Bygge av velomobil - råd?

Glattnos

Aktiv medlem
Hej, jag är ny här.

Tänkte bygga en velomobil och funderar på val av delar.
Vill ha 20" hjul för "ensides-montering"(eller vad det heter när man monterar på endast en sida) och skivbroms. Antar att enda alternativet är att bygga av delar då det inte verkar finnas färdiga hjul.
Efter lite sökande på bl.a. cykelkraft.se och rite.se så verkar det som att man bör ha BMX-fälg på ett nav med genomgående axel. Detta är vad jag hittat:
https://www.cykelkraft.se/pro-4-front-36h-orange-20mm-36-110x20-orange för 20mm axel vilket borde vara bra och stadigt
https://www.rite.se/default/bmx/falgar/flybikes-piramide-2-falg-mattsvart.html
Är detta okej grejer eller finns det fler bra alternativ?

Sen undrar jag var man hittar bra ekrar och hur man vet vilken längd det ska vara? Jag använde en eker-kalkylator som säger att jag ska ha 184mm ekrar men jag hittar ingenstans att köpa såna.
En velomobil kör ju oftast i 30-50km/h så jag tänkte att platta ekrar skulle vara bäst om det finns.

Finns special för ändamålet. Skall du inte ha skivor eller trumbromsar - bmxnav för fälgbroms känns inte så lämpat för Velomobil.

Vill du ha snabba hjul är det wheel covers som gäller och då spelar ju ekrarna mindre roll. Skall du sätta ihop av delar eller faktiskt bygga egen kaross/skal?

Här finns lite att botanisera bland https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgoshop/

Nu har jag inte någon vidare koll på velomobiler, mer än att jag känner en som har byggt en egen. Leta upp ”fantoms nephew” på youtube så finns det lite filmsnuttar. Jag tror han fick använde bmxnav.

Men apropå ekrar, kolla med Veloform i Göteborg. han ska vara väldigt bra på hjul, även udda storlekar. Jag tror att platta ekrar i den längden blir svårt, dessutom går det ju att kapa och gånga vanliga runda om det är svårt att hitta rätt längd. Det går inte med platta.

Vet inte hur svårt det är att få tag på men Cannondales leftyaxel och nav borde väl vara bäst för styrning, broms och allt montage på en sida. Förutsatt att det inte är drivande hjul.

Jonas: Tack så mycket för länken, förstår inte hur jag inte kan ha hittat den förr :)

Jag skrev att jag skulle ha skivbroms och navet jag länkade till är inget BMX-nav. Jag tänkte ha cover på utsidorna av framhjulen, men inte på insidan eller på bakhjulet och då borde det göra skillnad om dom är platta eller runda.

Glattnos sa:
Jonas: Tack så mycket för länken, förstår inte hur jag inte kan ha hittat den förr :)

Jag skrev att jag skulle ha skivbroms och navet jag länkade till är inget BMX-nav. Jag tänkte ha cover på utsidorna av framhjulen, men inte på insidan eller på bakhjulet och då borde det göra skillnad om dom är platta eller runda.

Haha sorry, läste på tok(!) för snabbt.

För 20” är valen inte så många, ens reducerade ekrar kan vara luriga att hitta. Ekrarna är ju relativt gömda för vinden där dom rör sig snabbt, så eventuella skillnader är nog ganska små oavsett - men jag har ingen data som bevisar detta. Skulle själv prioriterat styvhet och hållbarhet (i den mån en konflikt föreligger).

Gingko verkar väldigt seriösa, du får till och med protokoll över ekerspänning när du köper hjul byggda av dom.

Jonas: Okej :) Jag tänkte att om man kör ca 40km/h så rör sig alla 109 st ekrar genom luften i en hastighet av nästan 40km/h längst ut, vilket borde ge viss skillnad om dom är runda eller platta. Men det kanske inte spelar så stor roll och om det är väldigt svårt att få tag på är det inget som jag prioriterar.

Ginko verkar absolut seriösa. Deras bästa prylar är lite utanför budget men dom har ju fälgar med lägre eker-antal som hittills varit svårast att hitta. Jag har 25-30 000:- som budget och av det så är ca 15 000:- är komponenter.

