Buuuu, buuu Cyclecomponents.com

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum
Du har rätt geologen men jag har handlat ett par gånger och sett hur servicen blivit sämre. Och jag har handlat tre gånger bara sen i november. Totalt nio ordrar på sex leveranser...

Plock-kö? Bah! Packa skiten och skicka hit den. Jag har ju för bövelen redan betalt!

CC använder http://www.askasinternetbutik.se/ som butik, de har alltså inte programmerat internetshoppen själv. De har bara brandat och addat artiklar så som jag förstår det.
Asksås dyker upp i ett av deras Javascript.

Aksås har sålt och utvecklat lösningen sen 1998 så att den inte skulle vara säker, utan helt öppen, det låter helt otroligt. Jag har handlat från dem flera gånger och bara fått superb service.

Mina erfarenheter av webshoppar:

CC- Bra service och leveranstid vid alla utom en beställning, den rättade de till så fort jag påpekade problement. Har handlat minst 15 gånger från dem och kommer göra det igen.

CRC- Har handlat kanske 10 gånger från dem, fått felleverans av en hjälm ( fel storlek mot vad jag beställde) en gång, i övrigt bra och snabb leverans. Kommer säkert handla igen.

Wiggle- Köpt från dem ca 5 gånger. Bra service och lverans samtliga gånger. Vid en leverans var en av produkterna jag beställde slut från leverantör. jag fick då ett presentkort på ca 50 kr som kompensation för att det stod fel på deras hemsida att produkten fanns tillgänglig. Det är bra service.

ProBikeKit- Köpt 3 gånger, seg levereans en gång, men överlag bra och med bra priser.

Trackbikeshop, Singlespeedshop och SomeWhereBike har jag köpt två gånger var från och har fått leverans på utlovad tid så när som på en dag.

Summa: Jag är mkt möjd med näthandlandet. Mer nöjd än med IRL-handlandet på exv Cykelcity och Cykloteket som strulat flera gånger var, samma sak m Jarla cykel...

Men, ingen är helt utan fel. Jag tar det med jämnmod...:-)

Nu vill jag inte komma och moraltanta, men det finns ju faktiskt skäl till varför internetbutiker har andra priser än LBSer...

Jazz skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vill jag inte komma och moraltanta, men det
> finns ju faktiskt skäl till varför
> internetbutiker har andra priser än LBSer...

Jag tänkte lägga en order hos actionsports förra veckan men ångrade mig och ringde till pedalogerna istället. Samma grejjer därifrån kostade mig marginellt mer än från tyskland (ink frakt) vilket blev en väldigt trevlig LBS-upplevelse.

Däremot så har många webbshoppar överlägset större sortiment.

geologen skrev:
> Det man får komma ihåg är att en tråd som den
> här blir ett koncentrat av negativa upplevelser,
> utspridda över tid och upplevda av en bråkdel av
> deras alla kunder.

Helt sant! Men det speglar ändå korrekt följderna av att klanta sig utan att försöka rätta felet. Undersökningar visar att om någon en gång fått en negativ upplevelse krävs det upp till 14 positiva upplevelser för att vara tillbaka till att vara neutralt inställd. Om CC vid enstaka tillfällen klantar sig och missköter kundvården är detta ett STORT problem i förlängningen.
Alla kan dock klanta sig nån gång och det viktiga för kunden är oftast inte att undvika klanterier, det viktigaste är upplevelsen att allt görs för att på bästa sätt hitta en lösning kunden är nöjd med. Det kan t.ex vara att bjuda på en grej för 60 spänn.

Den här tråden kunde gälla alla online populära online butiker, cyclecomponents, bikebuster,wiggle,crc,bike-discount, bike-24 osv osv.
Dels är det just nu mycket hektiskt i dessa affärer då alla som är sent ute med att köpa gör att trycket är högt, dessutom pga av detta är det redan utsålt hos många grossister och väntetiderna är därför långa ibland för online affärerna. (Försök bara beställa en ny Canyon och se hur länge du skall vänta just nu) Som kund riktar man sin frustration åt enda hållet man kan nämligen online shoppen som naturligtvis vill leverera så snabbt som möjligt eftersom de vill ha nöjda kunder som handlar hos dem igen....

Jag har visserligen ett samarbete med Cyclecomponents.com men om jag inte kontaktar dem för någon specialleverans behandlas mina ordrar som alla andras. Gjorde en lite sammanställning över 2007 då jag hade lagt 63st ordrar totalt och kan garantera att de som inte levererades i tid kan räknas på ena handens fingrar.

//Porath

Gah! 98:- sekiner för frakt, fan, blir dyrt att beställa bara ett däck. :(
(Äntligen HüskerDü däck i lager!)

gandhi skrev:
> Det heter en order flera order och vi pratar om
> ordern och orderna.
> /K

Bra där, bättre sent än aldrig.

gandhi skrev:
> Det heter en order flera order och vi pratar om
> ordern och orderna.
> /K

Du menar att vi är en orden?

