"bubbla" på innerslangen

• Trådstartare Trådstartare hmp
  • Start datum Start datum

hmp

Ny medlem
"bubbla" på innerslangen
Jag har problem med min nyköpta innerslang; vid ventilen blåser den upp sig väldigt mycket mer än övrigt. När jag pumpar och börjar nå lämpligt tryck är den så deformerad att däcket har lämnat fälgen på det värsta stället! Vad gör man åt de? Har råkat ut för det en gång förut också. Tål att påpekas att det är en mycket billig slang, den man får när man går till cykelhandlaren och säger att man ska ha ny innerslang, typ 50 kr!

"bubbla" på innerslangen
Är du säker på att det inte är kanttråden som är slut eller att däcket har fel storlek? Det kan även hända att man inte får ner däcksidan i fälgen just vid ventilen, och då är det också däckets fel. :)

"bubbla" på innerslangen
Det kan även hända att man inte får ner däcksidan i fälgen just vid ventilen

Detta låter troligt, väldigt troligt.

"bubbla" på innerslangen
Det här är vad jag kallar bubbla på slangen...

Bilagor

• Fet slang.jpg
    Fet slang.jpg
    87.6 KB · Besök: 209
"bubbla" på innerslangen
Bubbla är en vanlig företeelse när man skruvar åt ringen runt ventilen före däcket är slutmonterat och klar för uppumpning. Genom att dra åt denna lilla ring, ibland för hårt dessutom, drar du slangen ned mot fälgbotten. Sedan när du slutmonterar däcket hamnar ofta kantråden på slangen så att kanttråden trycks upp och ibland över fälgkanten vid uppumpning. Sista momentet vid denna typ av gummiarbete ska vara att skruva ner ventilringen och sist ventilhatten, dvs om du nu har en sådan typ av slang med gängor.

Hur som helst så har du troligen inte lyckats få slangen i däcket, utan däcket på slangen. Släpp ut luften, lossa ringen, tryck in ventilen, pumpa upp. Ventilen bör ploppa ut av sig själv när trycket ökar. Sedan fäster du ventilringen och hatten.

"bubbla" på innerslangen
rackarns va många svar man fick fort! Ja hade dragit åt ringen runt ventilen först... De ordnade sig nu, gör om, gör rätt! Tack för hjälpen!

"bubbla" på innerslangen
Ventilhatt och ventilring??? Jag trodde jag svarade förståndigt. Tja vad svarar man hmmm. Det finns 2-3 lösa delar som tillhör slangen. Ventil, ventilring(som jag kallar den) och ventilhatt(egentligen dammskydd). Alla slangar har dock inte ventilring. Ventilhatten, eller dammskyddet, är den svarta plastdelen som skruvas på ventilen. Ventilringen skruvas på runt ventilröret, den del av slangen som sticker ut från fälgen. Ventilringen har två funktioner, hålla ventilröret på plats och att ge stöd vid pumpning. Räcker infot??

"bubbla" på innerslangen
multisport skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här är vad jag kallar bubbla på slangen...

Shit, ser ut som det krupit in en boaorm innan för däcket ;)..

"bubbla" på innerslangen
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> multisport skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är vad jag kallar bubbla på
> slangen...
>
>
> Shit, ser ut som det krupit in en boaorm innan
> för däcket ;)..

Jag tror att han försökt gömma en 2-taktsmotor i bakhjulet :)

Tillbaka
Topp