Hej!
Jag har tillverkat,och tillverkar mycket delar,(till MC) i kolfiber.
Använder själv vakuuminjicering som metod,men misstänker att du ska köra en "wet-layup",dvs du väter kolfiberväven med epoxi och lägger på lager tills rätt tjocklek uppnås??
Finns specifika släppmedel man använder,men går att lösa utan dessa.
Vad jag förstår ska du göra en platt,slät detalj,ingen "3-dimensionell" form,utan helt platt??
När jag gör t.ex en kolfiberplatta som jag ska ha och skära ut detaljer ur,ett enkelt stag,nått litet platt fäste od,gjuter jag mot en glasskiva.
Och använder man en glasskiva eller liknande hårt,slätt material som form,kan man använda ett silikonfritt hårdvax som släppmedel.
Har provat Simonitz Hårdvax,(bilvax),är en guldfärgad rund liten burk,fungerar fint att vaxa formen med det.
Vaxa 5-10 ggr,låt torka länge mellan lagren,då får man en relativt säker barriär som fungerar som släppmedel på t.ex en glasskiva.
Och använder man en glasskiva att gjuta mot släpper det till 99,99% alltid med bara vax som släppmedel.
Har använt några ggr själv,fungerar fint till enkla,platta delar.
Dock använder jag uteslutande specifika släppmedel,men beror på att jag kan ha jobbat några veckor med tillverkning av en plugg och komplicerad gjutform....då vill man inte att det limmas ihop,utan ska vara 100% säker på att det lossnar!
Skära laminatet efteråt går med bågfil,sticksåg och liknande,dock sliter det tänder på dessa,men fungerar bra.
Putsa med slippaper fungerar fint,likaså att borra med vanliga borr.
Men som sagt,sliter på verktygen,jag kör med diamantverktyg och speciella wolframkarbid "slippaper",bara för att få det att hålla längre.
Men bågfil,slippapper och vanliga borr funkar för enstaka jobb!
MEN använd dammfiltermask,helst utsug eller t.ex våtslipning!!!
Kolfiberdammet är absolut INTE bra att få i lungorna,och kliar jävel på armarna,+ att borrar/slipar du så det blir rejäl värme i materialet kan det bli gaser av epoxin....inte bra dessa gaser!!
Använd skydd och helst utsug vid bearbetning av härdat laminat!!!
Bifogar ett par bilder på några detaljer som tillverkats till några av hojarna jag har...är mycket jobb,men värt den tiden när man håller en snorlätt,vridstyv "one-off" detalj i handen!! ?
Anders.
Visa bilaga 450369Visa bilaga 450370Visa bilaga 450371Visa bilaga 450372