Oskar skrev:
> Men köp från Tüskland då!

Gärna, visa var dom finns!

42Hz skrev:
> Gah! 98:- sekiner för frakt, fan, blir dyrt att
> beställa bara ett däck. :(
> (Äntligen HüskerDü däck i lager!)

Det är väl inte cyclecomponents du ska gnälla på. De skickar det med posten och måste informera om vad det kostar att anlita ett fd statligt verk. Åk till karlstad och hämta det så blir det gratis?

Trådarkelogi när den är som best.

Senast ändrad:
Spännande ändå att det kostar mindre i frakt från Tyskland än inom Sverige.

Jag minns när jag bodde på Irland och skulle skicka hem lite bilder. Det kostade mindre att skicka ett vadderat kuvert med 10x15-foton till Sverige än det hade kostat att skicka samma brev inom Sverige...

geologen skrev:
> Spännande ändå att det kostar mindre i frakt
> från Tyskland än inom Sverige.
>
> Jag minns när jag bodde på Irland och skulle
> skicka hem lite bilder. Det kostade mindre att
> skicka ett vadderat kuvert med 10x15-foton till
> Sverige än det hade kostat att skicka samma brev
> inom Sverige...

Du vet att du är gammal...................................när du har skickat foton i brev. :-)

För det mesta har det funkat bra med CC, men nu senast kan jag inte påstå att jag var nöjd. Valet stod mellan CC och CRC och jag valde svenskt då jag trodde det skulle gå fortare. Lade en beställning på en produkt som fanns i lager. Efter tre dagar fick jag besked att de haft fel lagersaldo. Lade då en panikbeställning på CRC onsdag kväll och betalade 62:- extra för snabbare frakt. Fredag vid lunch ringde speditören. Då stod han på gården med grejorna. Sägas bör också att jag bor i norra sverige och allt brukar ta evigheter.

Tror jag vet vem jag beställer ifrån nästa gång...

Är inte heller helt nöjd med Cyclecomponents på senare tid. Har tidigare varit mycket nöjd med nätbutiken, men senaste året har det varit en del tjafs.

Senaste grejen var att jag reklamerade 2 st däck, fick returfraktsedeln ganska snabbt, jag returnerade däcken samma dag, MEN sen tog själva reklamationen och väntan på återbetalning ungefär en hel vecka extra. Orsak?? Fick mailsvar att den reklamationsansvarige hade semester!! :-S

Så nu har jag efter positiva erfarenheter blivit stammis hos Bike-Discount.de istället!

la nyligen en beställning på kläder från de marchi.
Var osäker på returrätt eftersom det var rea så jag ringde. De svarade direkt. Inga problem att skicka tillbaka om något inte passade. Paketet kom inom 24h.

Dock hade de tyvärr fel bild på hemsidan (tröjan såg annorlunda ut) så jag mailade dem om det, fick svar och erbjudande om att lösa det inom ett par timmar.

Service: utmärkt

Ordning o reda på hemsidan: sådär. Visas fel bild är det ingen hit. Trist var att jag köpte bibs, tröja ben- och armvärmare från De marchi mycket för att tröjan var så jävla snygg (enhetlighet macht frei) och så skickar de en annan tröja, som inte alls är lika fin. Kan dock tänka mig att det på x 1000 produkter ibland kan bli fel bild.

Jag kommer lätt fortsätta handla där. Deras kampanjer på assos och liknande är klockrena för ett 3xXL-svetto som jag.

Förstår inte heller varför CC skall kompensera folk för att deras leverantörer inte kan hålla sina löften, har man den attityden kan man även testa den i en butik. Posta här sen om hur det gick. Prova på Cykelcity södermalm.

Kund : "jag vill ha en X"
butik: "tyvärr är X slutsåld, och jag kan inte säga exakt när vi får in det, vi skulle fått förra veckan men inte hört något"
Kund:"Nehe, men då vill jag ha en Y GRATIS"

*facepalm en masse*

Jag fick vänta över en månad extra på en gaffelpump, inte ok. Självklart kan man ha problem med leverantörer ibland, men så pass regelbundet som det verkar vara här har jag inte varit med om från någon annanstans, de verkar inte ha någon vidare koll på sina lagersaldon vilket jag tycker är oproffsigt.

Beställde olja samtidigt som de inte behagade att skicka förrens pumpen var i lager, kändes inte som någon toppservice direkt men men. Med en månads försening tycker jag de borde föreslagit att de kunde skicka oljan gratis först men det är väl kanske för mycket begärt. Wetluben kom lagom till snön här uppe istället.

vekktah skrev:
> Förstår inte heller varför CC skall kompensera
> folk för att deras leverantörer inte kan hålla
> sina löften, har man den attityden kan man även
> testa den i en butik. Posta här sen om hur det
> gick. Prova på Cykelcity södermalm.
>
> Kund : "jag vill ha en X"
> butik: "tyvärr är X slutsåld, och jag kan inte
> säga exakt när vi får in det, vi skulle fått
> förra veckan men inte hört något"
> Kund:"Nehe, men då vill jag ha en Y GRATIS"

Hehe +1

10 arbetsdagar har gått sen jag beställde min jacka som fanns i lager, mailar får svar att de va fel på lagerstatus, den kommer dimpa ner senast 28/9.

