Bygga elcykel

Bygga elcykel
staine sa:
Fältprästen sa:
Makten sa:
Du minns fel. Jag var upprörd över att det cyklades elcykel på tisdagsrajden, vilket inte har eller hade ett skvatt med laglighet att göra.
Nu tror jag staine menade långt innan dess.

Jo. Långt innan dess. Varför jag nu minns det. Men tror inte det hade med elcyklar att göra.
Jag tycker f.ö att elcykel (laglig) är bättre än bensinmoppe. Däremot ogillas när man blir bombad i 50 knyck på cb. Känns onödigt farligt.

Aha, då missförstod jag dig. Gissar att du syftar på att jag var (och fortfarande i någon mån är) en jäkla besserwisser som ska ifrågasätta allt? :-) Då kan jag hålla med om att jag gjorde en del "kullerbyttor" i början. Men jag ser inte riktigt kopplingen till den här tråden.

Oavsett om TS beter sig konstigt eller inte så beror trådens utveckling i princip bara på elcykelhatarna. Inte på TS. Det är likadant i exakt alla trådar som rör elcyklar, och en jäkla massa andra trådar också för den delen. Det vore ganska skönt om de bara kunde ignorera trådar om något de hatar istället. Men det går tydligen inte.

Själv har jag noll intresse av LVG och tycker att det är synd att behöva vada i LVG-trådar på ett forum som handlade om MTB för några år sen. Men jag går inte in i varje tråd och undrar om det verkligen sitter ringklocka på cyklarna ifråga. Jag ignorerar dem istället. Betydligt enklare och skönare.

Bygga elcykel
staine sa:
Jo. Trådens utveckling beror på TS. Man måste visa sig lite väluppfostrad, även om man inte är det.
Mvh
En tråkig j*vel
Den här tråden utvecklades kanske åt fel håll pga TS oödmjukhet, men det är ingen överdrift att säga att alla elcykeltrådar gör det ÄVEN om TS uttryckligen skriver att han bara ska använda cykel på asfalt och grusväg och INTE trimma. Det tycker jag också är trist.

Bygga elcykel
Lejon sa:
staine sa:
Jo. Trådens utveckling beror på TS. Man måste visa sig lite väluppfostrad, även om man inte är det.
Mvh
En tråkig j*vel
Den här tråden utvecklades kanske åt fel håll pga TS oödmjukhet, men det är ingen överdrift att säga att alla elcykeltrådar gör det ÄVEN om TS uttryckligen skriver att han bara ska använda cykel på asfalt och grusväg och INTE trimma. Det tycker jag också är trist.

Precis så slutsatsen blir att frågor gällande elcyklar bör tas på ett forum som är avsett för det.
De som är intresserade av elcyklar kan gå in där och svara och vara behjälpliga.

Problemet löst och vi kan fortsätta ha en trevlig framtoning av Sveriges bästa cykelforum!

Bygga elcykel
Det är lätt att skylla på oss sura gubbar. Och säkert i viss mån rättvist. Men nu på sistone har det ju faktiskt eskalerat, det känns som om el-falangen försöker något. Ta sin plats? Nu är det så mycket el-cykel hela tiden att det börjar påverka forumet. Jag lägger ingen värdering i det.

Jag tycker dock att det är trist eftersom det blir så mycket konflikter. Happys ägare vill ju inte heller ha det så här, de drog ju igång e-sidan för att få en uppdelning. Jag undrar om det inte börjar bli dags för e-mtbisterna att respektera det. Jag tror, och hoppas ärligt, att de nu är så många och aktiva att de skulle kunna få hyfsad fart på sitt egna forum om de försökte.

Bygga elcykel
Freddie L sa:
Det är lätt att skylla på oss sura gubbar. Och säkert i viss mån rättvist. Men nu på sistone har det ju faktiskt eskalerat, det känns som om el-falangen försöker något. Ta sin plats? Nu är det så mycket el-cykel hela tiden att det börjar påverka forumet. Jag lägger ingen värdering i det.

Jag tycker dock att det är trist eftersom det blir så mycket konflikter. Happys ägare vill ju inte heller ha det så här, de drog ju igång e-sidan för att få en uppdelning. Jag undrar om det inte börjar bli dags för e-mtbisterna att respektera det. Jag tror, och hoppas ärligt, att de nu är så många och aktiva att de skulle kunna få hyfsad fart på sitt egna forum om de försökte.
+1

Bygga elcykel
ooms sa:
Freddie L sa:

+1
+2

Bygga elcykel
För typ 10 år sedan var jag delaktig i uppstarten av Pushbike dh-forum. Då var vi ca 30 pers som över en natt flyttade all vår forumverksamhet dit från andra forum. Det funkade galant och forumet levde bra i några år till de som drev det tröttnade.

Bygga elcykel
Jag kan upplysa om att olagliga elcyklar (Med allt vad det innebär: för hög effekt, för hög hastighet, gasreglage...) inte ses på med blida ögon på happyeride heller.
Däremot går det bra att även diskutera mopedklassade elcyklar där.

