Bygga delar i kolfiber

Doominator1

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
I brist på annan tankeverksamhet kom jag fram till tanken; Hur svårt kan det vara? Googlade lite på olika delar som folk gjort hemma och det verkar inte allt för svårt, har dock lite frågor...

1: Är prepreg eller torr väv och epoxi bäst för hemmabyggande?
2: Är vakuumpump ett måste, eller finns det vägar runt det, utan att tumma allt för mycket på hållfastigheten?

Fältprästen

Ny medlem
Bygga delar i kolfiber
1. Torr väv och epoxi.
2. Nej det fungerar utan. Du kan också linda med plastremsa och föremålet är "runt". Dammsugare kan också fungera som vakuumpump.

Vad skall du tillverka? Jag skulle föreslå att börja med glasfiber för att få lite känsla för hur fibern väts om du inte pysslat med fiber innan.
Kolfiber är svårare att väta/se igenom än glasfiber.

Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Fältprästen sa:
1. Torr väv och epoxi.
2. Nej det fungerar utan. Du kan också linda med plastremsa och föremålet är "runt". Dammsugare kan också fungera som vakuumpump.

Vad skall du tillverka? Jag skulle föreslå att börja med glasfiber för att få lite känsla för hur fibern väts om du inte pysslat med fiber innan.
Kolfiber är svårare att väta/se igenom än glasfiber.
Hittade en till synes enkel process för att bygga själva bladet till bromshandtagen i kolfiber, och tänkte möjligen prova det, mest för att det såg enkelt ut. Sen finns väl en dröm om att bygga styrkombo och kanske sadel/sadelstolpe i ett stycke, men i de senare fallen mer sätta/modda ihop existerande delar än att konstruera "from scratch"...

emmer

Ny medlem
Bygga delar i kolfiber
Bästa är nog fiber/bindemedel som inte behöver värmas för att säkra härdning eller hållas kylt för att inte självhärda. Även om det givetvis ändå är bra att låta härda under förhöjd temperatur då polymeriseringen blir bättre.

Vet att båtbyggare använder damsugare och tunn byggplast/silvertejp för att forma trä/epoxi mot en form. Fördelen med att forma under tryck är man kan få upp fiberinnehållet vilket gör underverk med styvhet och vikt.

Tänk på att epoxyallergi är rätt trist och permanent...

(Aramidfiber kan vara ett bra alternativ till kolfiber, och vanlig glasfiber/polyester kan vara ett billigare sätt att öva upp handlaget där rowing eller aramidfiber kan användas för yteffekt.)

IMHO

MartinRF

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Bra firma att handla från: http://www.hp-textiles.com/shop/index.php
Men bara torra varor för kemikalier skickar de inte till Sverige.
Epoxy och annat i Sverige: http://www.epotex.se/epotex-webbutik
Jag har tagit mig igenom flera hundra kilo NM-epoxy i diverse båtprojekt.
http://hem.bredband.net/b262106/

Preg eller inte, vakuumpump eller inte? Det beror på hur nära flygindustrin du vill komma. Torra vävar + epoxy är enklast att börja med. Det kräver minst kringutrustning.

Vill du göra rör kan du komma långt med Plymmetoden: http://hem.bredband.net/vschoon/The_Plym_Method_OO.pdf
Är man lite full i fan kan man göra mer avancerade former med den metoden:

/Martin

Doominator1

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Så om jag fattat saken rätt är det bäst att börja med att bygga prototyper i glasfiber, med torr väv och epoxi. Sen, när man (jag) vant mig vid tekniker osv, så kan man göra dem på samma sätt fast i kolfiber?

Konvalj

Medlem
Bygga delar i kolfiber
Glasfiber är mycket billigare än kolfiber, så ja, det är en bra metod. Vill du komma ännu billigare undan så använder du polyester istället för epoxy till glasfibern, men då måste du ha andningsskydd med ångfilter (och det går inte att jobba i lägenheten med polyester...).

Doominator1

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Konvalj sa:
Glasfiber är mycket billigare än kolfiber, så ja, det är en bra metod. Vill du komma ännu billigare undan så använder du polyester istället för epoxy till glasfibern, men då måste du ha andningsskydd med ångfilter (och det går inte att jobba i lägenheten med polyester...).
Vad är de strukturella för/nack-delarna med polyester jämf. Med epoxi?

Bengt-re

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Doominator1 sa:
Konvalj sa:
http://www.pcepoxy.com/blog/what-is-the-difference-between-epoxy-and-polyester-resin/

Polyester luktar som fan. Lagade plastbåt med det förr. Blir bra om man gör jobbet väl, men luktar rejält så utomhus gäller.

