[Byggprojekt] Ram: Santa Cruz Blur LT2
Den limegröna är hemma!
En Santa Cruz Blur LT2 stl M hemklickad från Biketreks i UK. Men den är naken och behöver ekiperas, så jag behöver happykollektivets hjälp! Funderar på om det finns någon rekommenderad tågordning för cykelbygge, t ex gaffeln först, sen hjulen bla bla bla sist styre och sadel osv.
Ett par ledord i projektet är prisvärt och lättviktigt. Vore ljuvligt om jag kunde komma under 13 kg för komplett cykel.
Hjul:
Kör jämt 2,35 däck på när jag trailar runt i Hellas, så däck måste passa och det är bra om hjulen är grymlätta och vrålstarka. Funderar på finhjul som kanske är tubelesskompatibla och resonerar i termer som:
Crank Bros Cobalt XC för ca 500 GBP, rymmer de 2,35"?
Mavic Crossride SX för 590 GBP
Fulcrum Red Metal Zero för ca 450 GBP, verkar bäst här - men estetiskt?
Eller finns det poänger att se på alternativ för halva priset som t ex:
Pro-Lite Allein för ca 270 GBP
Shimano XT för ca 270 GBP
Eller bygga ihop efter eget huvud? Nåja, 15 eller 20mm Maxle skall det iaf vara på främre navet, framtidssäkert och styvt.
Gaffel:
Dämparen bak är en Fox RP23, och jag skulle gärna ha en 150mm svart Fox Float fram, men de är ju så obilliga..!
De billiga jag hittat har varit vita och haft 9mm QR vilket går bort...
För halva priset av en Fox kan man ju få RockShox Revelationserie, vilket verkar vara mest prisvärt.
Revelation 150 RLT Dual Air för ca 400 EUR
Revelation 150 RLT Ti Dual Air för 490 EUR
Andra lätta alternativ under 1,800 gram?
140 mm funkar säkert också bra, men helst svart gaffel eftersom det sitter ett svart Hope Styrlager på. Det skall iaf vara 1 1/8 styrrör på gaffeln.
Drivlina:
Har funderat på tvådelat, men det blir liksom inte direkt billigare än tredelat..?
Tredelat Shimano XT (Dyna Sys) för 140 EUR verkar bäst hittills, för- nackdelar?
Men jag har dålig erfarenhet av det hela, vet bara att jag vill ha 170mm vevar för det har jag på min Spesh.
Fram o bakväxel verkar XT vara prisvärt, lätt och etablerat.
Växelreglage - har läst att XTR är bra, men jag har ingen aning.
Andra alternativ?
Bromsar:
Har Avid Elixir R SL på min Specialized Epic Comp och de är sköna och trygga.
Avid Elixir 5 för 140 GBP verkar prisvärt. Kvalitet?
Formula ORO K18 för 140 GBP. Kvalitet?
Shimano XT?
Fler prylar tillkommer ju som t ex vevlager, sadel, styre och ANNAT men det är väl mera finlir och inte viktigast just nu. Tror jag.
Nu skall ni komma med rekommendationer och erfarenheter samt motivera och jaga priser.
Sen räknar jag med att ni rättar mig om jag resonerar fel, eller prioriterar tokigt eller får inkompatibla enheter.
Grattis till mig, sommarprojektet kan börja!
Senast ändrad: