Bygga Stumpjumper själv

Kim.S

Medlem
Bygga Stumpjumper själv
Hej

Ser att Specialized säljer carbon ram-kit med ca 12 000 i rabatt.

Man kan också köpa exakt samma bromsar/ dämpare/ och det mesta annat till dom olika modellerna med bra rabatter 30-60% på olika nätsidor.

Är det helt tokigt att bege sig in på det här projektet ? Jag har skruvat något innan, bytt bromsar och likande, men har inte svart bälte från mekskolan direkt.

Är det något jag missar med att köpa cykeln i delar förutom jobbet med att sätta ihop den?

Vill det bli bra om man köper exakt samma delar till en Expert och sätter ihop den själv som att köpa den från fabrik om man kommer billigare undan?

Bygga Stumpjumper själv
"Bygga Stumpjumper själv"

Det gjorde jag för kanske 15 år sen (y)
Finns INGET bättre , än att bygga egen hoj (OK, kanske dricka öl).

PB233127.JPG

Bygga Stumpjumper själv
Vilken modell / årsmodell pratar vi?

Är det tex en 2019 så är det bara köpa och bygga.
Gängat vevlager = enkelt.
Lågt styrhuvud = man kan köpa beg gaffel som inte har så mycket styrhuvud kvar.
Mm mm.

Fattar om du inte vill länka men om du kan så gör.

Bygga Stumpjumper själv
Vilken modell / årsmodell pratar vi?

Är det tex en 2019 så är det bara köpa och bygga.
Gängat vevlager = enkelt.
Lågt styrhuvud = man kan köpa beg gaffel som inte har så mycket styrhuvud kvar.
Mm mm.

Fattar om du inte vill länka men om du kan så gör.
Den här 2023 med nya Eagle transmission. Slut i lager, därför frågan. Och önskan om att kanske spara några kronor :)

Bygga Stumpjumper själv
Den här 2023 med nya Eagle transmission

Om du bygger själva kommer ramen utan nya Eagle transmission. Du kan såklart köpa till Eagle transmission, men också en valfritt annan drivlinan.

Bygga MTB är inte svårt, men det finns många småsaker man måste leta upp (eller fråga här när man inte hittar). Man behöver också köpa några verktyg, t.ex. nyckel till vevlager.

Lista innan alla delar du tänker köpa, så kan du räkna ut vad priset blir. Vanligtvis lånar det sig bara när man vill har specifika saker på cykeln. Men just Specialized cyklar är riktigt dyra, så där lånar det sig snabbare.

Bygga Stumpjumper själv
Skulle tro att det blir billigare att köpa en komplett Comp Carbon som de rear för ca 37kkr och sälja av allt du inte vill ha än en lös ram...

Ser nu att ramen kostar 32kkr hos Specialized och 30kkr hos TCM. Om det är vad TS har hittat så är din förslag klart billigare.

Bygga Stumpjumper själv
Det ska ju till rätt bra rabatter om det ska bi billigare att bygga själv på ramkit. Fördelen med att bygga själv är ju att man får cykeln precis som man vill. Vilket i sin tur kanske blir billigare mot att byta ut diverse originaldelar. Jag har den stumpjumper comp carbon som jag bytte allt utom dropper, vevparti och växelreglage på. Mest för att jag inte gillade varken specen eller färgen på Expert och Pro

Bygga Stumpjumper själv
Det kan vara ett skitkul projekt att bygga cykeln själv. Som andra har sagt dock så är det väldigt sällan billigare att köpa ram+komponenter än att köpa samma spec från fabrik. Så om du vill bygga själv, tänk igenom allting så att du får precis det du vill ha och inte bara samma spec som man kan få när man köper hela cykeln.

När det gäller verktyg osv så är det ganska få specialverktyg som behövs och det är inga svåra jobb att sätta ihop allting förutsatt att du inte behöver serva allting innan.

Bygga Stumpjumper själv
Både priset på lös ram och Stumpjumper comp (30/37000) måste vara svårslaget med tanke på att det är i lågvärderade SEK! ?

Tillbaka
Topp