Epoxi är väl bättre på allt egentligen, men topcoat fäster dåligt på det, det är dyrare och riskerar framkalla allergi.

Senast ändrad:

Konvalj

Medlem
Bygga delar i kolfiber
Doominator1 sa:
Konvalj sa:
Polyester är inte alls lika starkt, det är känsligare mot väta (långvarig exponering) och ska du använda polyester till kolfiber bör det vara kolfiber anpassad för just polyester. Det senare gäller även epoxy, det finns glasfiber som inte funkar med epoxy.

I övrigt så är den stora nackdelen med polyester att det innehåller lösningsmedel, dvs skadliga ångor (tänk sniffa tändargas, hjärnan tar skada).

Å andra sidan är epoxy allergent, och visar det sig att du reagerar på epoxy så kommer det bli mycket svårt att arbeta med det överhuvudtaget. Upprepad exponering av epoxy mot till exempel hud verkar ge epoxyallergi även för de som från början inte reagerade. Till epoxyns fördel så är det lösningsmedelsfritt och kräver alltså inte något särskilt andningsskydd (det krävs dock vid slipning, särskilt inom en vecka från laminering då det fortfarande finns ohärdad epoxy i laminatet).

MartinRF

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Glöm polyester. Det finns användningsområden för polyester men det här är inte ett av dem. Här är epoxy både enklare att jobba med och ger bättre resultat.

Att öva med polyester för att spara pengar är bortkastat för egenskaperna under arbetets gång är helt olika.

Om arbetsmiljön kan jag säga att använder du en snäll epoxy (NM epoxy är snäll) och diskhandskar (helst nitrilgummivarianten) bör du klara dig. Får du epoxy på huden tvättar du med tvål och vatten. Ohärdad epoxy (bas eller härdare) som torkat in kan lösas upp med ättika eller vinäger. Redskap tvättas med aceton. Det finns de som använder vinäger här också men jag tycker inte jag lyckats så vidare bra med vinäger och delhärdad epoxy.

Apropå verktyg: Till mindre arbeten duger enklaste plastpenseln. Klipp ner borsten till ungefär halva längden så blir det lättare att jobba med epoxyn. För större lamineringar häller jag på epoxyn och sprider och arbetar in den med gummispackel. Måste man laminera påp en undersida kan det vara bra att väta ut fibrerna liggande på en bit gladpack. Sedan lyfter men hela 'plåstret' på plats och trycker det på plats.

Enkla formar kan göras av markplatta eftersom epoxyn inte löser polystyrenskummet. Vill man inte ha kvar skummet i konstruktionen kan man tvätta bort det med aceton. Min båts rorkultar består av ett kollaminat på markplattekärna.

/Martin

Konvalj

Medlem
Bygga delar i kolfiber
Det man kan öva med polyester och glasfiber är ju själva hanteringen och allt runt omkring, och sett i tid tycker i alla fall jag att själva lamineringsarbetet är den lilla arbetsinsatsen.

Det beror såklart på vad man bygger, men om han nu till exempel vill testa bygga sadel/stolpekombo så kan han ju öva på att få till en bra form och laminera den med polyester. Därefter öva på att få sin glasfibersadel att sitta ihop med ett hemgjort rör. Det enda som skiljer är då själva lamineringen, och även där är ju likheterna ganska slående mellan resinerna.

Men det förutsätter att han har en bra plats att jobba med polyester på. Bor man i en villaförort så funkar det ju inte riktigt att stå ute, men på landet är det ju ingen fara. Och polyester+glasfiber är ju nästan gratis på Biltema, så jag vidhåller att det är ett bra övningsmaterial.

Fältprästen

Ny medlem
Bygga delar i kolfiber
emmer sa:
Vet att båtbyggare använder damsugare och tunn byggplast/silvertejp för att forma trä/epoxi mot en form. Fördelen med att forma under tryck är man kan få upp fiberinnehållet vilket gör underverk med styvhet och vikt.
Skall man få upp fiberinnehållet behövs en riktig vakuumpump, en dammsugare är för svag. Men den är bra initialt för att få bort luften snabbt vid större arbeten.

Fältprästen

Ny medlem
Bygga delar i kolfiber
MartinRF sa:
Glöm polyester. Det finns användningsområden för polyester men det här är inte ett av dem. Här är epoxy både enklare att jobba med och ger bättre resultat.

