Bygga singlespeed med fotbroms?

fastforward

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte bygga mig en enkel slit och släng-båge som kan ställas på stan utan risk. Har kollat en del på alla vackra fixies men tänkte inrikta mig på en light-variant - singlespeed med fotbroms. Med fotbroms menar jag en sådan där där man trampar bakåt för att bromsa. Trampbroms kanske det heter.

Låt oss säga att jag köper en gammal racer och en sådan här: (SS-baknav med fotbroms)
http://cykelkedjan.se/onlinestore/catalog/product_info.php?products_id=1832

Kan man plocka ur innanmätet ur det köpta navet och trycka in det istället för racerns? Det verkar nämnligen vara jobbigt att ekra om hela hjulet om man skulle använda det nya navet rakt av. Kan det kanske bli problem att tillsätta distanser så det räcker för att ersätta racerns kassett?

Jag har googlat och sökt på forumet som en tok men inte hittat något vettigt, alla verkar bygga med fälgbromsar. Dessa vill jag helst slippa i och med försämrad estetik och utökat underhåll.

fastforward skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Jag tänkte bygga mig en enkel slit och
> släng-båge som kan ställas på stan utan risk.
> Har kollat en del på alla vackra fixies men
> tänkte inrikta mig på en light-variant -
> singlespeed med fotbroms. Med fotbroms menar jag
> en sådan där där man trampar bakåt för att
> bromsa. Trampbroms kanske det heter.
>
> Låt oss säga att jag köper en gammal racer och
> en sådan här: (SS-baknav med fotbroms)
> http://cykelkedjan.se/onlinestore/catalog/product_
> info.php?products_id=1832
>
> Kan man plocka ur innanmätet ur det köpta navet
> och trycka in det istället för racerns? Det
> verkar nämnligen vara jobbigt att ekra om hela
> hjulet om man skulle använda det nya navet rakt
> av. Kan det kanske bli problem att tillsätta
> distanser så det räcker för att ersätta
> racerns kassett?
>
> Jag har googlat och sökt på forumet som en tok
> men inte hittat något vettigt, alla verkar bygga
> med fälgbromsar. Dessa vill jag helst slippa i
> och med försämrad estetik och utökat
> underhåll.

Nishiki gör en färdig SS med fotbroms.
http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=145

Tack för tipset, men den där vågar man ju inte ställa vid en lyktstolpe precis. Tänkte hålla mig under 1000-lappen totalt. Dessutom är det ju kul att bygga något själv.

fastforward skrev:
> Tack för tipset, men den där vågar man ju inte
> ställa vid en lyktstolpe precis. Tänkte hålla
> mig under 1000-lappen totalt. Dessutom är det ju
> kul att bygga något själv.

Jojo, jag ville bara visa att det redan finns, som svar på din "fråga"... :)

fastforward skrev:
> Låt oss säga att jag köper en gammal racer och
> en sådan här: (SS-baknav med fotbroms)
> http://cykelkedjan.se/onlinestore/catalog/product_
> info.php?products_id=1832
>
> Kan man plocka ur innanmätet ur det köpta navet
> och trycka in det istället för racerns?

Nope. Det är helt olika konstruktioner, olika mått osv.

> Det
> verkar nämnligen vara jobbigt att ekra om hela
> hjulet om man skulle använda det nya navet rakt
> av.

I dina kläder skulle jag nog leta reda på ett komplett hjul med 622-fälg och fotbromsnav, eller kolla vad din lbs vill ha för att bygga ett sådant hjul.

/s-o

Hmmm, tack för svaren men det kanske var svårare än vad jag hade trott. Får se om jag kan få tag på ett helt hjul eller om jag ska köpa någon begagnad standardhoj helt enkelt...

Martin på Gamla stans cykel hjälpte mig att bygga ett sådant hjul med en gammal racerfälg. Jag kommer inte ihåg vad det kostade men jag tror du får svårt att hålla dig under 1000 totalt.

Anders H skrev:
> Ett annat namn på ett sånt projekt är väl
> "standardcykel"?

Så sant, så sant

Har kört min singlespeed med fotbroms i tio år, innan dess var det en triplespeed med fotbroms.

Trots ihärdiga försök att kalla den standardcykel vill få som ser den acceptera detta, den har tom lyse goddammit!
KopiaavIMG_3250.JPG ht=375

På samma ställe som navet du länkat till finns, har dom ju kompletta hjul för 400kr. Det som du kan behöva trixa lite med är ju kedjelinjen, samt att du bör kolla så att hjulet du köper har tilllräckligt lång axel.