Frågan är var elsparkcyklar och elfordon avsedda att framföras av människor med funktionsnedsättning ska diskuteras.
Om något så är den sistnämnda typen av fordon det egentliga kryphålet: Inget krav på effektbegränsning, får gå i 20 km/h, får köras av vem som helst, var som helst, utan trafikförsäkring och hjälmkrav. Omfattas av allemansrätten(!) med NVVs goda minne. Räknas som gående om man kör i gångfart och får då framföras där det råder cykelförbud. Får framföras i matvaruaffärer och liknande.
Det finns modeller som helt uppenbart är avsedda att säljas även till andra än funktionsnedsatta:
https://www.blimo.se/Blimo_Moto_Sport-950
Kanske nåt för TS?

Bygga elcykel
Dels är det problematiskt med alla OT-trådar, särskilt på ett forum som happy som inte har avdelningar/underkategorier utan allt är på samma plats. Hade man haft, som så många andra forum, olika avdelningar så hade man med lätthet kunnat ha en Off Topic-avdelning eller rent av en elcykel-avdelning.

Sen, trådskaparen var ju otroligt otrevlig och dryg, vilket tyvärr gjorde att jag sjönk till samma nivå. Men om vi bortser från det så är det ju knappast ett optimalt tillvägagångssätt om man vill ställa OT-frågor och räkna med vettiga svar.

Bygga elcykel
Bygga elcykel
jingleyschmidt sa:
Hade man haft, som så många andra forum, olika avdelningar så hade man med lätthet kunnat ha en Off Topic-avdelning eller rent av en elcykel-avdelning.
Det är ju just det som finns.
Edit: Det hjälper ju inte med kategorier, om användarna ändå inte postar i dem.

Senast ändrad:
Bygga elcykel
Stumpy sa:
jingleyschmidt sa:
Hade man haft, som så många andra forum, olika avdelningar så hade man med lätthet kunnat ha en Off Topic-avdelning eller rent av en elcykel-avdelning.
Det är ju just det som finns.
Edit: Det hjälper ju inte med kategorier, om användarna ändå inte postar i dem.

Jag menar mer som Sweclockers-forumet t.ex, inte en helt separat domän. :D

Bygga elcykel
Jag tycker det är rimligt att elcykelspecifika frågor tas i e-forumet, alltså rena motor- och batterifrågor. (eller eventuellt att de OT-markeras i det här forumet). Övriga cykelfrågor bör kunna tas upp här, även om det råkar röra sig om en elcykel.

Bygga elcykel
Ursäkta klientelet på detta forumet.

Tyvärr är nog ingen kvalificerad att svara på dina lagfrågor. Men jag tippar på att motorns effekt i standardutförande är avgörande. Inte att du kan strypa den till 250 watt. Precis som du inte kan montera en 125 cc motor på en moped och sedan strypa den till 4 kw och registrera den som moped.
Hastigheten är det dock inte lika noga med, dvs den går att strypa bäst du vill. Samtliga elcyklar är strypta i hastighet redan.

Du nämnde att det finns elcyklar som har 350 watt motorer som är strypta till 250 watt. Det är möjligt men då har dom gått igenom en noggrann undersökning och anses hålla måttet och inte vara så enkla att modifiera för att återställa dom till 350 watt.
Inte för att det spelar någon roll egentligen, det är nämligen inte olagligt att sälja elmopeder i landet. Det är bara olagligt att nyttja dom på ett olagligt vis.
Däremot kan jag ju själv tycka att det skall vara strikt olagligt att påstå att en elmoped är en elcykel när den säljs. Det skall framgå tydligt vad det är man köper när man köper det. Många som faller på den punkten och tror att deras 1000 watt "elcykel" med gasreglage är en cykel.

Och även om jag själv kan tycka att det skall vara förbjudet att säga "elmoped" eller värre om elcyklar så tänker jag inte ta det så långt. Bara göra en notis om det för "fake news" är inte kul det heller.

Själva bygget kan jag inte säga så mycket om heller, jag har aldrig byggt en elcykel. Det finns gott om klipp på nätet om hur man går till väga dock. Fast de flesta är navmonterade motorer, men det finns några centermonterade också.

Detta handlar inte om elcykel men jag vill ändå passa på att rekommendera denna videon:
Det visar att det går att göra med vilken skitcykel som helst. Så göra det med elmotor borde ju vara enklare i princip.
Jag gillar snubben som gör det, därav varför jag kom att tänka på videon.

Bygga elcykel
Rut-66 sa:
TS, du kan använda Dewalt-batterier:

Snyggaste bygget jag sett och kanske t o m Happykorrekt (eftersom den har motorcykelstuk)
Varför sätta på ett vanligt vevparti när han inte trampar ett dugg? Vore det inte bättre att sätta dit något som han kan vila fötterna mot som är lite mer symmetriskt emllan vänster och högerfoten?

Tillbaka
Topp