Bygga gravel med MTB komponenter?

Har du hjul redan? För ramen tar "bara" 135 mm QR bak.

Annars så kör ju NX vanlig shimanobody så kassetten lär väl funka. BB är 68mm men lite spacers löser ju det (så verkar de redan ha gjort med den Apex-specade varianten).

Största problemet med bockstyreramen du länkar är svinkort reach vilket kräver monsterlång styrstam när man använder rakt styre. Ramstorlek XL har 404 mm reach. Jag som är i XL storlek (194 cm lång) skulle behöva 135 mm styrstam, 404+135 = 539 mm. Lagom avstånd till styret enligt formel: 2*kroppslängd + 150 = 194 + 194 + 150 = 538 mm. Jag anser att den typen av monsterstammar hör 1990-talet till. Ramen är helt enkelt 60-75 mm för kort!

Min dottern är 164 cm lång och har en 8,3 kg gravel i storlek Medium med rakt styre och XT 12 växlar. Hennes ram har 460 mm sadelrör och 414 mm reach + 60 mm styrstam (414+60 = 474 mm) vilket passar hennes längd. Lagom avstånd till styret enligt formel: 2*kroppslängd + 150 = 164 + 164 + 150 = 478 mm.
191001_M.jpg

Det funkar absolut med 1x10/11/12 speed mtb växlar/kassett/kedja/vevparti så länge du kör non-boost kedjelinje (runt 49 mm). Det funkar oavsett om du har 5x135 QR eller 10x135 TB eller 12x142 TA bakaxel.

Fundera på hur stor klinga du vill ha innan du väljer vevlarti. Sram har vevpartier med antingen Ø104 mm (?) BCD https://www.sram.com/en/sram/models/fc-nx-1-a1, DM + spider Ø104 (?) mm BCD, eller DM utan spider https://www.sram.com/en/sram/models/fc-nx-1-b1 där du köper klingan från annan än Sram https://www.garbaruk.com/gxp-road-cx-round.html
Kanske att ett Apex1/Rival1 vevparti är enklare/billigare/lättare etc., du får kolla och räkna själv.

Senast ändrad:
Exempel i video från igår. Lauf har snålbyggt en bockstyregravel och en raktstyregravel på samma ram, för att det är dyrare att tillverka två olika ramar med rätt mått anpassade för ändamålen. Raktstyrecykeln ser ut som skit och uppträder som skit, Si (som bara är nomallång) nämner att han skulle vilja ha (minst) 130 mm stam för att sitta bra på eländet. Men han berättar inte att det är fel mått på ramen, för han får inte såga sin sponsor Lauf.
kort.png

Om man ska bygga med rakt styre (fast då är det ju inte en gravel utan en mtb eller trekkingcykel...) och har mtb-delar över så måste det ju vara bättre att utgå från en mtb-ram så får man längre reach och hjulstandard mm som passar mtb-delar rakt av.

Bygger man med bockstyre så ser (iaf i största storleken) reach rätt normal ut på Planet X hojen.

Sixten Fors sa:
skier sa:
Bygger man med bockstyre så ser (iaf i största storleken) reach rätt normal ut på Planet X hojen.
Beror lite på vilka cyklar man jämför med.

Visst är det så, jag tror ändå att det är vanligare med 400 i reach i största storleken än 440.
T ex Cannondale Topstone, Specialized Diverge, Trek Checkpoint, Rose Backroad, Cube Cross har alla ungefär 400mm reach i största storleken.

Det är ju bra att det finns olika längder så får de som vill köra med jättekort styrstam och bockstyre göra det.

Sixten Fors sa:
skier sa:
En liten sidofråga: vad är poängen med att större storlekar får en brantare styrvinkel?
Har längre människor en långsammare reaktionsförmåga så att dom behöver en kvickare styrning? ?

happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
skier sa:
En liten sidofråga: vad är poängen med att större storlekar får en brantare styrvinkel?
Har längre människor en långsammare reaktionsförmåga så att dom behöver en kvickare styrning? ?

