[Byggtråd] 29" FS från Kina (FM036)

En sak att ha koll på efter typ 200 mil...

index.jpg

Yes min DT började knaka i kronan, höll på att driva mig till vansinne. Är iväg på ett garantiärende så det blev RS då jag inte orkade vänta. SID 120mm och monarch bak, passar även på att slänga på en dropper, kommer aldrig cykla utan det igen. Oavsett tävling.

Premiärtestade på Billingen!

DSC_0175.JPG

Spännande m 120mm fram. Har funderat på att höja min Reba 100-120mm.

Vad tycker du om höjningen?

Har även funderat på en dropper...

Det som har gjort cykeln roligast är helt klart dropper. Körde en serietävling i veckan men några tekniska partier utför och det är tydligt hur mycket det gör, och den väger fortfarande in under 11kg. Min tid med ångest bakom sadeln utför är förbi.

Det känns att den är marginellt flackare med 120mm men iom den rätt extrema vinkeln på 71 grader innan känns den fortfarande snabb.

20170501_121320.jpg

Den börjar nu närma sig 4 år. Det mesta är sig likt men bytte nyligen till Fox fit4 Kashima-dämpare både bak och fram. Och tillbaka på 100mm fram. Beställde samtidigt som dämparna offset-bushings https://www.offsetbushings.com/ för att få en lite moderna geometri, den har alltid vart lite brant. Med två stycket offset-bushings så blir den 1 grad flackare utan att behöva höja den med 120 mm. Detta känns bättre på alla sätt.

Cyklar främst landsväg just nu, men hunnit med lite MTB-race med, en sak jag tycker är intressant är att jag inte bytt kassett eller kedja sedan jag köpte den. Förstår inte riktigt snacket om att XX1-kassetten skulle slitas så snabbt.

landen sa:
Den börjar nu närma sig 4 år. Det mesta är sig likt men bytte nyligen till Fox fit4 Kashima-dämpare både bak och fram. Och tillbaka på 100mm fram. Beställde samtidigt som dämparna offset-bushings https://www.offsetbushings.com/ för att få en lite moderna geometri, den har alltid vart lite brant. Med två stycket offset-bushings så blir den 1 grad flackare utan att behöva höja den med 120 mm. Detta känns bättre på alla sätt.

Cyklar främst landsväg just nu, men hunnit med lite MTB-race med, en sak jag tycker är intressant är att jag inte bytt kassett eller kedja sedan jag köpte den. Förstår inte riktigt snacket om att XX1-kassetten skulle slitas så snabbt.

Det första som slog mig var "finns det ingen snyggare dragning för vajern till bakdämparen?" Gör det det? ;)

Doominator1 sa:
landen sa:

Det första som slog mig var "finns det ingen snyggare dragning för vajern till bakdämparen?" Gör det det? ;)

Den går att dra internt, men inte att rekommendera då böjen på vajern mot dämparen blir alldeles för tight och trycker mot mekaniken i själva dämparen. När jag körde med hydralisk lock-out (Rockshox) så fungerade det bra, men inte nu tyvärr.

Doominator1 sa:
Och vad hände med Reverben? Den skulle ju aldrig av står det...

Bilden är efter Dalsland XC, va väl 70% grusväg så optimerade lite där ;) Inte pga av vikt, utan snarare att jag inte vill riskera att den sjunker eller börjar strula.

Spännande, jag har gjort samma resa och höjt min Reba från 100 till 120 mm, gillar cykeln bättre så. Funderade ett tag på Offsetbushings.

Förstår att du satte 0,5 grader i vardera ände av bakdämparen? Exakt vilken modell köpte du?

Kör fö hydraulisk lockout fram och bak m Monarch XX bak. Funkar bra och det går att dra slangen internt som landen säger.

Jag skrev bara till dom vilken dämpare jag hade samt måtten i ramen, så löser de resten. Kom på några dagar bara.
22.2x8mm är det som gäller.

landen sa:
Doominator1 sa:

Bilden är efter Dalsland XC, va väl 70% grusväg så optimerade lite där ;) Inte pga av vikt, utan snarare att jag inte vill riskera att den sjunker eller börjar strula.

Du glömde skriva att du kom tvåa i Dalsland XC.

Du hade garanterat vunnit på en premiumcykel! ;)

eiskall sa:
landen sa:
Doominator1 sa:

Du glömde skriva att du kom tvåa i Dalsland XC.

Du hade garanterat vunnit på en premiumcykel! ;)

Haha ja, får klistra på några loggor nästa gång och se vad det ger ;)

Ännu en update. Skavt lite på baktriangeln när jag körde med ett lite feldishat hjul, men verkar hålla än. Även borrat upp ett lite större hål där bakväxelvajern gick innan för att få plats med Reverb-remote. Lyckades till slut med hjälp av stark sytråd med en liten mutter på samt magnet på utsidan få den upp genom sadelröret. Fick dra växelvajer på utsidan av underröret istället. Monterade även deras 1x remote, otroligt trevlig remote. Speciellt i jämförelse med deras rätt primitiva tryck-knapp innan.

Fortsätter att äta styrlager, typ 3 per säsong, beställde 5 stycken nya senast. Vet inte riktigt vad det är som är så kass, kvalitén på lager eller dålig tätning. Denna gången öppnade jag upp lagren och fyllde med propellerfett för att testa om det hjälper.

Tanken va att byta ram inför denna säsong, men ser faktiskt ingen direkt anledning till det.

20180718_144526.jpg

20180718_144535.jpg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp