Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

MtbLars skrev:
-------------------------------------------------------
> Premiär-handling med Bullitten som hämtades
> idag. Här skrytparkering bredvid
> standardekipage.
> Fö fullständigt grym hoj. Helt XT-kittad. //MtbL

Nästan hemmavé. Hoppas jag får se den irl någon gång.

Ett BionX kitt kostar 14.000dkr hos Hans i Köpenhamn.
Räckvidd ca 4 mil enligt Hans. Beror såklart på ev motvind, om det är kuperat och om du gör många start och stopp (stadstrafik)

Uppdaterar ful-baljan med ett kapell, men det är ju sjukt svårt att få tag i de få grejerna som behövs på en (1) shoppingrunda kring stan. Det fick bli per internetz. Bara att vänta på tyg och öljetter... Så jävla ovärt att springa runt och leta... //Lars

Bifogar lite bilder från Köpenhamn.
Jag var ganska negativ inställd till att ha el-assistans på en cykel. Men efter två provturer är jag såld.
Det är häftigt att stå vid ett rödljus med massa cyklar runt sig. Det blir grönt och man trycker till på pedalen och bara följer med så accelererar Bullitt:en snabbt upp till 24-25km/h och man lämnar alla bakom sig. (detta när den står på max effekt)
När man sen vill sakta in så räcker det att trycka in någon av bromsarna ytterst lite så går elbroms in.
De andra lägena blir lite tråkiga när man fått smak på Max;) Men de lär ju spara lite på batterierna.
Jag provade även att cykla med assistansen avstängd. Det satt dubbdäck på bak och fram så det var svårt att avgöra hur mkt kraft det tar att cykla så utan assistans. Men jag tror inte att det påverkar jättemycket, men cykeln blir ju ganska tung med all utrustning.
Laddtiden är ca 3-4h och batteriet går att lossa med en nyckel alt. laddas på plats
Bullitten hade styrdämpare och enligt Hans blir det lite nervös i styrningen utan sådan.
När jag körde första provturen snöade det rejält i Köpenhamn och var moddigt. Väldigt kul men man fick passa sig i kurvorna så man inte lät den dra på med full kraft.
En annan sak jag lärde mig att man får klä sig varmt eftersom man aldrig får nån flås med att köra på fulleffekt.
För mig är detta ett perfekt allternativ till bil i stan. Cykla fina dagar och köra på assistans när det blåser och jäklas. (jag bor i Malmö)
Får väl se om jag utrustar min Clockwork med BionX nästa vinter;)

Bilagor

• Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.37.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.37.png
    120.6 KB · Besök: 345
  • Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.42.43.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.42.43.png
    125.4 KB · Besök: 273
  • Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.42.55.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.42.55.png
    50.5 KB · Besök: 196
  • Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.24.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.24.png
    79.6 KB · Besök: 242
  • Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.09.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 08.43.09.png
    62.9 KB · Besök: 251
Senast ändrad:
Ser fin ut med elpaket, men om man ändå inte behöver ta i vid starterna hade man inte klarat sig med en singlespeed då ;-) ?

Här är min Bullitt. 8 växlad Alfine.
Jag köpte den juli 2013 och sen dess cyklar jag nästan bara på denna. 300 problemfria mil än sålänge;)

Bilagor

• Skärmavbild 2014-03-12 kl. 09.13.15.png
    Skärmavbild 2014-03-12 kl. 09.13.15.png
    138.4 KB · Besök: 299
Provade en el-bullitt i början och fick ett stört flin i hela ansiktet! Sjukt kul att få sådan kraft utan behöva göra något. Va egentligen skeptisk till elstödet men efter att ha testat, sjukt roligt helt enkelt, blev dock utan i slutändan men grattis till en kannoncykel!

