[Budget] FS-ram?

[Budget] FS-ram?
Vill bara påpeka att vortriebarna ofta (alltid?) säljs utan dämpare om man köper en lös ram. Så den kostnaden tillkommer, och en bra bakdämpare är ju inte helt gratis. Jag ska själv köpa en vortrieb enduro-ram (och det har jag sagt sedan juni-juli, typ, men aldrig verkar det finnas pengar över).

ParkaPre -> Hur funkar bakdämpningen? Tycker rent spontant att 165mm-dämpare känns lite litet om man vill köra med max slaglängd.

[Budget] FS-ram?
Adam -> Det anges oftast där du köper ramen, som här t ex: http://www.bike-components.de/catalog/product_info.php?cPath=277_99&products_id=6314

Dvs där står att du ska använda en 165 mm dämpare. 165 mm avser avståndet mellan eyeletsens (hålen för bultarna, öh) centrum. 165 mm är för övrigt en slags standardstorlek som är vanlig bland just XC- och AM-ramar, och det finns ett ganska bra utbud av dämpare i den storleken. Dämparen har i sig ofta runt 4 cm i slaglängd. Och en bra regel för att räkna om tycker jag själv är att man för varje cm i slag i dämparen får ut lika många tum för bakhjulet. Så 40 mm i dämparslag innebär runt 100 mm för hjulet.

Problemet med att köpa dämpare och ram för sig är att det ibland kan bli svårt att få tag på bussningar, så att dämparen går att montera. Dessa måste ofta specialbeställas, eftersom de måste passa både ramen och dämparen.

Fixat: Glömde en sak

Senast redigerad av en moderator:
[Budget] FS-ram?
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så alla dämpare med längden 165mm passar oavsett slaglängd (på dämparen)?

Mja, vågar väl inte säga att ALLA gör det, konstruktionen måste ju vara rätt, så att säga. Men så länge de ser ut som på bilden (två bultar) så passar de - Förutsatt att man har rätt bussningar och dimension på bultarna.

[Budget] FS-ram?
smurfrox skrev:

>
> ParkaPre -> Hur funkar bakdämpningen? Tycker
> rent spontant att 165mm-dämpare känns lite litet
> om man vill köra med max slaglängd.

Åt mig fungerar de helt perfekt då jag inte kör så himla hårt...
men den fungera ypperligt åt mig både i gesunda och åre...
och jag har kört mörksuggejakten(LL) på den så den är användbar...

Bussningar fick jag svarva själv, är inte så svårt om man har tillgång till svarv annars är de inte dyrt att be en mekanisk verkstad göra dem... gjort på 40 minuter om de får en bra ritning...

Nu har jag bara en 3-way hade nog varit bättre med en 4-way för utförsåka...

Hade jag råd så skulle jag nog skaffat mig en freeride också för att få mer slaglängd vid skojåka... och haft denna cykel för ren xc-fetto åka...

[Budget] FS-ram?
Var noga med längden på bakdämparen! Min är 200mm och 2" slag. Detta ger i fullt komprimerat tillsånd 6" fjädring på bakhjulet och inga problem med att något slår i någonstans. Skulle jag däremot sätta dit en 190mm med 2" slag skulle baklänkaget slå i ramen innan hjulet fjädrat ur maximalt vilket inte är så himla bra.... En 165mm-dämpare skulle inte ens gå att montera tror jag.
Det varierar alltså mellan olika hojar. En XC-ram har ofta 165mm-dämp och FR/DH-ramar mellan 190mm-220mm eller liknande. Undantag finns garanterat =/

[Budget] FS-ram?
Sam skrev:
> vito, vad har du för erfarenhet av
> http://www.jehlebikes.de? verkar för bra för att
> vara sant, man kanske blir blåst på frakt och
> annat...
>
> x++, ht, Mu, M, H+, V, Mt++, Pt++

Ingen som helst tyvärr,men det kanske någon annan har? för det kliar i köptarmen

[Budget] FS-ram?
synd. det ser ju schysst ut med tanke på proportionen mellan pris och storlekar det finns att välja mellan bland racers. överskottsbolag av märkescyklar...?

[Budget] FS-ram?
Såhär ser deras "butik" ut. ;)

bildelfa.jpg

[Budget] FS-ram?
vito skrev:
> Sam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vito, vad har du för erfarenhet av
> > http://www.jehlebikes.de? verkar för bra för
> att
> > vara sant, man kanske blir blåst på frakt
> och
> > annat...
> >
> > x++, ht, Mu, M, H+, V, Mt++, Pt++
>
>
> Ingen som helst tyvärr,men det kanske någon annan
> har? för det kliar i köptarmen

Dom funkar! Funkade för mig iaf :) Bra att ha att göra med. Han som jag snackade med uttrycker sig perfekt i skriven och talad engelska (fast man hör att han är tysk)...

Antar att jag verkligen borde skriva en butiksrecension nån dag.

