Bygga kedjespännare till SS

frisk

Aktiv medlem
Håller på med ett SS-bygge. Har utgått från en GT-ram och plockat på lite delar här och var ifrån.
Bygget vill jag helst hålla ganska låg budget och behöver nu en kedjespännare.
För tillfället använder jag en DeoreLX växel. Skulle helst vilja byta ut den mot något liknande exempelvis Surlys singulator.

SURLY032_S.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-54&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Tycker denna är lite för dyr för tillfället. Vet att det fins andra liknande modeller att beställa från t.ex. tyskland, men skulle vara intressant att få lite förslag/bilder på andras egna byggen.

Senast redigerad av en moderator:
Kan till din tröst säga att den där surly singulatorn är rätt kass. Det bästa är en bakväxel eller något hemsnickrat med dubbla rullar för funktionen. För esteten skär sig detta i ögonen med en bakväxel. Men du bör nog leta efter något som är fjäderbelastat.
Man kan vålda dit magic gear också men det kanske inte är den bästa lösningen kan jag säga i efterhand.

Jag kommer från halmstad om någon har tips på affärer i närheten...
Är rädd för att det är mitt starkt estetiskt tränade öga som inte gillar växeln som den är nu! =)
Fungerar ju bra som den är... slår lite mot ramen när man kör över rötter, trottoarkanter mm då jag kortat kedjan så mycket som det bara går nu.

Har också testat med magic gear... och nej! inte igen!

triple skrev:
-------------------------------------------------------
> Förklara: varför inte magic gear?
> (jag har alltså ingen aning, men det ser lite
> coolt ut)

Därför att magic gear sällan funkar speciellt bra. Har själv försöker hitta något som funkar genom att mixa och match olika kugg med mer eller mindre slitna kedjor. Möjligt att man hittar något som stämmer men förmodligen slutar det med att man kör med med en växel som inte riktigt passar till den teräng man cyklar i och en för lös/spänd kedja. Plus att man ganska snabbt tänjer ut den kedja som man fick det att funka med.

Mitt tips, om budgeten är tajt är att köra på med LX-växeln, kommer förmodligen att funka bätter eller åtminstone lika bra som en köpt kedjespännare.

//j

Jag körde med min Deorebakväxel som spännare en hel vinter, dagligen i ur & skur och snöstorm. Fungerade iallafall!

Jilster skrev:
> Bruse! sen när kör du i ur och skur ;-)

Sen jag började cykla. Fast jag njuter inte direkt, jag gör det för att slippa trängas i skogen med andra blöta och sura cyklister.

Ska man bygga eget ska man göra det för att göra något som inte går att köpa. 395 kr är inte mycket jämfört med tiden som går åt till att bygga något eget av söndersågade växlar, v-bromsarmar, bultar och brickor, gängstång och sockerbitar.

Däremot har Ville byggt bort nästan allting dåligt med kedjespännare kontra "äkta" singlespeed med sitt hemmabygge - eftersom den här inte finns att köpa så får man bygga en själv om man vill ha den:

VilleSingulator.JPG

Detta är en vacker kedjespännare ;)

På min LVG SS lyckades jag få till Magic Gear.
Nu håller jag på med en vinterSS. Får se hur det lyckas....

Nackdelen med Magic Gear är att man får byta kedja oftare (men de är ju så billiga...). Fördelen är att man slipper allt kedjerassel.

//Martin

http://www.cykelforum.se

Den där var ju fin Bo. Dock missar den och många spännare på marknaden att vara fjäderbelastad. Vi som suktar får övertala Ville om att släppa sitt patent och börja tillverka i parti och minut.

HAHA. boe den var klockren..:) Ivf estetiskt.

Jilster, är du så missnöjd med surlyspännaren? När jag körde med vanlig spännare var den bättre än allt annat på marknaden. Och då var dne ivf fjäderbelastad?

Tror planet ride har den i ett utförande med två hjul vilket man kanske behöver om man kör små drev eller har otur och måste ha lite längre kedja. Men den är fortfarande ömtåligare än mitt hemmabygge eller magic gear.

Surly spännaren suger. Den är grymt kännslig på inställningarna och har gett mig otaliga humörsvängningar på turer vilket i sin tur har gett växel fantaster trumf med kommentarer som "fasen vad det verkar enkelt det där med snigel speed verkar vara" Fick dock en mycket oroväckande klapp på ändalyckten när jag stog böjd och meckade på happy grill 2005 av Tobbe the TNT. Vill man ha sånt ska man köpa sig en surly singulator. Eller rent av min! Sen ställer man sig på noga utvalda platser som en saab och meckar.

När jag våldat på magicgear har det funkat klockrent och underhållsfritt. Dock är det inte så optimalt när det gäller slitaget på prylarna. Har åkt hela sommaren utan att den där kjedjan vill ta en annan form ärn spännd piano tråd....

Så Ville. När bygger vi din spännare?

Pat

Förutom att jag genom mina gorillamekningar har haft av en fjäder så kan jag inte klaga på Surly spännaren. Enkelt att justera (OM man har en kon nyckel :)

Jilster. Jag tror du har haft otur med din surly. För den är fjäderbelastad och det var absolut den bästa spännaren när vi trialade en gång i tiden. Enda nackdelen är att den fortfarande sitter ivägen nästan som en vanlig växel.

