bygga hoj på en scott scale

sorebro

Ny medlem
Nybörjare och tänkte bygga en egen xc hoj... har hittat en scale 40 ram och tänkte bygga budget med beg delar till att börja med. Vad bör jag tänka på?

Är det scalen som är problemet? Ska man satsa på ngt annat? Har kört cross i många år och tänkte börja trampa istället. skruvandet är mest terapi och det vore ju kul & köra ngt man byggt själv.

sorebro skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det std storlekar på lager, gaffel, bromsar
> osv? Någon som vet?

Std?

Det kan vara lite pyssel att få till så att allt passar ihop. Det finns oftast minst två olika standarder på delarna och ibland fler. Köper man en hel cykel i delar utan att ha koll på vad som passar med vad så blir det garanterat ett antal problem när du ska montera om du inte har en otrolig tur när du väljer komponenter. Som sagt mycket passar direkt på men det finns lika mycket som inte gör det. Läs på först eller fråga här...

Har precis byggt klart en mtb. Landade väl i runda slängar på 11000. Köpt lite grejer nytt och vissa i andra hand. Resten beställt från england och tyskland. Vill man bygga för att det ska vara kul så är det bara att läsa på och sen beställa.
Jag byggde för att få lite terapi plus att det ska bli grymt kul att leka runt som motion.
Kör på bara!

dsc00413s.jpg

Problemet när man har en ram och plockar ihop delar själv är att man konkurrerar prismässigt med sånt här:
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a30642/zr-race-60.html?lg=en

Även om man köper de flesta grejor begagnat springer det lätt iväg i pris.
Om du är väldigt förtjust i din egen ram kan det nästan vara värt att överväga att köpa och slakta en cykel liknande den jag länkade, men då under förutsättning att allt eller nästan allt går att flytta rakt över.

Jojo, men får man välja på en hoj med scale ram o en med en av radons billigare , så tar nog i alla fall jag scotten före.

Jensen skrev:
> Jojo, men får man välja på en hoj med scale ram
> o en med en av radons billigare , så tar nog i
> alla fall jag scotten före.

Mjo, rent spontant skulle jag nog också göra det.
Fast egentligen undrar jag om det är någon större skillnad. Bägge är väl massproducerade, Taiwantillverkade, trippelreducerade aluramar. Det är möjligt att de lagt ner lite mer tid och pengar när de designade Scottramen, men den väger ändå 1600 g, och det är ju inte superlätt för en raceig aluhardtail.

jesster73 skrev:

> Fast egentligen undrar jag om det är någon
> större skillnad. Bägge är väl massproducerade,
> Taiwantillverkade, trippelreducerade aluramar. Det
> är möjligt att de lagt ner lite mer tid och
> pengar när de designade Scottramen, men den
> väger ändå 1600 g, och det är ju inte
> superlätt för en raceig aluhardtail.

Väger inte Radonen mer, iså fall är det ju hyfsat lätt för den. Min förra Focus med 16 tusen vägde en bit över 1800 g.

http://www.talkofbike.com
Test av Canyon Nerve XC 9.0

Tack för alla inlägg! Är nog ganska sugen på scalen. Då är det bara att bestämma sig antingen bygga på tom ram eller köpa komplett cykel & uppgradera istället =)

jesster73 skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jojo, men får man välja på en hoj med scale
> ram
> > o en med en av radons billigare , så tar nog i
> > alla fall jag scotten före.
>
> Mjo, rent spontant skulle jag nog också göra
> det.
> Fast egentligen undrar jag om det är någon
> större skillnad. Bägge är väl massproducerade,
> Taiwantillverkade, trippelreducerade aluramar. Det
> är möjligt att de lagt ner lite mer tid och
> pengar när de designade Scottramen, men den
> väger ändå 1600 g, och det är ju inte
> superlätt för en raceig aluhardtail.

fast vikt är ju inte allt. det är möjligt att radonen är bra. men scotten så vet man att det ligger lite baktanke till ramen, att det inte bara är en som är beställd ur katalog o sen satt sitt namn på. säger inte att radonen är så, men det känns lite mer osäkert i den prisklassen. med scotten så vet man ju vad man får. men det är ju min högst personliga åsikt.

sorebro skrev:
> Tack för alla inlägg! Är nog ganska sugen på
> scalen. Då är det bara att bestämma sig
> antingen bygga på tom ram eller köpa komplett
> cykel & uppgradera istället =)

Oftast enklare och troligen också billigare att köpa lös ram och bygga med delar man vill ha ifrån början istället för att försöka sälja beg och köpa nytt. Men det krävs ju att man vet vad man vill ha isåfall.

1817 skrev:
> Är det likadana ramar på scale 40, 30, och 20?

40 är alu, 30 och 20 är kolfiber

Tillbaka
Topp