Jag har inte köpt någon än. Men överväger......
Nu är det ju vår och solen skiner. Då cyklar man ju med glädje utan el assistans på en Bullitt:)

Senast ändrad:
NLC skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NLC skrev:
> >
> ---
> > > Lite nördigt men kul, några tyskar bygger en sub
> > > 14 kg (!) Bullitt (dock kraftigt modifierad från
> > > "stock model"):
> > >
> > > Del 1:
> > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-1
> > > Del 2:
> > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-2
> > > Del 3:
> > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-3
> > > Del 4:
> > > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-4
> > >
> > > More to come... And kids, don't try this at home
> > > ;-)
> >
> > Del 5:
> > http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-5/4327
> >
> > Tune Speed Needle, jo jag tackar!
>
> Del 6:
> http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-6/4352
>
> DI2, say no more.

Del 7 :
http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-7

Det där med att dra vajer/bromshölje inuti styrröret hade varit en läcker grej att ha på sin egen Bullitt.

Del 8 (färdig):
http://www.cargobike-darmstadt.de/world-lightest-bullitt-part-8

Releaseparty imorgon!

hur många "tänder" har framdrevet/vevpartiet på en bullitt med singelklinga fram i standardutförande?

Jag funderar på att köpa ett kopenhagen wheel 559 mm eller ett flykly wheel 559 mm och montera bak.
Det blir ju då en singelspeed med eldrift.
vet någon förresten hur många tänder dessa el-hjul har i 559 versionen?

hur bör bullitt vara drevad?
detta är min teori:
Jag vill gärna ha en kadens på ca 100 varv i minuten i 30 km/h.
tror att snitthastigheten kommer att vara runt 23km/h = kadens på 77 (är det lagom?)
jag kommer sällan cykla snabbare än 26 km/h då elmotorn slutar vid 25 km/h
i uppförsbackar med tung last kanske jag snittar på 15km/h = kadens på 50
i uppförsbackar med väldigt tung last kanske jag snittar på 10km/h = kadens på 33.

har ni några idéer?

NLC skrev:

> Det positiva med cykeln är alla spontana,
> positiva och glada kommentarer jag får från dem
> man möter, unga som gamla. När man har parkerat
> kommer det ofta fram nån och vill snacka lite om
> cykeln. Håller man dessutom igen lite på tempot
> och visar hänsyn när man trampar så får man
> gott om plats även på smalare GC-vägar så det
> är nästan aldrig några problem där.
>
> En stor nackdel är att cykelinfrastrukturen ofta
> är helt olämplig för lastcyklar; det är svårt
> att få plats i parkeringsställ, många
> cykelbanor har för tvära svängar vid
> trafikljus, korsningar och moppefällor, man når
> inte alltid tryckknappen för grönt utan att
> rulla ut halva cykeln i körbanan, etc.
>
> Trottoarkanter av hög modell kan vara spännande
> att ta sig över eftersom man inte kan rycka upp
> (det lilla) framhjulet och eftersom cykeln är så
> pass lång måste man nästan gå rakt på dem,
> annars slår lätt framhjulet undan och det blir
> en vurpa. Likaså undviker man gärna att "hoppa"
> ned på vägen från en cykelbana som ligger en
> gatstenskant upp även om det skulle behövas för
> att ta sig in på en sidogata.
>
> Men efter ett tag har man vant sig vid det med och
> vet vilka (cykel)vägar som är bra och vilka man
> bör undvika.

Slående likt att cykla liggcykel :)

Funderade själv länge på om jag skulle köpa bullit eller chariot. Bullit har klara fördelar och det var ett svårt val men för min del var det dessa punkter som avgjorde till slut:
- jag kan läman och frugan hämta på dagis, bara att lämna kvar vagnen.
- jag kan byta cykel efter lust och behov (har för tillfället chariot adapter på alla mina cyklar)
- om dottern somnar så behöver jag inte lyfta över henne till en annan vagn om jag ska in och handla, samma sak med varorna - behöver inte lastas över när jag ska ut ur affären.

Nackdelarna är där ju såklart samtidigt, dålig uppsikt över barnen och lägre hastighet..

simonso skrev:
> hur många "tänder" har framdrevet/vevpartiet på
> en bullitt med singelklinga fram i
> standardutförande?