Att öva med polyester för att spara pengar är bortkastat för egenskaperna under arbetets gång är helt olika.
+1
Skall man bygga en atlantångare kan polyester vara ett alternativ, men vid små arbeten är prisvinsten minimal.
Viktigt att komma ihåg är att epoxin skall blandas exakt enligt spec (varken för mycket eller för lite härdare), helst väger man upp bas/härdare på en bra våg.

Apropå verktyg: Till mindre arbeten duger enklaste plastpenseln. Klipp ner borsten till ungefär halva längden så blir det lättare att jobba med epoxyn. För större lamineringar häller jag på epoxyn och sprider och arbetar in den med gummispackel. Måste man laminera påp en undersida kan det vara bra att väta ut fibrerna liggande på en bit gladpack. Sedan lyfter men hela 'plåstret' på plats och trycker det på plats.
Har själv använt engångspenslar mycket, och även spackel (t.ex. gammalt plastkort) för större planare ytor. Och har på senare tid även använt små skumgummirollers vid arbeten i formar (lite mer 3D-ytor) men även för planare ytor vid förimpregnering av väv/roving.

Är man lite full i fan kan man göra mer avancerade former med den metoden:
Han den där Alexander ser bekant ut. KTH?

Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
Bygga delar i kolfiber
Bengt-re sa:
Polyester luktar som fan. Lagade plastbåt med det förr. Blir bra om man gör jobbet väl, men luktar rejält så utomhus gäller.

Epoxi är väl bättre på allt egentligen, men topcoat fäster dåligt på det, det är dyrare och riskerar framkalla allergi.
Polyester luktar (som fan) i all evighet.
Det finns epoxigelcoat också, gjord av epoxi.

Bygga delar i kolfiber
Väcker liv i den här tråden... tänkte försöka mig på att göra en liten detalj i kolfiber, en tunn platt brygga mellan armstödspelarna på TT-cykeln, för ökad stabilitet.

Man behöver väl ett ”släppmedel” (som jag förstått att det kallas) så att man inte epoxylimmar fast sin skapelse i underlaget man arbetar mot. Vad rekommenderar ni där?

Och när man sedan har sin härdade komponent, hur skär och borrar man enklast i den? Fintandad bågfil, vanliga borrar? Sandpapper?

AndersJB

Medlem
Bygga delar i kolfiber
Väcker liv i den här tråden... tänkte försöka mig på att göra en liten detalj i kolfiber, en tunn platt brygga mellan armstödspelarna på TT-cykeln, för ökad stabilitet.

Man behöver väl ett ”släppmedel” (som jag förstått att det kallas) så att man inte epoxylimmar fast sin skapelse i underlaget man arbetar mot. Vad rekommenderar ni där?

Och när man sedan har sin härdade komponent, hur skär och borrar man enklast i den? Fintandad bågfil, vanliga borrar? Sandpapper?
Hej!
Jag har tillverkat,och tillverkar mycket delar,(till MC) i kolfiber.
Använder själv vakuuminjicering som metod,men misstänker att du ska köra en "wet-layup",dvs du väter kolfiberväven med epoxi och lägger på lager tills rätt tjocklek uppnås??

Finns specifika släppmedel man använder,men går att lösa utan dessa.
Vad jag förstår ska du göra en platt,slät detalj,ingen "3-dimensionell" form,utan helt platt??
När jag gör t.ex en kolfiberplatta som jag ska ha och skära ut detaljer ur,ett enkelt stag,nått litet platt fäste od,gjuter jag mot en glasskiva.
Och använder man en glasskiva eller liknande hårt,slätt material som form,kan man använda ett silikonfritt hårdvax som släppmedel.

Har provat Simonitz Hårdvax,(bilvax),är en guldfärgad rund liten burk,fungerar fint att vaxa formen med det.
Vaxa 5-10 ggr,låt torka länge mellan lagren,då får man en relativt säker barriär som fungerar som släppmedel på t.ex en glasskiva.
Och använder man en glasskiva att gjuta mot släpper det till 99,99% alltid med bara vax som släppmedel.

Har använt några ggr själv,fungerar fint till enkla,platta delar.
Dock använder jag uteslutande specifika släppmedel,men beror på att jag kan ha jobbat några veckor med tillverkning av en plugg och komplicerad gjutform....då vill man inte att det limmas ihop,utan ska vara 100% säker på att det lossnar!

Skära laminatet efteråt går med bågfil,sticksåg och liknande,dock sliter det tänder på dessa,men fungerar bra.
Putsa med slippaper fungerar fint,likaså att borra med vanliga borr.
Men som sagt,sliter på verktygen,jag kör med diamantverktyg och speciella wolframkarbid "slippaper",bara för att få det att hålla längre.
Men bågfil,slippapper och vanliga borr funkar för enstaka jobb!

