[Byggtråd] 8år gammal GT Avalanche 2.0

Boss

Ny medlem
Köpte mig en ny cykel så jag tänkte ta tag i min gamla GT och fixa till den lite grand.

Tanken är att vikten ska ner lite (cykelns inte min) och att den skall användas lite på stan och så. Kanske slipper man ta bilen varje gång man ska 200 meter bort.

Eftersom cykelkontot är sprängt för i år tänkte jag inte lägga många tusenlappar på den.
Har inte byggt några cyklar innan så jag kommer nog att behöva tipps och råd på vägen.
Kan börja med att lägga in några bilder så får vi se om jag gör ny tråd när jag ska ha hjälp eller om jag kan få det här.

Där har vi den, En GT Avalanche 2.0 XL ram nypris ca 5000-6000kr för 8 år sen.
Vikten ligger på 15.1-15.6 KG med så som den är på bild.
Cykeln är tänkt att den ska byggas under vintern, så ni kommer att få se en enstaka bild i månaden. Kommer altså inte att bli klar på en vecka.

Andra sidan.

Började med att rikta de gamla hjulen. Fick de till att vara raka men framhjulet var äggformat. ekrarna på ena sidan var dragna max och ekrarna på andra sidan var nästan lösa, ändå var det inte runt. Tror att det blir nya hjul på biltema nivå (återkommer till detta sen)

Skillnaden mellan minsta och största glipan till vänstra klossen på bilden. (Framhjulet)

Glipan på bakhjulet

Hade ingen kedjebrytare så kedjan fick vara i vägen tills jag klippte den med avbitare utan problem.

Det finns ett par nya hjul på K&S som han vill bli av med. Blir nog billigare än biltemas om du har tur :)

Lycka till!

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ett par nya hjul på K&S som han vill
> bli av med. Blir nog billigare än biltemas om du
> har tur :)
>
> Lycka till!

Långt bort. blir nog lika dyrt med frakten.

Fult stöd som ska bort.

Märken efter stödet som får slipas bort sen.

Sleten torr smutsig töjd kedja.

Senast ändrad:
Tänkte gå över till SRAM men jag lägger ner de och monterar tillbaka de gamla systemet med ny kasett kedja bromsar klossar däck hjul mm?

Nya verktyg.

Biltema verktygen funkade.

Läste om detta tipps på forumet.

Några bilder till. Snart kommer lackeringen.

Är det en kil? Japp :)

Här va det rost och vatten typ

Ska bytas mot en stel snart.

Blir nog fint! Klarade sig gängorna i vevarmem sig? Fultemas verktyg brukar ha en förmåga å paja dessa. Har egen erfarenhet av detta så nästa gång kommer jag köra med Parktools motsv.

Blir det för färg på hojjen?

Svartgrön. Har Tyvärr inte alla grejerna till den så jag kommer nog blanda gamla och nya delar och byta ut sen.

Gängorna klarade sig fint men jag gillar inte riktigt hylsan till vevlagret. Den pajjade kuggarna lite. Helt ok ändå.

Deras kedjebrytare klarade inte ens en brytning innan piggen blev sne!
Köpte en BBB för 170kr sen. Funkar som en dröm.

lindengbg skrev:
> Blir nog fint! Klarade sig gängorna i vevarmem
> sig? Fultemas verktyg brukar ha en förmåga å
> paja dessa. Har egen erfarenhet av detta så
> nästa gång kommer jag köra med Parktools
> motsv.
>
> Blir det för färg på hojjen?

Senast ändrad:
Skillnad på bredd. Jämfört med styret på en Scott scale 35, inte konstigt att det var vingligt att cykla med den.

Sletna Tioga däck.

Nya klistermärken

här slog styret i några ggr.

Stenskott

Ska bli kul att följa denna tråd!. Jag har själv en gammal Avalanche anno 95 som förtjänar ett bättre öde än dammsamlare i förrådet. Sen någon dag...

GT ramarna är ju skit snygga!
med rätt komponenter kan det bli grymt.
Ångrar mig så, att jag inte plockade upp en gt utan hjul som låg och skräpade vid en kontainer nära mig, hade kunnat bli ett fint projekt.