Standardcyklar med fotbroms har ju vanligtvis 114mm eller 116mm bakgaffelvidd, medans gamla racercyklar har 120mm eller 126mm. Du kommer alltså att behöva lägga brickor mellan nav/bakram och då kan det ju hända att axeln blir för kort.

Hjulbygge brukar väl ligga på ca 400 spänn för arbete plus ett par hundringar för ekrar. Att lägga ner de pengarna gör man väl bara om man har speciella krav på fälgen. Finns nog nya färdigbyggda hjul med navbroms som går loss billigare. Beg-marknaden är också ett alternativ, finns en snubbe (i Stockholm) som brukar annonsera ut hjul på Blocket för 150 spänn.

Angående benämningen... singlespeed innebär en en-/oväxlad cykel. Vilket således borde innefatta allt från moddade racers med fingerbroms till mtb, barn- och tantcyklar. Standardcykel är inte så användbart eftersom man då behöver definiera vad standard innebär. Just nu, enligt min sesaste inspektion av cykelförrådet, är standardhoj något man får på köpet med TVn från Elgiganten.

Edit: glömde helt bort att berätta om min egen erfarenhet av det här.
Jag har ett litet fotbromsprojekt på gång hemma. Än är inte bakhjulet byggt men det kommer baseras på fotbromsnavet du länkar till. Tellus cykel i Midsommarkransen har gett mig priset 1260 kr för bygga av två hjul inkl DT-ekrar. Ramen är en stålis från tidigt nittiotal med 126 mm mellan gaffeländarna. Då navet har 110 mm inbyggnadsmått kommer det krävas några brickor och kanske en liten ihopklämning av gaffeln för att det ska bli bra. Det kan också behövas lite speciallösningar för bromsarmen, den behöver ju sitta fast och möjligheten att justera hjulets läge i sidled påverkas. Men efter vad jag har sett så ska det inte bli några problem. Förhoppningsvis mynnar projektet ut i en underhållsfri clean cykel med bra åkkomfort (coasting is the shit).

Senast redigerad av en moderator:
Skuggan skrev:
> Angående benämningen... singlespeed innebär en
> en-/oväxlad cykel. Vilket således borde
> innefatta allt från moddade racers med
> fingerbroms till mtb, barn- och tantcyklar.
> Standardcykel är inte så användbart eftersom
> man då behöver definiera vad standard innebär.
> Just nu, enligt min sesaste inspektion av
> cykelförrådet, är standardhoj något man får
> på köpet med TVn från Elgiganten.

Nja, nu finns det ju oftast flera standarder, men för begriplighetens skull bör man försöka hålla sig till common sense. Om du ringer cykelhandlaren i Jokkmokk och frågar om denne har standardcyklar på lager innan du sätter dig i bilen från Voullerim och svaret är ja, då skulle i vart fall jag blivit arg ifall det bara fanns "moddade racers med fingerbroms till mtb, barn- och tantcyklar" Jag hade i vart fall sagt att de borde upplyst om att det inte fanns några herrmodeller inne...

Varför inte kalla det "enväxlad cykel". Det var iallfall vad jag kallade mina två första cyklar. En barncykel modell bmx och en enväxlad crescent. Båda med fotbroms. Duger inte den benämningen längre?
Förövrigt var jag väldigt glad när jag fick min första cykel med ett treväxlat torpedo-nav. Jag hade nog svårt att se det finurliga med en växel på den tiden.

Blocket-annonsören är inget att satsa på. Om han inte har fått in något bra nyligen. När jag besökte honom hade han ett källarförråd där han bara hade stuvat in gamla rostiga, buckliga hjul.

Men bygg en evfb, det är skönt att glida runt på och man känner sig lite klassiskt classy.

