som måste åtgärdas. Kanske är därför jag har haft feber i veckan.

Jaja...det är bara att ta tag i det hela och åka på en lite undersökning och se vad de säger. Hur som så lär handen fungera lagom till semstern så att man kan leka lite med cykeln igen.

Allt hände på min första happyride någonsin. Livsfarligt är det tydligen att åka med folk från den här sidan...eller så får jag skylla mig själv för att jag var så extremt klantig.

Vad ska man uppsöka vid liknande skador? Har knappt någon erfarenhet av skador och det känns som om att akuten är lite overkill för en liknande skada. Ska man söka sig till en vårdcentral så här på en söndag?

Miss Lycka skrev:
> Akuten som skickar dig på röntgen och sedan
> hjälper ortopeden dig. Om det behövs.

Tack för svar! Då får jag avsluta en skön helg på akuten :)

patten skrev:
> Vad ska man uppsöka vid liknande skador? Har
> knappt någon erfarenhet av skador och det känns
> som om att akuten är lite overkill för en
> liknande skada. Ska man söka sig till en
> vårdcentral så här på en söndag?

Se till att få komma till en handkirurg.
Räkna iskallt med att du kommer bli tvungen att tjata huvvet av dig för att få igenom detta.

Och om du råkar vara ngn form av nikotinist är det läge att droppa denna ovana bums.
Båtbenet behöver all blodgenomströmning det kan få....

Lycka till :)

patten skrev:
> Vad ska man uppsöka vid liknande skador? Har
> knappt någon erfarenhet av skador och det känns
> som om att akuten är lite overkill för en
> liknande skada. Ska man söka sig till en
> vårdcentral så här på en söndag?

Om du inte har akuta besvär - vårdcentral eller idrottsläkare/ortoped.

Handkirurgen?

Röntgen! Konstatera fraktur och huruvida benet ligger rätt först. Sen blir det remiss till rätt instans.

Tyvärr är det det ben i kroppen som kräver längs tid i gips (enligt rykte) 12 veckor och uppåt det bli.

Min brorsa bröt båtbenet. 16 veckor med gip en sommar. Han hade en grym smash i beachvolleyboll det året med gipsanden. Livet är inte kört.

Tillbaka
Topp