[Byggprojekt] Ram: Santa Cruz Blur LT2

Jag körde samma sak igår, däck på 4 hjul, en bakväxel och växelwire, den där sigtuna ipan gjorde att det gick dåligt, akta dig för den.

Fint med Fulcrumhjulen, jag har funderat på att köpa dem tidigare men kom då fram till att de är för lätta för stök och bök i Hellas. De beskrivs som hjul för xc-race men det finns kanske marginal för lite dropp också?

Stervelo - Sigtuna IPA'n funkar jättebra, men det blir inte så mycket mekat...

tomas o. - hjulen förefaller vara mäktigt styvare än de DTswiss 420SL som jag har på min Epic Comp, fast de åsikterna är väl inte så värst mycket värda mtp att jag inte kört på dem ännu. Monterade på framhjulet på Revelationgaffeln via 15mm maxle, och det bara känns såå tryggt! Fladdrar inget! Det kommer att bli roligt detta!

Ok, nu behöver jag lite åsikter om drivlina.
De två stora kombattanterna Sram o Shimano är hötapparna och jag är åsnan mitt emellan.

Funderar på ett komplett Shimano XT-paket (2012), DynaSys M78x serie inkl nya bromsarna med kylflänsar. Kostar ca 625 GBP på CRC just nu, men grejerna släpps inte förrän 29 Juni (om drygt två veckor!). Går även att 'fulköpa' på e-Bay billigare, men där har jag inte hittat exakt den konfiguration (helsvart och 170-vevar) jag vill ha. Hade Shimano på min hårdsvanskub förut, men minns inte hur växlarna kändes eller uppförde sig...

Sen har vi Sram, har i dagsläget en blandning av bl a X9 och X7-prylar på min Specialized, och det är rätt fina distinkta lägen i växlarna. Känns lite overpriced, men hittade en rätt billig 10x2-grupp på BC: http://www.bike-components.de/products/info/p24938_X-7-Gruppe-2x10-ohne-Naben-Modell-2011-.html för 519 EUR utan frakt.

Och vevlager - GXP inkluderat på Sramgruppen, för och nackdelar? Jag är vevlageranalfabet, vet bara att det skall passa i vevhuset på 73 x 33mm.

Nån som kan motivera, eller tipsa om fynd? Med eller utan trams?

170-vevar tycker inte jag är någon hit på mtb. Man behöver hävarm ofta i skogen. Annat på racer.
Shimano är mitt val med växlar, tror Kneecap skulle hålla med här :)
Bromsarna är rätt hightech men känns lite oprövade. Formula RX verkar vara en bra kompromiss mellan vikt, prestanda och pris.

Jag hade 175:or på min HT, och sen 170 på min FS. Jag tror mig uppleva bättre ergonomi med 170, men det kan naturligtvis även bero på helhetsintrycket till Specialized's fördel. 5mm hit eller dit kanske egentligen kvittar, fast med 170 så har man ju 5mm bättre frigång mot stenar och övrig skogsbråte. Jag har ju olånga ben.

Äh, jag har väl egentligen bestämt mig...
Kanske.

Jag körde 170mm ett tag på min FS, och bytte sen till 175mm. Stor skillnad till 175:ornas fördel, mycket bättre driv och lättare att bryta sig igenom tekniska partier.

Jag tror faktiskt inte jag slår i pedaler oftare heller, har man dålig timing bankar man i dem, oavsett längd känns det som.

Jag har riktiga taxben och har nu 165mm. Tidigare har jag både haft 175 och 170. 170 var ok, men 165 är riktigt skönt. Jag kom aldrig överens med 175:orna.

Ja fan, jag är ju inte ute o cyklar med 170 - jag vet ju egentligen bäst för det är ju ingen annan som använder mina ben.

Nu ska jag leta bromsskivor. Eller, nej - jag borde sova.

Då var den gröna Fiziksadeln hemma!

saddle.jpg

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Är den klar snart eller??
>
> :-D

Ha ha!
Får en stor leverans i morgon, sen är det bara några detaljer som saknas.
Typ komplett drivlina inkl bromsar.

skrotfot skrev:
> Nissen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är den klar snart eller??
> >
> > :-D
>
> Ha ha!
> Får en stor leverans i morgon, sen är det bara
> några detaljer som saknas.
> Typ komplett drivlina inkl bromsar.