Du har väl sökt forumet? Det finns i alla fall några trikebyggen och några användare som har velomobil. På Mälaren Runt brukar det vara med ett par stycken.

Ja det verkar finnas en del trådar om liggcyklar och velomobiler :)

Ginko har både fälgar, nav och Aero-ekrar som det ser ut. Dock blev jag lite konfunderad att dom endast har 12mm axel på naven, jag tänkte att det kan bli lite klent och tänkte köra med ihålig 20mm axel, men det kanske blir onödigt överdimensionerat när jag tänker efter.
Vad tror ni?

Glattnos sa:
Ja det verkar finnas en del trådar om liggcyklar och velomobiler :)

Ginko har både fälgar, nav och Aero-ekrar som det ser ut. Dock blev jag lite konfunderad att dom endast har 12mm axel på naven, jag tänkte att det kan bli lite klent och tänkte köra med ihålig 20mm axel, men det kanske blir onödigt överdimensionerat när jag tänker efter.
Vad tror ni?

Vad är det för dimension på en leftyaxel för MTB? Jag har för mig att Carbontrikes har det som standard. Kanske för dyrt, de är ju high-end.

12mm axel (stål el titan) med 20” hjul fungerar fint för klart mer aggressiv kurvtagning än vad en velo klarar. Sedan kanske 20mm eller Lefty (som carbontrikes kör) är ännu styvare - men då är <36 ekrar nog inte att tänka på om man behöver sådana axlar (givet att dom faktisk är kralligare och inte ”bara” lättare). Gissar att carbontrikes kör lefty pga vikt och att det är en ”standarddel”.

ICE & HP Velotechnik är bland dom vanligaste high end trikarna och dom kör sina respektive 12mm axlar. Sedan är ju trumbromsar överläget vanligast fram på velomobiler, trots deras sämre bromsverkan.

Jonas: Ja, du har nog helt rätt. 12mm måste vara fullt tillräckligt om det utförs på ett bra rätt. Som jag förstått det så klämmer man fast distanser och lagerbanor när man drar åt axeln(jag har bara erfarenhet av MC där det funkar så och det ser liknande ut på cyklar med genomgående axel). Det gör att "paketet" sammandraget blir grövre än 12mm så bara det man "drar emot" är kraftigt så kommer man förmodligen böja ekrar/fälg innan man böjer axeln. T.ex. en vanlig M12 skruv kan ge en klämkraft på över 2 ton och med den klämkraften kommer ingen böjning av skruven att ske eftersom distanserna tar upp brytkraften.

Ekrarnas orientering - ett framhjul blir marginellt starkare om man sätter ekrarna på rätt sätt, map leading/trailing och böjen inåt/utåt.

Samma som för vanliga framhjul - och med tanke på hur sanslöst hårt man kan bromsa (och sidobelasta vid svängar) på en låg trehjuling så kanske det är extra vettigt att bry sig just här.

Kolla in atomiczombie.com, där finns både diverse byggbeskrivningar att köpa och tips på tekniska lösningar.
Kanske inte det mest hitch man kan tänka sig, men lösningar som den normalt händige kan klara av att få till på hemmaplan!

ekrar, platta, reducerade eller ej görs åtminstone på beställning i alla möjliga längder. 2mm ekrar kan professionella hjulbyggare vanligen kapa till och gänga själva.

har en kiffy trike, vet inte vad det sitter för nav och axel, men det funkar stadigt och bra. hydrauliska skivbromsar med t-korsning.

hjulen är valbara 18 el 20 tum.

Bilagor

• 1021F943-81D8-44C3-931E-56626D653A98.jpeg
    1021F943-81D8-44C3-931E-56626D653A98.jpeg
    64.2 KB · Besök: 167
Glattnos sa:
Jag tänkte att om man kör ca 40km/h så rör sig alla 109 st ekrar genom luften i en hastighet av nästan 40km/h längst ut
Inte riktigt
Ekern längst ned står ju (nästan helt) stilla, däckets kontaktpunkt mot vägen är ju helt stilla
Men ekern längst upp rör sig ju med (nästan) dubbla hastigheten.

/Håkan

HåkanC: Jag skrev så först men kom på att på en Velomobil snurrar hjulet inuti karossen så det ligger normalt inte fartvind över dom. Dom snurrar i ett mer eller mindre vindstilla utrymme.