Man behöver lite verkstad för att kunna bygga min spännare. Så kanske får du lämna en ritning och lite flis till någon snäll själ. Jag har ivf fjäderstålet hemma om du vill ha några centimetrar.

Nackdelen med min spännare är att den håller i kedjan mycket hårdare så man får inte dendär superlätta trampkänslan som man får med magic eller horisontella. Man kan inte få allt.

Kör man dock med kortare kedja kan man säkert köra med bara ett hjul och det bore göra det hela bättre:)

Villes spännare är optimal, men får att produktifiera den krävs nog någon mer utvecklad form av justering i sidled, för att anpassa sig efter kedjelinjen m.a.o. Men som custompryl till Villes hoj är den som sagt var optimal.

Så du gillar inte min brickjustering...=D

Helt ärligt så tror jag den skulle kunna funka med flytande trissor då du trycker upp det bakre drevet så nära själva huvuddrevet som möjligt.

Får se om det kommer till verision 3.

Men största problemet är nog att få en spännare som funkar på alla typer av dropouts då man inte använder sig av växelörat.

Jag kör med en On-one-spännare med ett hjul. Den går att montera så att den spänner kedjan uppåt istället för neråt vilket imho bara ger fördelar men den är tänkt att monteras åt andra hållet egentligen. Den har en liten bygel över kedjan vid den enda trissan vilket gör att kedjan inte kan hoppa av där.

Tror den kostade under 200kr från Häggs, jag har kört med den i ca ett halvår utan minsta lilla problem. Snart är dock kedjan magic-gear-sliten och då åker den av :)

Ville skrev:
>
> Man behöver lite verkstad för att kunna bygga
> min spännare. Så kanske får du lämna en
> ritning och lite flis till någon snäll själ.
> Jag har ivf fjäderstålet hemma om du vill ha
> några centimetrar.
>
>
Kolla med Kid1000 kanske? Han verkar ju både ha kunskap och utrustning.

singulator.jpg

Which way does it tension?
Doofer tensions by pushing DOWN - like a rear mech.

I suppose it could be made to tension up, but we'd have to find some other way wound springs, and whilst I could promise something, we all know it's never going to happen.

Spring tension is adjustable via 3 position holes in the body.

http://www.on-one.co.uk/index.php?m...op=view_page&PAGE_id=123&MMN_position=203:203

Jag har monterat min så att den trycker uppåt istället, det var inga problem. Antagligen använder den fjädern åt fel håll men vafasen, det funkar ju.

Tack för alla svar å bra ideer...

Någon som har erfarengeter av avkapade vanliga bakväxlar... så att han bara har kvar det övre hjulet???

Typ såhär:
IM0009071.JPG

frisk skrev:
> Tack för alla svar å bra ideer...
>
> Någon som har erfarengeter av avkapade vanliga
> bakväxlar... så att han bara har kvar det övre
> hjulet???

Körde så ett tag, funkade utmärkt, ännu bättre efter att ja släppt på spänningen i leden närmast trissan.

Kedjespännare förstår jag helt och fullt poängen med men att fortsätta fästa pryttlar i växelörat är väl en av de saker man vill komma ifrån genom att köra SS?

Finns det inga spännare som sitter fast i kedjestaget?

4:e brunn. Det var därför jag byggde min. Den är i princip oförstörbar.

Jomper. Surly skickar med dubbla fjädrar till sin. en för uppåt och en för neråt. De säger att uppåt är bättre har jag för mig men jag vet av erfarenhet att det är färre cyklar den går att montera på.

Magic-gear är ju helt klart närmare nirvana än att ha spännare.. ;)
(Hoppas det håller sig länge så nu bara)

frisk skrev:
> Tack för alla svar å bra ideer...
>
> Någon som har erfarengeter av avkapade vanliga
> bakväxlar... så att han bara har kvar det övre
> hjulet???
>
> Typ såhär:
>

Jo (min hoj på bilden) det funkade utan problem för mig. Tyckte att denna setup fungerade bättre än rennen-spännaren jag körde med efter.

Har dock monterat på bakväxel igen och kör två växlat nu, man vill ju inte vara teknikfientlig och bakåtstävande.

//j

42Hz skrev:
> Magic-gear är ju helt klart närmare nirvana än
> att ha spännare.. ;)
> (Hoppas det håller sig länge så nu bara)

Hehe, du vet ju att jag inte håller med så jag tänker inte enns försöka dra mina argument=D

jag kör på min pendelhoj med en gammal växlare där jag råkade ta bort fel fäste, så jag äv tvungen att använda nedertrissan, skitfult är det och sliter nog endel på prylarna men funkar gör det.

Ville skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Magic-gear är ju helt klart närmare nirvana
> än
> > att ha spännare.. ;)
> > (Hoppas det håller sig länge så nu bara)
>
>
> Hehe, du vet ju att jag inte håller med så jag
> tänker inte enns försöka dra mina argument=D

Äh, nu är du ju bara tråkig! ;)

Hur tycker du det där funkar då Rickard? Har du en bild på cykeln från sidan i hela cykel proportion?

Låter och rasslar det mycket? Kanske är finare trissor än i surlys singulator. Den rasslar som synden...

Boe skrev:
> Vem var det som slöjdade ihop den här då?
> Skulle inte det kunna vara ett bra alternativ?

Riktigt snyggt iaf Boe... sådana tips vill jag ha!
Kanske funkar med något liknande med bara en rulltrissa...???

Tillbaka
Topp