Skuggan skrev:
> Hjulbygge brukar väl ligga på ca 400 spänn för
> arbete plus ett par hundringar för ekrar. Att
> lägga ner de pengarna gör man väl bara om man
> har speciella krav på fälgen. Finns nog nya
> färdigbyggda hjul med navbroms som går loss
> billigare. Beg-marknaden är också ett
> alternativ, finns en snubbe (i Stockholm) som
> brukar annonsera ut hjul på Blocket för 150
> spänn.
>
> Angående benämningen... singlespeed innebär en
> en-/oväxlad cykel. Vilket således borde
> innefatta allt från moddade racers med
> fingerbroms till mtb, barn- och tantcyklar.
> Standardcykel är inte så användbart eftersom
> man då behöver definiera vad standard innebär.
> Just nu, enligt min sesaste inspektion av
> cykelförrådet, är standardhoj något man får
> på köpet med TVn från Elgiganten.
>
> Edit: glömde helt bort att berätta om min egen
> erfarenhet av det här.
> Jag har ett litet fotbromsprojekt på gång hemma.
> Än är inte bakhjulet byggt men det kommer
> baseras på fotbromsnavet du länkar till. Tellus
> cykel i Midsommarkransen har gett mig priset 1260
> kr för bygga av två hjul inkl DT-ekrar. Ramen
> är en stålis från tidigt nittiotal med 126 mm
> mellan gaffeländarna. Då navet har 110 mm
> inbyggnadsmått kommer det krävas några brickor
> och kanske en liten ihopklämning av gaffeln för
> att det ska bli bra. Det kan också behövas lite
> speciallösningar för bromsarmen, den behöver ju
> sitta fast och möjligheten att justera hjulets
> läge i sidled påverkas. Men efter vad jag har
> sett så ska det inte bli några problem.
> Förhoppningsvis mynnar projektet ut i en
> underhållsfri clean cykel med bra åkkomfort
> (coasting is the shit).

Det ska bli intressant att se ditt projekt, lägger du upp lite bilder på happy kanske?

Jag ska ta och lusläsa den där sheldonbrown-sidan, man blir ju länkad dit hela tiden. Trist att det är så gammalmodig design bara, blir så svårläst i längden.

Jag byggde i veckan ett exakt sådant hjul. Shimano Type-B baknav = enväxlat med fotbroms som jag ekrade upp med en gammal 622 mm racerfälg. Det är inte så svårt. Jag har aldrig byggt ett komplett hjul förut, men det gick på ett par timmar. Det enda problemet jag har är att axeln är lite för kort, men jag kör på att ha så många brickor som möjligt och sedan bänder jag in bakgaffeländarna ca 5 mm på varje sida. Jag tycker att du ska prova att bygga hjulet själv. Misslyckas du så kan du ju lämna in hjulet till en cykelaffär för att riktas. Här är en bra länk för beräkning av ekerlängd: http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

Edit: Såg längre upp i tråden att du kan få ett komplett hjul för 400 kr. Det kanske blir det billigaste alternativet, om du inte redan har alla delar du behöver för att bygga hjulet. Tror att nav, fälg och ekrar löst blir dyrare än 400.

Hmmm, man kanske skulle våga sig på att bygga själv ändå... Köper man en begagnad racer så har man ju trots allt fälg och ekrar iaf. Navet kostar en hundring. Eller man kanske måste ha andra ekrar än till racern, ska kolla sheldon som sagt.

ångra mig, lättare att hitta en gammal räser wannabee 80tals mojäng med fotbroms än att sabba min växlade o8a...

captain8track skrev:
> ångra mig, lättare att hitta en gammal räser
> wannabee 80tals mojäng med fotbroms än att sabba
> min växlade o8a...

Min fotbromsmoddade räser kanske kommer ut på den öppna marknaden inom kort. Den vill du ha :)

Sånt där kan bli lite oväntat muntert. Petade in ett fotbromsat hjul i en gammal räserram åt brorsan som en våga-lämna-på-stan-cykel för några år sen. Första hårda inbromsningen satte en snygg 45-gradersböj på staget som bromsens reaktionsarm var fäst vid. Blev lite knepigt att få bakhjulet att spåra rakt efter det....

okej.

har satt dit hjulet, satt dit bromsarmspännaren, strippad från reglage, gjorde ett test med att ha bakväxeln kvar som spännare men det får jag nog tänka om på. Dessutom är hjulet jävligt slitet, glappigt och skevt. Men ett annat hjul och en fiffigare kedjelösning så är det här hemma.

Ser tjusigt ut... Bilder kommer.

ett oväxlat nav verkar lättare än min nexus historia. väger bly och glappar friskt märkte jag, otroligt mycket glapp... Men fräck blev den, ska bara fixa bra kedjespänning det var inte det lättaste...