MEN använd dammfiltermask,helst utsug eller t.ex våtslipning!!!
Kolfiberdammet är absolut INTE bra att få i lungorna,och kliar jävel på armarna,+ att borrar/slipar du så det blir rejäl värme i materialet kan det bli gaser av epoxin....inte bra dessa gaser!!
Använd skydd och helst utsug vid bearbetning av härdat laminat!!!

Bifogar ett par bilder på några detaljer som tillverkats till några av hojarna jag har...är mycket jobb,men värt den tiden när man håller en snorlätt,vridstyv "one-off" detalj i handen!! 😉
Anders.

20190416_175919.jpgDSC_0445.JPGDSC_0507.JPG1658167_298809206933088_488355492_o (1).jpg

roskai

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
Hej!
Jag har tillverkat,och tillverkar mycket delar,(till MC) i kolfiber.
Använder själv vakuuminjicering som metod,men misstänker att du ska köra en "wet-layup",dvs du väter kolfiberväven med epoxi och lägger på lager tills rätt tjocklek uppnås??

Finns specifika släppmedel man använder,men går att lösa utan dessa.
Vad jag förstår ska du göra en platt,slät detalj,ingen "3-dimensionell" form,utan helt platt??
När jag gör t.ex en kolfiberplatta som jag ska ha och skära ut detaljer ur,ett enkelt stag,nått litet platt fäste od,gjuter jag mot en glasskiva.
Och använder man en glasskiva eller liknande hårt,slätt material som form,kan man använda ett silikonfritt hårdvax som släppmedel.

Har provat Simonitz Hårdvax,(bilvax),är en guldfärgad rund liten burk,fungerar fint att vaxa formen med det.
Vaxa 5-10 ggr,låt torka länge mellan lagren,då får man en relativt säker barriär som fungerar som släppmedel på t.ex en glasskiva.
Och använder man en glasskiva att gjuta mot släpper det till 99,99% alltid med bara vax som släppmedel.

Har använt några ggr själv,fungerar fint till enkla,platta delar.
Dock använder jag uteslutande specifika släppmedel,men beror på att jag kan ha jobbat några veckor med tillverkning av en plugg och komplicerad gjutform....då vill man inte att det limmas ihop,utan ska vara 100% säker på att det lossnar!

Skära laminatet efteråt går med bågfil,sticksåg och liknande,dock sliter det tänder på dessa,men fungerar bra.
Putsa med slippaper fungerar fint,likaså att borra med vanliga borr.
Men som sagt,sliter på verktygen,jag kör med diamantverktyg och speciella wolframkarbid "slippaper",bara för att få det att hålla längre.
Men bågfil,slippapper och vanliga borr funkar för enstaka jobb!

MEN använd dammfiltermask,helst utsug eller t.ex våtslipning!!!
Kolfiberdammet är absolut INTE bra att få i lungorna,och kliar jävel på armarna,+ att borrar/slipar du så det blir rejäl värme i materialet kan det bli gaser av epoxin....inte bra dessa gaser!!
Använd skydd och helst utsug vid bearbetning av härdat laminat!!!

Bifogar ett par bilder på några detaljer som tillverkats till några av hojarna jag har...är mycket jobb,men värt den tiden när man håller en snorlätt,vridstyv "one-off" detalj i handen!! 😉
Anders.

Visa bilaga 450369Visa bilaga 450370Visa bilaga 450371Visa bilaga 450372
Ballt CX bygge! Håller själv på med ett sådant.

Little Stereo

Aktiv medlem
Bygga delar i kolfiber
http://www.pcepoxy.com/blog/what-is-the-difference-between-epoxy-and-polyester-resin/

Prevent har bra information om härdplaster: https://www.prevent.se/globalassets...-pdf-mm/hardplaster---arbeta-pa-ratt-satt.pdf

AndersJB

Medlem
Bygga delar i kolfiber
Ballt CX bygge! Håller själv på med ett sådant.
Kul!!
En CX är nog en av dom svåraste hojar att stuka om....hade mycket huvudbry innan jag fick till en rolig hoj åt dottern...var ett riktigt lik jag hittade i en ladugård.🤣
Men en vinter i garaget så blev det en ball hoj!
Och allt på hojen är egen design/tillverkning...gillar att göra saker själv.😉
IMG_20190525_093217_934.jpg
20180603_143723.jpg
IMG_20190525_093217_934.jpg20180603_143723.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer