Bygga elcykel

ejon

Ny medlem
Bygga elcykel
Hej, jag undrar om det är någon som har erfarenhet av elcykelbyggande av MTB? Vilken cykel ska man välja, hur mycket batteri behöver man, 250w, 500w, batterier osv. Bra tips var man köper allt? Jag tänkte mig navmotor bak för dessa verkar vara mest underhållsfria överlag. Artiklar i ämnet som sådant? Skillnad på 250w, 500w osv. Tänkte också köpa till dämpning för sadeln och dessa verkar ju precis som allt annat kunnas få för en billig peng från kina.
/j

Bygga elcykel
:) Jo, jag har märkt det, att det finns verkligen cykelsociopater här utan socialbegåvning och som har gjort det här tramset kring elcykel och vanlig cykel till två världar där fullskaligt krig ska råda. Dock tänkte jag inte dra igång något forum själv för denna enstaka fråga.

Det finns ju gått om personer som använder elcyklar här och nu ska jag bygga en elcykel och behöver rådgivning. Jag tänkte köpa en billigare MTB för de verkar vara bäst för ändamålet med tjocka däck, en sk 29er. Dock verkar det som man behöver bra utrymme i ramen för batteriet. Dock vet jag ju inte hur mycket utrymme eftersom jag inte vet vilket batteri som verkar vara lämpligt.

Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv..

Bygga elcykel
ejon sa:
Jag tänkte bygga en cykel med 500w men begränsa den till 250w så att det blir en liten roligare cykel när det finns möjlighet för det. Dock hur stor nackdel är det att ha lite extra som man i princip aldrig nästan använder osv..

Hur ser planen ut att kunna registrera den för att köra lagligt?

Bygga elcykel
Tack, jag uppskattar din värmande omtanke. En annan sak som jag undrar, hur lagligt det är att bygga en elcykel överlag. Det jag ser i affärer att dessa elhojar oftast har en betydligt tjockare ram än vanliga cyklar. Behövs verkligen det? Om man typ ska cykla till jobbet bara? Jag tänkte ha i displayen en begränsning på 25km/h. Dock kan man ju undra om det räcker enligt lag och ordning osv? Man vill ju inte bryta mot lagen utan bygga en cykel med rätt sorts avsikt.

Bygga elcykel
Det behövs inte registrera cyklar som går på 250w, Det finns cyklar som man kan köpa som har exempelvis 350w men som är begränsade till 250w. Exakt samma sak tänker jag göra så inget olagligt ska ske.

Bygga elcykel
Några måste ju börja posta på elcykelforumet så det händer något där. :) Bidra till förändingen, ejon!

Sen tror jag inte din attityd kommer ge dig några fördelar, tvärtom. Ska du, trots allt, ändå posta elcykelrelaterade frågor på ett cykelforum så kan du ju åtminstone vara trevlig.

Bygga elcykel
jingleyschmidt sa:
Några måste ju börja posta på elcykelforumet så det händer något där. :) Bidra till förändingen, ejon!

Sen tror jag inte din attityd kommer ge dig några fördelar, tvärtom. Ska du, trots allt, ändå posta elcykelrelaterade frågor på ett cykelforum så kan du ju åtminstone vara trevlig.

Tvärtom, du kanske ska läsa första raden jag skrev om cykelsociopater och hur forumet generellt tillåter vissa hunsa trådskapare som faktiskt har allmänna och intressanta frågor som alla undrar över ändå. Om du vill ställa dig till den del som hänger sig åt det så får det vara ditt val men det är inte mitt. Jag förstår inte varför jag ska böja mig för sådana trakasserier.

Det finns inget i det jag skrev från början som motiverar ovanstående påhopp eller besynnerliga frågor som inte har något med texten enligt ovan. Tvärtom, om det finns någon som sköter detta forum så borde det vara en varning ev ban, så att man får ett belevat forum.