Förr tror jag det snarare var mindre storlekar som hade flackare vinkel för att undvika toe overlap, vet inte om det fortfarande är det som är anledningen

happymtb.fr sa:
Ingen poäng, det är en kvarleva från förr och en UCI regelbokgrej för tävlingscyklar med krullstyre.
UCI har väl än regel som säger Front Center <650 mm.
Vid CS 430 mm (Planet-X och Grail) ger det WB <1074 mm.
Grail XL klarar sig precis, Grail 2XL är för lång för regelboken.
Skulle man sätta vettigare HTA 71° på Grail XL skulle man tappa 27 mm reach om man vill hålla sig inom WB <1074 mm. Pest eller kolera alltså :)

Problem med tåöverlapp finns även i större ramstorlekar då större cyklister har längre vevar och skor.

Senast ändrad:
Tack!
Jag visste inte att så många körde UCI-tävlingar så att det motiverar dålig geometri på närmast samtliga krullstyrrecyklar...
Vem blir först med att bryta trenden? Det finns pengar att göra!

happymtb.fr sa:
Tack!
Jag visste inte att så många körde UCI-tävlingar så att det motiverar dålig geometri på närmast samtliga krullstyrrecyklar...

Jag tror det är fritt fram att köra enduro eller xc cykel på ”touren”, konstigt att ingen har gjort det än faktiskt. Någon som vet orsaken?

AlfaAlfa sa:
happymtb.fr sa:
Tack!

Jag tror det är fritt fram att köra enduro eller xc cykel på ”touren”, konstigt att ingen har gjort det än faktiskt. Någon som vet orsaken?

Det finns många bisarrt formulerade regler av UCI, t ex denna:

”A bicycle shall not measure more that 185 cm in length and 50 cm in width overall.”

Och dessutom får inte överröret slutta mer än 8cm:
0A7EB2E8-F342-4244-A3F4-D49D79907993.jpeg

https://www.uci.org/docs/default-so...2018-05-02-eng_english.pdf?sfvrsn=fd56e265_70

Det plockar väl ganska effektivt bort hyfsat många cyklar av typ enduro och xc. Jag antar att det är poängen, men jag vet inte varför.

Tack Bellasoda!
Där ligger nog en del till att lvg ser ut som dom gör. Jag undrar bara varför ingen har utmanat den här tvångsregim, speciellt när det gäller CX och framförallt gravel som i grunden inte är tävlingcyklar...?

@alfaAlfa
Asfalten är så slät att man lär inte behöva mer än däcken för att få bra grepp, endurohojar på touren lär alltså inte vara nödvändiga ?

happymtb.fr sa:
Tack Bellasoda!
Där ligger nog en del till att lvg ser ut som dom gör. Jag undrar bara varför ingen har utmanat den här tvångsregim, speciellt när det gäller CX och framförallt gravel som i grunden inte är tävlingcyklar...?

Jag tror cx i grunden är en tävlingsform där man först definierar cykeln och därefter försöker bygga en bana anpassad efter sådan cykel.

Gravel är väl fortfarande under utveckling och nya grejer dyker upp hela tiden.

Sixten Fors sa:
Största problemet med bockstyreramen du länkar är svinkort reach vilket kräver monsterlång styrstam när man använder rakt styre. Ramstorlek XL har 404 mm reach. Jag som är i XL storlek (194 cm lång) skulle behöva 135 mm styrstam, 404+135 = 539 mm. Lagom avstånd till styret enligt formel: 2*kroppslängd + 150 = 194 + 194 + 150 = 538 mm. Jag anser att den typen av monsterstammar hör 1990-talet till. Ramen är helt enkelt 60-75 mm för kort!