[Budget] FS-ram?
Om det är riktigt budget heldämpad du vill ha så finns det alltid dämpade sadelstolpar. Jag ska själv testa en G-shok innan jag bestämmer mig för att se om jag skall lägga en massa pengar på en heldämpad.

Om det nu blir en heldämpad så blir det nog en GT I-drive 5 Strato Blue.

/Erik

[Budget] FS-ram?
vito skrev:
> http://www.jehlebikes.de
>
> Billigt?

Det är nog nåt knas med den där sidan. Jag tror verkligen inte att man får Stinkyn med 888RC för €999. Står ju "Lieferung ohne Gabel und Steuersatz" = "Levereras utan gaffel och styrlager(?)"

Dessutom låter det ju alldeles för bra för att vara sant.

[Budget] FS-ram?
Hmm, verkar som något köpt Azonic Saber-ramen på CC jag tänkte tipsa om, den gick på kring 7000:-, var nog ett 'fynd'! Synd man inte hade pengarna själv.. :)

[Budget] FS-ram?
Ta en titt på ironhorse eller Leader!.
Kan inte yttre mig vad gäller kvalite men dem är rätt billiga.

En bra källa för mtb info är www.mtbr.com

[Budget] FS-ram?
DT-Swiss SSD 210 L Aufpreis:
299,00 €

X-Fusion Vector PVA Aufpreis:
199,00 €

Vilken tror ni är mest prisvärd?
X-fusion ser robustare ut, vad vet jag?

/Adam

[Budget] FS-ram?
FS_J: Ironhorsarna verkade ju trevliga!! Kan man köpa ramaran löst månntro? (det stavas med två n) ;)

XChris: nja

la till en bild
mkiii_team.jpg

/Adam

Senast redigerad av en moderator:
[Budget] FS-ram?
Adam7125 skrev:
> FS_J: Ironhorsarna verkade ju trevliga!!

Passa dig för att direktimportera från USA bara, om det är det du tänker på. Förutom priset och frakten så kan du även åka på att pröjsa tull och moms, och helt plötsligt har priset gått upp med kanske 50%. Fördelen med att handla inom EU är ju annars att man slipper sånt strul.

[Budget] FS-ram?
I mina efterforskningar har jag kommit fram till att X-fusion PVA verkar vara en rutten dämpare, har dock ingen som helst erfarenhet själv.

DT-swiss verkar vara en bra dämpare, den är väldigt lätt eftersom den är byggd med någon sorts "flytande" bussningar, den är alltså inte byggd för att klara sido-laster.

nackdelen är då att den inte bidrar till att öka sido-styvheten bak, vilket kanske är en nackdel i en bakswing modell "faux-bar", borde däremot vara ett klockrent val om man letar lätt luftdämp till t.ex. en Yeti 575 som redan har ett stöd-linkage för dämparen.

Om jag har rätt eller fel får nog någon mer kompetent inom området yttra sig om, själv läser jag bara vad andra säger och försöker komma fram till någon slutsats.

En Manitou 4-way air SPV borde väl annars gå att hitta för runt €300 på ebay eller i tyskland.

Adam7125 skrev:
> DT-Swiss SSD 210 L Aufpreis:
> 299,00 €
>
>
> X-Fusion Vector PVA Aufpreis:
> 199,00 €
>
>
> Vilken tror ni är mest prisvärd?
> X-fusion ser robustare ut, vad vet jag?
>
>
> /Adam

[Budget] FS-ram?
Adam7125 skrev:
> Om vi nu tänker oss att jag ska köpa
> http://www.poison-bike.de
> Vilken storlek ska jag då ha??
> 43, 46 eller 48??
> Är det centimeter?
>
>

Kolla geometritabellen som finns på sidan du länkade till.

Där kan du ju jämföra måtten med den cykel du kör på idag:-)

ha det
Jan

[Budget] FS-ram?
problemet är väl bussningarna, har inte fått nån klarhet i hur det funkar om jag ska va ärlig.

DT swiss har både 8 och 6mm bussningar, manitou bara 6mm vad jag har sett

http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1263025945

levereras med bussningar "Inklusive Buchsenset: 6 x 41 mm und 6 x 21,8 mm"

om de passar till poison-ramen får man nog kolla med poison-bikes.de

43,46,48 är ramstorlek i centimeter, måttet gäller centrum av BB till sadelrörets top.

kolla geometrin på den cykel du har och jämför med den du ska köpa, hittar du inte geometrin kan du ju alltid mäta topprör m.m. med ett måttband.

är sjäv 187 och funderar på en storlek 46, gillar inte för långa ramar.

är själv spekulant på en curare, tror den skulle fungerar perfekt med t.ex. en RS pike därfram, tyvärr ekar det i plånboken...oavsett vad du köper hoppas jag du fyller i tråden med info om vad det blev, finns nog en o annan som letar billig AM-ram

Tillbaka
Topp