Skuggan skrev:
> SebbeK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Strålande, Skuggan!
> >
> > Du har ingen bild på kedjelinjen?
>
> Knock yourself out :)
>
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja1.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja2.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja3.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja4.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja5.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/kedja6.JPG
>
> Lite brickor kom med också:
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/nav1.JPG
> http://dl.getdropbox.com/u/35826/nav2.JPG

Danke! Har du "dischat" (eller vare nu heter) hjulet också?

/S

SebbeK skrev:
> Danke! Har du "dischat" (eller vare nu heter)
> hjulet också?
>
> /S

Näpp. Har inte gjort något förutom att addera brickor på axeln. Har inte kollat så noga på kedjelinjen tidigare men när jag tog bilderna upptäckte jag att den var förvånansvärt rak. Är ju en riktig fulmoddning att gå från 126 mm nav till 110 mm.

Jag har problemet att jag inte har möjligheten att "justera" hjulet och därmed kedjespänningen. Så jag måste skaffa någon form av kedjespännare som hjälper till med detta... r

t ex en sånhär
kedjestyrare.jpg ht=300

Eller någon annan konstruktion?

captain8track skrev:
> Jag har problemet att jag inte har möjligheten
> att "justera" hjulet och därmed kedjespänningen.
> Så jag måste skaffa någon form av
> kedjespännare som hjälper till med detta... r
>
> t ex en sånhär
>
> Eller någon annan konstruktion?

Den där borde ju funka tycker jag. Var köper man den?

Samma kriterier som gäller för att bygga en fixie borde gälla om man skall bygga en hoj med fotbroms. Kedjespännare känns inte helt ok, anledningen att de funkar med frihjul är att det aldrig blir påfrestningar bakåt.

Tänk på att om du bromsar kommer all kraft på kedjespännaren. Är den fjädrad ger den sig med en gång och du får slack i kedjan = kan hoppa när som helst. Kedjespännare av fast typ är bättre men jag skulle inte lita på en sån om jag körde fixie. Fotbroms är mindre krafter iofs.

Tillägg: Om det ändå var en "skitram" skulle jag fila upp dropoutsen så du får lite spel och kan spänna kedjan på riktigt. Man kan få byta utväxling för att komma i närheten av ett "magic gear". Sheldon har massa fulmek-lösningar på sin fixie-sida.

fast det är ändå en 2månader gammal ram, jag har köpt en ny kedja nu i alla fall. En standard kedja tror det är steg 1.

ska hem och rota i gömmorna efter en kedjesträckare. en sån med plasthjul går inte sönder, det är nog ingen fara. i princip vad som helst som är robust funkar för det där, vi fick ju experimentera rätt mycket på det hållet när det inte fanns något annat än roox spännare att köpa i mitten av 90talet...

den där spännaren jag la in bild på kosta 140 tror jag på cyclecomponents.com det känns rätt okej...

jag måste ha tag i ett nytt hjul med, som inte är nexus och har växlar. om nån i malmö har ett 28" fulhjul och vill donera, säg till... mitt nexus hjul är slitet!

Näh, fuck it! får inte till kedjelängden, provat med olika drev och fattas en halvlänk åt alla jävla håll och kanter. ÅTERKOMMER med annan ram, i ett annat liv!

fuck.

@ Speedster: Grymt snygg!

Förövrigt kan jag meddela att för oss som har tummen mitt i handen och kanske är beredd att spendera några kronor extra funkar Nishiki SL One (som nämns i början av tråden) riktigt bra. Oväxlad och fotbroms men med lätt och fin ram. Trampat ett par gånger till och från jobbet på den nu och tycker den funkar hur smidigt som helst. Sliter man dessutom bort allt lull lull blir den om inte snygg så i alla fall inget man behöver skämmas över. Kostade 3 995 kronor på Sportson i Kungens Kurva. Om bilder är av intresse kan jag ta någon imorgon och lägga upp.

Har ju inget bättre för mig så jag sprang ner i källaren och drog av ett par bilder. För bättre ljus får vi dock vänta tills imorgon. Hojjen är helt original förutom lampor och handtag, har bara skruvat bort prylar. Lite trist är att frambromsen är mtb-variant så man får tomma "pinnar" där men dom ska nog sågas av.

081029016.jpg ht=544

081029017.jpg ht=544

081029020.jpg ht=725

081029022.jpg ht=544

081029023.jpg ht=544

Tillbaka
Topp