Jag har en Tequesta från typ 97 eller något sådant i fräsch mörklila ton. Tyvär står den i delar för tillfället då vevlagre skurit ihop och jag bara inte har lyckats få loss det trots 1m förlängare, slagskuvmejsel och Gud vet allt...

> Nya klistermärken
>
IMG_1814.jpg

>
Tror nog det är värt å beställa riktiga klistermärken istället, inte direkt dyrt å mycket å välja på;

Snabb googling:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gt+bike+stickers

Aldrig beställt från e Bay. Vet ej varför gillar det inte bara.

Aja det blev rätt bra med egenskurna klistermärken.

Mer bilder

Fick plocka fram dremeln, det var inte helt lätt att slipa alla skavanker.

Ett litet bakslag. Efter att ha slipat på dasset i flera dagar, så var farsan inte alls nöjd.
Det blev så att han slipade ner den som han ville själv. Nu var det mycket bättre, drog man med handen över de slipade ställena så kände man inga övergångar typ djupa hålor skåror kalla det vad du vill.

Och så börjar det roliga :)

Fortsättning

Medans lacken torkar spanar jag på en s40 som är vit men skiftar till lila i ljuset.

Hmm inte så torr :( får vänta till sen med nästa steg.

Kul med en farsa som bryr sig och säger till när hantverket inte är färdigt. Många liter färg har gått åt till folks byggprojekt som inte varit klara för lack. Roligt att du/ni håller farten uppe så man ser framsteg vartefter. Klart du skall göra dina egna dekaler om du kan. Allt man kan, eller man tror man kan, bör prövas minst en gång. Hur svårt kan det vara?

Ja precis så kände jag med, ibland vill man göra någg eget inte bara köpa. Hade jag velat ha en helt felfri cykel hade jag köpt en till. Såhär så lär man sig en del också. Kunskap är makt.

Hasse#7 skrev:
> Kul med en farsa som bryr sig och säger till när
> hantverket inte är färdigt. Många liter färg
> har gått åt till folks byggprojekt som inte
> varit klara för lack. Roligt att du/ni håller
> farten uppe så man ser framsteg vartefter. Klart
> du skall göra dina egna dekaler om du kan. Allt
> man kan, eller man tror man kan, bör prövas
> minst en gång. Hur svårt kan det vara?

Boss skrev:

> Såhär så lär man sig en del också. Kunskap
> är makt.
>

När jag känner mig extra zenbuddhistisk tackar jag min fattigdom för allt jag aldrig skulle lärt mig om jag haft råd att leja bort eller köpa nytt.

Det gröna var sprayfärg. Då fick jag den färgen jag ville ha plus vi slapp blanda massa nya färger tvätta sprutor, ja de e en del jobb med lackering.

Blev ju fränt med svart å grönt.

Skall jag se ur kritiskt perspepektiv, så tycker jag dock ni/du skulle låtet det vara kvar mer svart där framme på styrröret. Alt "rädda situationen" å köra grönt där så det blir samma som i andra änden av ramen.

Fortfarande kritiskt dock till egna dekaler, ebay är ej så läskigt å dekaler som håller för smuts mm å kostar under 100-lappen inkl frak känns som ett måste :-)

Det blir inte så mycket grönt som på bilderna.

Bara det maskerade kommer att vara grönt. Tanken från början var att fälgarna skulle vara gröna också. Så det ska vara lagom grönt :)
Viste inte riktigt hur jag ville ha de så det blev att improvisera på plats.

Vill att den ska vara ganska diskret ut å inte se stulen ut. (vilket den inte är heller)

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    221.5 KB · Besök: 45
Boss skrev:
> Jag viste att det skulle bli konstiga inlägg
> efter det jag skrev.

Jag tycker ratatosks inlägg var helt i linje med din filosofi. Läs en gång till så håller du nog med.

Fick läsa fem gånger igen. Nu koppla jag. Har inte svenska som modersmål så när nån skriver som han gjorde så blir de att man får fundera lite extra.

