Björn Tidbeck
Medlem
Bygga mountainbike
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur har du löst "kontaktpunkterna" med vevlager, baknav (inklusive thruaxle?) och styrlager?
Kolla hemsidan, där skriver jag lite mer om byggenaHäftigt! Skapa en bygg-tråd inför nästa bygge vet jag :) vore kul att följa!
Aluminium inserts och epoxiHur har du löst "kontaktpunkterna" med vevlager, baknav (inklusive thruaxle?) och styrlager?
Skoj bygge!
Har du slaktat en gammal hoj eller köpt delarna någonstans?Aluminium inserts och epoxi
Den är av trä, det ska se ut sådär.Dags att smörja kedjan?
KejderötaDen är av trä, det ska se ut sådär.
Denna har ungefär samma geometri som en Scott spark, 2021 tror jag. möjligtvis något flackare stack, lite längre reach pga något mer baklutad sadelstolpe och ca 8-10mm längre chainstayKul projekt! Jag hade också gärna sett mer från själva produktionen! Gillar både träarbete och cykel, så det här är ju en optimal kombination (att följa i en byggtråd åtminstone)!?
Ett litet tips är att mtb-cyklar har blivit riktigt jäkla bra senaste åren. Studera geometriförändringarna som skett senaste åren och införliva dem i nästa bygge. Gissar att korta kedjestag men ändå plats för ganska breda däck samt flack gaffelvinkel är svåra att få till och ger större belastningar på redan utsatta områden än längre kedjestag och brantare gaffel.
Njae det är väl kvar sedan dopp i östersjön på norra fårö. Jag jobbar med rost och än så länge finns rostmån kvar ?Kejderöta
Jag gillar R2-bike från Tyskland, lite därifrån och lite från gamla cyklar.Har du slaktat en gammal hoj eller köpt delarna någonstans?
De två första prototyperna är "handgjorda" hyvel, bandsåg, rasp, borr, fräs och givetvis en del slipning. Den jag håller på med nu är så gott som helt gjord med CNC-fräs.Häftigt! Skapa en bygg-tråd inför nästa bygge vet jag :) vore kul att följa!
Ett styre av trä, vad tror du om det? Rätt träslag så skulle det kanske kunna funka och trä är ett bra material för olika typer av handtag till slagverktyg.
Ett styre av trä, vad tror du om det? Rätt träslag så skulle det kanske kunna funka och trä är ett bra material för olika typer av handtag till slagverktyg.
Jag har typ 300+ bilder på andra träcyklar på min pintetest.Ett styre av trä, vad tror du om det? Rätt träslag så skulle det kanske kunna funka och trä är ett bra material för olika typer av handtag till slagverktyg.
Hållfasthetsmässigt är det inga problem. Ask är nog det bästa, eller ask laminerat med valfritt annat träslag eller lättmetallEtt styre av trä, vad tror du om det? Rätt träslag så skulle det kanske kunna funka och trä är ett bra material för olika typer av handtag till slagverktyg.
Pintrest ska det vara såklartJag har typ 300+ bilder på andra träcyklar på min pintetest.
Dags att regga Pineterest? ;)Pintrest ska det vara såklart
Den andra prototypen, Fraxinus Excelsior som jag kallar den (eftersom det är det huvudsakliga träslaget) känns som ett mellanting mellan aluminium och kolfiber, -ish. Fast då jämför jag med scott aspect 910, och cube reaction. Och de har ju helt annorlunda geometri. Den stora skillnaden är nog att trä är bra på att släcka ut vibrationer. Jämför ishockeyklubbor av trä, aluminium och kolfiber om du har det som referens.Träramar är vackert. Såg på din sida att vikten är lägre än jag trodde. Hur är den att cykla på, känns ramen lika styv som de i andra material?
Tack, det stämmer att det blir svårt att få in dropperpost och få det snyggt. Man tappar dessutom nog det mesta av fjädringen i sadeln. Då får man nog gå över till traditionell sadelstolpe. Det är väl iofs inget fel med det, tvärt om, men jag vill inte släppa "double post iden" än. Nu håller jag på med FE 2.0 samt ritar på en gravel variant av LD.Så fruktansvärt fin! Otroligt smäcker konstruktion med de basade delarna.
Hur hade set ut om du skulle få in en dropper post ramen. Antar att det hade krävt en helt annan konstruktion av "sadelröret"? Eller hade det gått att spänna in den mellan de båda delarna på något vis?
Larix decidua verkar riktigt spännande den med har du byggt en sådan än?
Tack, det stämmer att det blir svårt att få in dropperpost och få det snyggt. Man tappar dessutom nog det mesta av fjädringen i sadeln. Då får man nog gå över till traditionell sadelstolpe. Det är väl iofs inget fel med det, tvärt om, men jag vill inte släppa "double post iden" än. Nu håller jag på med FE 2.0 samt ritar på en gravel variant av LD.
Hej Froste,Så fruktansvärt fin! Otroligt smäcker konstruktion med de basade delarna.
Hur hade set ut om du skulle få in en dropper post ramen. Antar att det hade krävt en helt annan konstruktion av "sadelröret"? Eller hade det gått att spänna in den mellan de båda delarna på något vis?
Larix decidua verkar riktigt spännande den med har du byggt en sådan än?
Ah kul!Hej Froste,
Jag funderade på din undran, och ja, det hade ju vart nice med en dropper, jag modifierade ritningen lite grann. Blir inte lika intressant med bara ett runt rör, alternativet med fullängdsrör och två träbågar känns för klumpigt och ger onödiga många delar. de två sista ser väl snyggast ut, vad tycker du?
mvhb
Visa bilaga 669507Visa bilaga 669508Visa bilaga 669509
Visa bilaga 669520