Då det i velo är vanligast med sammankopplade frambromsar och ej, separata vä/hö handtag så kanske denna kan intressera https://www.bike24.com/p2127047.html. Men beläggen behöver du byta direkt i så fall, då dom inte pallar värmen från snabba höghastighetsinbromsningar. (Om du nu roas av sådant...)

Kan ju eventuellt vara trevligt att undvika mekaniskt beroende på hur krångliga böjar du behöver få till. Givet då att du inte väljer trumbromsar ändå i slutändan. Dubbla 90mm på 20” hjul går ju att faktiskt leva med kraftmässigt, jämfört med enkel 70mm som sitter på diverse trista vanliga cyklar. Det finns många andra parametrar som gör att som är så vanliga på velos - kan vara värt att läsa på om du inte redan gjort det.

Eller så hoppar du över icke-efterfrågade råd bara och bara kör som du tänkt dig. Trummor har som sagt många fördelar för velos, men imponerar INTE kraftmässigt.

Skall bli kul att se resultatet - för det visar du väl upp här när du är klar?

Tackar för tipset, alla tips är välkomna :)
Jag plöjer ganska mycket trådar och bygg-bloggar på utländska sidor samtidigt som jag skissar och funderar på olika lösningar. Är fortfarande inte bestämd på vilken typ av konstruktion jag ska välja. Ju mer man läser desto osäkrare blir man på olika lösningar eftersom det finns fördelar och nackdelar med alla.
Jag lägger upp här när bygget börjar ta form, men det kan komma fler frågor innan dess :)

en fråga att ställa sig är med vem och var man ska cykla.

är det för transport är det ju i ensamhet, dock är ett trehjuligt högfartsekipage av velomobiltyp olämpligt både på en vanlig landsväg och på cykelbana.

och cykelsport i övrigt är en social sport som jag ser det. det är glest mellan velomobilägarna.

men byggprocessen är säkert kul!

Jag tror att priset är en stor anledning till att det är så få velomobiler och priset är högt för att det säljs så få att man inte får ner tillverkningskostnaden. En velomobil kostar ca 60-100 000:- så det är ganska mycket pengar, men det är många arbetstimmar bakom varje eftersom det är mycket hantverk i tillverkningen än så länge.

Jag har lite problem med hjulvinklarna. Problemet är att jag inte hittar någon bra info om vilka vinklar som används på velomobiler. För trikar har jag hittat denna sida 26 och framåt: http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjobbsrapport_trike_viebke.pdf men det verkar lite svårt att applicera på en velomobil med McPherson-framvagn(som de flesta bilar med ett fjäderben och en "A-arm" nertill). Centerpoint-styrning(vridningspunkten när man svänger ligger vid hjulets kontakt med marken) samt caster(bakåtlutning av styrspindeln för att åstadkomma självrätande egenskaper) verkar dels lite svårt att få till och dessutom ser det inte ut som att de flesta velomobiler har centerpoint-styrning samt att caster ser ut att vara bara några grader snarare än 10-15 som många trikar har.
Här är ett exempel:
suspension-struts-e1368107747272.jpg

Källa: https://yellowmobile.wordpress.com/tag/velomobile/page/4/

Frågan är om tillverkarna inte bryr sig om centerpoint-styrning och tycker att det går bra med mindre caster än en trike. Blir enklare att få plats med allt men borde kosta lite manöverbarhet, vilket kanske inte gör något?
Någon som har någon fundering på detta?

Eller mjaaa… centerpoint blir faktiskt ganska nära och jag hittade lite info om 4-5 grader caster på velomobiler så det är nog inte så tokigt ändå, naturligtvis inte på etablerade märken men det var det som gjorde mig lite extra förbryllad :)

Då inte inte fått något kvalificerat svar så kan jag väl bjuda på mina bristande insikter om velomobiler: Jag skulle gissa att de är optimerade primärt på aerodynamik och således bland annat hur mycket saker ”bygger” på höjd/bredd etc. Dvs optimerade styregenskaper är en sekundär prioritet.