Hasse#7 skrev:
> Boss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag viste att det skulle bli konstiga inlägg
> > efter det jag skrev.
>
> Jag tycker ratatosks inlägg var helt i linje med
> din filosofi. Läs en gång till så håller du
> nog med.

Designtänket just då var. Shit panik jag vill ha mer grönt fast jag vet inte var och hur mycket.

Ville ändå göra nått enkelt så det blev bara en rak tejpbit. Det behöver inte alltid vara så avancerat.

lindengbg skrev:
> Fint med ny lack men gröna sträcket på
> överröret? Jag hänger inte riktigt med på
> designtänket :-)

Klarlackat då.

Byggbilder kommer snart. Har Haft en del problem. Läs mer här http://happymtb.org/forum/read.php/1/1999385

Senast ändrad:
Ser jäkligt bra ut och dekalerna kan man väl inte direkt klaga på, de ser maskinskurna ut. Gäller bara att få ordning på växlarna också så blir det bra. Ligger lackjobbet några dagar bakåt i tiden? Jag tänkte dels eftersom du jobbar med växlarna redan och dels för att lacken borde behöva lite härdningstid.

Japp jag ligger lite före forumet. Men inte mycket. Hasse jag kommer med ett svar och kanske video imorgon om växlarna.
Hasse#7 skrev:
> Ser jäkligt bra ut och dekalerna kan man väl
> inte direkt klaga på, de ser maskinskurna ut.
> Gäller bara att få ordning på växlarna också
> så blir det bra. Ligger lackjobbet några dagar
> bakåt i tiden? Jag tänkte dels eftersom du
> jobbar med växlarna redan och dels för att
> lacken borde behöva lite härdningstid.

Jag skall fixa en del grejer imorgon så det blir inte tid för datorn mer än sporadiskt. Men får du upp en video kommer det inte dröja länge förrän någon hjälper dig rätt, om du inte hittar felet själv bara genom att fundera igenom alltihop lite till. Skulle inte förvåna mig om du gör det, du verkar inte vara typen som ger dig i första taget.

Bygget står still och väntar på delar slänger upp lite bilder så länge.

Gamla reglage. Byts kanske sen ifall det blir skivbroms fram.

Fick köpa denna för biltemas va inget vidare.

Hoppas feltemas hjul håller bättre än deras kedjebrytare.

Senast ändrad:

Första snurret.

Detta var en av anledningarna till att jag stälde cykeln i källaren och inte rörde den på 5 år typ.

Gött! Biltemas hjul är klart prisvärda, kan dock vara idé att kolla både lagerspänning och ekerspänning om man har koll på det. :)

Kollat lagrena tryckt i mer fett och ''hittat'' ekrarnas förvridningsfria position. Småjusterat lite bara än så länge. Får investera i en ekertensiometer i framtiden.

42Hz skrev:
> Gött! Biltemas hjul är klart prisvärda, kan
> dock vara idé att kolla både lagerspänning och
> ekerspänning om man har koll på det. :)

Najs kör själv en gammal GT med biltemahjul. Gått stabilt till jobbet och agerat som slaskmaskin i 2år. Resterande utrustning är lite biltema och överblivna saker på hyllan.

Det var tanken här med. Men så blev det att man fick byta ut en hel del ändå. Men men hoppas det blir bra sen. Vevpartiet kom idag, nu väntar jag på vevlagret.

Det var smart de posten gjorde för några år sen. Köote in sig i alla affärer så när man ska hämta paket så köper man nått onödigt gott.

För de som inte vet så hade jag problem med att kedjan hoppar och allmänt cepar sig på största drevet fram. Så jag beställde nytt vevparti på (EDIT: Erlan MTB och Sport och vevlager på CYC.)

Kan inte montera eftersom vevlagret saknas än så länge. Men visst ser tänderna olika ut.

Senast ändrad:
Lite deprimerande. Beställde vevlager och handtag på torsdagen den 8/11 kl 22 räknas väl som fredag då. Hoppades på att det skulle dyka upp nått i brevlådan denna veckan men nepp. Skickat kl 15.45 i tisdags. Helgen förstörd.

Tillbaka
Topp