Bygga FS från ok delar, ny på detta

Reactor verkar vara bra (Aron körde en i kol) och hade innan m 140 mm gaffel, så det går bra. Vikten är enda nackdelen, tycker jag. Dämpare är både bra.
Jag vet inget Vitus Escarpe, förutom att det inte skrivs mycket om den.
Tack för svar. Edit: Ser du något annat in min spec högst upp som stör valet av dessa ramar så kommentera gärna. Vill inte stå med 20k ram som jag inte får ihop med mina delar.. :cautious:

Senast ändrad:
Länkar:

Tack för svar. Edit: Ser du något annat in min spec högst upp som stör valet av dessa ramar så kommentera gärna. Vill inte stå med 20k ram som jag inte får ihop med mina delar.. :cautious:

Bara nedre styrlager passar inte. Men jag skulle ändå rekommendera att montera ett nytt styrlager.

Bromsinfästning bak är PM180, antar att det betyder att du kan slippa adaptern och montage oket direkt.

Escarpen är lite mer åt enduro hållet. Den är längre och lite slackare än vad Reactorn är. Själv tycker jag att reactorn är väldigt snygg och det är den jag hade valt men det är ju bara min åsikt

Kolfiberram från Kina är väldigt prisvärt.

eller

Mer info om fm1001:

Escarpen är lite mer åt enduro hållet. Den är längre och lite slackare än vad Reactorn är. Själv tycker jag att reactorn är väldigt snygg och det är den jag hade valt men det är ju bara min åsikt
Med 140 gaffel tar jag hem en grad kanske på STA?

21:37 reviderar de Escarpe 29, de verkar rätt imponerade

Med 140 gaffel tar jag hem en grad kanske på STA?

En half grad. 66 grad är nuförtiden dock brant för en stigcykel. Vevlagret är tillräckligt högt, även med 140 mm slag fram. Jag har ingen aning om Escarpe är bra eller inte. Personligen skulle jag ville har ett kortare kedjestag än 450 mm.

En half grad. 66 grad är nuförtiden dock brant för en stigcykel. Vevlagret är tillräckligt högt, även med 140 mm slag fram. Jag har ingen aning om Escarpe är bra eller inte. Personligen skulle jag ville har ett kortare kedjestag än 450 mm.
Ok, Nukeproof föredras alltså men vad spelar kedjestaget för roll, jag cyklar liksom bah? och så hittar jag inte motsvarande mått för Reactor.

Tänker att Escarpes Factory/kashima samt att den är Brittish Racing Green skulle väga tungt ?. Jag har en Factory Dropper post liggandes fyi.

Har inte bestämt mig så jag avvaktar och uppskattar alla inspel.

Ok, Nukeproof föredras alltså men vad spelar kedjestaget för roll, jag cyklar liksom bah? och så hittar jag inte motsvarande mått för Reactor.

Tänker att Escarpes Factory/kashima samt att den är Brittish Racing Green skulle väga tungt ?. Jag har en Factory Dropper post liggandes fyi.

Har inte bestämt mig så jag avvaktar och uppskattar alla inspel.

Om du inte har uppfattningar om kedjestagslängd har du kanske ingen problem med den längden. Mindre vikt är såklart trevligt. Om du tycker om Escarpen, köp den! Gaffelrörsvinkeln kan man ändra, om man vill, med en angleset.

Tror fan jag gör det. Jag har en diagnos som gör att jag köper allt som är grönt. Kajaker, skor, kostymer(tyvärr), bilar, cyklar. Att den är grön räcker långt.

Skämt åsido, tack för tipsen. Slänger upp en bild när bygget är klart.

Stämmer geometrin på Wiggle's sidan?

På Vitus sidan finns mycket moderna och rimligare siffror:

Såg nu att Escarpe har flip-chip. Så med 140 mm gaffel kan man får i hög läget lite högre vevlager och 66 grad gaffelrörsvinkel.

Antar att du har koll på storlekarna.

Jag är 178 så det brukar bli M. Har haft L på en Occam och en Oiz Tr. det gick bra det med. Borde kanske kolla om Vitus är små eller stora i storleken.

Jag är 179 cm och vill nästan alltid har L. Vitus Escarpe är normal i storleken för modern geometri. Så lite längre reach än gamla MTB. Om du kör 140 mm gaffel får du 5 mm extra reach, flip chip i hög ger också 5 mm till. Stack blir då några mm lägre. Om du brukar föredrar M tror jag att M blir bra på Escarpe (och L finns inte på lager).

Bara nedre styrlager passar inte. Men jag skulle ändå rekommendera att montera ett nytt styrlager.

Bromsinfästning bak är PM180, antar att det betyder att du kan slippa adaptern och montage oket direkt.
Då var det beställt då! Men styrlager verkar ingå i ramen. Puckad fråga men jag är helt novis på att bygga..

Styrlager: Acros AZX-212-CO R5, ZS44/28.6 övre och ZS56/28,6 nedre för att passa styrrör som smalnar av från 1-1/8" till 1,5"

1662292647339.png

Då var det beställt då! Men styrlager verkar ingå i ramen. Puckad fråga men jag är helt novis på att bygga..