Inget SMS igår, inget idag - status på deras site - oförändrad..
Drar iväg ett nytt mail.. inget svar...

*rantoff*

Shindou skrev:
> 10 arbetsdagar har gått sen jag beställde min
> jacka som fanns i lager, mailar får svar att de
> va fel på lagerstatus, den kommer dimpa ner
> senast 28/9.
>
> Inget SMS igår, inget idag - status på deras
> site - oförändrad..
> Drar iväg ett nytt mail.. inget svar...
>
> *rantoff*

Då har dom nästan en månad på sig.

Rock skrev:
> Shindou skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 10 arbetsdagar har gått sen jag beställde min
> > jacka som fanns i lager, mailar får svar att
> de
> > va fel på lagerstatus, den kommer dimpa ner
> > senast 28/9.
> >
> > Inget SMS igår, inget idag - status på deras
> > site - oförändrad..
> > Drar iväg ett nytt mail.. inget svar...
> >
> > *rantoff*
>
> Då har dom nästan en månad på sig.

Jag menade ju såklart 28/8

Eftersom många har övergivit LBS:erna för att spara lite kaffepengar så undrar man vad de ska hitta på när de inte är nöjda med internethandlarna... Börja tillverka eget?

/Freddo

Gjorde beställningar från flera nätshoppar, så här blev resultatet.

Bike-discount: 3 dagar (leverans till dörren)
Rosebikes: 3 dagar (leverans till dörren)
Wiggles, med gratisfrakt: 3 dagar (leverans till dörren)
Chainreaction med gratis frakt: 10 dagar, avi i lådan.

CRC var mycket sämre än resten. Jag kommer nog inte att handla mer där, om det inte är nödvändigt.
Tyska shopparna känns billigast och pålitligast.

Senast ändrad:
Cyclecomponents skulle behöva förbättra sin prissättningen för frakt. Klass 1 (det är väl deras standardfrakt) har blivit 20 kronor billigare; från 99 till 79 kronor. Men förut kunde man ju välja en brevfrakt för 50 kronor, den verkar vara borta?

Säg att man vill beställa ett par strumpor, eller annan småsak, då blir 79 kronor i frakt direkt avskräckande. Man kan jämföra med Cdon som har en standardfrakt på 29 kronor och fraktfritt vid +600 kronor. Jag inbillar mig att CC skulle gynnas av en gräns för fri frakt.

Nej, att frakten är billigare, går snabbare och levereras till dörr från Tyskland är svårt att inte småle åt...

Som en parentes förstår jag inte deras 5-i-topp-lista under Mountainbike. Jag antar att det är mest sålda produkt? Att det skulle vara bakdämparen Cane Creek Double Barrel Air för 5539 kr känns osannolikt.

Hur som helst så har jag handlat en hel del av CC och jag uppskattar deras utbud och service. Kan inte minnas att jag haft några större problem. Men jag skulle handla där mer och oftare om fraktkostnaden var mer gynnsam för mig som konsument.

har handlat på cc flera gånger, aldrig strul, snabba att svara och fixar saker, frakten kan jag leva med, i går beställde jag ett par däck, i dag är dom i Stockholm!

Har tyvärr haft samma erfarenhet, mycket av prylarna finns inte på lager efter att man beställt och sedan tar det massor med tid innan de dyker upp. OK om det kostar lite mer än i t.ex. Tyskland men då vill man ju att det ska gå geschwint! De borde gå på studiebesök hos Dustin!

42Hz skrev:
> Har tyvärr haft samma erfarenhet, mycket av
> prylarna finns inte på lager efter att man
> beställt och sedan tar det massor med tid innan
> de dyker upp. OK om det kostar lite mer än i
> t.ex. Tyskland men då vill man ju att det ska gå
> geschwint! De borde gå på studiebesök hos
> Dustin!

+1

fphotography skrev:
> Eftersom många har övergivit LBS:erna för att
> spara lite kaffepengar så undrar man vad de ska
> hitta på när de inte är nöjda med
> internethandlarna... Börja tillverka get?
>
> /Freddo

Förmodligen, gettillverkning är det nya hippa efter surdegsbak, råmjölk och mikrobryggande.

fphotography skrev:
> Eftersom många har övergivit LBS:erna för att
> spara lite kaffepengar så undrar man vad de ska
> hitta på när de inte är nöjda med
> internethandlarna... Börja tillverka eget?
>
> /Freddo

Sparar jag 700:- på en jacka jmf med den min lbs hade hemma, ( jackan va nedsatt just den dagen till 349) så tro fasen att jag köper online..

Tillbaka
Topp