Brakeless Pushbike är det nya svarta.

Jonas D skrev:
> skrotfot skrev:
> -----
> > Nissen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är den klar snart eller??
> > >
> > > :-D
> >
> > Ha ha!
> > Får en stor leverans i morgon, sen är det
> bara
> > några detaljer som saknas.
> > Typ komplett drivlina inkl bromsar.
>
>
> Brakeless Pushbike är det nya svarta.

Och en himla massa tusenlappar billigare! Vi kör på det.

Var förresten alldeles för trött igår, nån star nut behöver jag inte - jag har ju en Hope Hed Doctor...

Men för i helvete, nu är vissa delar av Shimanos nya XT drivlina inte i lager förrän i mitten av augusti! Grrr, nu måste jag surfa runt och kolla om jag hittar ett svart tvådelat 26-38 170mm vevparti + ANNAT någon annanstans.... Suck!

Man börjar i alla fall skönja hur slutresultatet kommer att se ut:

notquitefinished.jpg

God bless e-Bay...
Komplett drivlina hemklickad.
Nu skall jag bara panga hem några spacers till styrröret, bromsskivor + ANNAT

Ja, nånting hände ju. Drog i tisdags iväg på tisdagsrajd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1680918 och kom hem idag lördag. Kom hem från Karolinska sjukhuset med halo-väst som fixerar skallen med ryggraden så min andra halskota skall kunna läka ifred i ca tre månader.

Min brorsa hade hämtat ut lite trevliga paket som landat från Asien medan jag låg på KS. Byggprojektet med Blur LT2 får vänta lite, jag måste först bygga ihop mig själv.

vev.jpg

Gaffelfunderingar...
Jag köpte en 2011 RockShox Revelation RLT Dual Air för ganska prick 400 EUR inkl frakt från Tyskland. Så står det på kvittot, men det var det ju inte.

Det är en 2011 RockShox Revelation RLT Ti Dual Position jag fick, i alla fall enligt vad jag kan avläsa genom vad som angetts på gaffeln och genom uteslutningsmetoden (svart/silver i färg, 15mm Maxle Lite samt blå, vit och guldfärgade inkluderade dekaler) via http://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rlt-ti så är det så.

Betalt pris känns i alla fall bra ändå, men plötsligt blev gaffeln 91 gram tyngre! Skall jag börja gråta lite, eller är viktskillnaden försumbar och de extra features som produkten erbjuder värda att hurra för?

Ja det är väl ändå rätt enkelt att gilla läget. På CRC tar de 569 GBP för samma gaffel, och RRP är 791:65 GBP.

Scheissebilligt.

Jag skulle inte gråta, men kanske sucka lite bekymrat över att jag inte fick vad jag beställt eftersom jag hellre skulle vilja kunna justera det negativa trycket (Dual Air) än kunna sänka den 30 mm (Dual Position Air). Efter den bekymrade sucken hade jag glatt mig åt det låga priset, bestämt mig för att svart faktiskt blev lite snyggare och varit nöjd.

Trailtrash, du fångade precis de 'bekymmer' jag haft. Jag kan inte direkt säga att jag är intresserad av att kunna minska slaget, jag ville ha en 'enkel' 150 mm svart Revelation under 4,000 SEK. Men den lite enklare RLT-modellen förefaller bara finnas i vitt?
Ja, ja, skit samma.

Först av allt, jävligt trist att höra om skadan, och så pass lång tid för läkning med, måste.va svårt att hålla sig från cykling så länge men du gör nog bäst i att lyda herr doktor när han ger sina kloka råd...

Nu till bygget, fan vilken fin ram, ja kollade på blur under en rätt lång tid på e-Bay och var grymt när att köpa en för drygt ett år sen men ekonomin var inte som den skulle då..
Men du kommer nog bli riktigt nöjd med den. Revelation har ja aldrig testat men har hört mkt gott om den så bör fungera.. Och dina fulcrum zero är ap-snygga så för allt i världen behåll dom!!! Skitcoola på riktigt!
Har du kollat upp formula the One? Dom ska va riktigt fina vad jag läst iaf, håller för riktigt hård dh! Annars skulle ja köra på lite german engineering och välja magura-bromsar.. Gediget och tryggt (och snyggt om du frågar mig)
Och nog ska du klara få ned den under 13kg??