Min dottern är 164 cm lång och har en 8,3 kg gravel i storlek Medium med rakt styre och XT 12 växlar. Hennes ram har 460 mm sadelrör och 414 mm reach + 60 mm styrstam (414+60 = 474 mm) vilket passar hennes längd. Lagom avstånd till styret enligt formel: 2*kroppslängd + 150 = 164 + 164 + 150 = 478 mm.

Det funkar absolut med 1x10/11/12 speed mtb växlar/kassett/kedja/vevparti så länge du kör non-boost kedjelinje (runt 49 mm). Det funkar oavsett om du har 5x135 QR eller 10x135 TB eller 12x142 TA bakaxel.

Fundera på hur stor klinga du vill ha innan du väljer vevlarti. Sram har vevpartier med antingen Ø104 mm (?) BCD https://www.sram.com/en/sram/models/fc-nx-1-a1, DM + spider Ø104 (?) mm BCD, eller DM utan spider https://www.sram.com/en/sram/models/fc-nx-1-b1 där du köper klingan från annan än Sram https://www.garbaruk.com/gxp-road-cx-round.html
Kanske att ett Apex1/Rival1 vevparti är enklare/billigare/lättare etc., du får kolla och räkna själv.

Det där är inte ens en gravel, snarare en hybrid mellan en billig landsvägscykel där man har monterat rakt styre och skaffat MTB utväxling.

krip sa:
Hej!

Har kollat på denna ram och är lite sugen på att återanvända en del komponenter som jag har liggande! Funkar det med tex SRAM NX på en gravelram som denna?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXFMAPEX1FLAT/planet-x-full-monty-sram-apex-1-flat-bar-gravel-bike
Vill köra 11x1 tänkte jag och frågan är om det är någon skillnad mellan apex 11 och NX 11?

För kort och brant styrvinkel om man vill ha stabilitet på grusvägen.

Apex är landsvägsmodellen med dysfunktionell vajerdragning till RD. Medan NX är bättre, men bara trigger-vxl för rakt styre.
Egentligen är Shimano helt överlägset i driftsäkerhet. Dessutom billigare.

happymtb.fr sa:
Tack Bellasoda!

Vilka andra tvångsregimer tycker du behöver utmanas? Att man bara spelar fotboll med en enda boll? Att man inte får använda stav i höjdhopp? Att man måste runda portarna i slalom? Att man inte får spela innebandy med en tre meter lång klubba? En sport definieras av sina regler. UCI har en hel del regler kring hur en cykel ska se ut för att kunna användas i ett UCI-sanktionerat lopp, exempelvis Tour de France. Lev med reglerna eller försök övertyga UCI att de ska ändra på regeln. Eller skapa en annan sport.

Att stora gravelcyklar är korta pga att UCI har specifika regler för linjelopp är antingen helt påhittat eller en halmgubbe. EoD.

Tack för alla svar även om tråden spretade en aning ?

Sket i att köpa en planet X faktiskt och slog istället till på följande Cykel som jag tror kommer bli grym för mina ändamål!

Fick dock ge upp kravet på vanligt styre. Kommer nog funka ändå även om jag inte gillar gamhållning i stadstrafik!

https://www.wiggle.se/vitus-substan...kp94LIeFbOZldpZ2OBbZZYFymLu2UewAaAqI2EALw_wcB

Trodde dock att det skulle vara enklare att hitta vettiga vinterdäck ? Hittar inget vettigt som är 27,5 och smalare än 2,25.
Vad fan har hänt med Suomi tyres hemsida! Ägnade en kvart åt att försöka hitta den för att se vilka däck dom har.

Anledningen till att jag var ute efter en pendlarhoj med rakt styre var för att jag tycker att man fått bättre koll på trafiken i en mer upprätt sittställning.

Körde en 29" MTB tidigare men det var alltid problem att få på bra longboard skärmar. Vill gärna ha det när man skall cykla i snömod och skit i flera månader. Gravelbikes har ofta bra med plats för skärmar jämfört med hybrider som ofta har sjukt tight mellan ram och däck.