Brake steer, bump steer, oprecis styrning, instabilitet och krängning, dålig viktfördelning för att kunna ta snabba kurvor, kopplat med bromsar som är i mitt tycke lite klena för ändamålet gör att dom känns ganska kassa rent säkerhetsmässigt. En bra kommersiell öppen trike är IMO dom kommersiella velomobilernas raka(!) motsats vad gäller styrning och säkerhet i hög hastighet (på normala vägar som faktisk har svängar och skymt sikt stundtals) - hur ointuitivt det än må verka.

I all välmening så tror jag detta är fel forum för dina frågor - du skulle nog få tillgång till väldigt mycket mer kompetens och intresse på ett dedikerat forum.

För att sprida information och skapa nyfikenhet hos andra än dom redan frälsta är det nog helt rätt dock.

Tack för svaret Jonas :)
Jag tror du har helt rätt i att aerodynamiken går före optimala styrvinklar på velomobiler. Jag har lite samma uppfattning om att en trike verkar mer anpassad för manövrerbarhet medan en velomobil är mer optimerad för att köra rakt fram men ändå kunna svänga.

Ja detta är nog inte helt rätt forum för väldigt tekniska detaljer, jag har en tråd på elektronikforumet också men startade en tråd här när jag sökte delar och fick väldigt bra förslag så rätt bra är det ändå :)
Jag kommer beställa framhjul med trumbromsar ifrån https://www.ginkgo-veloteile.de bak-fälg och ekrar kommer jag nog också beställa därifrån men bak-nav blir förhoppningsvis ett standard om jag får det att stämma.
Vevparti blir sannolikt detta https://shop.icletta.com/en/triple-...i-400-58-48-38-170-155-mm-black-anodized.html med 155mm vevar.
Utväxlingen blir 58/11 vilket blir något lågt med 20" hjul om man läser på forum vad andra tycker(det blir ca 105 gear-inches medan de flesta förespråkar 120-130 gear-inches), men det är svårt att hitta vevparti med större kedjehjul. Någon som har något förslag?

Schlumpf vevar är det väl en del velos som köra med, inte billiga men möjlighet till väldigt brett register.

Att få till bra framväxlingar på monsterklingor (speciellt dom utan ramper och nitar) är långt ifrån självklart.

Gebhardt har klingor i alla möjliga absurda storlekar. 70t någon? https://www.gebhardt.cz/sites/default/files/upload/files/2016-gtp-moc-eur.pdf

Det som talar mot trippel är q faktorn - lätt att det blir trångt med 160mm, 145mm är ju trevligare då som på en bra dubbel - eller varför inte specialvevar till velos från Rotor (producerade för DF) med 130mm! Fast där sprack nog budget pss som med Schlumpf.

Det blir inga roliga bakhjulspunkteringar om du kör med normalt baknav. Men det går ju lösa på andra sätt, såsom smarta luckor a la DF eller hemska tanke Marathon Plus däck.

Skall du köra 9 el 10sp gripshift kanske?

Ps. 20” bak blir tight map frigång för däck och mark (speciellt vid punka) om du skall köra normal bakväxel och inte någon mudderverk lösning... men då hade du gissningsvis inte önskat normalt baknav gissar jag. 26” bak är väl det vanligaste numera för vad det är värt.

Edit/ps2: Mudderverk får stå för Apple.

Senast ändrad:
Tackar för tipsen, det finns alltså lite större drev :) Det skulle ju vara bättre att ha endast två drev fram, men jag vet inte hur stort steg man kan ha i mellan dom, skulle vara bra med 36 och 65 eller liknande. Är det möjligt att bygga ett sånt vevparti?
Jag har dock skissat på en ganska snygg lösning med en mellan-axel, många velomobiler med 20" bakhjul har det som lösning på både utväxling och markfrigång, men helst skulle jag vilja att det även går att ha en kedja direkt för att spara vikt.
Schlumpf har jag kollat lite på och det är kanon, förutom att jag helst inte vill att konstruktionen är beroende av en sån dyr komponent.

Montering och demontering av bakhjul tror jag att jag är på väg att lösa även med ett standard-nav, likaså bak-växlarna. Det evolverar förstås under arbetets gång så jag kan ändra en del innan allt lirar och jag blir nöjd.