Bygga elcykel
ejon sa:
Det behövs inte registrera cyklar som går på 250w, Det finns cyklar som man kan köpa som har exempelvis 350w men som är begränsade till 250w. Exakt samma sak tänker jag göra så inget olagligt ska ske.
Bara för att det finns att köpa betyder inte att dom är lagliga att använda.

På transportstyrelsens hemsida står det följande: Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Bygga elcykel
Det finns inga bra svar på dina frågor hur man bygger en elcykel av en mountainbike.

en vanlig ram kommer hålla, har en vän som byggt en el-moped av en gammal scott scale, nej den blev inte snygg alls, nej den är inte laglig att köra.
Det kräver en del fullösningar med batterier och kabelhantering, det finns ingen snygg lösning och inga lätta svar, utan du får nog ta och fundera ut lite egna lösningar om det ska bli snyggt.

Det bästa svaret jag kan ge är att bara köpa en e-mtb och byta komponenterna.

Bygga elcykel
pbeijer sa:
ejon sa:
Bara för att det finns att köpa betyder inte att dom är lagliga att använda.

På transportstyrelsens hemsida står det följande: Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Tack, men det du och en del andra skriver, är så välkänt, att det tom är allmänbildning i Kina. Snälla avstå från skriva en massa trams.

Bygga elcykel
RasmusOlofsson sa:
Det finns inga bra svar på dina frågor hur man bygger en elcykel av en mountainbike.

en vanlig ram kommer hålla, har en vän som byggt en el-moped av en gammal scott scale, nej den blev inte snygg alls, nej den är inte laglig att köra.
Det kräver en del fullösningar med batterier och kabelhantering, det finns ingen snygg lösning och inga lätta svar, utan du får nog ta och fundera ut lite egna lösningar om det ska bli snyggt.

Ok, tack.

Bygga elcykel
No offence men många här känner varann irl. Så vi har vår jargong.

För övrigt så är moped = motor-velociped. Så det är väl ett passande namn på en velociped med motor. Eller?

Bygga elcykel
ejon sa:
RasmusOlofsson sa:

Ok, tack.

Med laglig menade jag att han byggt en moped, bygger du en cykel och den är strypt till 250w, gör max 25kmh och hjälper bara när du trampar, då är den laglig att köra utan diverse försäkringar och registreringar.

Bygga elcykel
Varför vill du ha ett fordon med 500 watts effekt men strypa det till 250 watt? Varför blir det roligare än att ha ett fordon som bara har 250 watts effekt?

Bygga elcykel
staine sa:
No offence men många här känner varann irl. Så vi har vår jargong.

För övrigt så är moped = motor-velociped. Så det är väl ett passande namn på en velociped med motor. Eller?

Ok, men jag är inte så intresserad av att höra hur ful i munnen man kan vara eller hur trångsynt man kan vara. Det har redan tagit oroväckande proportioner. Som du själv förstår, saknar det här normalitet(läs första raden).

Bygga elcykel
I svenska elektronikforumet finns kunnigt folk och trådar som rör elcykel, t ex

Fix av elcykelbatteri. KLART! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=91993

Förälskad i Elcykel! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=95371

Ännu ett elcykel projekt! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=58582

L2t:s nästa elcykelprojekt. (proj.start på sid 2) https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=91786

Finns säkert mer, men kollade bara lite snabbt. Om just elcykeltrådarna är nåt att ha, vet jag inte.

Bygga elcykel
GoranS sa:
Varför vill du ha ett fordon med 500 watts effekt men strypa det till 250 watt? Varför blir det roligare än att ha ett fordon som bara har 250 watts effekt?

Det är en bra fråga som jag själv undrade om det var värt att göra det och i vilket lagutrymme det kan vara lagligt(här behöver man inte skriva det mest uppenbara). Något kanske en högre begåvad skara kanske skulle kunna besvara det här tänkte jag. Dock som du själv märker så verkar det här inte riktigt vara rätt sorts klientel som är intresserad av sakfrågor här. Det kanske vänder, vi får väl se tänker jag.