Inte 100% säker, men de standardutrustade brukar ha Alfinevevar som kommer med antingen 39T eller 45T men vad som är bäst beror förstås mycket på vad man har där bak.

> Jag funderar på att köpa ett kopenhagen wheel
> 559 mm eller ett flykly wheel 559 mm och montera bak.
> Det blir ju då en singelspeed med eldrift.
> vet någon förresten hur många tänder dessa
> el-hjul har i 559 versionen?

Ingen aning, finns dessa ens i som produkter i verkligheten? Har bara sett dem som proto/kickstarter-projekt än så länge.

> hur bör bullitt vara drevad?
> detta är min teori:
> Jag vill gärna ha en kadens på ca 100 varv i
> minuten i 30 km/h.
> tror att snitthastigheten kommer att vara runt
> 23km/h = kadens på 77 (är det lagom?)
> jag kommer sällan cykla snabbare än 26 km/h då
> elmotorn slutar vid 25 km/h
> i uppförsbackar med tung last kanske jag snittar
> på 15km/h = kadens på 50
> i uppförsbackar med väldigt tung last kanske jag
> snittar på 10km/h = kadens på 33.
>
> har ni några idéer?

Kör min Bullitt med 1x10 (38T fram / 12-25 bak) och jag snittar mellan 22-27 km/h beroende på väderlek, last, längd och humör. Men så bor jag i Skåne där backarna varken är särskilt många, långa eller branta å det hade nog inte funkat så bra i t.ex. Gbg.

Tänk också på att eftersom totalvikten för ekipaget (med låda & last) lätt kommer uppåt 50-60 kg (+ cyklist) så krävs det rätt mycket kraft & energi bara för att sätta igång så det blir rätt tungt när det går lite uppför. Samtidigt vill man nog (iaf jag) helst inte behöva stå och bryta med (full)lastat ekipage vilket betyder att även om man kan cruisa långsamt på platten utan större ansträngning och med 40-50 i kadens så är det rätt skönt att kunna peta i en lättare start/backväxel.

Tack för råden NLC

Både flykly och copenhagen wheel går att beställa på sajterna.

Men beroende på hjul och leveransland är ETA omkring juli-oktober.

Angående växlar är det ju egentligen extra viktigt på en lastcykel inklusive last då en liten uppförsbacke lätt känns som en väldigt svår jämfört med en lätt cykel.

Men elhjulet gör ju att det upplevelsenässigt blir som två växlar.
En lätt växel under 25 km/h när elen fungerar samt en tung växel över 25km/h när elen stängs av.

Angående tänder fram och bak så kom jag på att ecoride har en enväxlad cykel på 26 tum.
Kanske kan kolla in hur många tänder den har fram och bak samt testa att köra den med lite vikter monterade för att kunna få ungefär samma motstånd i uppförsbackarna som en lastad bullit. Då borde man komma fram till en bra utväxling....

Med 26x1.5" däck (t.ex. Schwalbe Kojak 38 mm) ger 44x16 29.5 km/h vid 90 rpm. Kanske lite i tyngsta laget om man kör med last och motvind, men fixar du det där med elassistansen är det nog inga problem.

David_J skrev:
> Hej!
>
> Sitter och klurar lite på ett ev Bullittbygge.
> Hur långa slangar kör ni på fram resp
> bakbroms?
> Tack för info.
>
> MVH David

Ca 210-230 cm fram, standard 160-170 bak. Beror ju på hur högt du har styret och om kör med quick-up.

NLC skrev:
> David_J skrev:
> -----
> > Hej!
> >
> > Sitter och klurar lite på ett ev Bullittbygge.
> > Hur långa slangar kör ni på fram resp
> > bakbroms?
> > Tack för info.
> >
> > MVH David
>
> Ca 210-230 cm fram, standard 160-170 bak. Beror ju
> på hur högt du har styret och om kör med
> quick-up.

Tackar!
Quick-Up verkar trevligt. Kör du/ni med det? Vad tycker ni, behövs det eller är det onödigt?

