[Byggtråd] 29" FS från Kina (FM036)

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad väger XD-bodyn?

Kan väga den i veckan, men förhoppningsvis mindre än den som kom med hjulen. Den är ju trots allt mindre.

Intressant bygge. Har en kompis som vill köpa fulldämpad 29" och denna ser ju riktigt bra ut. Hur gjorde du med bussningar eller liknande för att få bakdämparen att passa?

Köpte bussningar från DT via Bike Discount (Bushing Set DT 8 x 22,2 mm) Fyra stycken sådana här som man trycker in från varje sida i dämparen.

673360.jpg

Ramens mellanrum är 22,4, tänkte jag skulle behöva lägga i någon bricka eller liknande, men det var inget spel alls när jag monterade så jag skippade det.

Gruppen köpte jag som hel grupp.

Kunde inte hålla mig, fick bli en åktur med okapat styrrör och sadel från landsvägscykeln. Den jag köpte hade ju såklart ovala rails, så väntar på en adapter till sadelstoplen samt ett par eggbeater 11-pedaler. Ska ta lite fräckare bilder när allt är på plats, men denna får duga så länge.

DSC05779.jpg

Är du fortfarande nöjd med ditt bygge? Tänkte höra om du har lust att göra en sammanställning av komponentval och kostnader?

Zooltrix skrev:
> Är du fortfarande nöjd med ditt bygge? Tänkte
> höra om du har lust att göra en sammanställning
> av komponentval och kostnader?

Tänkte detsamma

Jag är helnöjd. Vart mycket landsvägscykling och en vecka med snowboard så jag har inte riktigt hunnit med att testa så mycket. Men lite drygt 5 mil har den gått, senast idag på en Happyride här i Göteborg med mycket stök.

Tyvärr har jag inte så mycket att jämföra med förutom den Epic Carbon 2014 jag testcyklade i en timme i höstas. Innan har jag alltid cyklat HT 26" och frågan är väl varför jag inte bytt till FS tidigare. Lite natt o dag-känsla faktiskt, om det är stora hjulen, dämpningen eller låg vikt är svårt att säga, men det går snabbare i alla lägen.

Ska sammanställa allt någon dag, har faktiskt inte stenkoll, men jag satte budget för att matcha priset på en Epic Comp Carbon som ligger på runt 35 000kr och jag kan ha gått över en aning, men då har jag å andra sidan fått XX1 istället för SLX/XT osv osv, i princip inte snålat på något utan köpt det jag ville ha. Samt att min väger runt 1,5-2 kg mindre än Epic Comp Carbonen.

Visst jag får inte brain, men jag har hellre ett reglage på styret och låser cykeln när jag vill. I och med att jag inte har någon framväxel att hålla koll på blir det enkelt att manövrera dämparna där.

Återkommer med någon sorts sammanställning när jag fått klart den. Även lite trevligare bilder.
Kanske från Kinnekulle dit helgens tur är planerad :)

FM036.jpg

Sammanställningen

Ram: FM036 (ink styrlager) 2280g
Bromsar: Formula R1 430g
Skivor: Ashima 140g
Bakdämpare: DT Swiss X313 remote (ink bussningar) 210g
Gaffel: DT Swiss XMM 100 TS 29" Forks 15mm (ink axel) 1780g
Remote: DT dual remote lever 22g
Hjul: DT240 hubs, ZTR Crest rims, DT-aerolite spokes. 1490g
Däck: Schwalbe Thunder Burt Snakeskin 1020g
Styrstam: Ritchey WCS C260 Stem 100g
Styre: Easton EC70 Wide Carbon Flat Bar 720mm 166g
Handtag: XCR grips white/black 85g
Sadelstolpe: Ritchey WCS Carbon One-Bolt Seatpost 200g
Pedaler: Crankbrothers Candy 1 (beställt titanaxlar) 280g
Sadel: Selle Italia SLR Kit Carbonio white 130g
Grupp: XX1 trigger-reglge och 34-klinga (ink vevlager) 1635g

