[Byggprojekt] Ram: Santa Cruz Blur LT2

skrotfot

Aktiv medlem
frame1.jpg

Den limegröna är hemma!
En Santa Cruz Blur LT2 stl M hemklickad från Biketreks i UK. Men den är naken och behöver ekiperas, så jag behöver happykollektivets hjälp! Funderar på om det finns någon rekommenderad tågordning för cykelbygge, t ex gaffeln först, sen hjulen bla bla bla sist styre och sadel osv.

Ett par ledord i projektet är prisvärt och lättviktigt. Vore ljuvligt om jag kunde komma under 13 kg för komplett cykel.

Hjul:
Kör jämt 2,35 däck på när jag trailar runt i Hellas, så däck måste passa och det är bra om hjulen är grymlätta och vrålstarka. Funderar på finhjul som kanske är tubelesskompatibla och resonerar i termer som:
Crank Bros Cobalt XC för ca 500 GBP, rymmer de 2,35"?
Mavic Crossride SX för 590 GBP
Fulcrum Red Metal Zero för ca 450 GBP, verkar bäst här - men estetiskt?

Eller finns det poänger att se på alternativ för halva priset som t ex:
Pro-Lite Allein för ca 270 GBP
Shimano XT för ca 270 GBP

Eller bygga ihop efter eget huvud? Nåja, 15 eller 20mm Maxle skall det iaf vara på främre navet, framtidssäkert och styvt.

Gaffel:
Dämparen bak är en Fox RP23, och jag skulle gärna ha en 150mm svart Fox Float fram, men de är ju så obilliga..!
De billiga jag hittat har varit vita och haft 9mm QR vilket går bort...
För halva priset av en Fox kan man ju få RockShox Revelationserie, vilket verkar vara mest prisvärt.

Revelation 150 RLT Dual Air för ca 400 EUR
Revelation 150 RLT Ti Dual Air för 490 EUR
Andra lätta alternativ under 1,800 gram?
140 mm funkar säkert också bra, men helst svart gaffel eftersom det sitter ett svart Hope Styrlager på. Det skall iaf vara 1 1/8 styrrör på gaffeln.

Drivlina:
Har funderat på tvådelat, men det blir liksom inte direkt billigare än tredelat..?
Tredelat Shimano XT (Dyna Sys) för 140 EUR verkar bäst hittills, för- nackdelar?
Men jag har dålig erfarenhet av det hela, vet bara att jag vill ha 170mm vevar för det har jag på min Spesh.
Fram o bakväxel verkar XT vara prisvärt, lätt och etablerat.
Växelreglage - har läst att XTR är bra, men jag har ingen aning.
Andra alternativ?

Bromsar:
Har Avid Elixir R SL på min Specialized Epic Comp och de är sköna och trygga.
Avid Elixir 5 för 140 GBP verkar prisvärt. Kvalitet?
Formula ORO K18 för 140 GBP. Kvalitet?
Shimano XT?

Fler prylar tillkommer ju som t ex vevlager, sadel, styre och ANNAT men det är väl mera finlir och inte viktigast just nu. Tror jag.

Nu skall ni komma med rekommendationer och erfarenheter samt motivera och jaga priser.
Sen räknar jag med att ni rättar mig om jag resonerar fel, eller prioriterar tokigt eller får inkompatibla enheter.

Grattis till mig, sommarprojektet kan börja!

Senast ändrad:
Det där kommer att bli underbart. Kan säga att jag har Reveletion RLT TEAM på min Radon och det är en riktigt bra gaffel. Lite knepig att ställa in med två kammare och så men när den är det så funkar den som en gud. Och med den ramen......

/A

Jag gillar Rock Shox gafflar så jag skulle rekommendera Revelation såklart :-)

Angående tredelat och tvådelat vevparti så köper du med fördel ett vanligt tredelat Shimano och ersätter den största kransen med en lätt och snygg bash! Och eventuellt byta mellankransen från 32t till 34t eller 36t.

Vad gäller växelreglage så låter det overkill att gå på XTR, XT eller SLX borde räcka bra! (bra tips från mig va! Jag som kör SS...)

Ja ja, nu har du fått lite kommentarer i alla fall :-)

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar Rock Shox gafflar så jag skulle
> rekommendera Revelation såklart :-)

Jag hade en Reba på min hårdsvans som jag sålde, och den var ju pålitlig. Precis som Foxgaffeln på min Epic. Kanske lätt val att klicka hem en Revelation för 400 ändå...

> Angående tredelat och tvådelat vevparti så
> köper du med fördel ett vanligt tredelat Shimano
> och ersätter den största kransen med en lätt
> och snygg bash! Och eventuellt byta mellankransen
> från 32t till 34t eller 36t.

Behöver man kedjestyrare (eller vad det heter) eller får man bara lära sig att inte växla upp på mammaklingan?

>
> Vad gäller växelreglage så låter det overkill
> att gå på XTR, XT eller SLX borde räcka bra!
> (bra tips från mig va! Jag som kör SS...)

XT rakt igenom är väl mitt utgångsläge so far.

>
> Ja ja, nu har du fått lite kommentarer i alla
> fall :-)

Grattis till en mycket fin ram!

Om du har några bromsar du kan köra med för stunden hade jag väntat på dom nya xt som ska komma i sommar.

Tredelat med bash låter oxå bra tycker jag.

skrotfot skrev:
> Behöver man kedjestyrare (eller vad det heter)
> eller får man bara lära sig att inte växla upp
> på mammaklingan?

Nej nej nej!

Du skruvar bara på ställskruven på framväxelföraren så den inte går längre ut än till mellanklingan. Hur enkelt som helst!

du behöver inte oroa dig för kvalitén på formula bromsar så länge du köper en liten finare modell.

Avid däremot.........de kommer med luft i systemen å känns jäkligt sunkiga. Skulle slå ett slag för nya XTR bromsarna. Såg och kändes riktigt fina.

Jilster skrev:

> Avid däremot.........de kommer med luft i
> systemen å känns jäkligt sunkiga. Skulle slå
> ett slag för nya XTR bromsarna. Såg och kändes
> riktigt fina.

Är detta färsk fakta eller årsgamla erfarenheter?

Johan A skrev:
> Snugg... Men vad händer med din Spec????

Den rödvita kommer först att få lite kärlek, omsorg och en ny bakväxel som förhoppningsvis landar på fredag och monteras i helgen. Epic Comp kommer jag iaf att ha kvar och använda tills Blur blir klar.

Tro mig att jag luftat Avid skit jäkla fuck bromsar! Avid har förbrukat sitt förtroende trots att det är gamla erfarenheter från 2009. Det finns riktigt bra bromsar där ute så varför Avid? Inte för mig iaf.....

Jilster skrev:
> Tro mig att jag luftat Avid skit jäkla fuck
> bromsar! Avid har förbrukat sitt förtroende
> trots att det är gamla erfarenheter från 2009.
> Det finns riktigt bra bromsar där ute så varför
> Avid? Inte för mig iaf.....

Tack för din input Jilster. När man skall panga ihop ett bygge som detta vill man ju inte bli vis av egen minimala erfarenhet när man kan tillgodogöra sig andras fleråriga erfarenheter. Min 'karriär' är ju bara drygt ett år...

Länkage i kolfiber. Här ser man även smörjnipplarna - bara att para ihop med fettsprutan som ingick i ramköpet och pumpa in Marine Grease.
frame3.jpg

En lite tydligare bild på ramens geometri
frame2.jpg

skrotfot skrev:
> Tack för din input Jilster. När man skall panga
> ihop ett bygge som detta vill man ju inte bli vis
> av egen minimala erfarenhet när man kan
> tillgodogöra sig andras fleråriga erfarenheter.
> Min 'karriär' är ju bara drygt ett år...

Inte min mening att låta sur (såg det när jag läste mitt svar igen). Det finns många bra bromsar så inte Avid är mitt tips.

Formula kan var lite mickliga att ställa in så man inte får ljud från skivan (det är mkt lite avstånd mellan skivorna och klossarna när bromsen är ny. Där fick jag ha lite tålamod men efter inkörning har de funkat super. Tror jäkligt mkt på XTR också. Fick testa de nya i Tisdags och det både ser och känns tårta!
http://sepedaku.com/forum/showthread.php?52523-Disc-Brake-XTR-Dyna-SYS-2011

Snygg ram du köpt förresten :-) Grönt ä skönt!

Patrik

Gillar smörjnipplarna, praktiskt och enkelt=bra!

Jag hade f ö Avid juicy 3 på min C-dale och hade aldrig ngr problem under 2 års tid med hyfsat mycket cykling. Som en jmf.

Jag bodde i Åre 2009 och hade Avids på min DH cykel som så många Åre bor det året. Det var väldigt många som hade samma problem. Det var grymt svåra att lufta dessutom. När bromsarna blev varma och oljan mer lätt flytande så flöt luft bubblorna upp till handtaget och fick den opraktiska effekten att man inte hade så bra broms alls när man närma sig kurvan..... Nu är DH lite mer krävande på bromsar men Shimano, Formula och andra bromsar gjorde sitt jobb utmärkt. Tycker det säger lite om Avids QA kontroll innan bromsarna levereras...om det nu finns en sån?