Jag kan ju säga att min budget är på 35 000:- i nuläget och kan ökas lite om det behövs. Så det går inte att ha allt för dyra komponenter, men om det finns riktigt bra lösningar på saker så får det kosta lite också. Jag tänker inte bygga nått halvdant utan det får kosta vad det kostar för att bli bra.

Som sagt så är jag tekniskt kunnig men inte speciellt bevandrad inom cykel-världen så jag måste fråga. Vad menar du när du skriver "9 el 10sp gripshift"? :)

Glattnos sa:
Som sagt så är jag tekniskt kunnig men inte speciellt bevandrad inom cykel-världen så jag måste fråga. Vad menar du när du skriver "9 el 10sp gripshift"? :)

Gripshift är växelreglage som man växlar med genom att vrida delar av själva handtaget. 9 eller 10 växlar.

Hoppas att du lägger upp lite info här under byggets gång, det vore intressant att följa. :)

Aha, jag gissade att det var det som var gripshift men var inte säker, tänkte att det kanske var nått annat smart :)
Så fort jag börjar komma nån vart så kommer jag ha en byggtråd på elektronikforumet och postar länken dit här. Men än så länge är det mest bestämmande av delar och liknande och det verkar vara mycket kunnigt cykel-folk här så därför är jag här nu :)

Tyv av växelreglage som nämnts - oftast från SRAM. Dom absolut vanligast växelreglagen i velomobiler, velomobilstyren är ju ganska minimala. Eller har du tänkt ”tank-styrning” eller kanske något mer originellt?

Bygga vevpartiet kommer du kunna göra utan problem, växla med det är en helt annan femma. 16 tänder väl det största ”normal” hoppet som framväxlar är avsedda att klara normalt sett. Vissa modeller av Microshifts prylar skall tydligen vara bättre i extremfall som på velomobiler. Jag skulle gissa att din föreslagna konfiguration varken kommer funka för en framväxel eller att en bakväxeln klarar att ta upp det ifall dununge kör middrive av någon sort.

Kan inte säga exakt vart gränsen går för växlar ok - växlar väldigt långsamt - funkar inte alls. För att få en fingervisning så kan du kika på ex InterCitybike.nl och vad man kan välja där.

29 tänders diff på en dubbel är nog att glömma helt dessvärre. Ent toppen däremot kan funka och växla rimligt, 26/39/53 är inte helt ovanligt tex. Eller så letar du upp ett SRAM dualdrive och får ytterligare +/-25% i navet vilket för tillbaka dig till normala (2/3x9/10) komponenter i övrigt, med nackdelen att du då har tre växelreglage för att nå extremlägena. Annat treväxlat kan ju funka som middrive också.

Edit: Ursäkta mina klumpiga fingrar i kombination med IPhones underhållande autocorrect.

Senast ändrad:
På förekommen anledning: Orkar du själv hålla reda på vilka kombinationer av växlar du kan använda när du cyklar eller måste alla vara farbara?

Dualdrive har ju fördelen att du kan växla IGHn när du är stillastående. Nackdel är att dom inte tillverkas längre sedan förra året, så kan bli strul när det ger upp eventuellt. Liggcykelaffärer och deras kundkrets har en fabless för gamla saker som inte gått att köpa i normal butik på över decennier - så det är kanske inte en dealbreaker?

Styr-reglage har jag inte bestämt ännu, men jag kommer dit så småningom :)
Alla växlar behöver inte vara användbara, jag hade förmodligen nöjt mig med typ 9-10 växlar om spannet var stort nog och dom låg med jämna steg. Att vissa växlar inte går att använda pga kedjans längd eller dragning är inte ett jätte-problem, även om jag ogillar såna lösningar men det är så vedertaget på cyklar att vissa växlar funkar bättre än andra.

Det där Dualdrive var ju intressant. Jag som inte vet vad det finns för cykeldelar uppskattar verkligen sådana tips :)
Jag vet inte hur mycket "gear-inch" används inom cykling men det är oftast det som står när man läser om velomobiler. Så länge man kan jämföra så spelar enheten mindre roll :)
SRAM DualDrive har 73-100-136% växlar i navet och finns med 11-34 kassett. Om jag kör med endast ett drev fram på 48 kuggar så får jag ett spann på ca 20-119 gear-inch, vilket ändå verkar rätt så okej och då slipper jag fram-växel helt. Då har jag även möjlighet att justera spannet lite upp och ner genom att byta kedjehjul fram. T.ex. 52 kuggar ger ca 23-129 gear-inch och 42 kuggar ger ca 18-104 gear-inch.
Att DualDrive verkar lite svår att få tag på och, som du säger, inte tillverkas längre är ju dock ett problem. Den väger även ca 1 kg men man sparar ju lite vikt vid vevpartiet istället, sen vet jag inte om det finns någon nackdel verkningsgrads-mässigt.