Tror det blir grymt med 27,5 så länge jag hittar ett par vettiga dubbdäck!

bellasoda sa:
AlfaAlfa sa:
happymtb.fr sa:
Tack!

Det finns många bisarrt formulerade regler av UCI, t ex denna:

”A bicycle shall not measure more that 185 cm in length and 50 cm in width overall.”

Och dessutom får inte överröret slutta mer än 8cm:

https://www.uci.org/docs/default-so...2018-05-02-eng_english.pdf?sfvrsn=fd56e265_70

Det plockar väl ganska effektivt bort hyfsat många cyklar av typ enduro och xc. Jag antar att det är poängen, men jag vet inte varför.

Jag bara skojjade lite alltså=)

Jag tycker det räcker att titta på skillnaden mellan mtb och landsvägscykling för att förstå varför cyklarna/geometrin är olika.

Jag tror vissa skulle säga att man är dum i huvudet om man inte förstår det, men så skulle jag personligen aldrig säga.

krip sa:

Sket i att köpa en planet X faktiskt och slog istället till på följande Cykel som jag tror kommer bli grym för mina ändamål!

Fick dock ge upp kravet på vanligt styre. Kommer nog funka ändå även om jag inte gillar gamhållning i stadstrafik!

https://www.wiggle.se/vitus-substan...kp94LIeFbOZldpZ2OBbZZYFymLu2UewAaAqI2EALw_wcB

Trodde dock att det skulle vara enklare att hitta vettiga vinterdäck ? Hittar inget vettigt som är 27,5 och smalare än 2,25.
Vad fan har hänt med Suomi tyres hemsida! Ägnade en kvart åt att försöka hitta den för att se vilka däck dom har.

Finns tydligen 45north Gravdal som är 622 mm. Google it!

Peth sa:
krip sa:

https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-adventure-racercykel-apex-2019/

Det gjorde jag! Ser ju klart intressanta ut! Verkar ju även finnas en 2.1 variant! Får mäta när jag fått cykeln levererad för att se om de passar. Hittade dock inget bra ställe som sålde deras däck i Gravdal i Sverige. Något tips?

krip sa:
Peth sa:
krip sa:

Det gjorde jag! Ser ju klart intressanta ut! Verkar ju även finnas en 2.1 variant! Får mäta när jag fått cykeln levererad för att se om de passar. Hittade dock inget bra ställe som sålde deras däck i Gravdal i Sverige. Något tips?
XXL har sålt dem ganska nyss.

Lejon sa:
krip sa:
Peth sa:
krip sa:

XXL har sålt dem ganska nyss.
Såg att dom hade 700 däcken men kunde inte hitta 650B hos XXL. Synd att dom inte har dom kvar! Verkar ju vara ett norskt märke så XXL borde ju sälja fler grejer från dom.

Jag tror att marknaden är alldeles för liten för barnhjul tyvärr ??.
Om xxl inte tar in billiga partier så kör dom ofta på säkra kort. De flesta kan använda 28".

frippegubben sa:
Det där måste ju vara nya standardförfarandet vid cykelfotografering, överröret horisontellt! Och jag gillar klingan på vevpartiet, den var nästan lite sexig...
Klingan är AB Oval 46T https://absoluteblack.cc/gravel-1x-oval-110-4-bcd-DA9100-U8000-chainring/
Det var enda bilden jag hade på cykeln med nya och lättare hjulset/stolpe/stam/styre/grepp/pedaler monterade, som tillsammans sparade ytterligare 1100 gram. Tidigare version nedan.

Bilagor

• 190811_RL_3.jpg
    190811_RL_3.jpg
    179.8 KB · Besök: 328
Sixten Fors sa:

Finns det någon formel för reach för krullstyrescyklar med? Kan ju hjälpa en nybörjare att få en grundinställning på cykeln.

Tillbaka
Topp