Nä att avids funkar i Hellas säger iof inte allt om en broms då de inte utsätts för så mkt påfrestningar men en broms som ger upp när det börjar luta och bli roligt vill inte jag ha på min cykel.

Och jag har bott och kört DH i Alperna 4 år i rad, 90% av tiden på ett par Avid Juicy 7:or som jag luftade totalt en gång när de var i min ägo. Sista året i Alperna körde jag även på ett par Avid Juicy 5:or på AM-cykeln. De har sen gått två Trans-Provence och diverse annan cykling på platten med totalt 1 luftning. De sitter nu på pendel-cykeln och verkar bara gå och gå utan att jag gör nåt med dem. Båda paren bromsar har funkat klockrent. Köpte nyss ett par av 2011 års Avid vad-de-nu-hette, billigaste modellen med reach adjust och bite adjust. Kört totalt 3-4 timmar på platten och hittills känns de finfina.

Så alla Avid-bromsar är inte skit...

Fin ram för övrigt, den blir nog grym att cykla på! Du kan ju fundera på att köra 1x10 med 36-klinga där bak och kedjestyrare ( http://superstar.tibolts.co.uk/ har billig, vet dock inte hur bra den är i praktiken) om du ska hålla dig i Sverige. Annars tycker jag du verkar vara inne på rätt spår.

Senast ändrad:
Jo men det är ju det jag menar Peter K. Avids kvalitet är väldigt sviktande. Skulle vara lite konstigt om alla bromsar strulade.......
Dock var det lite för många under den säsongen i Åre som hade problem för att vara en slump. Men nu kanske batchen med skit sunkiga Avidbromsar hamna i Åre och de bra, glänsande och väl fungerande gick till Alperna :-)

Många Årebor lever i en luftbubbla.

Vad som är rätt och vad som är fel kan lätt verka ristat i sten. För det kan ju omöjligt vara så att en hel by av skidbummare har svårt att genomföra en proffsig bromsluftning.

Senast ändrad:
Shit vad fin ram du köpt!!!!
Bygg ihop och ut och kör - sugen på en RR
//sigge

Ps, kör avid elixir cr; funkar grymt bra. Visst får man lufta ngn gång, men jag kör mycket och klarade mig ett helt år innan det var dags. Rätt schysst.

Tack för smickrande ord om val och utseende.
Just nu ser det ut att bli nya XT Dyna Sys (M773) drivlina från Shimano, har läst så mycket lovord och att det enda negativa var att det inte fanns tvådelat. Men det går ju att operera.

Sen blir det nog Fulcrum Red Metal Zerohjulen med sina 23,5mm breda fälgar men bara 1,600 gram.

150mm RockShox Revelation RLT Dual Air får gaffla där fram. 15mm Maxle som är kompatibelt med hjulen.

Sen får jag och kidsen käka nudlar fram till midsommar...

Nu har jag klickat på ett par köpknappar, det blir rödsvart färgmatchning till det limegröna.

Fulcrum Red Metal Zero
FRMZ.jpg

Rockshox Revelation RLT Dual Air 150mm + Maxle Lite
rockshox_rev_rlt_da.jpg

Formula K24 med 180 skivor (i varje fall fram) ligger bra till i kvalitet och pris. Säljs billigare lite varstans.

Magnus

Oro-bromsarna har ju fasats ut ur Formulas tillverkning sen något år, därmed inte sagt att de är sämre men de är ungefär lika frächa som juicy7 :)

Till stigcykling är Elixir 5 kanon om man får till luftningen, grymt nyp/krona ratio.

Vill man ha lättmeckat är annars Hope fina, de behöver man bara en slangstump för att lufta (om man är rädd om lacken, annars behöver man inget alls)

Hope har dessutom sjukt bra modulation och sköna handtag. Formula K24/Avid elixir känns som en leksak i jämförelse. Man får plikta några gram för Hope-bromsarna men det är det helt klart värt.
Kör nu med M4 fram och X2 bak, båda på 183mm skivor. Det ger en bra fördelning av bromskraften utan att behöva gå ner i skivstorlek bak. Merlin var billigast på Hope för en vecka sedan. Unna dig!

Annars kan det finnas kvar Formula Mega av förra modellen på rea här och där. Lättare än Hope, bättre kvalitetskänsla än Avid (men lika pilliga om inte värre att lufta).

Jag säger som s, unna dig :)

Ha ha - jag unnar mig för fullt sett till vad som hittills klickats hem :)
Tack för input anyway.