Mindes och skrev dessutom ytterligare visst lite fel om spannet på själva navet, försvarar mig med att jag har aldrig har något själv och mest ville dryfta det som koncept.

Det finns förluster förståss och det vanliga är väl att man kör 1:1 så långt det går och endast använder planerväxlarna för att komma åt extremerna. Tycker inte jag störs av överväxeln på mitt 3-delade SA nav, men lågväxeln känns som den går via en pepparkvarn. Känsla, vikt och effektivitet blir sämre med IGH.

Finns ju andra 3-speed IGH, men då utan kombinationen med kassett-body (eller skivbroms fäste där man sätter en klinga för mid drive bruk), vilket lite tar död på konceptet för en velo. Edit: SRAM i3 disc finns ju, oklar över kvaliteten dock. :Edit

Tänk bara på hur skrytigt det blir med en 90-växlad hoj. ;-)

Ett 53-39 vevparti växlar grymt bra och går hitta billigt begagnat och adderar inte så mycket vikt ihop med reglage och växel på det hela, då har du täckt hela spannet och behöver inte meka för att ändra utväxling.

Personligen hade jag nog inte släppt framväxlen - du kommer ändå vilja ha någon form av styvare så inte kedjan hoppar av. Velomobiler verkar ju smått magiska i hur dom lyckas provocera fram fel som aldrig uppträder vid normalt nyttjande av komponenterna.

Senast ändrad:
Kanon Jonas, ska kolla lite mer på nav-växlar :) Behövs väl en kedjesträckare men det går ju att ha.
Jag tänkte inte köpa några delar begagnat utan allt ska vara nytt. Sen behöver jag nog ingen broms bak då det inte rekommenderas på velomobiler pga. ineffektiviteten(jämfört med frambromsarna) och risken för sladd.

Att velomobiler verkar få en hel del fel håller jag med om, jag förstår det också på sätt och vis eftersom det nog inte finns så mycket pengar för utveckling när det säljs så få.

Alltså bortsett det hör med budget och effektivitet så hade annars Rohloff (som middrive eller baknav om du väljer normal bakdel), varit en fin lösning - kanske ihop med tvådelat fram.

Broms bak duger bara för tre saker, ”handbromsvändningar” (som jag nog inte skulle våga i en velo), drag-brake på bra underlag när man vill hållla ner farten utan att riskera överhetta primära bromsarna och parkeringsbroms. Långsamma stopp går ju såklart, men fyller inget syfte om den inte också är p-broms. På velo är det ju vanligt med ihopkopplade frambromsar som sagt, vilket tarvar antingen J-Tec koppling eller specialbromshanddtag. Jag hade nog undersökt det förra (eller byggt en egen lösning i dina skor) då dom dubbla handtagen inte direkt håller superkvalitet i likhet med dom låsbara dito. P-broms känns ju bättre att lösa på annat sätt och överhettning kan man kontra till stor med med rätt teknik, även om velo och trumbromsar är mer mottagliga för detta i och med att luften hålls borta from dom bromsande delarna.

Att använda bak som en färdbroms i en trehjulig & normalt viktfördelad velo känns näst intill krokat och farligt.

Tycket mao du gör rätt val.

Senast ändrad:
Haken det är ganska trist effektivitet på det och kvaliteten verkar även den ha vissa tveksamheter. Det är bara Rohloff jag lockas någorlunda ur IGH och gearbox utbudet. På en slaskpendlare med tor stöldrisken kan man ju köra mer slit och släng grejer - fast jag gillar inte slit-och-släng-mentalitet personligen, cykeltjuvar gillar jag ännu mindre dock...

https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/ - finns en bra graf en bit ner med mätningar.

Tillbaka
Topp