Lycka till med fördigställandet, du får lära brorsan cykelmeka lite :-) lycka till!!.

Vad slängde du på för däck egentligen? Ja kör nobby nic 2,25 bak och maxxis Larsen tt 2,35 fram, har inte testat dom i våt lera o hala rötter och hällar ännu men d jag känt verkar lovande. Känns fan som man kan köra som en idiot var som helst jämfört med mina gamla xc race-däck.. Som iofs var slitna o torra men ändå :-)
Ska bli "spännande"? att testa under lite svårare förhållanden även om ja säkert kommer fega en hel del i början..
En skum detalj dock som ja inte riktigt förstår är att nobby nic ser bredare ut än Larsen tt som ska vara 0,1 tum bredare? men ja kanske bara är dum...

Senast ändrad:
Jag köpte mig en komplett svart Shimano XT drivlina, model 2012, inklusive nya bromsarna med kylflänsar. Det blev även nya trailpedalerna. De däck som införskaffades blev Conti Rubber Queen 2,2 men de påminner om ett par 2,35. Jag har inte påbörjat monteringen ännu, och brorsan bor 20 mil bort och är inte intresserad av mtb så jag låter honom vara ifred. Kanske.

nyaxt2012.jpg

Full-Dynamix skrev:
> Vad slängde du på för däck egentligen? Ja kör
> nobby nic 2,25 bak och maxxis Larsen tt 2,35 fram,
> har inte testat dom i våt lera o hala rötter och
> hällar ännu men d jag känt verkar lovande.
> Känns fan som man kan köra som en idiot var som
> helst jämfört med mina gamla xc race-däck.. Som
> iofs var slitna o torra men ändå :-)
> Ska bli "spännande"? att testa under lite
> svårare förhållanden även om ja säkert kommer
> fega en hel del i början..
> En skum detalj dock som ja inte riktigt förstår
> är att nobby nic ser bredare ut än Larsen tt som
> ska vara 0,1 tum bredare? men ja kanske bara är
> dum...

det är inte du som är dum. Bredden varierar från tillverkare till annan. De har helt enkelt sin egen tolkning på hur brett 2,25" och 2,35" är egentligen. Hur dumt som helst. Även racercykeldäck varierar.

Över. Fasen va skönt d måste vara att tillverka däck när man får tolka och speca hur man vill sedan. Ungefär som viktangivelser på cyklar, dom väger en xs men anger samma vikt på xl modellerna..

Skrotfot. Shimano's nya bromsserie ser spännande ut, coolt med kylflänsarna på oken och nya designen på handtagen är ett steg i helt rätt riktning.. Tjusigt värre!

Det går inte att skruva och meka med bruten nacke. Grönhjulingen har lämnats in till SCS för montering. Kanske vi blir färdiga ungefär samtidigt?

Rickard på Specialized Concept Store har nästan monterat ihop Grönhjulingen. Återstår bara att korta slang/wire till bakbromsen, kapa styrröret och plocka av testpedalerna!

Fan vad cykelkåt jag är nu, får se hur mycket rehab som krävs innan jag kan testa hojen. På torsdag 6 okt skall jag in till neurokirurgen på Karolinska för röntgen (datortomografi) och förmodad demontering av den förbannade halovästen. Hoppet lever!

almostfinished.jpg

Ja den är väldigt grön :)
Vi vägde den också, jag hade uppskattat alla delar i excel och då hoppats att den skulle komma under 13 kg men den vägde in på 13,08. Helt ok ändå!

Om du kollar på ölburken bredvid gaffeln så har dödskallen ett hål i skallbenet.

revelation.jpg

Ett omen?! :-D

Tur att allt gick bra med olyckan!
Inte avis på 3 månader med den kragen o ställningen...

Skitsnygg cykel, vill ha!

Inget omen - jag fick ju fyra hål!
Ja nu dras man med en otestad cykel hemma som ber om att bli använd, ett bra sätt att motivera rehab om inte annat..!

Glöm inte skyddstejp så vajerhöljena inte skaver hål på din fina färg.

Min Blur väger samma som din grönis.

Snyggt bygge. +1 på skyddstejp, struntade i det på min förra för vem bryr sig om lite färgskrap? När jag sen tog av bromsarna efter ett år var det nära 2 mm djupa spår i ramen. Skit!

Tillbaka
Topp