På drivlinan har jag sneglat lite på Shimano's Saint - hur står den serien i kvalitet jämfört mot XT?

s skrev:
> Det ger en bra fördelning av bromskraften
> utan att behöva gå ner i skivstorlek bak.

Haha, den nyper alltså tillräckligt dåligt för att slippa gå ner i skivstorlek bak. Allt för estetiken ;)

EDIT: Glömde ju säga att det där ser ut att bli en galet fin cykel. Har tyvärr inget vettigt bidrag till tråden utöver ordmärkeri :)

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ger en bra fördelning av bromskraften
> > utan att behöva gå ner i skivstorlek bak.
>
> Haha, den nyper alltså tillräckligt dåligt för
> att slippa gå ner i skivstorlek bak. Allt för
> estetiken ;)
>
> /Johan

Så kan man tolka det. =)

Men jag skulle snarare säga att M4:an tar extemt bra och X2:an bra. Har beställt Hope till Gloryn också. Men där blir det M4 både fram och bak men med större skiva fram. Det är estetiskt korrekt på en DH. ;-)

> Men jag skulle snarare säga att M4:an tar extemt
> bra och X2:an bra. Har beställt Hope till Gloryn
> också. Men där blir det M4 både fram och bak
> men med större skiva fram. Det är estetiskt
> korrekt på en DH. ;-)

Ska reka Hopebromserier i helgen och bilda mig en uppfattning.

looks nice! Jag ska också köpa Revelation dual air - hittade den på CRC med frifrakt för 32xx sek ! :)

Jag tror att Fulcrum Red Metal 5 blir mit nästa hjul - de verkar väldigt bra prismässiga och prestända mässigt! Jag rekomenderar Deore XT eller bättre på allt. Mina växlare är Deore LX och ibland funderar jag på om de är lite långsamma. Hört att SRAM är fina och ska kanske byta någon gång framåt...

FSA och PRO styre grejer i aluminium brukar vara prismässiga samt lätta, inte så mycket mer än just Kolfiber så det berör på hur mycket du ville spenderar för att dra ner på g. FSA verkar dock lite dåligt med färgen då mitt styre som är mindre än ett år gammal behöver målas om minst sagt...Fast STyrestammen ser helt okej ut.

Hittade en grön sadel på eBay: Fizik Aliante Carbon, som jag tror färgmässigt skulle matcha rätt bra med ramen. Slänger iväg ett bud.
fa.jpg

Äntligen är hjulparet hemma, hann in på Posten vid globen som hade öppet till 19 efter att ha gått som Hatem Ghoula i en kvart. Lite otympligt att bära hem, men inte tungt. Det första som slog mig när jag öppnat paketet var att ekrarna är riiktigt feta - tänk tagliatelle!

Med de här rackarna kan man köra både tubeless och slangat - för o nackdelar från er som testat bägge varianterna?

FRMZhemma.jpg

Jag är lite orolig över att du går lite för fort fram nu... Jag menar hjul och sådant måste man diskutera i många många sidor och fundera på i minsta sju månader innan man kan köpa nått.

Bara så du vet...

Nissen skrev:
> Jag är lite orolig över att du går lite för
> fort fram nu... Jag menar hjul och sådant måste
> man diskutera i många många sidor och fundera
> på i minst sju månader innan man kan köpa
> nått.
>
> Bara så du vet...

Äsch, vela hit o dit gör jag ju ändå i och med all okunskap jag besitter. Funderar på att börja med slangat och sen byta, det blir väl enklast istället för tvärtom.

Nu skall jag klicka hem en jävla massa grejer från CRC...

Jag hade missat denna tråd. Blur är en riktigt fin ram och komponentvalen så långt ser också lovande ut. Glöm inte bilder på slutresultatet och en RR när du hunnit prova den.

/Sebastian

sjodell skrev:
> Jag hade missat denna tråd. Blur är en riktigt
> fin ram och komponentvalen så långt ser också
> lovande ut. Glöm inte bilder på slutresultatet
> och en RR när du hunnit prova den.
>
> /Sebastian

Tack, det blir såklart rapportering när spektaklet är komplett och invigt.
Återstår bara att klicka hem drivlina och bromsar.

Blir till att traska till posten vid Globen idag igen för att hämta en uppenbarelse från RockShox som posten försökt leverera. Men först måste jag hämta ut det riktade och ekerfixade bakhjulet till Specialized-hojen. Det blir mekfredag med några finöl hemma.

skrotfot skrev:
> Hittade en grön sadel på eBay: Fizik Aliante
> Carbon, som jag tror färgmässigt skulle matcha
> rätt bra med ramen. Slänger iväg ett bud.
>

Jahapp, då är man snart en grön Fiziksadel rikare.

Tillbaka
Topp