Styrlager: Acros AZX-212-CO R5, ZS44/28.6 övre och ZS56/28,6 nedre för att passa styrrör som smalnar av från 1-1/8" till 1,5"
Verkar ju faktiskt stämma. Då sparar du det jobbet. Nog inte så vanligt men de kanske hade tänkt bygga den.

Headset bearings are preinstalled. Compression ring, headset upper part and fork crown are also supplied. You don't get the fork cap, though.

Kanske missar nåt men ZS56/28,6 låter ju fel på nedre styrlagret.

28,6 är ju övre måttet. Nedre ska ju vara 40 för tapered och 30 för 1 1/8.

Har du sett den här testet?

Jag tycker inte om "test" av Bikeradar, men här jämför dom direkt med Nukeproof Reactor. Escarpe klättrar bättre med bättre dämpning bak. Bikeradar klagar på Fox dämpare, men bak verkar det vara för enduro cykling. Till stigcykling är den helt ok.

Mycket bra information där, känns lite infomercial dock.

Jag kommer ju sätta mitt flip-chip i höga läget och dessutom har jag ju inte så fet gaffel som de i testet men jag kommer garanterat bli nöjd med klättringsegenskaperna. Detta är min tredje cykel med den bakdämparen och jag kan inte utmana den så att den inte räcker till. När cykelekonomin har läkt så ska jag nog leta efter en matchande gaffel. Nu har jag ju Fox 34 Performance Elite och den är jättebra för mig men kanske inte matchar resten av cykeln. Tänkte ta upp bygget till Järvsö så fort det går och utvärdera efter det. :)

Kanske missar nåt men ZS56/28,6 låter ju fel på nedre styrlagret.

28,6 är ju övre måttet. Nedre ska ju vara 40 för tapered och 30 för 1 1/8.
måste kollas upp, när den kommer vill jag skruva ihop den utan avbrott och väntetider på delar.

Edit: kollade med Wiggle och du hade rätt: "Yes, it does look like you are correct with this. It should read 'Acros ZS44/28.6 - ZS56/40' for the tapered fork steerer." (y)

Senast ändrad:
Hur har det gått här då? Ramen anlänt?
Jajamen, den kom snabbt som 17. Invisishield och fint förpackad. Allt gott förutom att det inte är någon cykel än. Jag vill switcha allt vid ett tillfälle för att inte missa något cykeltillfälle nu när det är så fint och det är första gången så jag avvaktar medan jag läser på om allt som ska göras. Det är ju inte så mycket egentligen men går något fel så står jag där utan cykel några dagar.. :oops:

Jajamen, den kom snabbt som 17. Invisishield och fint förpackad. Allt gott förutom att det inte är någon cykel än. Jag vill switcha allt vid ett tillfälle för att inte missa något cykeltillfälle nu när det är så fint och det är första gången så jag avvaktar medan jag läser på om allt som ska göras. Det är ju inte så mycket egentligen men går något fel så står jag där utan cykel några dagar.. :oops:
Jag tror att du överkomplicerar det. Så länge du har styrlager och andra smågrejor som borde följa med med ramen så är det bara att börja sätta på delarna. Det svåraste kommer nog att vara den intärna kabeldragningen och även den borde vara ganska simpel.

Jag tror att du överkomplicerar det. Så länge du har styrlager och andra smågrejor som borde följa med med ramen så är det bara att börja sätta på delarna. Det svåraste kommer nog att vara den intärna kabeldragningen och även den borde vara ganska simpel.
Ja, styrlager och slangar för den interna dragningen låg med. Det finns dessutom en film på YT där de sätter ihop en annan Vitus men det ska kapas, bli tätt, luftas osv.. Bild på bygget inom kort. Och kanske en "Visa din Vitus"-tråd om det inte finns en :)

F578ACFD-85A7-43F5-AB90-9972FD55758D.jpeg

Så här blev det! En timmes test i Hacksta mtb-spår. Klättrar oväntat bra, största överraskningen är när jag står och trampar. Utför är den så flowig som en 29-tummare med 65 graders HTA ska vara. Extra roligt att testa exakt samma delar på två ramar, förra var ju en Podsol HT. Inga uppgraderingar nödvändiga just nu. Inte ens hjulen ?

Edit: Tack till Cykelhuset i Upplands-Väsby för slutjustering och bromsslang bak. Känns bra.

Visa bilaga 586097
Så här blev det! En timmes test i Hacksta mtb-spår. Klättrar oväntat bra, största överraskningen är när jag står och trampar. Utför är den så flowig som en 29-tummare med 65 graders HTA ska vara. Extra roligt att testa exakt samma delar på två ramar, förra var ju en Podsol HT. Inga uppgraderingar nödvändiga just nu. Inte ens hjulen ?

Edit: Tack till Cykelhuset i Upplands-Väsby för slutjustering och bromsslang bak. Känns bra.
Riktigt snygg! Matchar skitbra med guld detaljerna på ramen och kashima coatingen på dämpare och droppern!

Tillbaka
Topp