Total vikt: 10.2kg

Ska byta ut lite mer stål mot titan så är den under 10kg :)

landen skrev:
> >
> Sammanställningen
>
> Ram: FM036 (ink styrlager) 2280g
> Bromsar: Formula R1 430g
> Skivor: Ashima 140g
> Bakdämpare: DT Swiss X313 remote (ink bussningar)
> 210g
> Gaffel: DT Swiss XMM 100 TS 29" Forks 15mm (ink
> axel) 1780g
> Remote: DT dual remote lever 22g
> Hjul: DT240 hubs, ZTR Crest rims, DT-aerolite
> spokes. 1490g
> Däck: Schwalbe Thunder Burt Snakeskin 1020g
> Styrstam: Ritchey WCS C260 Stem 100g
> Styre: Easton EC70 Wide Carbon Flat Bar 720mm
> 166g
> Handtag: XCR grips white/black 85g
> Sadelstolpe: Ritchey WCS Carbon One-Bolt Seatpost
> 200g
> Pedaler: Crankbrothers Candy 1 (beställt
> titanaxlar) 280g
> Sadel: Selle Italia SLR Kit Carbonio white 130g
> Grupp: XX1 trigger-reglge och 34-klinga (ink
> vevlager) 1635g
>
> Total vikt: 10.2kg
>
> Ska byta ut lite mer stål mot titan så är den
> under 10kg :)

Inte för att vara den, men sadelstolpen har du många gram att lätta....

/S

Goofy skrev:
> Inte för att vara den, men sadelstolpen har du
> många gram att lätta....
>
> /S

Jag tyckte det va svårt att hitta. Har du förslag? Måste vara 40cm samt 31,6. Finns många lätta, men de flesta tillverkare anger sina vikter för 27,2 samt 30cm.

Cykeln gick precis över 500km och tänkte att jag skulle lämna en liten rapport hur allt har fungerat. Tanken var att tävlingspremiären skulle vara Billingeracet, men en ganska ordentlig crash på GBG-girots landsvägslopp satte stopp för det. Sjukgymnastövningar och lugna landsvägspass fick det bli i nästan en månad innan första tävlingen kördes.

Måste säga att jag varit lite nervös hur allt ska fungera ihop, men är verkligen nöjd, med undantag för ett par saker. Jag har kört tre tävlingar nu, Rallarloppet, Ränneslättsturen och Mörksuggejakten. Alla tre mellan 7-11% efter segrare, och de där sista minuterna fram till toppen känns mer som det hänger på min träningsmängd än cykeln.

Möjligheten att totalt låsa cykeln gör sig riktigt bra på tävling, händer att jag låser/låser upp flera gånger i minuten. Speciellt på långloppen där snabba backar på lite större grusvägar och liknande är ganska vanligt.

Har haft lite svårt att få alla länkage att sitta, men körde loctite och nu sitter allt. En annan sak som strulat är bakdämparen (enda sak jag inte köpte ny) jag gissar att Ebaysäljaren visste om att det var fel på den. Låsningen slutade att fungera ganska snabbt.

Där har DT Swiss i Polen varit grymt hjälpsamma och servade den helt gratis trots att jag inte hade originalkvitto. Tyvärr hände samma sak nu igen efter Mörksuggejakten och jag har åter igen skickat den till DT som sa att de skulle byta ut alla delar som hade med låsningen att göra denna gången, frågade även om det var ett vanligt fel och de hävdade att det inte va det.

Även om långloppen inte bjuder på de mest tekniska stigarna så tycker jag att ramen fungerar riktigt bra i de stökiga partierna. Jag sitter ganska mycket ner när jag cyklar och blir varje gång förvånad över hur den planar ut terrängen, känner mig mycket säkrare och går mer rakt på nu mera.

Imponerande bygge! Du kanske har skrivit ut totalsumma som cykeln kostat, men lat som jag är orkar jag inte leta.. så hur mkt har den kostat dig i runda slängar?

I ganska exakta slängar med länkar till varje produkt finns här:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ap_iQu6YY2NldFZwMFZuYnk0bnJhdmZGS1NUVzN3aWc&usp=sharing

Ett screenshot på ovan:

kinakalkyl.png

En till bild på cykeln som den står nu, väger in under 10 kg med reservdämparen då den är i carbon och utan remote.

DSC08960.jpg

Och jag kan inte rekommendera dessa handtag, detta är efter 8 timmars körning.

DSC08959.jpg

Jag har fått en del mail med frågor om hur den är att cykla på, eftersom jag inte har så mycket att jämföra med är det svårt. Men om någon av er är spekulant på en likadan ram så får ni gärna testa den. Brukar köra Happyrides på torsdagar i Göteborg, så det är bara att dyka upp.

Senast ändrad:
Vad tror ni om en Rockshox monarch xx som bakdämpare tillsammans med en Fox Evolution 32 Float 29 RL, 120mm, Lockout fram?