Bygga elcykel
Rut-66 sa:
I svenska elektronikforumet finns kunnigt folk och trådar som rör elcykel, t ex

Fix av elcykelbatteri. KLART! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=91993

Förälskad i Elcykel! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=95371

Ännu ett elcykel projekt! https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=58582

L2t:s nästa elcykelprojekt. (proj.start på sid 2) https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=91786

Finns säkert mer, men kollade bara lite snabbt. Om just elcykeltrådarna är nåt att ha, vet jag inte.

Tack, jag ska kolla. Trevligt.

Bygga elcykel
Simon89 sa:
Under 250w heter det elcykel, är det över det får ni med jargongen kalla det vad ni vill :)
Det har väl inget med effekten att göra, det är om det har motor eller inte som avgör om det är en moped eller cykel. Elcykel är ett byråkratiskt hittepå-ord.

Bygga elcykel
jingleyschmidt sa:
ejon sa:
Simon89 sa:
TS: det är nog en klok idé att ta det lite lugnare med snacket

Rättare sagt, är det nog bättre sig till ett forum som kanske är bättre lämpat att svara på frågor.

Du är fan inte dum du.

Kommentarer som "det är nog en klok ide ...." låter mer en allvarlig varning eller förtäckt hot. Så om det ska vara så, är det väl bäst att lämna tråden.

Bygga elcykel
Bygga elcykel
ejon sa:
jingleyschmidt sa:

Tvärtom, du kanske ska läsa första raden jag skrev om cykelsociopater och hur forumet generellt tillåter vissa hunsa trådskapare som faktiskt har allmänna och intressanta frågor som alla undrar över ändå. Om du vill ställa dig till den del som hänger sig åt det så får det vara ditt val men det är inte mitt. Jag förstår inte varför jag ska böja mig för sådana trakasserier.

Det finns inget i det jag skrev från början som motiverar ovanstående påhopp eller besynnerliga frågor som inte har något med texten enligt ovan. Tvärtom, om det finns någon som sköter detta forum så borde det vara en varning ev ban, så att man får ett belevat forum.

Kan ju vara så att din frågeställning inte passar in i ett forum där den gemensamma nämnaren för användarna är cykelintresset.
Hade inte förväntat mig annat än utskrattning och glåpord om jag ställde frågor gällande min ciao i ett forum för harley hojar.
Även fast många av användarna har gedigen kunskap om motorer och grejer så lirar det liksom inte.
Ett äpple är ett äpple och ett hallon e gott.

Om du ska ha en kraftigare motor som är strypt till tillåten effekt , som du har med avsikt att kunna strypa av när du känner för att ge lite extra
Lär väl knappast vara laglig?
Du lär inte få vettigare svar när du säger att du ska köra ett icke tillåtet elfordon till och från jobbet.
Vilken försäkring gäller om du förorsakar en olycka?
Vem kontrollerar att bromsar och annat är dimensionerat efter den effekt som elfordonet har när du krämar på med den högre effekten.
Är det inte bättre att köpa en "elcykel" som är laglig att framföra? Tror det är de som är problemet och skapar sprickor mellan elcyklister och cyklister, när det har blivit tillåtet att köra en elcykel med begränsad effekt så kan man inte nöja sig där, mycket vill ha mer och tillslut blir gränsen till moped jävligt liten.

Lycka till med byggandet.

Bygga elcykel
ejon sa:
jingleyschmidt sa:
ejon sa:
Simon89 sa:
TS: det är nog en klok idé att ta det lite lugnare med snacket

Rättare sagt, är det nog bättre sig till ett forum som kanske är bättre lämpat att svara på frågor.

Du är fan inte dum du.

Kommentarer som "det är nog en klok ide ...." låter mer en allvarlig varning eller förtäckt hot. Så om det ska vara så, är det väl bäst att lämna tråden.

Stackars dig då....

Tillbaka
Topp