Quick-up är skitbra tycker jag! Kör med en höjd till vardags och sen när det kommer något stort\någon lång på så bara att höja och kunna styra fritt!

Kör utan, men åas är min Bullitt mer av en pendling&träningsmaskin än ren transporthoj. Hade jag kört stora paket eller andra skrymmande saker så hade jag nog valt quick-up.

juliusjonzon skrev:
> Stiligt värre mtblars!
Tack, mkt nöjd! Även sonen som idag hängde med på en-å-en-halvtimmesrunda! Godis och frukt i lådan utmed vägen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.9 KB · Besök: 476
Ny bullitt här, i alla fall en ram :-). Lätt och fin.
Jag försöker dock klura ut - vad för sorts framväxel ska sitta på moderna bullitt?

Gamla hade ett smalare sadelrör, men det är numera ca 45 mm diameter, och kommer med adapter (som inte levererats än, men kommer någon gång) för någon växel som "sätts fast med en skruv, inte klämma" enligt Anders på bullittbikeshop i göteborg som jag köpte den av. Vore skönt få iväg beställningen ...

Det verkar finnas något som heter "direct mount", men bara för landsväg. Eller är det "e-typ"?

Om man bor i Malmö och vill prova en Bullit med och utan el-assist, vart ska man enklast bege sig då?

Vore ju så tråkigt att behöva köpa en bil till...

Så det är en dansk cykel. Det kunde jag ju tänka mig. Har alltid velat köpa en dansk cykel. Varje gång jag är i Köpenhamn tänker jag på hur många spektakulära och vackra cyklar jag ser. I Malmö är 90 % Monark Karin eller Crescent.

Så en tur till Köpenhamn blir det då. Tack.

På min fick jag in ett Conti Race King 26x2.0" bak, det var några mm kvar mot kedjestagen. Fram är det ca 9 cm mellan gaffelbenen vid däcket, men åas är utbudet av 20" däck lite mer begränsat och vill du ha skärmar som SKS Bluemels är maxbredd ändå begränsat till ~1.75"

aha, ja 90 mm däck fram kan ju bli lite överdrivet.

2 inch = 50,08 mm va? då går alltså inte ett big apple 60 mm däck in men det gör det ju fram.

Jag planerar beställa ett framekit och bygga.
Het novis på skivbromsar och undrar om ni som byggt har tips på vad jag ska beställa för skivbromsar. Funderar på shimano slx men det verkar komma med 100mm bromsslang till frambromsen. Känns kort. Köper man till längre slang och är sånna grejer standard? Ska jag satsa på annat system?

Det finns nog inget (hydrauliskt) bromssystem som kommer med den längd du behöver till frambromsen. Jag köpte Deore T615 + Shimano SM-BH59 2400 mm och lät LBS:en byta/lufta. Kortade till lagom längd när jag provmonterat på cykeln. SLX eller Zee ska väl fungera med samma slang.

Oj, här har det hänt en del sedan senast.

Lite kommentarer i efterhand (det mesta är sagt men jag vill ju vara viktig).

Direct Mount måste väljas efter vilken framklinga man har. Vanligtvis är därför MTB-orienterade lösningar bäst då det är där man hittar vettiga utväxlingar. Fanns XT med i bild ovan. Jag kör SRAM.

Quick-up, slangar, vajrar etc. Om ni bygger själva och kör Quick-up; tänk på att det kräver långa slangar och vajrar om ni ska kunna nyttja översta läget och ha fulla styrutslag.

Jag kör Aavid CR bromsar (nu SRAM). Efter lite jobb så visade det sig att allt som behövs så som slang och nipplar mm finns på CRC. Inget svårt att fixa. Slang finns som metervara. Verkar som samma gäller de flesta märken. Gör research.

Fram kan man med fördel köra ett hjul med stor luftkammare som Big Apple. Bak är tajt. Kör Kodjak, så mycket mer går inte. I synnerhet inte med skärm. Minsta lera eller så så skrapar det i.

Fantastisk hoj, nästan det enda jag åker på numera.

Tillbaka
Topp