Några tips på andra bra dämpare? Gillar på något sätt enkelheten med monarchen då jag vet att jag inte är mycket för att hålla på att vrida på rattar till förbannelse. Priset är ju inte heller så dumt på den.

Var det någon som kunde länka till vilken framväxel det är man behöver till ramen? Jag tänker köra ett tvådelat XT-vevparti.

Mycketvillhamer skrev:
> Men just monarch xx påstås ju bli så gott som
> stum när man låser den:
> http://www.bikerumor.com/2013/04/03/review-rocksho
> x-monarch-xx-rear-shock/

Inte testat den, bara Rockshox olika framdämpare och upplever alltid ett litet spel, Och eftersom jag va tvungen att kombinera de båda för att kunna låsa med samma lockout så blev det DT istället.

Mailade precis till Hong Fu bikes för jag ville beställa ett nytt styrlager till min ram, men fick autosvar att de firar nyår till 28 feb. Någon som vet om man kan få tag i ett lager någon annanstans?

En rapport efter 150 mil med då, önskar jag hade mer mil på denna cykeln, men blir lite mycket LVG just nu. Var och testade SM-banan i Isaberg och upptäckte ett knak i baksvingen. Jag tog isär allt och fettade in på plats, men knaket försvann inte.

Insåg att det va själva lagren i skålarna som rörde sig fram och tillbaka. Beställde en uppsättning med lager och använde Loctite 641 cylindrisk fastsättning för att fästa dessa. Detta löste problemet, vissa lager hade tröttnat riktigt mycket så skulle nog rekommendera att byta lager tidigare än 150 mil beroende på vart man cyklar.

De lager som behövs är:

4 stycken: 12x24x6 mm
4 stycken: 8x19x6 mm

Kostade runt 800kr, garanterat billigare på Ebay.

DSC00602.jpg

Scotty10 skrev:
> Provade du någon mer slinga än sm-banan?

Nop bara den, samt typ 200 varv i "pump-tracken" :)

mickef skrev:
> Intressant bygge!
> Hur upplever du den i klättring?

Ser det som den absolut största fördelen med FS, att kunna klättra i stök. Skillnaden i grepp går inte att jämföra med min tidigare HT då bakhjulen går ned emellan ojämnheter.

Är det fint underlag uppför så låser jag båda dämparna och har då en helstel cykel.

I vissa fall kör jag halv-läget (climb) på dämparna som sänker framgaffeln, men bibehåller viss dämpning, funkar bra för halvstökiga backar.

Så jag upplever den som bra att klättra med :)

(Det fina med DT är att du även kan välja i vilket läge du vill låsa framgaffeln i, grymt på platten då du kan sänka fronten med nästan 5 cm om du låser dämparen längst ned, perfekt på grusvägar och asfalt i långloppen!)

Hej landen! Hur mkt wire drar bakdämparen mellan de olika lägena? Funderar på möjligheten att köra dubbel-remote kombinerat med en RS Reba.

Hej! Jag blev färdig strax innan jul och valde till slut Monarch XX bak och en Reba fram. I helgen monterade jag Full Sprint lockout så att jag kan låsa både fram och bak med samma reglage. Det är hydraulisk låsning och mkt stumt. Shimano XT 1x10 i övrigt.

Hej tack för svaret. Så du var inte nöjd med DT swiss? Ny bild hade varit kul stt se hur den ser ut idag. Jag kommer beställa en kina ram blev så inspirerad av denna tråd.

Stiligt, jag hade missat att det va liv i denna tråden. Jag cyklar tyvärr alldeles för lite på min FS, Strava säger någonstans kring 200 mil än så länge. Om det fortfarande är av intresse kan jag mäta hur mycket vajer DT-remoten drar, jag vet att det va svårt att kombinera med Fox, men RS kanske funkar annorlunda.

Varje gång jag ser en "chiner" blir jag sugen på att köpa en.

Med tull och sådant så kan man "lika gärna" köpa en ram av alle bike känns det dock som. Iaf om vi pratar ht. :)

Senast ändrad:
Håller på att montera ihop min FM036 hoj nu. Undrar vilka styrlager ni använt? Jag fick med styrlager från leverantören men det glappar...

Är det någon som kan mäta på sin FM-036 i baktriangeln och berätta hur många mm som det är fritt? Undrar lite hur stort (brett) däck man kan få på.

Tillbaka
Topp